Olen seurannut täällä pakkohoitokeskustelua mielenkiinnolla. Onhan se harmi jos joutuu pakkohoitoon vasten omaa tahtoa ja varsinkin että joutuu poliisien hakemaksi ja rupeaa pahimmassa tapauksessa tappelemaan poliisien ja sairaanhoitajien kanssa.
Kuitenkin yleensä on kysymyksessä oikea tilanne ja että potilas todella tarvitsee hoitoa.
On muistettava, että kun menee vapaaehtoisesti psykiatrian päivystykseen ja toivoo hoitoa, on todella vaikea päästä sisään osastolle. On oltava tosi näkyvästi psykoosissa tai pitää sanoa lääkärille että voi tehdä itselleen tai jollekin muulle jotain pahaa. Sairastan skitsofreniaa ja minulla on siitä diagnoosi. On monta kertaa käynyt niin, että kun menen hakemaan apua sairaalasta pahaan oloon ja että minulle on sanottu että olen "liian hyvässä kunnossa" sairaalahoitoa varten. Asun nykyään onneksi kuntoutuskodissa ja olen erityispsykiatrian poliklinikan asiakas ja minulle on kaikki nykyään paljon helpompaa.
Pakkohoito
15
244
Vastaukset
"yleensä on kysymyksessä oikea tilanne"
Tiedätkö vai uskotko?
Minua kiinnostaa se, miten ihmiset usein ajattelevat, että vallankäyttäjien toimet ovat oikeita. "Eiväthän ne muuten niin tekisi." Voi olla, että ovatkin oikeita, mutta mistä sen tietää?
Asiaa lienee kovin hankala tutkia. Aika harvassa tapauksessa on olemassa mitään korkeampaa auktoriteettia, joka ratkoisi, milloin toimenpiteet ovat olleet paikallaan, milloin eivät. Kohteen ja sivullisen maallikon arviot eivät paljon paina.
Urpo- Skitsofreenikko1973
Puhun vuosien kokemuksesta ja siitä, miten minua itseäni ja kavereitani on kohdeltu vastaavissa tilanteissa.
- olemassa_
mielisairauksia. Ei ole mitään tarvetta mielenterveyshoidolle eikä erityisesti pakkohoidolle.
Mieli tarkoittaa ihmisen henkistä olemusta. Sairaus tarkoittaa ruumiin toimintahäiriötä.
Kyseessä on siis ruumiin toimintahäiriö mikä ei ole ruumiissa. Nyt kaikki varmaan ymmärtävät, että mielisairaus on kielikuva."Mieli tarkoittaa ..", "Sairaus tarkoittaa .."
Monenlaista saa väitetyksi, kun ensin määrittelee käsitteet mieleisikseen. Mikäpä ei olisi kielikuva?
Urpo- näyttää
Urpo1948 kirjoitti:
"Mieli tarkoittaa ..", "Sairaus tarkoittaa .."
Monenlaista saa väitetyksi, kun ensin määrittelee käsitteet mieleisikseen. Mikäpä ei olisi kielikuva?
Urpomissä kohtaa ruumista on mieli?
- Mirri57
ei sinun käsityksesi mukaan voi olla sairas tai häiriintynyt? Ja mistä tiedät sairauden tarkoittavan vain ruumiin toimintahäiriötä, ei ollenkaan henkisen olemuksen toimintahäiriötä?
- yhteiskuntakin
Mirri57 kirjoitti:
ei sinun käsityksesi mukaan voi olla sairas tai häiriintynyt? Ja mistä tiedät sairauden tarkoittavan vain ruumiin toimintahäiriötä, ei ollenkaan henkisen olemuksen toimintahäiriötä?
voi olla sairas - kielikuvallisessa mielessä.
- ymmärrätte
yhteiskuntakin kirjoitti:
voi olla sairas - kielikuvallisessa mielessä.
miten sairas yhteiskunta eroaa sairaasta maksasta.
näyttää kirjoitti:
missä kohtaa ruumista on mieli?
Mitenkä tuo mielen sijainti ruumiissa tähän liittyykään?
Ovatko vaikkapa verenpainerairaudet (ICD-10 koodit I00-I99) sairauksia? Onko niitä tarpeellista hoitaa?
Missä kohtaa ruumista on verenpaine?
Urpo- että veri
Urpo1948 kirjoitti:
Mitenkä tuo mielen sijainti ruumiissa tähän liittyykään?
Ovatko vaikkapa verenpainerairaudet (ICD-10 koodit I00-I99) sairauksia? Onko niitä tarpeellista hoitaa?
Missä kohtaa ruumista on verenpaine?
Urpoon verisuonissa.
että veri kirjoitti:
on verisuonissa.
Veri saattaa olla verisuonissa. Mutta missä se paine sijaitseekaan?
Kukin käyttää käsitteitä ja kielikuvia, miten lystää. On tietysti mukava tuntea olevansa kielellisesti näppärämpi kuin toinen. Luovutan.
Urpoymmärrätte kirjoitti:
miten sairas yhteiskunta eroaa sairaasta maksasta.
No kerro meille.
Sairas maksa eroaa myös vaikkapa sijoiltaan menneestä olkapäästä, murtuneesta reisiluusta tai virtsatietulehduksesta. Entä sitten?
Tää inttäminen on ihan sairasta.
Urpo- on verisuonissa.
Urpo1948 kirjoitti:
Veri saattaa olla verisuonissa. Mutta missä se paine sijaitseekaan?
Kukin käyttää käsitteitä ja kielikuvia, miten lystää. On tietysti mukava tuntea olevansa kielellisesti näppärämpi kuin toinen. Luovutan.
UrpoMissä muuallakaan se olisi?
- maksa,
Urpo1948 kirjoitti:
No kerro meille.
Sairas maksa eroaa myös vaikkapa sijoiltaan menneestä olkapäästä, murtuneesta reisiluusta tai virtsatietulehduksesta. Entä sitten?
Tää inttäminen on ihan sairasta.
Urpoviallinen olkapää, viallinen reisiluu ja tulehdus virtsateissä ovat vikoja ruumiissa.
Sairas yhteiskunta ei ole vika ruumiissa vaan esimerkiksi vika talouspolitiikassa.
- kuntoutuskotiin,...
näin nimittäin äsken variksenpelättimen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693