Ärtynyt paksusuoli

Oona

Lukemani artikkeleiden perusteella olen sairastanut jo muutaman vuoden ärtyneen paksusuolen oireyhtymää. Onko täällä muita, joilla on sama tilanne ja mitä ruokia olette pystyneet syömään?

Kiitoksia vastauksistanne. :-)

57

83298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinna

Olethan käynyt lääkärissä jotta ainakin laktoosi-intoleranssi ja keliakia on suljettu pois?

• Oona

Laktoosi-intoleranssi minulla on ollut jo vuosikausia, joten maitotuotteita en ole käyttänyt pitkiin aikoihin. Keliakiatestit on tehty, mutta ainakaan aktiivista keliakiaa ei niissä näy. Lääkärini ovat itse asiassa juuri minulle todenneetkin että kysessä voisi olla ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Oireet täsmäävät kyllä hyvin taudinkuvaan, joten aika varma olen tästä. Nyt vain etsin muita ihmisiä joilla on ollut samoja vaivoja kertomaan konstejaan ja miten he hoitavat ruokailuansa. Miten esimerkiksi ravintolakäynnit sujuvat jne. :-)

• Paula

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kutsut.htm

Mulla on aina mukana lappusia, joissa on lista aineista, joita en pysty syömään ollenkaan. Tosin saan samoista aineista migreenin, enkä ota riskiä senkään vuoksi. Tarjoilija ottaa lappusen mielellään ja onpa joskus tuonut kokinkin juttusille:-)
        Jos ruokaa ei järjesty siellä, aina voi vaihtaa paikkaa, vaikka enimmäkseen kokkaan kaikki itse ja kuljetan eväitä mukana. Ei hankalaa, kun tottuu.

• Lina
        Paula kirjoitti:

Mulla on aina mukana lappusia, joissa on lista aineista, joita en pysty syömään ollenkaan. Tosin saan samoista aineista migreenin, enkä ota riskiä senkään vuoksi. Tarjoilija ottaa lappusen mielellään ja onpa joskus tuonut kokinkin juttusille:-)
        Jos ruokaa ei järjesty siellä, aina voi vaihtaa paikkaa, vaikka enimmäkseen kokkaan kaikki itse ja kuljetan eväitä mukana. Ei hankalaa, kun tottuu.

Minäkin olen alkanut epäillä tuota samaa ongelmaa... "Hauskinta" tässä on se, että oahimmat oireet alkoivat nyt, kun olen raskaana. Tekee olon tuplatukalaksi. Saatan piereskellä ruskeaa limaa (aivan ihanaa... :( ) ja ulosteet tulevat miten sattuu ja millaisina sattuu.

Välillä tulee kauheita kramppeja paksusuoleen, todellakin sattuu!

Aikaisemmin jo epäilin tätä, mutta nyt kun oireet alkoivat todella pahoina, niin vasta tajusin... Pari vuotta sitten jo osasin epäillä, voi kun olisin silloin tajunnut, niin ei olisi näin pahaksi mennyt. Mulla ei ole hajuakaan mitä uskaltaisin syödä!!!

• ärtynyt
        Lina kirjoitti:

Minäkin olen alkanut epäillä tuota samaa ongelmaa... "Hauskinta" tässä on se, että oahimmat oireet alkoivat nyt, kun olen raskaana. Tekee olon tuplatukalaksi. Saatan piereskellä ruskeaa limaa (aivan ihanaa... :( ) ja ulosteet tulevat miten sattuu ja millaisina sattuu.

Välillä tulee kauheita kramppeja paksusuoleen, todellakin sattuu!

Aikaisemmin jo epäilin tätä, mutta nyt kun oireet alkoivat todella pahoina, niin vasta tajusin... Pari vuotta sitten jo osasin epäillä, voi kun olisin silloin tajunnut, niin ei olisi näin pahaksi mennyt. Mulla ei ole hajuakaan mitä uskaltaisin syödä!!!

Kuulostaapa pahalta, jos piereskelet ruskeaa limaa!Nyt kipin kapin lääkäriin, se voi muutakin kuin ärtynyt paksusuoli! Ruoka-aineista voit välttää kaikkea,minkä huomaat ärsyttävän vatsaasi, esim. pavut, kaali, herneet,omena, sipuli, ja yleensäkin vaikeasti sulava ruoka.Myös rasvaiset ruoat pahentavat oireita.Onko sinua tutkittu tarkemmin, paksunsuolen kouristelua voi aiheuttaa myöskin divertikkelit, eli umpipussit paksussa suolessa.Ne voivat tulehtua, niinkuin kävi itselleni. Olin viikon tiputuksessa ja söin vain mössöruokaa, YÖK!Divertikkelit paljastuivat paksunsuolen varjoainekuvauksessa.Kaikesta huolimatta iloista odotusaikaa sinulle!

• Lina
        ärtynyt kirjoitti:

Kuulostaapa pahalta, jos piereskelet ruskeaa limaa!Nyt kipin kapin lääkäriin, se voi muutakin kuin ärtynyt paksusuoli! Ruoka-aineista voit välttää kaikkea,minkä huomaat ärsyttävän vatsaasi, esim. pavut, kaali, herneet,omena, sipuli, ja yleensäkin vaikeasti sulava ruoka.Myös rasvaiset ruoat pahentavat oireita.Onko sinua tutkittu tarkemmin, paksunsuolen kouristelua voi aiheuttaa myöskin divertikkelit, eli umpipussit paksussa suolessa.Ne voivat tulehtua, niinkuin kävi itselleni. Olin viikon tiputuksessa ja söin vain mössöruokaa, YÖK!Divertikkelit paljastuivat paksunsuolen varjoainekuvauksessa.Kaikesta huolimatta iloista odotusaikaa sinulle!

Kyllä sitä itsekin pelästyin! Kaikki mahdolliset tutkimukset, joita raskaana olevalle voidaan tehdä, on tehty, ja kun niissä ei mitään ollut, niin sanottiin että odotellaan, kun vauva syntyy (mikä tuntuu kyllä vähän vastuuttomaltakin toiminnalta, sillä ei kai minua voi jättää moneksi kuukaudeksi hoitamatta).

Divertikkeli kävi mielessä, mutta en kai ole liian nuori? 22-vuotias...

• Colitis
        Paula kirjoitti:

Käykää ihmeessä lääkärissä ja tähystyksessä. Colitis Ulcerosa aiheuttaa ripulia ja limaa ulosteeseen, samoin myös joskus verta. Muuten samoja oireita kuin ns. "ärtyneessä paksusuolessa" ..

• Kohtalotoveri

Minulla paksusuolen ärtynyt tila on tuonut muassaan toisen vaivan: verihiutale- eli trombosyyttiarvoni on kohonnut niin että veritulppariski on kasvanut huomattavasti. Syön Marevan-lääkettä tähän vaivaan.

Trombosyyttien määrä lisääntyy K-vitamiinin lisääntymisen myötä; K-vitamiinia muodostuu paksusuolessa ja sitä muodostuu siellä liikaa kun suolen toiminta on poikkeuksellista ja kiihtynyttä. Mene ihmeessä labrakokeisiin tarkistuttaaksesi oman verihiutalearvosi. Normaaliarvo on n. 150, minulla, riippuen vatsavaivojeni kulloisestakin vaikeusasteesta, verihiutalearvo on 600-800. Vatsavaivoillani on selkeä yhteys tähän.
      Verihiutaleet, kun niitä on liikaa, siis takertuvat herkästi toisiinsa ja muodostavat tulppia. Tulppariskiä alennetaan semmoisilla lääkkeillä kuin Primaspan ja Marevan, jota itse syön, niin kuin alussa jo sanoinkin.

Itse olen pystynyt syömään aika ajoin vain maustamatonta A-jugurttia ja A-piimää, sekä vehnäleipää, banaania ja mangoa. Toisinaan vatsa kestää hieman tukevampaakin ravintoa, tällä hetkellä tilanne on aika hyvä:)

• marika

Jos kiinnostaa niin lue: www.antioxidant.fi/art_artyva.html Hieman pitkähkö artikkeli ärtyneestä paksusuoli -oireyhtymästä. Mielestäni kyllä erittäin mielenkiintoista ja hyödyllistä asiaa selkokielellä! Kannattaa lukea!

• kohtalotoveri

Joo. Aamut pahimpiä. Kaikki ois paljo helpompaa ku ois miestä tehdä itsemurha nii ei tarvis mahan takia kituuttaa. Ennen olin tosi elämänilonen ja oon välillä vieläki, mutta joskus tuntuu että vatsan toiminta on pilannu koko elämän. Kaikkia ruokavalioita kokeillu. tähystyksissä käyty. mikään ei auta. Toivottavasti jonain päivänä lääketiede keksii tähän vaivaan rohdon, nii ei tarvi ihmisten kärsiä näin.

• ominaisuus

Kirjoitit, että aamut ovat pahimpia. Niin minullakin on. Aamulla juon vähän vettä ensimmäiseksi mutta se on kuin myrkkyä ryyppäisi. Koko aamupäivän syön ja syön kunnes olo tasaantuu. (En liho.) On tutkittu ja refluks-tauti havaittu eikä muuta. Ei minua juuri närästä mutta nämä aamut ! Jos maha ei ole kunnossa, ei silloin jaksa mitään tehdäkään. Toivon neuvoja aamuun.
        Hyvää kevättä !

• tursia
        ominaisuus kirjoitti:

Kirjoitit, että aamut ovat pahimpia. Niin minullakin on. Aamulla juon vähän vettä ensimmäiseksi mutta se on kuin myrkkyä ryyppäisi. Koko aamupäivän syön ja syön kunnes olo tasaantuu. (En liho.) On tutkittu ja refluks-tauti havaittu eikä muuta. Ei minua juuri närästä mutta nämä aamut ! Jos maha ei ole kunnossa, ei silloin jaksa mitään tehdäkään. Toivon neuvoja aamuun.
        Hyvää kevättä !

Minä olen saanut helpotusta runsaasta kuitujen syönnistä. Sekoitan aamulla melkein desin vehnä-ja kauraleseitä piimään. Se lisää suolessa olevaa massaa niin paljon, että vatsan toiminta pysyy tasaisena ja siellä on tököttiä mitä siirtää, kun kramppaa.

Jos aiot kokeilla tätä, aloita vaikka ruokalusikallisella päivässä ja lisää määrää vähitellen, kunnes tuntuu riittävän.
        Oma lesesekoitukseni on 2/3 vehnäleseitä 1/3 kauraleseitä.

• tursialle
        tursia kirjoitti:

Minä olen saanut helpotusta runsaasta kuitujen syönnistä. Sekoitan aamulla melkein desin vehnä-ja kauraleseitä piimään. Se lisää suolessa olevaa massaa niin paljon, että vatsan toiminta pysyy tasaisena ja siellä on tököttiä mitä siirtää, kun kramppaa.

Jos aiot kokeilla tätä, aloita vaikka ruokalusikallisella päivässä ja lisää määrää vähitellen, kunnes tuntuu riittävän.
        Oma lesesekoitukseni on 2/3 vehnäleseitä 1/3 kauraleseitä.

Kiitos neuvosta ! Kokeilen sitäkin.
        Nyt olen ottanut aamuisin pellavarouhetta sekoitettuna viiliin tai mustikkasoppaan.
        Olen todennut sen hyväksi.

• tursia
        tursialle kirjoitti:

Kiitos neuvosta ! Kokeilen sitäkin.
        Nyt olen ottanut aamuisin pellavarouhetta sekoitettuna viiliin tai mustikkasoppaan.
        Olen todennut sen hyväksi.

...saat siitä apua. Minulle pellavan siemenet tai rouhe ei tehneet oikein mitään. Leseissä on se hyvä puoli että ne ovat edullisia, vaikkakin maistuu ihan sahanpurulle. Aloita pienmmällä annoksella ja lisää vähitellen, ettei mene tukkoon...
        Leseissä on myös se hyvä puoli, että ei tarvitse enää päkeltää 'kaninpapanoita' yksi kerrallaan..

=)

• kramppaaja

Oon itse kärsiny tästä hiivatin "oireyhtymästä" jo koht 6 vuotta ja se tosiaan huonontaa elämänlaatua. tuntuu et ei uskalla mennä mihkää ja must on tullu välil tosi vainoharhanen. kuvittelen et maha menee sekasin vaik ei se välttämättä meniskää. varsinki jos oon paikoissa, joissa ei oo vessaa. olisin varmaa paljon aktiivisempi, jos ei olis tätä. pahimpia aikoja on ku on stressii mut pakkohan sitä ihmisen on töissä ja koulussa käydä. meeneekö muillakin oireet ns sykleissä? ku on stressiä nii oireet on pahempia?

Pakotan itteni kyl tekee aika paljon asioita ja kaverit tietää. ylitin jopa itseni ja oon nyt vaihdossa yhes itävallan yliopistos. ihan ok on mahan kaa menny. et kai sitä tän kaa vaa oppii elää.

• joku hoito
        kramppaaja kirjoitti:

Oon itse kärsiny tästä hiivatin "oireyhtymästä" jo koht 6 vuotta ja se tosiaan huonontaa elämänlaatua. tuntuu et ei uskalla mennä mihkää ja must on tullu välil tosi vainoharhanen. kuvittelen et maha menee sekasin vaik ei se välttämättä meniskää. varsinki jos oon paikoissa, joissa ei oo vessaa. olisin varmaa paljon aktiivisempi, jos ei olis tätä. pahimpia aikoja on ku on stressii mut pakkohan sitä ihmisen on töissä ja koulussa käydä. meeneekö muillakin oireet ns sykleissä? ku on stressiä nii oireet on pahempia?

Pakotan itteni kyl tekee aika paljon asioita ja kaverit tietää. ylitin jopa itseni ja oon nyt vaihdossa yhes itävallan yliopistos. ihan ok on mahan kaa menny. et kai sitä tän kaa vaa oppii elää.

Mulla kans on ollu pidemmän aikaa ärtyny suolisto, mut lääkärit ei voi myöntää sitä, en tiedä mitä tekisin. Välillä oon tosi masentunutki ku tosiaan tuntuu ettei mitään voi tehdä, paras olis vaan pysyä kotona vessas... Musta tuntuu, et mulla on oikeestaan aina maha omituinen, ei koskaan normaali, hetkeks parani ku alotin laktoosittoman ruokavaion, mut sen jälkeen onki menny vaan alamäkee. Täällä päin sitä ei vissiin tunneta lääkäreiden keskuudessa. Jos on vähänki stressiä, niin olo on ihan kamala, vois tosian luistaa töistä ja koulusta. Mä oon kans jo pidemmän aikaa aatellu, et oon vainoharhainen, välillä tuntuu, et ite saa mahan sekasin, varmaan vaan stressaamalla siitä niin paljon.
        Oon kans ite yrittäny pakottaa itteeni, mut mulla ei tiedä oikeestaan kukaan muu ku avopuoliso ja sekin pakosta, on niin nolo juttu.

• Liina
        joku hoito kirjoitti:

Mulla kans on ollu pidemmän aikaa ärtyny suolisto, mut lääkärit ei voi myöntää sitä, en tiedä mitä tekisin. Välillä oon tosi masentunutki ku tosiaan tuntuu ettei mitään voi tehdä, paras olis vaan pysyä kotona vessas... Musta tuntuu, et mulla on oikeestaan aina maha omituinen, ei koskaan normaali, hetkeks parani ku alotin laktoosittoman ruokavaion, mut sen jälkeen onki menny vaan alamäkee. Täällä päin sitä ei vissiin tunneta lääkäreiden keskuudessa. Jos on vähänki stressiä, niin olo on ihan kamala, vois tosian luistaa töistä ja koulusta. Mä oon kans jo pidemmän aikaa aatellu, et oon vainoharhainen, välillä tuntuu, et ite saa mahan sekasin, varmaan vaan stressaamalla siitä niin paljon.
        Oon kans ite yrittäny pakottaa itteeni, mut mulla ei tiedä oikeestaan kukaan muu ku avopuoliso ja sekin pakosta, on niin nolo juttu.

Kuulostaa tutuilta nuo vaivat. Lääkäri neuvoi mua pari päivää sitten ostamaan Vi-siblin lääkekuitua, sen pitäisi kuulemma auttaa noin viikossa. Pari päivää olen nyt kokeillut, saas nähdä miten käy.

• mmkk
        joku hoito kirjoitti:

hei!

Minullakin on ns. ärtynyt paksusuoli, mutta en ole ollenkaan varma, että onko sellaista suolta olemassakaan. Kyllä siihen jokin syy täytyy olla. Itselläni vaivaan on auttanut se, että olen kypsentänyt kaiken ruoan oikein hyvin ja lsäksi syön gluteiinitonta ruokavaliota. Kiisselit teen niin, että keitän marjoja ja sokeria noin 5 minuuttia( kolmekin riittäisi, mutta täytyy olla se varmuusvara) ja sitten suurustan sen perunajauhoilla. ( Maissijauhoissa on sellaista, mikä ei sovi). Saan syödä kaikkia ruokia, mutta jos esim. laatikkoruoissa on maitoa, pidän niitä uunissa 50 minuuttia, sillä proteiinit hajoavat niin paljon hitaammin kuin sokerit. Riisipuuroa saan syödä, koska sitä on keitetty 50 minuuttia, mutta mannapuuroa ei kärsi syödä, sillä sitä on keitetty niin paljon vähemmän. Lihat paistan uunissa niin, että käärin ne alumiinifolioon, laitan lihalämpömittarin ja odotan, kunnes lämpö on noussut 100 asteeseen. Paistan lihoja silloin, kun laitan muutakin ruokaa uunissa, elikkä laitan uunin niin täyteen tavaraa, kuin sinne mahtuu. Lisäksi syön vähintään kolme viikkoa vanhoja etkkasäilykkeitä ja tönkkösuolattua vähintään 2 päivää vanhaa suolakalaa. Kaikkien ruokien tulee valmistamisen jälkeen vanheta 2 påivää. Tällä ruokavaliolla olen pärjännyt, eikä ole enää jatkuva ripuli ja maha kipeä. Minäkin olen kulkenut lääkäreissä vähintään 5 vuotta, eikä kukaan ole uskonut. Minulla muuten oli jo aivan harmaa tukka jo 40- vuotiaana, mutta nyt se on alkanut tummumaan, koska vitamiinit ja kivennäisaineet ovat alkaneet imeytymään ja se tukka on kasvanut jo ainakin 30 senttiä viime kesästä. Yritä tätä ruokavaliota. Sen pitäisi tuottaa tuloksia ihan muutaman päivän tai kuukauden jälkeen.

terveisin Marjaana

• mmkk
        joku hoito kirjoitti:

lisäys edelliseen:

karkit, limsat.jäätelöt ja mehut pitää heittää pois. Juomaksi vain vettä tai kivennäisvettä.

terveisin Marjaana

• Pekka86
        mmkk kirjoitti:

lisäys edelliseen:

karkit, limsat.jäätelöt ja mehut pitää heittää pois. Juomaksi vain vettä tai kivennäisvettä.

terveisin Marjaana

Minulla ollut ärtynyt paksusuoli varmaan 3 vuotta. Aluksi luulin kaiken korjaantuvan kun aloitin laktoosittoman ruokavalion, kyllähän se osittain auttoikin, mutta vuosi sen jälkeen armeijassa homma vaan paheni. Siellä lääkäri sanoi, että menee armeijan piikkiin, kun on niin iso muutos elämässä. Armeijan jälkeen ei kuitenkaan tapahtunut sen kummempaa helpotusta, siitä on nyt 1.5 vuotta. Tänän keväällä sitten suostuin menemään lääkärille. Kokeilin täysin maidotonta ruokavaliota. Ei ollut apua tuntuu, että maha oli sekaisin vaan enempi. Sitten kun aloin taas käyttämään laktoosittomia ruokia niin maha toimi viikon verran paremmin, jonka jälkeen taantuminen samaan tilaan. punaista lihaa, enkä lintuja ole syönyt kohta 7 vuoteen, kalaa kylläkin. lääkärissä sanoi, heti alkuun että on ärtynyt paksusuoli, kävin kokeissa ja tähystyksessä. Tähystäjä sanoi jo ennen tähystyksen alkua ärtyneestä paksusuolesta. tähystyksen tulos kertoi, että ohutsuolen päässä on lievä tulehdus "ei aiheuta jatko toimen piteitä" sanoi lääkäri " syö kuitua" jos jatkuu samana tähystetään puolen vuoden päästä uudestaan. nyt kesällä vatsa on ollut ehkä entistäkin huonompana. Olen kokeillut täysin limsatonta, karkitonta, sipsitöntä elämään, ei mitään vaikutuksia. Nyt on ollut sitten vatsa 2,5 päivää täysin kuralla mikään ei ole pysynyt sisällä ei edes neste. Tiedän, että voipi olla kyse vatsataudistakin (ihmetyttää vaan kun ei ole mitenkään vetelä olo ruoka ei vaan pysy sisällä). Tänään on sitten ensimmäinen päivä kun on ruoka pysynyt sisällä. Tosin vatsa on vieläkin väännellyt.
        En oikein tiedä mitä sitä mahansa kanssa tekisi, ehkä pitäisi koittaa luoda säännöllisempi elämä tiukemmalla ruokavaliolla.
        Vietän myös toisinaan epäsäännöllistä juopon elämää, eli saatan juoda 8-pulloa kaljaa tai punaviinipullon tiedä sitten, että onko tälläkin vaikutusta mahaan. Toisinaan maha menee sekaisin jo juopottelun aikana.
        Onko havaintoja ärtyneessä paksusuolesta sitä, että jos vatsan saa takaisin toimimaan niin sitten jos syö jotain mikä ei niin hyvin mahalle passaa, niin maha on taas pitemmän aikaa kuralla vaikka ruokavalio vaihtuisi taas siihen tuttuun ja toimivaan? (vrt. keliakiaa, jossa menee viljan syönnistä suolinukka piloille puoleksi vuodeksi) onko samanlaista meininkiä.

eikai tässä tämän kummempaa.

• mmkk
        Pekka86 kirjoitti:

Minulla ollut ärtynyt paksusuoli varmaan 3 vuotta. Aluksi luulin kaiken korjaantuvan kun aloitin laktoosittoman ruokavalion, kyllähän se osittain auttoikin, mutta vuosi sen jälkeen armeijassa homma vaan paheni. Siellä lääkäri sanoi, että menee armeijan piikkiin, kun on niin iso muutos elämässä. Armeijan jälkeen ei kuitenkaan tapahtunut sen kummempaa helpotusta, siitä on nyt 1.5 vuotta. Tänän keväällä sitten suostuin menemään lääkärille. Kokeilin täysin maidotonta ruokavaliota. Ei ollut apua tuntuu, että maha oli sekaisin vaan enempi. Sitten kun aloin taas käyttämään laktoosittomia ruokia niin maha toimi viikon verran paremmin, jonka jälkeen taantuminen samaan tilaan. punaista lihaa, enkä lintuja ole syönyt kohta 7 vuoteen, kalaa kylläkin. lääkärissä sanoi, heti alkuun että on ärtynyt paksusuoli, kävin kokeissa ja tähystyksessä. Tähystäjä sanoi jo ennen tähystyksen alkua ärtyneestä paksusuolesta. tähystyksen tulos kertoi, että ohutsuolen päässä on lievä tulehdus "ei aiheuta jatko toimen piteitä" sanoi lääkäri " syö kuitua" jos jatkuu samana tähystetään puolen vuoden päästä uudestaan. nyt kesällä vatsa on ollut ehkä entistäkin huonompana. Olen kokeillut täysin limsatonta, karkitonta, sipsitöntä elämään, ei mitään vaikutuksia. Nyt on ollut sitten vatsa 2,5 päivää täysin kuralla mikään ei ole pysynyt sisällä ei edes neste. Tiedän, että voipi olla kyse vatsataudistakin (ihmetyttää vaan kun ei ole mitenkään vetelä olo ruoka ei vaan pysy sisällä). Tänään on sitten ensimmäinen päivä kun on ruoka pysynyt sisällä. Tosin vatsa on vieläkin väännellyt.
        En oikein tiedä mitä sitä mahansa kanssa tekisi, ehkä pitäisi koittaa luoda säännöllisempi elämä tiukemmalla ruokavaliolla.
        Vietän myös toisinaan epäsäännöllistä juopon elämää, eli saatan juoda 8-pulloa kaljaa tai punaviinipullon tiedä sitten, että onko tälläkin vaikutusta mahaan. Toisinaan maha menee sekaisin jo juopottelun aikana.
        Onko havaintoja ärtyneessä paksusuolesta sitä, että jos vatsan saa takaisin toimimaan niin sitten jos syö jotain mikä ei niin hyvin mahalle passaa, niin maha on taas pitemmän aikaa kuralla vaikka ruokavalio vaihtuisi taas siihen tuttuun ja toimivaan? (vrt. keliakiaa, jossa menee viljan syönnistä suolinukka piloille puoleksi vuodeksi) onko samanlaista meininkiä.

Jätä ne oluet ja punaviinit pois. Ne laittavat mahan sekaisin. Siirry juomaan vain pelkkää vettä tai kivennäisvettä.

• mmkk
        Pekka86 kirjoitti:

... ja jätä kotimaiset viljat pois ja ala syömään luontaisesti gluteiinittomin leipiä. Siksi sinun maha ei kestä olutta, koska siina on viljaa. Viinissä ei ole viljaa, mutta siinä on hedelmäsokeria, joka on myöskin kiellettyjen listalla.

• ktsu

Kuulostaa tutulta. Mä olen aina välillä ihan rikki näiden vatsaongelmieni takia. Kun oireet on pahimmillaan, se vaikuttaa täydellisesti koko ihmiseen: tekee ärtyneeksi, väsyneeksi, haluttomaksi. Tää on aikamoista nuorallatanssimista.
        Syön maitohappobakteereita aamuin illoin ja suosittelen niitä kaikille. Ruokavalio on tosi ratkaiseva juttu; piimä, viili, keitetyt kasvikset, täysjyvätuotteet hellivät vatsaa.
        Stressi laukaisee vaivat aina ihan hirveiksi ja olo on kuin vihaisella täyteen puhalletulla ilmapallolla, jolla ei aivot toimi lainkaan.
        Suolistonpuhdistus palauttaa elämänilon ja energian, mutta vaivathan palaavat aina jos samaa rataa mennään.

nim.taiteillaan yhdessä

• noro1

kokeileppa boulardii tuotetta saa apteekista ja luontaistuotekaupasta apteekissa nimeltä precosa ja myöskin halvempi mulla on auttanut ota ensimmäinen viikko 2 aamuin illoin ja sit 1

• kelju tauti

Joo, olen samaa sairastanut jo usean vuoden ajan. On kyllä pistänyt koko elämän aivan sekaisin, ei pysty mitään tekemään miettimättä. Mutta kun sain pari kuukautta sitten tietooni, että tällaista sairastan ja sain lääkkeen, kaikki meni HUOMATTAVASTI paremmin. Lääkkeitähän tähän tautiin ei virallisesti ole, mutta kannattaa kokeilla sellaista lääkettä kuin: VI SIBLIN S. Saa apteekista ilman reseptiä. Kannattaa kokeilla!!! :)

• heinänuha

Itse sain reilu vuosi sitten taudin kiusakseni ja ravasin lääkärissä. Välillä oltiin siinä jamassa että kaikki tuli ylös mitä vähänkin suuhun laittoi.
        Lääkäri totesi ettei hän valitettvasti voi tätä tautia parantaa että ruokavaliolla hoidetaan. Etsin apua luontaistuotteista koska lääkkeitä en halunnut sivuvaikutusten ja muiden takia. Löysin kaksi joita hän minulle suositteli kaupassa.
        Enzymes Monizym (Natura Medialta) joka sisältää 7 eirlaista enzyymiä jota kehossa on jo valmiina. Nämä siis pilkkovat ruuan paremmin eikä se pääse ärsyttämään suolta. Nämä enzyymit siis lisääntyvät itsekseen ja siksi niitä ei tarvitse koko elämää syödä.
        Toinen lääke on erikoisvalmisteinen maitohappobakteeri Biolatte Boulardii joka on kuulemma vasta vuoden vanha ja kehitetty erityisesti haavaisen ja ärtyneen paksusuolen hoitoon. Nämä myös ovat maitohappobakteereja joita kehossa on jo valmiina muttei ehkä riittävästi koska jokainen tauti syö aina hyviä bakteereja pois. Nämäkin lisääntyvät jne.
        Itse olen nyt vasta reilun kuukauden näitä syönyt eikä ole enää tarvinnut yhtään aamua herätä ajatellen "hyi että on huono olo". Pystyn syömään huomattavasti paremmin ja näin yrittämään hoitaa tautia ruokavaliolla.

• reop

Onko se VI SIBLIN S vai Visiblin S?

• pakki sekaisin
        reop kirjoitti:

Minulla on sekä ärtyvä paksusuoli että refluksitauti. Tosi hankalaa löytää sopivaa syötävää... Olen jättänyt pois seuraavat: sipuli, paprika, tuore ruisleipä, muut kuin vähälaktoosiset tai laktoosittomat tuotteet ja omena. Mutta ei nyt oikein ole auttanut. Maha on jatkuvasti joko ripulilla, tai sitten ummettaa. Lisäksi röyhtäyttää, pierettää, koskee vatsaan, on huono olo jne.

Huoh. Käytän probiottikapselia joka päivä, mutta kai on tehvätä muitakin muutoksia.

Mitä kokemuksia on hiilihydraatittomasta ruokavaliosta? Luulen, että mun pitäisi jättää kaikki hiilihydraatit pois, kun ne selvästi turvottavat.

Ongelma on, että kun en oikein tiedä mitä syödä, en sitten välttämättä syö paljon mitään. Ja paino sen kun tippuu.. Nyt keikun normaali- ja alipainon rajamailla, ja suunta on selvästi alaspäin. Ei kiva.

• Kipeä masu
        reop kirjoitti:

Vi Siblin ja Vi Siblin-S. Ne ovat apteekista saatavia kuituvalmisteita, rakeita, joita lisätään ruokaan. Yliopiston apteekin sivuilta saat lisätietoa. (http://www.yliopistonapteekki.fi/) Ensimmäinen näistä makeutettu sakkaroosilla, jälkimmäinen sorbitolilla. Eli jos sorbitoli aiheuttaa vaivoja suosittelen ensimmäistä.

Itse olen ostanut valmistetta, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla. Minkälaisia kokemuksia muilla?? Välillä tuntuu että en voi laittaa mitään suuhun, aina jokin ruoka-aine aiheuttaa mahavaivoja.

Minkälaisia kokemuksia pre/probiooteista?? Luulin että ne rauhoittaisivat vatsaa, mutta ilmeisesti niistäkin saattaa saada ilmavaivoja..?

• avun saanut
        pakki sekaisin kirjoitti:

Minulla on sekä ärtyvä paksusuoli että refluksitauti. Tosi hankalaa löytää sopivaa syötävää... Olen jättänyt pois seuraavat: sipuli, paprika, tuore ruisleipä, muut kuin vähälaktoosiset tai laktoosittomat tuotteet ja omena. Mutta ei nyt oikein ole auttanut. Maha on jatkuvasti joko ripulilla, tai sitten ummettaa. Lisäksi röyhtäyttää, pierettää, koskee vatsaan, on huono olo jne.

Huoh. Käytän probiottikapselia joka päivä, mutta kai on tehvätä muitakin muutoksia.

Mitä kokemuksia on hiilihydraatittomasta ruokavaliosta? Luulen, että mun pitäisi jättää kaikki hiilihydraatit pois, kun ne selvästi turvottavat.

Ongelma on, että kun en oikein tiedä mitä syödä, en sitten välttämättä syö paljon mitään. Ja paino sen kun tippuu.. Nyt keikun normaali- ja alipainon rajamailla, ja suunta on selvästi alaspäin. Ei kiva.

Olen saanut itse vaivat vähenemään gluteenit-
        tomalla ruokavaliolla. Sit huomasin myös että
        sokeri aiheuttaa vaivoja juuri suoliston alueel-
        le niinpä kaikki karkit pois erityisen paha on
        on keinomakeutetut karkit. Olut ei käy ollenkaan
        gluteenitonta olutta voi juoda jonkun verran.
        Viineistä valittava sellaiset joissa on mahdolli-
        simman vähän sokeria.Maitotuotteita en muutenkaan
        käytä. Juustot käy kohtuudella.Kaikki muukin ruo-
        ka mielummin kypsennettynä.Jätskiä voin syödä kun
        syön sokeritonta vaikka en ole ollut koskaan ko-
        va jätskin syöjä mutta sen olen testannut. Näitä kun välttää olo paranee sanotaanko kuukausi kuu-
        kaudelta. Myöhemmin voi kyllä syödä suolistoa ärsyttäviäkin ruokia ja juoda juomia
        mutta jos haluat voida tosi hyvin jonain päivänä
        niin gluteeniton ja maidoton ruokavalio ja sokerit pois.
        Oireita mulla on ollut n.15 vuotta nyt on huomattavasti helpompaa.

• mmkk
        Kipeä masu kirjoitti:

Vi Siblin ja Vi Siblin-S. Ne ovat apteekista saatavia kuituvalmisteita, rakeita, joita lisätään ruokaan. Yliopiston apteekin sivuilta saat lisätietoa. (http://www.yliopistonapteekki.fi/) Ensimmäinen näistä makeutettu sakkaroosilla, jälkimmäinen sorbitolilla. Eli jos sorbitoli aiheuttaa vaivoja suosittelen ensimmäistä.

Itse olen ostanut valmistetta, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla. Minkälaisia kokemuksia muilla?? Välillä tuntuu että en voi laittaa mitään suuhun, aina jokin ruoka-aine aiheuttaa mahavaivoja.

Minkälaisia kokemuksia pre/probiooteista?? Luulin että ne rauhoittaisivat vatsaa, mutta ilmeisesti niistäkin saattaa saada ilmavaivoja..?

Miten sinulla on maha kipeä? Jos sinulla on ripulia tai tulevaisuudessa tulee, niin se sakkaroosikaan ei sinulle sovi. Minä nimittäin luulen, että sinulla on sama tauti kuin minulla. Ei se mikään tauti ole, se on geeniperimä.Kirjoittele, niin keskustellaan.

• eeeeee
        mmkk kirjoitti:

Miten sinulla on maha kipeä? Jos sinulla on ripulia tai tulevaisuudessa tulee, niin se sakkaroosikaan ei sinulle sovi. Minä nimittäin luulen, että sinulla on sama tauti kuin minulla. Ei se mikään tauti ole, se on geeniperimä.Kirjoittele, niin keskustellaan.

niin mulla kans ollu nyt jo yli puoli vuotta paksusuoli kipeenä.oon käynny ultrakuvasa,ei löytynny mitään,ja lääkäri totes vaan että ruokavalio pitää muuttaa,ehdotti zone diettiä...no se autto,mut sit lipsuin syömään taas vähän rasvasempaa ruokaa,ni johan on taas oireillu ja sattuu.huomasin että ruisleipä ei enää soivi mulle,se on jätettävä aiankin pois.mut mun pointti on se,että näkyiskö verikokeista se että jos kaikki ei oo ihan kunnossa?(esim.syöpää)kävin verikokeissa tos muutama päivä sit,ja kaikki kunnossa.eli onko tää vaan sitä että pitää jättää tietyt ruuat pois,vai voisko olla jotain vakavampaa..ku tää kipu on välil tosi kovaa,mut ehkä se johtuu just siitä et oon syönny sitä ruisleipää mikä ei sovi,sit ku jättänny sen pois,ni lievittänny selvästi.kertokee kokemuksia ja mielipiteitä asiasta!!!????

• hanni
        mmkk kirjoitti:

Juu, oireet alkaa passailla tähän "tautiin" välillä maha ihan kovana ja välillä tulee ihan vetenä. Välillä koskee mahaan ja kipristelee. Refluksi todettu myöskin, mutta se vaiva on pikkuhiljaa helpottanut ruokavaliolla. Aiheuttaako tämä "tauti" muilla jatkuvaa nuhan tuntua ja liman eritystä?

• viivitiivi
        hanni kirjoitti:

Juu, oireet alkaa passailla tähän "tautiin" välillä maha ihan kovana ja välillä tulee ihan vetenä. Välillä koskee mahaan ja kipristelee. Refluksi todettu myöskin, mutta se vaiva on pikkuhiljaa helpottanut ruokavaliolla. Aiheuttaako tämä "tauti" muilla jatkuvaa nuhan tuntua ja liman eritystä?

En ole ennen yhdistänyt sitä vatsaongelmiini, mutta nyt kun kysyt niin olen aamulla aina tosi nuhaisen olonen ja kurkussa limaa! Ah.

Mulla tosiaan on tutkittu tämä vatsan eriskummallinen toiminta, ja vaikka suoli on sinänsä terve ja kunnossa, se on jotenkin niin ärhäkkä ja toimii "liian aktiivisesti". Tähystysletkustakin alkoi supistella hurjasti. Kutsunkin omaa ongelmaani "ärtyneen paksusuolen" sijaan "ärstyisäksi paksusuoleksi". Hah. Onneksi välillä on ihan normaalejakin kausia, ja voin syödä kuitenkin melko normaalisti.

Eniten itseäni on alkanut ärsyttämään se, mistä jossain lehdessäkin sanottiin, että vatsan toiminnallisia ongelmia pidetään kamalan noloina. On ihan ok kärsiä pääkivusta mutta ärtynyttä suoltaan harvemmin puheenaiheeksi nostaa, muutenkin on noloa töräytellä julkisissa vessoissa ja mitä lie. Ottaa todella päähän, kun lukee keskustelupalstoilta miten yleinen ongelma on kyseessä, ja kun ei millään tavalla ole oma vika tämä. Eihän herkkä vatsa tee kenestäkään epäsiistiä haisulia, joka ei tee muuta kun käy paskalla.

Alan varmaan ajaa kohta "avarakatseisuus suoliston toimintaa kohtaan" -hanketta, kun ÄRSYTTÄÄ.

• viivitiivi
        viivitiivi kirjoitti:

En ole ennen yhdistänyt sitä vatsaongelmiini, mutta nyt kun kysyt niin olen aamulla aina tosi nuhaisen olonen ja kurkussa limaa! Ah.

Mulla tosiaan on tutkittu tämä vatsan eriskummallinen toiminta, ja vaikka suoli on sinänsä terve ja kunnossa, se on jotenkin niin ärhäkkä ja toimii "liian aktiivisesti". Tähystysletkustakin alkoi supistella hurjasti. Kutsunkin omaa ongelmaani "ärtyneen paksusuolen" sijaan "ärstyisäksi paksusuoleksi". Hah. Onneksi välillä on ihan normaalejakin kausia, ja voin syödä kuitenkin melko normaalisti.

Eniten itseäni on alkanut ärsyttämään se, mistä jossain lehdessäkin sanottiin, että vatsan toiminnallisia ongelmia pidetään kamalan noloina. On ihan ok kärsiä pääkivusta mutta ärtynyttä suoltaan harvemmin puheenaiheeksi nostaa, muutenkin on noloa töräytellä julkisissa vessoissa ja mitä lie. Ottaa todella päähän, kun lukee keskustelupalstoilta miten yleinen ongelma on kyseessä, ja kun ei millään tavalla ole oma vika tämä. Eihän herkkä vatsa tee kenestäkään epäsiistiä haisulia, joka ei tee muuta kun käy paskalla.

Alan varmaan ajaa kohta "avarakatseisuus suoliston toimintaa kohtaan" -hanketta, kun ÄRSYTTÄÄ.

tsemppiä kaikille tästä kärsiville! Kyllä itseänikin masentaa ajoittain, jos on pari päivää mennyt hyvin ja sitten se taas alkaa, saa rampata työpaikalla vähän väliä vessassa ja äänet sen mukaiset, kivusta puhumattakaan. Oman ruokavalion löytäminen ottaa aikansa, eikä sekään auta aina, mutta yleensä helpotusta kuitenkin löytyy, kun asiaan todenteolla paneutuu. Ja kai suurinosa ihmisistä on oikeasti ymmärtäväisiä tällaisten juttujen suhteen, enemmän nämä oletukset siitä että on muka niin noloa on taas niitä yleisiä käsityksiä, joihin uskotaan "koska kaikki muutkin tekee niin", vaikka oikeasti suurinta osaa ärsyttää ks. olettamukset yhtä paljon.

• mmkk
        hanni kirjoitti:

ALA SYÖDÄ VAIN KUNNOLLA KYPSYTETTYÄ RUOKAA. ELÄINPROTEIINIPITOISET RUOAT VAATIVAT VÄHINTÄÄN 50 MIN. KYPSENNYKSEN JA SOKEREILLE RIITTÄÄ 3 MIN. TÄMÄN LISÄKSI MINUN TÄYTYY SYÖDÄ VANHAA RUOKAA, ELI ENSIMMÄINEN PÄIVÄ ON RUOAN VALMISTUSPÄIVÄ JA KAKSI SEURAAVAA PÄIVÄÄ ON RUOAN VANHENEMISPÄIVIÄ. kAIKKIA RUOKA-AINEITA PYSTYN SYÖMÄÄN TÄMÄN OHJEEN MUKAAN.

TERVEISIN MARJAANA

• sarimari2
        mmkk kirjoitti:

ALA SYÖDÄ VAIN KUNNOLLA KYPSYTETTYÄ RUOKAA. ELÄINPROTEIINIPITOISET RUOAT VAATIVAT VÄHINTÄÄN 50 MIN. KYPSENNYKSEN JA SOKEREILLE RIITTÄÄ 3 MIN. TÄMÄN LISÄKSI MINUN TÄYTYY SYÖDÄ VANHAA RUOKAA, ELI ENSIMMÄINEN PÄIVÄ ON RUOAN VALMISTUSPÄIVÄ JA KAKSI SEURAAVAA PÄIVÄÄ ON RUOAN VANHENEMISPÄIVIÄ. kAIKKIA RUOKA-AINEITA PYSTYN SYÖMÄÄN TÄMÄN OHJEEN MUKAAN.

TERVEISIN MARJAANA

Itse syön veteen keitettyä riisiä; "kokonaista" valkoista kun massu voi paremmin ja veteen keitettyä luomuriisipuuroa kun massu pottuilee tavalla tai toisella. Riisi on ollut minulle hyvä perusta ruokavaliolle. Varovasti kokeilen uutuutena Visiblineä, sitä mikä on makeutettu sokerilla. Sorbitoli ja muut makeutusaineet ovat massulle kamalia... Tsemppiä!

• Maakki23

Olen sairastanut tätä tautia 5 vuotta, jonka sain vihdoin tietää eilen. Olen käynyt psykiatrilla, psykoterapiassa, käyttänyt tuhatta eri lääkettä, reseptillä, ilman reseptiä ja luontaistuotekaupan tuotteita. Käynyt tutkimuksissa lääkärissä ja kokeillut akupunktiota. Mietittinyt itsemurhaa ja koko elämää vessanpöntöllä.

Otin itseäni niskasta kiinni ja selvitin kaikki fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet.

Nyt käyn psykiatrilla ja syön Triptyl nimistä masennuskipulääkettä jonka sivuvaikutuksia ovat mm. ummetus. Eli minulle täydellinen, kun mieli piristyy, kipukynnys nousee ja ripuli vähentyy.

Käytän samalla myös Agiocur-rakeita, mutta en osaa sanoa auttaako ne vai aiheuttaako ilmavaivoja.

Aina on apua ja ymmärrystä ihmisiltä, kun vaan kertoo tilanteestaan. Minun tunnuslauseeni on "jos pitää mennä vessaan, niin menee vessaan, maailma ei siihen kaadu tai pysähdy"

Pahoissa tilanteissa voi ottaa imodium tai imocur tabletteja jotka auttaa ripuliin, tai psyykenlääke Librax, joka rauhoittaa suolistoa.

Ja usko paremmasta huomisesta!:)

• mmkk

hei!

Luin, että sinulla on jatkuva ripuli. Niin oli minullakin, mutta onneksi keksin keinon, joka auttoi. Minun ripulini oli nimittäin kiinni sokereista, makeutusaineista ja eläinproteiineista. Saan kyllä syödä kaikkia ruokia, paitsi ruisleipää ja mansikkaa, jos vain ruoat on hyvin kypsytettyjä. Proteiinit vaativat vähintään 50 minuutin kypsentämisen ja sokerit väh. 3 min. kypsentämisen. ja kaiken lisäksi ruoan pitää seisoa jääkaapissa tai jossain vähintään 2 päivää. Tämä siksi, että kypsennettäessä ruoan proteiinit ja sokerit hajoaa ja ruoan seistessä niiden hajoamistuotteet kuolevat. Tämä taas johtuu siitä, että jos mahassa ei ole happoja, niin ruoansulatusentsyymit eivät toimi ja ruoka pitää käsitellä näin. Kypsennän lihat uunissa 230 asteessa alumiinifoilioon käärittynä ja kiisselit teen niin, että laitan marjat ja sokerin veden kanssa kattilaan ja keitän niitä 3 minuuttia ja sitten suurustan kiisselin ja keitän sitä vielä 3 minuuttia. Mikäänhän ei estä sinua kokeilemasta tätä juttua. Minulle tämä on ainakin auttanut. Voit kysyä minulta lisää, jos haluat.

terveisin Marjaana

• aatami

Olen muuttanut ruokatottumuksiani tuntuvasti ja huomannut että kun käyttää paljon viljan kuitua niin suoli toimii joka päivä eikä esiinny ummetusta.

• hirveän väsynyt

Mä olen nyt 18 ja oon kärsinyt tästä vaivasta jo pari vuotta. Vatsa vuoroin kurnii, murisee, kouristelee, kramppaa ja jumittaa. Aamuisin on helvetin paha olo, vatsa on ensin jopa viikkoja ihan kovalla ja kipeä, ja sit yht'äkkiä ihan löysällä. Vihaan tätä!

Isoimpana ongelmana tuntuu olevan just toi syöminen. Kaikki ravinto saa vatsan kramppaamaan, sekaisin tai jumiin, eikä mikään oikein sovi. Mieluiten oisin syömättä! Syödä on kuitenkin pakko, sillä ei muuten jaksa koulussa ja harrastuksissa...

Lihan syömistä oon vähentänyt reippaasti, ja suunnitelmissa onkin siirtyminen vain kalan syömiseen. En käytä laktoosia/ oikeastaan mitään muitakaan maitotuotteita, sillä perheessä on laktoosi-intoleranssia. Sokereita ja vehniä välttelen (turvottavat oman kokemuksen mukaan ihan kauheasti), siksi pullat, leivät, pastat yms. eivät oikein sovi. Hedelmiä, kasviksia (en tosin herneitä, papuja tai muita palkokasveja--) ja leipää syön aika paljon. Leipä kyllä turvottaa, mutta en osaa olla ilmankaan. Kasvissosekeitot on sopinut mulle. Juon paljon vettä ja liikun säännöllisesti, mutta siitäkään ei tunnu olevan mitään apua tähän.

Jos tätä nyt ylipäätään voi edes millään ruokavaliolla helpottaa, niin aion kyllä noita kuituja lisätä pikku hiljaa ruokavaliooni ja katsoa, miten vatsa kestää...

Mitä ihmettä oikein voisi syödä, ettei vatsa aina olisi niin kipeä, turvonnut ja ärtynyt? Mitä te muut ihmiset syötte? Millä saatte monipuolisuutta ja vaihtelua ruokavalioon? Eihän kukaan voi oikeasti elää vain kuiduilla ja jollain ihmelitkuilla !
        Olisin tosi kiitollinen, jos joku kultainen jaksaisi laittaa ihan vaikka esimerkkinä päivän kaikki ateriat (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) , joista voisi yrittää ottaa mallia omaan syömiseen.
        :)

• räkämälli
        hirveän väsynyt kirjoitti:

Mä olen nyt 18 ja oon kärsinyt tästä vaivasta jo pari vuotta. Vatsa vuoroin kurnii, murisee, kouristelee, kramppaa ja jumittaa. Aamuisin on helvetin paha olo, vatsa on ensin jopa viikkoja ihan kovalla ja kipeä, ja sit yht'äkkiä ihan löysällä. Vihaan tätä!

Isoimpana ongelmana tuntuu olevan just toi syöminen. Kaikki ravinto saa vatsan kramppaamaan, sekaisin tai jumiin, eikä mikään oikein sovi. Mieluiten oisin syömättä! Syödä on kuitenkin pakko, sillä ei muuten jaksa koulussa ja harrastuksissa...

Lihan syömistä oon vähentänyt reippaasti, ja suunnitelmissa onkin siirtyminen vain kalan syömiseen. En käytä laktoosia/ oikeastaan mitään muitakaan maitotuotteita, sillä perheessä on laktoosi-intoleranssia. Sokereita ja vehniä välttelen (turvottavat oman kokemuksen mukaan ihan kauheasti), siksi pullat, leivät, pastat yms. eivät oikein sovi. Hedelmiä, kasviksia (en tosin herneitä, papuja tai muita palkokasveja--) ja leipää syön aika paljon. Leipä kyllä turvottaa, mutta en osaa olla ilmankaan. Kasvissosekeitot on sopinut mulle. Juon paljon vettä ja liikun säännöllisesti, mutta siitäkään ei tunnu olevan mitään apua tähän.

Jos tätä nyt ylipäätään voi edes millään ruokavaliolla helpottaa, niin aion kyllä noita kuituja lisätä pikku hiljaa ruokavaliooni ja katsoa, miten vatsa kestää...

Mitä ihmettä oikein voisi syödä, ettei vatsa aina olisi niin kipeä, turvonnut ja ärtynyt? Mitä te muut ihmiset syötte? Millä saatte monipuolisuutta ja vaihtelua ruokavalioon? Eihän kukaan voi oikeasti elää vain kuiduilla ja jollain ihmelitkuilla !
        Olisin tosi kiitollinen, jos joku kultainen jaksaisi laittaa ihan vaikka esimerkkinä päivän kaikki ateriat (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) , joista voisi yrittää ottaa mallia omaan syömiseen.

mulla on kanssa näitä mahavaivoja. maanantaina ulostin ainakin 8 kertaa ja "kaasuttelin" koko päivän. syyksi laitoin kyllä lauantaiset pippalot : ravintolassa syömisen, punaviinin, oluen jne. mutta, kun tämä on niin pirullista. välillä ripuli, ummetus, refluksi. mulla on aina "räkäklimpit" kurkussa ja nenä tukossa. ostin valmarinia luontaistuotekaupasta, kun eivät oikein osanneet muutakaan antaa. tuore ruisleipä on pahasta, pullat sun muut makeat. liittyykö tähän vielä se, kun usein on poskiontelotulehduksia?

• Malachias

Ärtyneen paksusuolen tapaiset oireet voi saada monella muullakin tavoin kuin ruokavaliosta. Kannattaa ensin poissulkea muut tekijät. Esimerkiksi eräät hammastahnat voivat helposti aiheuttaa joillekin oireita, ellei huuhtele suutaan perusteellisesti jälkeenpäin. Myös hyönteismyrkyt voivat samanlaisia oireita aiheuttaa mikäli niitä käyttää liikaa tai ei seuraa ohjeita (eli ruiskuttaa iholle, yms).

• Ei paljoa vaadi.

Nykyään syön normaalisti, lähes samaa kuin ennenkin. Vatsa lakkasi oireilemasta kun lisäsin ruokavalioon runsaasti probiootteja sisältävää ruokaa: hapankaalia, soijakastiketta, ynnä muita "käyneitä" ruokia. Kaksi rasiallista hapankaalia viikossa pitää oman vatsani toimintakunnossa, muutoin voi syödä vaikka mitä hyvää.

• ughku
        Ei paljoa vaadi. kirjoitti:

Nykyään syön normaalisti, lähes samaa kuin ennenkin. Vatsa lakkasi oireilemasta kun lisäsin ruokavalioon runsaasti probiootteja sisältävää ruokaa: hapankaalia, soijakastiketta, ynnä muita "käyneitä" ruokia. Kaksi rasiallista hapankaalia viikossa pitää oman vatsani toimintakunnossa, muutoin voi syödä vaikka mitä hyvää.

Täällä myös yksi mahavaivainen! Luin tästä ketjusta että jollakin oli tuonut apua Biolatte Boulardii. Ostin sitä nyt ja pitäis vaan uskaltaa alottaa kuuri. Menny usko kaikkiin tabletteihin ku niistä tulee niin kauheet sivuoireet... Mutta ei sitä tätä ikuista huonovointisuuttakaan jaksa!

• Hyvin mahdollista.
        ughku kirjoitti:

Täällä myös yksi mahavaivainen! Luin tästä ketjusta että jollakin oli tuonut apua Biolatte Boulardii. Ostin sitä nyt ja pitäis vaan uskaltaa alottaa kuuri. Menny usko kaikkiin tabletteihin ku niistä tulee niin kauheet sivuoireet... Mutta ei sitä tätä ikuista huonovointisuuttakaan jaksa!

Niin se usein menee: jos maitohappobakteereja summissa ostaa niin yhtä suurella todennäköisyydellä vointi huononee kuin paranee. Usein kun noiden vaivojen taustalla on suolistofloran epätasapaino, niin ei ainakaan hyvää tee jos syö niitä bakteereja joita jo ennestään liikaa. Sen vuoksi niitä pitäisi käyttää oireiden mukaan: oikea bakteeri oikeaan vaivaan.

Tuo Biolatte boulardii ei ole itselleni tuttu, mutta yleensä noissa Biolaten tuotteissa on juuri noita harvinaisempia bakteereja. Eli hintansa arvoinen, toisin kuin apteekin sekoitukset joissa on Lactobacillus acidophilusta ynnä muuta sellaisia joita kyllä aivan tarpeeksi ruoastakin.

Toki ärtynyttä paksusuolta on tutkittukin. Toistaiseksi on löydetty ainoastaan yksi bakteeri josta on ollut placeboa enemmän apua: Bifidobacterium infantis. Tuota ihminen saa vain äidinmaidosta, tavallisesti lisääntyvät suolistossa ihmisen koko elämän ajan mutta jos ne anbiooteilla tappaa niin eivät uusiudu. Biolatte originalissa tuota on, en tiedä että onko tuossa boulardiissa.

• vr
        Hyvin mahdollista. kirjoitti:

Niin se usein menee: jos maitohappobakteereja summissa ostaa niin yhtä suurella todennäköisyydellä vointi huononee kuin paranee. Usein kun noiden vaivojen taustalla on suolistofloran epätasapaino, niin ei ainakaan hyvää tee jos syö niitä bakteereja joita jo ennestään liikaa. Sen vuoksi niitä pitäisi käyttää oireiden mukaan: oikea bakteeri oikeaan vaivaan.

Tuo Biolatte boulardii ei ole itselleni tuttu, mutta yleensä noissa Biolaten tuotteissa on juuri noita harvinaisempia bakteereja. Eli hintansa arvoinen, toisin kuin apteekin sekoitukset joissa on Lactobacillus acidophilusta ynnä muuta sellaisia joita kyllä aivan tarpeeksi ruoastakin.

Toki ärtynyttä paksusuolta on tutkittukin. Toistaiseksi on löydetty ainoastaan yksi bakteeri josta on ollut placeboa enemmän apua: Bifidobacterium infantis. Tuota ihminen saa vain äidinmaidosta, tavallisesti lisääntyvät suolistossa ihmisen koko elämän ajan mutta jos ne anbiooteilla tappaa niin eivät uusiudu. Biolatte originalissa tuota on, en tiedä että onko tuossa boulardiissa.

Haluaisin kysyä onko ylävatsakivut (keskellä) mahdollisia tässä oireyhtymässä. Minulla selkeästi on tämä vaiva ja nyt on alkanut olemaan myös ylävatsakipua, jota seuraa parin päivän päästä ripuli:/ Vai liekö tää nyt jotain muuta?
        Kiitos vastanneille!!

• monivaiva
        vr kirjoitti:

Haluaisin kysyä onko ylävatsakivut (keskellä) mahdollisia tässä oireyhtymässä. Minulla selkeästi on tämä vaiva ja nyt on alkanut olemaan myös ylävatsakipua, jota seuraa parin päivän päästä ripuli:/ Vai liekö tää nyt jotain muuta?
        Kiitos vastanneille!!

Siellä ylävatsallahan se paksusuoli käsittääkseni kulkee, joten ylävatsakivut ovat kai erittäin mahdollisia. Minulla myös ylävatsakipuja, mutta enemmän oikealla. Lääkäri kyllä totesi jo vaivani toiminnalliseksi, mutta silti hieman arveluttaa, koska kivut ovat aina oikealla ylävatsalla. Tähystyksiä ei ole tehty, mutta ylävatsan ultra tehtiin ja verikokeita otettiin. Voiko olla niin että tässä oireyhtymässä kivut keskittyvät vain yhteen kohtaan suolta? Ja voiko libraxia syödä jos on laktoosi intoleranssi? siinä kun näyttäisi olevan vedetöntä laktoosia.

Hetken aikaa jo epäilin että vehnätön, kahviton, vähärasvainen ruokavalio auttaisi, mutta nyt taas ripuli palasi. Kahvin juonnin lopettaminen on kyllä selvästi jonkun verran auttanut aamuripuliin. Kipuja on ollut silti lähes jatkuvasti. Kai tässä lääkäriin saa vielä uudestaan lähteä. Hetken aikaa jo uskoinkin tuohon ärtynyt suoli diagnoosiin, mutta kun mikään ei tunnu auttavan niin usko hiipuu, ja sitten sitä rupeaa miettimään kaikkia vakavampia tauteja.

Minkälainen on tupakoinnin vaikutus tähän "tautiin"? kokemuksia. Vois senkin vielä lopettaa, vähentänyt jo olen. Sitten ei jääkää enää paljoa lopetettavaa.

• monivaiva kirjoitti:

Siellä ylävatsallahan se paksusuoli käsittääkseni kulkee, joten ylävatsakivut ovat kai erittäin mahdollisia. Minulla myös ylävatsakipuja, mutta enemmän oikealla. Lääkäri kyllä totesi jo vaivani toiminnalliseksi, mutta silti hieman arveluttaa, koska kivut ovat aina oikealla ylävatsalla. Tähystyksiä ei ole tehty, mutta ylävatsan ultra tehtiin ja verikokeita otettiin. Voiko olla niin että tässä oireyhtymässä kivut keskittyvät vain yhteen kohtaan suolta? Ja voiko libraxia syödä jos on laktoosi intoleranssi? siinä kun näyttäisi olevan vedetöntä laktoosia.

Hetken aikaa jo epäilin että vehnätön, kahviton, vähärasvainen ruokavalio auttaisi, mutta nyt taas ripuli palasi. Kahvin juonnin lopettaminen on kyllä selvästi jonkun verran auttanut aamuripuliin. Kipuja on ollut silti lähes jatkuvasti. Kai tässä lääkäriin saa vielä uudestaan lähteä. Hetken aikaa jo uskoinkin tuohon ärtynyt suoli diagnoosiin, mutta kun mikään ei tunnu auttavan niin usko hiipuu, ja sitten sitä rupeaa miettimään kaikkia vakavampia tauteja.

Minkälainen on tupakoinnin vaikutus tähän "tautiin"? kokemuksia. Vois senkin vielä lopettaa, vähentänyt jo olen. Sitten ei jääkää enää paljoa lopetettavaa.

Pakko on kertoa kun nää kaikki teidän vaivat ovat olleet mulle tuttuja jo vuoisen ajan ja syömistä ei enää jäänyt juuri mitään. Otti niin päähän kun aina vaan kavensin ruokavaliota että päätin mennä yksityiselle lääkäriin ja apua on alkanut tulla. Lääkäri sanoi ettei tämä ole koululääketiedettä mutta kela korvaa silti jos häneltä on lähete. Ja siis sain häneltä lähetteen näytteiden ottamiseen. Tuli postissa purkit ja ohjeet. Ulostetta purkkiin ohjeiden mukaan ja takaisin postiin. Lähti helsinkiin ja sieltä jonnekkin ulkomaille. Tulokset tuli nyt vähän aikaa sitten ja lääkärin juttujen mukaan mun suolistossa on aivan väärät basiliskot. sanoi että noiden väärien bakteerien häätämiseksi on myös antibiootti mutta aluksi kokeillaan apteekin lääkärin määräämää maitohappobakteeria. Sanoi että näytteessä ei ollut yhtään noita hyviä bakteereja suolistossani. Ja kaiken lisäksi hän sanoi että syöpää ei siellä ole koska sekin olisi näkynyt testissä. Joten hän kertoi tähystyksen olevan tässä tapauksessa turhaa. Ja ei tähystetty. Nyt olen syönyt jonkinaikaa noita pillereitä ja lisäksi olen juonut aika paljon piimää. Ja jo vain elämä alkaa voittaa. Hyvin on alkanut ja todennäköisesti aikaa myöden voin palata normaaliin ruokaan. Toiveita ainakin on!!

Pakko oli kertoa kun tiedän että meitä vaivaisia on paljon. Tuntuu niin hyvälle nyt...
        Harmittaa vaan kun vasta nyt löysin tohtorin joka tiesi mitä teki...

Kysykää vaan jos haluatte tietoa jutusta

• andrewe
        Saku_60 kirjoitti:

Pakko on kertoa kun nää kaikki teidän vaivat ovat olleet mulle tuttuja jo vuoisen ajan ja syömistä ei enää jäänyt juuri mitään. Otti niin päähän kun aina vaan kavensin ruokavaliota että päätin mennä yksityiselle lääkäriin ja apua on alkanut tulla. Lääkäri sanoi ettei tämä ole koululääketiedettä mutta kela korvaa silti jos häneltä on lähete. Ja siis sain häneltä lähetteen näytteiden ottamiseen. Tuli postissa purkit ja ohjeet. Ulostetta purkkiin ohjeiden mukaan ja takaisin postiin. Lähti helsinkiin ja sieltä jonnekkin ulkomaille. Tulokset tuli nyt vähän aikaa sitten ja lääkärin juttujen mukaan mun suolistossa on aivan väärät basiliskot. sanoi että noiden väärien bakteerien häätämiseksi on myös antibiootti mutta aluksi kokeillaan apteekin lääkärin määräämää maitohappobakteeria. Sanoi että näytteessä ei ollut yhtään noita hyviä bakteereja suolistossani. Ja kaiken lisäksi hän sanoi että syöpää ei siellä ole koska sekin olisi näkynyt testissä. Joten hän kertoi tähystyksen olevan tässä tapauksessa turhaa. Ja ei tähystetty. Nyt olen syönyt jonkinaikaa noita pillereitä ja lisäksi olen juonut aika paljon piimää. Ja jo vain elämä alkaa voittaa. Hyvin on alkanut ja todennäköisesti aikaa myöden voin palata normaaliin ruokaan. Toiveita ainakin on!!

Pakko oli kertoa kun tiedän että meitä vaivaisia on paljon. Tuntuu niin hyvälle nyt...
        Harmittaa vaan kun vasta nyt löysin tohtorin joka tiesi mitä teki...

Kysykää vaan jos haluatte tietoa jutusta

Olisin kiinnostunut tästä bakteerikannan määrityksestä ja kyseisen lääkärin yhteystiedoista. Olen itse muuttanut radikaalisti ruokavaliota vähähiilihydraattiseksi. Eka kuukausi meni hyvin, mutta sen jälkeen alkoi tulla ylikylläisyyden tunnetta ja närästystä. Vatsakivut ja ripuli seurasivat tätä. Nyt mahani on ollut viikkoja jo sekaisin. Testejä ja kokeita on tehty, mutta vielä ei ole löytynyt aiheuttajaa. Itse epäilen ruokavalion muutoksen aiheuttamaa paksusuoli -oireyhtymää.

Voitko lähettää yhteystiedot tällä palstalla vai sähköpostitse?

• andrewe kirjoitti:

Olisin kiinnostunut tästä bakteerikannan määrityksestä ja kyseisen lääkärin yhteystiedoista. Olen itse muuttanut radikaalisti ruokavaliota vähähiilihydraattiseksi. Eka kuukausi meni hyvin, mutta sen jälkeen alkoi tulla ylikylläisyyden tunnetta ja närästystä. Vatsakivut ja ripuli seurasivat tätä. Nyt mahani on ollut viikkoja jo sekaisin. Testejä ja kokeita on tehty, mutta vielä ei ole löytynyt aiheuttajaa. Itse epäilen ruokavalion muutoksen aiheuttamaa paksusuoli -oireyhtymää.

No niin nyt on mennyt muutama viikko lisää ja vahvat maitohappobakteerit eivät ihan kokonaan parantaneet oloa joten soitin lääkärille ja pyysin antibiootit. Kuuria syöty reilu viikko ja nyt alkaa hymy taas nousta huulille kun alan jo uskoa että voin vielä palata tavallisen ruuan pariin kun aikaa vähän kuluu. Muutaman vuoden olen syönyt gluteenitonta ja kaventanut sitäkin puolella kun ei ole voinut..
        Kun googlettaa CDSA:n niin sieltä saa alun ainakin siitä mikä on testi. Testi ei ollut kovin halpa joten voi olla ettei terveyskeskuslääkäri moista kovin helposti suosittele. Maksoi muutaman satasen mutta olen oikein tyytyväinen. Paljon olen jo laajentanut ruokavaliotani...
        MDD:tä voi myös googlettaa..
        Mä en oikein uskalla lääkärin nimeä tähän laittaa mutta yksityisellä olin.

• andrewe kirjoitti:

Tarkemmin kun katsoin niin se mun testi oli tämä:
        http://www.mdd.fi/Pages/cdsa2.html

• andrewe kirjoitti:

Pakko on vähän mainita, vaikkei saisi kiusata, mutta käväsin äsken hakemassa vähän suklaata jota en myöskään ole voinut syödä varmaan pariin vuoteen, nyt ei vaivoja. Tästä ei vaan hyvää seuraa kun haluaa kaikkea maistella, siis lihomisen suhteen...sitten vielä yks linkki josta käy selville se mulle tehty juttu...
        http://www.mdd.fi/Pages/lisa_cdsa2.html

• kyse???
        Saku_60 kirjoitti:

Pakko on vähän mainita, vaikkei saisi kiusata, mutta käväsin äsken hakemassa vähän suklaata jota en myöskään ole voinut syödä varmaan pariin vuoteen, nyt ei vaivoja. Tästä ei vaan hyvää seuraa kun haluaa kaikkea maistella, siis lihomisen suhteen...sitten vielä yks linkki josta käy selville se mulle tehty juttu...
        http://www.mdd.fi/Pages/lisa_cdsa2.html

Onkohan kyse mahdollisesti E. V lääkäristä joka pitää vastaanottoa Pieksämäellä?

• Vaivaton

Hei,

itse olen kärsinyt samasta vaivasta useita vuosia, ja varsin vaikeilla oireilla höystettynä. Aina ruokailun jälkeen seuraa vessareissu, ja todella voimakkaat kivut, jotka kestävät tavallisesti n. 0,5- 2h. Ripuli on päivittäistä ja vaikuttaa elämänlaatuun kokonaisuudessaan. Ulkona ei uskalla syödä jne.

Lääkehoidoksi on kirjoitettu Libraxia ja Imodiumia, joskaan kumpaakaan en ole käyttänyt. Maitohappobakteereja jne on syöty jos jonkinmoisia ilman apua, samoin erilaisia ruokavalioita olen kokeillut. työperäistä stressiäkään ei oikein voi poistaa poistamatta itse työtä...

Tällä hetkellä minulla on takana 2 viikkoa täysin oireetonta aikaa, mikä tuntuu suorastaan riemuvoitolta kaikkien näiden vuosien jälkeen. Keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei ole todettu mutta tauti on nyt ainakin toistaiseksi saatu kuriin ruokavalion avulla. Kirjoittelen tähän tämänhetkisen ruokavalioni, jos siitä jollekin kohtalotoverille olisi apua.

Luontaisesti gluteeniton (ei kauravalmisteita)
      Maidoton (ei siis laktoositon, vaan täysin ilman maitotuotteita)
      Ei lainkaan: kahvia, teetä, virvoitusjuomia, keinotekoisia makeutusaineita, sitrushedelmiä, naudanlihaa
      Vain vähän: sokeria, sianlihaa

Mitä sitten tulee syötyä:
      vihanneksia/kasviksia, perunaa (vähän), kanaa, kalaa, joskus possua (lihat marinoimattomina)
      kamomillajuomaa kahvin sijasta
      riisikakkua "leipänä", maidotonta margariinia ja täyslihaleikkeleitä
      jonkin verran soijapohjaisia: jugurtteja, maitovalmistetta ruoanlaittoon..
      pähkinöitä naposteluun
      Tuoremehuja ~2dl päivässä

Suurin osa ruoasta tulee itse valmistettua, työpaikan ruokalassa syön lähinnä keittoja tai ruokasalaatteja jotka voi itse koota. Ruokavalio tuntuu aluksi varsin jyrkältä mutta siihen kyllä tottuu. Lääkärin mukaan muutaman oireettoman viikon jälkeen voisi kokeilla poistaa rajoitteita yksi kerrallaan, mutta uskoisin itselläni syyn olleen maitotuotteet, joita en aiemmissa kokeiluissani ole koskaan jättänyt kokoaan pois. Viljat eivät sovi lainkaan, niistä oireet tulevat välittömästi. Kahvin poisjättämisestä saa kyllä mukavan päänsäryn aikaiseksi..

Tsemppiä!

• Moiks vaivaton,
        Aika tutulle näyttää, pientä eroa vain. Mulle kun on käynyt ruokavalion kanssa samoin ja aina vaan kapeni ja tuntui että nyt on hyvin, mutta kun aikaa kuluu niin taas oli jotain kavennettava. Ja vuosia kun kului kaventaessa niin viimeksi ei jäänyt kuin keitetyt kasvikset, peruna ja kana/kala, mausteena vain suola. Parista edellisestä viestistäni voi lukea mihin päädyin.

• mebamummu
        Saku_60 kirjoitti:

Moiks vaivaton,
        Aika tutulle näyttää, pientä eroa vain. Mulle kun on käynyt ruokavalion kanssa samoin ja aina vaan kapeni ja tuntui että nyt on hyvin, mutta kun aikaa kuluu niin taas oli jotain kavennettava. Ja vuosia kun kului kaventaessa niin viimeksi ei jäänyt kuin keitetyt kasvikset, peruna ja kana/kala, mausteena vain suola. Parista edellisestä viestistäni voi lukea mihin päädyin.

Heippa kaikille!
        Olen kärsinyt samanlaisista oireista, jotka alunperin olivat stressiperäisiä. Nyt elämä hymyilee vatsan suhteen. Siirryin hiilihydraatittomalle ruokavaliolle pari viikkoa sitten ja oireet ovat lähestulkoon poissa.
        En syö leipää, enkä perunaa. Kannattaa katsoa netistä:
        http://www.angelfire.com/vamp/atkinsin_dieetti/atkins_06taulukko.html
        t. merja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      77
      8852
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2845
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2098
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2021
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      21
      1973
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1881
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1740
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      46
      1566
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1502
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1256
    Aihe