MS-Oireitako?

Kertokaa viisaammat

Perusterve, hyväkuntoinen 20-vuotias mies olen ja kohta kaksi viikkoa ollut jatkuvaa väsymystä, pienimuotoista huimausta ja ennenkaikkea veto poissa aivan kokonaan. Ei jaksa tehdä oikein mitään. Tuntuu kuin olisi nestehukka, mutta juominen ei auta. Lisäksi pään sivuilla ja joskus takaraivossa painetta ja sykkimistä sekä joskus arkuutta ja vihlomista.

Myös virtsaamisen tarve on kasvanut räjähdysmäisesti, mutta se alkoi pari päivää noiden ensioireiden eli väsymyksen ja huimauksen jälkeen, loppui, mutta palasi sitten taas. Eräässä vaiheessa vasemman käden pikkurilli ja nimetön tuntuivat välillä puutuneilta, mutta tätä ei ole ollut havaittavissa moneen päivään.

Lääkärissä kävin ja hemoglobiini ja tulehdusarvot olivat täysin normaalit. Onko niillä merkitystä?

Maanantaina on aika laboratorioon, mutten millään malttanut olla kysymättä täältä. Sen verran alkoi huolestuttaa/pelottaa kun luin noista oireista. Miltä kuulostaa?

6

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensihoitaja(ko)

      Terve,

      kuvaamasi oireet sopivat moneen sairauteen. MS-taudin oireilta nuo oikein ei vaikuta, koska oireet ovat tulleet noin nopeasti. Yleisesti MS-tautiin sairastuu keski-ikäiset naiset.

      Mikäli ja todennäköisesti ei terveyskeskuslääkäri ota kantaa MS-tautiin, itse epäilisin mahdollista stressiä tai internetistä luettujen tautien jälkeen hypokondria ( luulotauti :) ) ja tensio-päänsärkyä.

      MS-taudista kannattaa puhua kuitenkin lääkärilleja pyytää lähete esim. silmälääkärille. Silmien kautta pystyy lääkäri tutkimaan sinun näköhermosi ja tekemään näkökentän ja PK-taulut paneelivärit (Väritaulut)

      • suuresti

        vastauksesta. Voisitko kertoa mihin muihin sairauksiin nuo oireet voisivat siis sopia? Itse en ole löytänyt sopivampaa sairautta näille oireille (netti on paha paikka).

        Eilen alkoivat myös lisäoireet virtsaamisen kanssa. Oireena ei ole enää pelkästään virtsaamisen suuri tarve vaan myös se, ettei rakko tunnu tyhjentyvän kunnolla. Vessahätä ikään kuin "jää päälle" virtsaamisen jälkeenkin. Esimerksiksi viime yönä heräsin kesken unien vessahätään (en muista milloin niin olisi viimeksi käynyt, ei ainakaan vuosikausiin), eikä rakko edes tyhjentynyt kunnolla.Ja tätä on sitten jatkunut koko päivän. Että jotain häikkää on nyt sielläkin.

        Luulotautiin en usko, sillä oireet alkoivat ennen kuin asiaa netistä tutkiskelin.
        Sitä tosin olen miettinyt, että tuo väsymys voisi johtua siitä, että vietän aikaa paljon tietokoneella (näin kesälomalla useita tunteja putkeen). Mutta eri asia on sitten se, miten tuo virtsaamisongelma siihen liittyy. Se ongelma kuitenkin alkoi muutamia päiviä myöhemmin kuin tuo itse väsymys, meni yhdessä kohtaa muutamaksi päiväksi kokonaan poiskin, mutta palasi sitten taas. Se oli pitkään pelkkää virtsaamisen suurempaa tarvetta, mutta nyt on myös tyhjentymisessä ongelmia. Ja vaikka on tunne, että on tarve virtsata niin silti ei tule ulos yleensä juuri mitään.

        En tiedä sitten onko tuo virtsaamisongelma, joka siis alkoi muutamaa päivää myöhemmin kuin tuo itse väsymys, jonkinnäköinen elimistön reaktio tilanteeseen.


      • kysyn minäkin

        Lainaus:
        Kirjoittanut nimimerkki ensihoitaja(ko) / Tänään / klo 22:12 "Yleisesti MS-tautiin sairastuu keski-ikäiset naiset."

        Epäilen minäkin oletko hoitoalalla ollenkaan, mutta asiaan, ms:ään voi sairastua minkä ikäisenä tahansa. Sairastuneet eivät siis ole yleensä keski-ikäisiä naisia, vaan moni saa dg:n 20 - 40 vuotiaana.
        Itse sain dg:n ollessani 21v. enkä tuntenut itseäni keski-ikäiseksi ollenkaan. Tiedoksesi vielä, ms voi tulla ilmi yllättävillä oireilla: eilen terve, tänään selvät oireet, jotka haittaavat elämää.



        http://www.poliklinikka.fi/?page=2269394&id=9381046#Oireet


      • MSpotililass
        kysyn minäkin kirjoitti:

        Lainaus:
        Kirjoittanut nimimerkki ensihoitaja(ko) / Tänään / klo 22:12 "Yleisesti MS-tautiin sairastuu keski-ikäiset naiset."

        Epäilen minäkin oletko hoitoalalla ollenkaan, mutta asiaan, ms:ään voi sairastua minkä ikäisenä tahansa. Sairastuneet eivät siis ole yleensä keski-ikäisiä naisia, vaan moni saa dg:n 20 - 40 vuotiaana.
        Itse sain dg:n ollessani 21v. enkä tuntenut itseäni keski-ikäiseksi ollenkaan. Tiedoksesi vielä, ms voi tulla ilmi yllättävillä oireilla: eilen terve, tänään selvät oireet, jotka haittaavat elämää.



        http://www.poliklinikka.fi/?page=2269394&id=9381046#Oireet

        Yleinen sairastumisikä on juuri 20-40, voi olla myös nuorempi tai vanhempi. Mutta minulle sanoi silmälääkäri että tuskin on ms-tauti, koska olen niin nuori. Niin kävi, et diagnoosi tuli ja en todellakaan ole edes lähelläkään 40-v.

        Virtsaamisongelmatkin saattavat kuulua ms-tautiin. Kannattaa kysellä lekureilta ja mahdollisesti pyytää lähetettä neurologille. ms-maailma.fi ja muilla sivuilla on tietoa eri oireista.


      • ....

        Sairastuneet ovat yleensä 20-40 vuotiaat naiset. Nuorin MS-potilas 14-vuotias tyttö.


    • Nesteytys tärkeää

      Sanoi hän ensin, että nestehukkaa epäili, eikä juominen auta. Seuraava ongelma kasvanut vitsaamistarve ja epätäydellisen suorituksen tunne. Jos juo enemmän, kusee enemmän, sano.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7506
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4342
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1695
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1639
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe