Voiko viinaan vaan kyllästyä?

Marocker

Onko moni alkoholisti lopettanut alkoholinkäytön, koska on vain yksinkertaisesti kyllästynyt viinaan ja kaikkeen paskaan mitä sen juominen aiheuttaa?

20

2359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.ekku.

      Viinaan ei voi kyllästyä, aina maistuu!

    • varmaan on

      suurin osa juopoista lopettanut juuri siksi, että mitta tuli syystä tai toisesta täyteen. Lopettaahan tupakoitsijatkin polttamisen siksi, että kyllästyvät rahanmenoon, tupakkayskään tai huonoon kuntoonsa tai pelkäävät terveytensä puolesta.

      Ei se sen kummempaa salatiedettä ole. Joko otat tai sitten et.

    • Hörhöh..

      On kierretty katkot ja hoidot, mutta mikään ei ole auttanut, kuitenkin jonain päivänä on tapahtunut väläyksenomainen ahaa-elämys, että nyt riitti lopullisesti, ja juominen on loppunut kuin seinään.
      Se on aika mystinen ilmiö, mistä se ykskaks tulee ?

      • kaffeemuki

        Tämän yhden alkoholistin havainnot tukevat tuota. Juomiseen kyllästyi aina tilapäisesti, kun meni esim. putken jälkeen heikkoon kuntoon, rahat loppui tms. Pysyvä kyllästyminen tuli vasta sen jälkeen, kun tajusin mikä pistää minut juomaan.


    • yksin yrittävä

      Mulle kävi noin. En saanut viinasta enää mitään iloa. Ei niitä kivoja nousuhumalia.
      Morkkikset pahenivat kerta kerran jälkeen.
      Niin paljon pahaa tuo aine on elämääni tuonut, että riitti.
      Mitään hyvää alkoholi ei antanut, pelkkää paskaa niskaan.
      Juokoot ne, jotka vielä tykkäävät. Aivan sama. Olen osuuteni tuossa harrastuksessa tehnyt.

    • Hunsari

      Omalta osaltani sekä että. Rupesi korpeamaan olla sellainen väpelö, ettei saa korkkia kiinni, rahan menoa loppumaan ja terveyttänsä vaalimaan. Toisaalta, tulihan tuota talkoiltua ihan nokko. Kerta housuun paskantaminen riitti, uskoin siitä.

    • tässä esimerkki

      Minä olin vähintäänkin suurkuluttaja, jos en melkein rapajuoppo. Useampia kertojua vuodessa viikon ja kauemminkin kestäviä putkia, siinä välissä selviä kausia.

      Yhtäkkiä vaan mittari täyttyi. Vimpan putken jälkeen kyrsi vieroitusoireet niin rankasti. En jumalauta voinut edes postittaa yhtä tärkeää kirjettä ajallaan, kun en saanut vastaanottajaa kirjoitettua kuoreen. Kolme-neljä lähes täysin unetonta yötä, hikoilua ja kaikki paska, mitä putken jälkeen voi saada.

      Toki sähläsinkin juomakausina, mutta selvisin kuitenkin aika vähillä törppöilyillä.

      Siihen loppui kuin seinään. Tästä on nyt vajaa 3 vuotta. Vähän sen jälkeen kyllästyin tupakinkin polttoon ja lopetin kertalaakista, heitin puoliskan röökiaskin roskiin.

      Kai päässä sitten vaan naksahti. Viinaa ei ole sen jälkeen tehnyt mieli tippaakaan. En kuitenkaan karttele juovien seuraa, heidän juomisensa tai juomattomuutensa ei haittaa minua lainkaan.

    • AgenttiOranssi

      Miljoonat ihmiset raitistuvat joka vuosi juuri tuolla tavalla. Koko alkoholistipopulaatiosta n.5% vuosittain pistää korkin kiinni - ihan vaan omalla päätöksellä ja halulla korjata elämänsä.

      Itse tein tuon päätöksen reilu 3v sitten eräänä vapina-aamuna. Olin tehnyt toki raittiuslupauksia aiemminkin, mutta yksikään niistä ei ollut pysyvä, koska halusin kuitenkin juoda. Tuona aamuna haluni raitistua voitti ensimmäistä kertaa haluni juoda. Hyvä päätös, elämä on mukavampaa selvinpäin.

      • missä iässä

        tuo tapahtuu ja koskeeko tietoa Suomea vai koko maailmaa?


      • AgenttiOranssi
        missä iässä kirjoitti:

        tuo tapahtuu ja koskeeko tietoa Suomea vai koko maailmaa?

        Kysymyksesi on hyvä ja aiheellinen. Ennen tarkempaa tutkimusta esittäisin omana hypoteesinani, että iältään raitistujat saattaisivat painottua ikäryhmään 40-55-vuotiaat. Tuossa iässä alkoholi on runsaasti nautittuna ehtinyt jo osoittaa elämänlaatua huonontavan vaikutuksensa. Tuota vanhemmissa alkoholisteissa alkaa taas kiihtyvällä tahdilla raitistuminen kuoleman kautta näkyä.

        Toiseen kysymykseesi arvelen, että raitistuminen omalla päätöksellä on täysin yleismaailmallinen ilmiö.


      • missä iässä
        AgenttiOranssi kirjoitti:

        Kysymyksesi on hyvä ja aiheellinen. Ennen tarkempaa tutkimusta esittäisin omana hypoteesinani, että iältään raitistujat saattaisivat painottua ikäryhmään 40-55-vuotiaat. Tuossa iässä alkoholi on runsaasti nautittuna ehtinyt jo osoittaa elämänlaatua huonontavan vaikutuksensa. Tuota vanhemmissa alkoholisteissa alkaa taas kiihtyvällä tahdilla raitistuminen kuoleman kautta näkyä.

        Toiseen kysymykseesi arvelen, että raitistuminen omalla päätöksellä on täysin yleismaailmallinen ilmiö.

        raitistutaan. Jotain tollaista olen kanssa ajatellut, ehkä kumminkin alkais vähän alle 40. Ainakin jos jo parikymppisenä on piintynyt juoppo.


    • ihan hyvin.

      Vaikkakin pidän viinan mausta, paljonkin, en oikeastaan juo sitä juuri koskaan. Viinassa sellainen huonopuoli, se menee välillä päähän liikaa. Olen siirtynyt kokonaan juomaan olutta juomista kaipaillessani. Keskarista on likipitäen mahdotonta tulla totaalijurriin, toisekseen sekin on hyvän makuista, jokin TuplaPukki on kylläkin vahvaa, jotain 8 prosenttia, sitää ei kannata ostaa korillista, pari riittää ihan hyvin maun takia ja loppuillan voi nauttia keskiolutta tai ykköstä. Ykkösolut aivan suotta halveksittu tuote, niitä on oikein erinomaisen makuisia myös.

      Vaan muutaman kerran vuodessa ostan kyllä konjakkipullon, kun ei osta isoa pulloa, ei tule ördäiltyäkään. Pidän tuollaisista pehmeistä konjakeista, Hennessey jne. Joku musta Rellu on mielestäni oksalakkaan verrattava nautintoaineena, ehkä jopa liuottimenakin.

      • keskiolutta

        1. Olen kussut lukuisia kertoja sänkyyni kun olen juonut paljon keskiolutta.
        2. Jos olen juonut paljon keskiolutta olen saanut usein ripulin.
        3. Olut liiallisesti käytettynä altistaa kihdille.


      • Olut on hyvää.
        keskiolutta kirjoitti:

        1. Olen kussut lukuisia kertoja sänkyyni kun olen juonut paljon keskiolutta.
        2. Jos olen juonut paljon keskiolutta olen saanut usein ripulin.
        3. Olut liiallisesti käytettynä altistaa kihdille.

        Vaan:

        1. Pitää käydä tarpeillaan ennen nukkumaan menoa.

        2. Keskioluttakaan ei pidä juoda liikaa.

        3. Jos kihti alkaa oireilemaan, ei pidä käyttää aineita, jotka vaikuttavat siihen negatiivisesti.


      • suoraviivaista
        Olut on hyvää. kirjoitti:

        Vaan:

        1. Pitää käydä tarpeillaan ennen nukkumaan menoa.

        2. Keskioluttakaan ei pidä juoda liikaa.

        3. Jos kihti alkaa oireilemaan, ei pidä käyttää aineita, jotka vaikuttavat siihen negatiivisesti.

        1. Monet muutkin ovat kusseet allensa. Olut lisää virtsan eritystä ja voi sammuakin liian aikaisin. Aina ei pysty siis käymään tarpeillaan ennen nukkumaan menoa.
        2. Keskiolutta ei pidä juoda - oman kokemukseni mukaan - noin six packia enempää kerralla jos aikoo välttää ripulin. Joillekin ripulia ei tule varmaan mäyräkoirasta tai lavasta (24 tölkkiä) eli oluen vaikutus ripuliin lienee yksilöllinen.
        3. Itselläni ei ole kihtiä.

        Syiden 1 ja 2 vuoksi olen vähentänyt oluen käyttöä ja korvannut suurimman osan oluesta kirkkailla (noin Kossupullo ja sixpack). Jotkut tuttavat taas juovat kirkasta siksi koska olut närästää. Oluen sieto lienee siis yksilöllinen - lienee sellaisiakin jotka juovat usein ja pääsääntöisesti olutta esim. lavan kerrallaan ilman mitään oireita/sivuvaikutuksia.


    • Wuori on

      Edesmennyt Vihreiden poliitikko, asianajaja ja alkoholisti Matti Wuori lopetti tuosta vaan. Hän kuului Kosmoksen keskiviikkokerhoon ja lopetti kerralla kun totesi keskiviikkokerhon olevan miellyttävä tapa alkoholisoitua.

    • mukavaa

      Olen keski-ikäinen naisihminen. Nuorena join hyvin vähän, mutta keski-iässä rupesin juomaan viikonloppuisin stressiin lähinnä perjantaisin. Määrät alkoivat vähitellen kasvaa, ei kuitenkaan käyttökerrat. Sitten huomasin että juon aina enemmän kerralla, miltei huomaamatta. Seurauksena kova krapula ja rytmihäiriöt.
      Viime aikoina olen miettinyt asiaa ja päättänyt vain lopettaa juomisen. Se on ollut yllättävän helppoa. Mielitekoja on ajoittain ollut juuri perjantaina ja lauantaina. Nyt huomaan miten mukavaa on ollut olla raittiina. Niin hauskaa viikonloppua en edes muista kun viime viikonloppu oli! Lauantaina olin kesäteatterissa ja sunnuntaina lavatansseissa. Välillä kävelin ulkona luonnossa ja tapasin ihanaa miesystävääni (hänkin oli juomatta ja yrittää vähentää :)
      Mielestäni raitistumiseen auttaa myös, että yrittää ajatella positiivisesti ja välttää tressiä ja järjestää muuta mukavaa tekemistä.
      Uskon että täysraittius ei ole välttämättä mitenkään ikävää ja tylsää. Lisäksi se lisää valtavasti energian määrää, eihän etanoli ole rasittamassa.

      • kossu 46

        Mulla on sama ajatus mielessä että pitäisi lopettaa kokonaan juominen ,olen mies 46 v taas join La ja Su tosin olen lomalla ettei tarvi mennä töihin potee krapulaa. Juon noin kerran kuukaudessa mut aina sama juttu LÄRVIT koitan lopettaa tästä päivästä alkaen...


    • Anonyymi

      Itse kyllästyin alkoholiin tahtomattani. Kun tuli kokeiltua vahvempia, viihteellisempiä aineita, kuten essoja, en enää saanut sen jälkeen humalasta mitään irti. Harmittaa vietävästi, sillä parhaat bilevuodet olisivat vasta edessä.
      Tietääkö joku, voiko tälle vielä tehdä jotain vai pitääkö tyytyä siihen, ettei alkoholi enää kiinnosta lainkaan. Huumeissa on se ongelma, että jotta homma pysyy hanskassa, pitää käytön olla ERITTÄIN satunnaista.

    • Anonyymi

      Kyllästyn siihen apatiaan, joka nykyisin alkoholin käytöstä seuraa. Se ei ole fyysinen krapula mutta henkinen paha olo, syyllisyydentunne ja ahdistus. Joskus lopetan, kuten nyt. No vasta viikko takana, mutta kun yleensä otan, muutaman päivän välein niin hyvä tämäkin. Olin matkalla ja siellä kuului etukäteen maksettuihin ruokiin viinitarjoilu. Se on vihoviimeistä viinalle persolle, nuukalle ihmiselle. Sitähän päässä pyörii - kun on kerran maksettu niin otanpa. No en onneksi örveltänyt mitään ja koska kestokyky on hyvän kunnon ja juomisharjoittelun jälkeen kohtalainen, niin en missään torkuskellut. Kyllä matkan nähtävyyksistä paljon enemmän saa irti aivot kirkkaina. Toivon että tätä ottamattomuutta kestäisi pitkään, viime kesänä kyllästyin niin että yritin sataa päivää, mutta päädyin kuuteen viikkoon. Olin siitä iloinen ja nyt tästä viikostakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe