Heips !
Nykkatyräkistä kysyinisn pari asiaa:
1. Jos latvan katkaisee, jotta kasvi haarautuisi, niin onko olemassa riski että epäonnistuu? Tarkoitan, voiko kasvi kuolla siihen että sen latvan katkaisee.
2. Voiko kasvista katkastu latva vielä juurtua uudelleen, jos sen laittaa veteen/multaan?
3. Miltä aksvin siemenet näyttävät.
Itselläni on ollyt nykktyräkki 10 vuotta, ja vasta nyt sain teitää sen nimen. Kasvilla on paljon tunneasvoa, joten en uskalla katkasita sen päätä vielä, kun en tiedä voiko kasvi siitä kärsiä. Siemeniäkään en ole huomannut kasvissani koskaan, ainoastaan kukkia, mistähän tämä mahtaisi johtua?
Nukkatyräkki
3
3278
Vastaukset
- Tilli-Pilli
Nukkatyräkin katkaisuhommista en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta siemenet ovat ihan tumman ruskeita 2mm:n kokoisia palloja. Niitä saattaa löytyä vaikka mistä, sillä nukkis heittelee niitä kuin mikäkin ampumakone :)
- sdlkflöds
1) On olemassa riski ja voi kuolla. Nukkatyräkin latvaa ei ole tapana katkaista. Se haaroittuu ihan itse itsekseen vanhemmiten, kun jaksaa odottaa. Kuinka pitkä tyräkkisi on? Mun pidempi tyräkki sojottaa mullasta mitattuna n. 90 sentin pituisena, suorana ja uljaana eikä vielä näytä siltä, että haaroittuisi. Yhden kerran olen jaksanut kasvattaa nukkatyräkkiä niin kauan että se haaroittui - sillä yksilöllä oli pituutta hiukan vähemmän kuin em. hujopilla, haaroja tuli sitten rungon suurin piirtein samaan kohtaan muistaakseni 5 kpl.
2) Katso edellä. Ei ole tullut mielenkään kokeilla.
3) Siemenet ovat pieniä mustia melkein pyöreitä, halkaisija 1,5-2 mm. Ne lentelevät mihin sattuu, katsele kasvin viereltä pöydältä ja lattialta parin metrin säteellä. Etsimistä helpottaa, jos sattuu olemaan läsnä, kun paukahtaa.
Aika vanha kasvi, minulla on koko ajan uutta kasvamassa. Ne on aika kiikkeriä, kun pituutta tulee. Anna sen pitää päänsä. Kun huomaat että kasvisi on kukkinut, tarkkaile siementen valmistumista, ne ovat ensin vaaleat. Ja koska ne lentävät ympäriinsä, niitä ei jää varteen roikkumaan (joskus joku jumittuu lehtihankaan). - Anonyymi
Kyllä voi katkaista, jos on liian pitkä. Pistin saksilla poikki ohennuksen kohdasta noin 40 cm kohdalta ja nyt tekee uusia lehtiä siihen. Vanhan latvan heitin pihalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi812040En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201854- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2061416Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt331307- 281266
- 881060
- 261053
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23847Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."
Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L21825