Miten rasitusastma todetaan ja voiko sellainen olla, jos hengityksen vinkuminen puuttuu?
Rasitusastma
7
1033
Vastaukset
- voi olla
vaikkei hinkuisi ja vinkuisi laisinkaan
- ap.
Miten tuon voi erottaa huonosta kunnosta?
- Maisakoo
kiinnostas tietää minkä sortin astma mulla on, jumpassa ainakin pilli vinkuu
- palmikko
Maisakoo kirjoitti:
kiinnostas tietää minkä sortin astma mulla on, jumpassa ainakin pilli vinkuu
Minulle ainakain testi tehtiin fillarilla. Tasaisesti vastusta nostettiin, kierrosnopeus piti pitää tasaisena ja syntyviä oireita seurattiin tarkoin. Lääkäri oli koko ajan vierellä...
Tuloksesta ei ollut kohdallani epäilystäkään.
Jos pilli vinkuu etenkin uloshengityksen kohdalla, se on astmaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Hakaudu keuhkolääkärin vastaanotolle! - Mustuaiset
palmikko kirjoitti:
Minulle ainakain testi tehtiin fillarilla. Tasaisesti vastusta nostettiin, kierrosnopeus piti pitää tasaisena ja syntyviä oireita seurattiin tarkoin. Lääkäri oli koko ajan vierellä...
Tuloksesta ei ollut kohdallani epäilystäkään.
Jos pilli vinkuu etenkin uloshengityksen kohdalla, se on astmaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Hakaudu keuhkolääkärin vastaanotolle!Olen saamassa myös lähetteen keuhkolääkärille rasitusastma-epäilyn takia. Lähete laitetaan eteenpäin, kun keuhkokuvat on otettu. Hengityksessä ei ole mitään vinkunaa. Oli alhaiset pef-lukemat.
Kuuluuko niihin tutkimuksiin yleensä "kliininen rasituskoe (rasitus-ekg) ?
Vai onko se yleensä vaan spirometriatutkimus ?
Entäs tehdäänkö keuhkoputkien tähystys yleensä (bronkoskopia) ?
Kiitos vastauksista! :) - ei todettu
Mustuaiset kirjoitti:
Olen saamassa myös lähetteen keuhkolääkärille rasitusastma-epäilyn takia. Lähete laitetaan eteenpäin, kun keuhkokuvat on otettu. Hengityksessä ei ole mitään vinkunaa. Oli alhaiset pef-lukemat.
Kuuluuko niihin tutkimuksiin yleensä "kliininen rasituskoe (rasitus-ekg) ?
Vai onko se yleensä vaan spirometriatutkimus ?
Entäs tehdäänkö keuhkoputkien tähystys yleensä (bronkoskopia) ?
Kiitos vastauksista! :)Hei,
Syksyllä 2008 sairastin 3 kuukautta influensaa ja kaikenlaisia bakteeritulehduksia (poskiontelo, keuhkot yms.) Kun sitten taudit oli saatu kontrolliin ja lääkäri määräsi astmatesteihin. Liikun paljon ja olin epäillyt rasitusastmaa jo useita vuosia. Vuoden olin astmakontrollissa, käytin pitkäkestoista lääkitystä ja avaavaa tarvittaessa. Oli parempi olo. Sitten viimeisin spirometria jouluna 2009 paljasti lääkärille, ettei mulla ollutkaan mitään astmaa. Yritin kovasti kysellä, että miten nyt sitten jatkossa voin urheilla, kun saan aina semmoisen ahdistuskohtauksen, että pahimmassa tapauksessa näössä heittää. Lääkäri vain totesi, että voishan siinä tehdä rasituskokeen, mutta ihan turhaa se olis, kun arvot olivat niin hyvät.
Eli en koskaan päässyt rasituskokeeseen asti. Nyt vuoden verran olen pärjännyt pelkällä avaavalla lääkkeellä. Äidilläni on krooninen astma, mutta hän ei mitään kohtauksia ole koskaan saanut, joten olen saanut hänen avaavan lääkkeensä. Minulla on hyvä kunto. Treenaan 4-5kertaa viikossa aerobickia ja nyrkkeilyä ja joogaa. Otan aina ennen rankkaa treeniä yhden henkäisyn avaavaa. Jos unohdan ottaa, hengitys pihiseen ja vinkuu ekan 15min jälkeen niin paljon, ettei lihakset saa enää riittävästi happea ja tehot lähtee kuin katkaisimella. Kyllä sitten 5min liikuntatauon jälkeen taas pikkuhiljaa palailen voimiini, mutta limaa muodostuu ja köhin lopputreenin (olen niin hajamielinen, että tosiaan välillä unohdan lääkkeen).
Oisin niin iloinen, että oisin saanut ihan oikeesti lääkäriltä lausunnon, että tää on astmaa ja voisin ostaa ihan itselleni tarkoitettuja lääkkeitä. Ilman avaavaa en nauti liikunnasta ja olen niin liikunta-addikti että.
Yleensä tehdään spirometria alussa ja sitten vuoden päästä uudelleen. Vaadi päästä rasituskokeeseen. Siis vaikka mäkin vaadin, niin en päässyt, mutta toivon, että sä pääset. Ole tiukkana. - Mustuaiset
ei todettu kirjoitti:
Hei,
Syksyllä 2008 sairastin 3 kuukautta influensaa ja kaikenlaisia bakteeritulehduksia (poskiontelo, keuhkot yms.) Kun sitten taudit oli saatu kontrolliin ja lääkäri määräsi astmatesteihin. Liikun paljon ja olin epäillyt rasitusastmaa jo useita vuosia. Vuoden olin astmakontrollissa, käytin pitkäkestoista lääkitystä ja avaavaa tarvittaessa. Oli parempi olo. Sitten viimeisin spirometria jouluna 2009 paljasti lääkärille, ettei mulla ollutkaan mitään astmaa. Yritin kovasti kysellä, että miten nyt sitten jatkossa voin urheilla, kun saan aina semmoisen ahdistuskohtauksen, että pahimmassa tapauksessa näössä heittää. Lääkäri vain totesi, että voishan siinä tehdä rasituskokeen, mutta ihan turhaa se olis, kun arvot olivat niin hyvät.
Eli en koskaan päässyt rasituskokeeseen asti. Nyt vuoden verran olen pärjännyt pelkällä avaavalla lääkkeellä. Äidilläni on krooninen astma, mutta hän ei mitään kohtauksia ole koskaan saanut, joten olen saanut hänen avaavan lääkkeensä. Minulla on hyvä kunto. Treenaan 4-5kertaa viikossa aerobickia ja nyrkkeilyä ja joogaa. Otan aina ennen rankkaa treeniä yhden henkäisyn avaavaa. Jos unohdan ottaa, hengitys pihiseen ja vinkuu ekan 15min jälkeen niin paljon, ettei lihakset saa enää riittävästi happea ja tehot lähtee kuin katkaisimella. Kyllä sitten 5min liikuntatauon jälkeen taas pikkuhiljaa palailen voimiini, mutta limaa muodostuu ja köhin lopputreenin (olen niin hajamielinen, että tosiaan välillä unohdan lääkkeen).
Oisin niin iloinen, että oisin saanut ihan oikeesti lääkäriltä lausunnon, että tää on astmaa ja voisin ostaa ihan itselleni tarkoitettuja lääkkeitä. Ilman avaavaa en nauti liikunnasta ja olen niin liikunta-addikti että.
Yleensä tehdään spirometria alussa ja sitten vuoden päästä uudelleen. Vaadi päästä rasituskokeeseen. Siis vaikka mäkin vaadin, niin en päässyt, mutta toivon, että sä pääset. Ole tiukkana.En ole ikinä luovuttanut, vaikka takapakkeja on tullut. Omalääkärin mukaan Taysin keuhkolääkärin pitäis tehdä hyvät tutkimukset. Ehkä riippuu myös tuosta keuhkokuvasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768