Tahtoisin hiiren mutta äitini on sitä mieltä että hiiri haisee paljon. Toisena vaihtoehtona on hamsteri mutta hiiri kiinnostaisi muo silti enemmän vaikka olen kuullut että hamsteri olisi hajuttomampi...
Eli haiseeko lemmikkihiiri paljon? entä onko hajun kanssa rotukohtaisia eroja? Haiseeko lemmikkihiiri samalla tavalla kuin kotihiiri? Entä onko sukupuolella väliä? jos päädyn hiiri vaihtoehtoon olen myös miettinyt jos ottaisin useamman saman tien. onko silloin väliä ottaako uroksia vai naaraita? (siis urosta sekä naarasta ei varmaan poikimisen kannalta kannata ottaa) Onko hajussa eroa eri sukupuolten kanssa? esim. merkkaavatko urokset enemmän?
Haiseeko hiiri paljon? entä onko rodulla väliä?
28
9038
Vastaukset
- pipi
seeprahiiret eivät niin pahalle haise kuin toiset.
urokset tappee.vain naaraita kannattaa ottaa jo et poikasia halua. - Irma
Näin meillä: molemmat, tyttöhiiri ja VKH campbelli (sekin tyttö). Tavallisia kesyhiiriä oli aluksi 2, toiseen tuli kasvaimia ja jouduttiin lopettamaan. Hamsteri asuu häkissä ja hiiri terraariossa (eri huoneissa). Tyttöhiiriä voi ottaa useamman, poikia vain yhden. Hamsterit ovat pääasiassa erakkoja eli elelevät yksin. Hiiret ja hamsterit elävät suurinpiirtein yhtä kauan eli 1,5 - 2,5 vuotta.
Hiiren asumus pestään kahdesti viikossa ja purut vaihdetaan kokonaan. Pissaa on vain yhdessä nurkassa. Hiiri on itse puhdas ja hajuton. Terraariosta haju ei leviä huoneistoon. Poikahiiren pissa on voimakkaamman hajuista.
Hamsu käyttää pissapaikkana vessaa. Kakkakikkareet se tekee pesäkoppiinsa useimmiten. Vessaan vaihdetaan joka toinen päivä puupohjainen kuivike ja juoksupyörä pestään pari kertaa viikossa. Pikku hamsteri on myös siisti eläin. Poikahamstereilla on lisäksi hajurauhanen, jota on toisinaan puhdistettava (tästä ei ole itsellä kokemusta). Häkki on hamsterille ilmavampi eikä niin kuuma kuin terraario.- minä.
...toinenki kysymys! joku sano, että naaraat ei saa olla yksin, että pitää olla kaveri, vastatkaapas.
- jet
minä. kirjoitti:
...toinenki kysymys! joku sano, että naaraat ei saa olla yksin, että pitää olla kaveri, vastatkaapas.
Se on niin että kyllä ne pärjää mutta mielellään olisi hyvä jos olisi kaveri naaraan kanssa..
- Irma
minä. kirjoitti:
Meillä oli 2 tyttöhiirulaista ja toinen kuoli. Toinen jäi olosuhteiden pakosta yksin. Emme aio sille kaveria ruveta hommaamaan. Mummeli saa esim. ajaa pyörällä silloin kun haluaa, eikä tarvitse jonottaa:)
- Hamsu pöpi
jet kirjoitti:
Se on niin että kyllä ne pärjää mutta mielellään olisi hyvä jos olisi kaveri naaraan kanssa..
No voi naaras olla yksin .. koska mulla on ja se on pärjännyt oikein hyvin:) Mut sen pitäis sit olla sellainen naaras joka on jo eläin kaupasta lähtien ollut yksin et se tottuu olemaan yksin.Mulla on jo eläin kaupasta lähtien ollut yksin mut mä oon sit ollut sen seurana:D.
- verde
hiiri ei itsessään haise vaan sen virtsa. itselläni on pari naarasta ja kun pidän niitä sylissä ne pissaa ja sen kyllä haistaa! sanotaan että urokset merkkaavat enemmän mutta en tiedä kuinka totta se on. ehdottomasti tietty samaa sukupuolta mikäli haluat olla äidin kanssa väleis saattaa muuten tulla teil kunnon hiiri farmi.....!! ja kaveri on hiirulaisilla hyvä olla!
- 007
joku matelija olisi hyvä siinä sivussa menee hiiri rotta ja kani farmitkin.=)
- Nipsu
Itselläni on ollut hiiriä 4-vuotta ja täytyy kyllä varoittaa, että uros hiiret todella haisevat. Uros-hiireni asui omakotitalon yläkerrassa terraariossa ja pistävä haju tulvi portaikkoon saakka. Eli jos haluat hankkia hiiren niin osta ehdottomasti kaksi naarasta. Eläinkaupasta ei hiiriä kannata ostaa, koska ne eivät yleensä ole tottuneet käsittelyyn ja ovat arkoja. Eli etsi netistä jokin hiiri kasvattaja joiltakin jyrsijä sivuilta. Esim Siimis nimellä ainakin löytyy hiirulaisia PK-seudulta.
- Hiiru
Tosi on. Mutta meillä haju loppui siihen, kun vaihdoimme purujen tilalle kissanhiekat! Hiirikin tykkää kaivella ja pöllyytellä niissä... en tiedä miksi niitä ei kukaan ole tajunnut kokeilla/suositella.
- hiiri888
Minä pesen hiiren aina sillon tällön niin eipäs haise.Ja hiiri oppii oleen pesulla,
menee itse hanan alle.Ja varovasti valuttaa vettä sen päälle,tai sitten se leikkii vedellä ja kädellä,ja hauskaa on. - monenvuodenkokemus
Peset hiiren? Tiedäksä kuinka helposti hiiri vilustuu muutenkin? En suosittele kenellekkään hiirien pesemistä. Häkin kun puhdistaa usein niin ei haise ja kannattaa puruhen alle laittaa puupohjaista kissanhiekkaa.
Monet väittää poikien haisevan enemmän, mutta kyllä mun kokemus on se että tyttölauma (2-4 hiirtä) haisee enemmän kuin yksin asuva poika.
Tosiaan tytöt laumassa ja pojat mielellään yksinään. Veljekset voi pärjätä aluksi yhdessä mutta tappelun syntyessä ne joutuu erottamaan. - Hiirikasvattaja....
Hiiri on laumaeläin ja sekä urokset voi asua tiosten urosten kanssa (harvemmin niin käy)... Sekä hiiret haisee paljon, ellei terraa siivoa. Itselläni asumuksena käytän dunaa (muoviterraario). Ota hiiriä mielummin 4 kuin 1, sillä hiiret on laumaeläimiä. Tosin jos uroksia hankit, kysy ensin, tulevatko urokset toimeen kasvattajalta. Itselläni 2 hiiripoikaa samassa terrassa, veljeksiä siis. Ei ole tullut tappeluita :) Hiiret n. 5kk vanhoja
Pakko hieman oikaista, ettei jää vääriä käsityksiä.. :)
Hiiri on todellakin laumaeläin ja lauma on minimissään 3 eläintä, mielummin vielä pari enemmän. Urokset eivät kuitenkaan mene keskenään, joten niitä pidetään yleisestiottaen yksinään.
Epäilen, että kukaan virallinen(=hiiriyhdistyksen kasvattajanimen omaava) kasvattaja myy kahta urosta asumaan keskenään. Se, että pojat tulevat kasvattajalla toimeen, ei todellakaan tarkoita, että ne tulisivat toimeen loppuikänsä ja uudessa paikassa. Yleisimmin tappelut alkavat juuri puolen vuoden iässä, kun hiiri saavuttaa täysikokoisuuden.- hiiret on tyhmii
ei hiiret mitää lemmikkei oo..
- Hiiret rulettaa
Vitun kusipää!!!!!!!!!! Sama asia kun että koirat ei oo lemmikkejä koska nekin on eläny joskus vapaana!!!!!
- nomm...
Hiiret rulettaa kirjoitti:
Vitun kusipää!!!!!!!!!! Sama asia kun että koirat ei oo lemmikkejä koska nekin on eläny joskus vapaana!!!!!
Ooot oikees että jos hiiret ei oo lemmikkejä niin ei oo koiratkaan! :) Pidä sä vaan pääs kiinni siellä hiiret on tyhmii tyyppi.
- twilight-fani
Uroshiirten virtsa tosiaan haisee aika voimakkaasti, hiiri itsessään ei haise. Naaraiden virtsa ei ainakaan omasta mielestäni niin pahasti haise. Plussaa olisi, että naaraalla olisi kaveri, ne viihtyvät paremmin laumassa. On toki niitäkin tapauksia, jotka eivät tule toimeen toisten hiirujen kanssa. Urokset ehdottomasti eri terraarioihin, niitä en suosittele laittamaan samaan asumukseen, ellei halua erotella tappelevia hiiriä (on toki poikkeustapauksia, että urokset ovat olleet poikasesta asti yhdessä, ja tulevat toimeen, mutta useimmiten vanhetessaan ne alkavat tapella reviiristä)
- hiiret
hiiristä vähän tietoa poikien pissaa sanotaan ettäse haisee mulla on poika hiiri (haisuli) ei oo haissu mun naapurilla on tyttöhiiriä ja ne kyllä haisee enemmän kuin pojat puisia tavaroita ei kannata ainakaan monelle tyttöhiirelle ostaa sillä ne rupeaa haisemaan pisulta hiiren häkiksi sopii duna siis muovia kokonaan ei ole kaltereita paitsi avaus luukussa mulla on duna ja on todella kätevä hiirille suosittelen hiiret on aikalai kaikki ruokaisia voit syöttää hiirille koiran tai kissan kuiva ruokaa sillä hiiri tarvitsee broteiinia myös voit antaa jauhomatoja mitä hiiri luonnossa söisi hiiren hinta on yleensä 10e hiiri ei niin maksa mutta sen tarvikkeet jonkin verran jos nyt olet saanut sen hiiren ihania hetkiä teille mun puolesta ;)
- kikkistuura
^ Tarkennetaan vielä, että jos omistat vain yhden uroksen, ni ei sitä löyhkää tajua. Mutta omistappas hitusen enemmän, ni haju on melkoisen voimakas ;)
Ja toisekseen, tottakai laumassa alkaa haista enemmän ja helposti ja etenkin silloin, jos asumusta ei siivoa säännöllisesti ja tarpeeksi usein!
Ja kyllä nimenomaan puisia ja etenkin oksia mielellään tulisikin siellä terrassa olla. Ne kun voi pestä ihan siinä missä muutkin virikkeet.
Asumukseksi duna tai terra, häkki on armottoman huono. Ja hiirille voi syöttää --lisänä-- koiran nappuloita, ei pääruokana (niistä saa eläinperäistä). Jauhomatojakaan ei suositella kovin usein, ovat melko rasvaisia.
Pääruokana laadukas siemenseos (n. ruokalusikallinen, eli n. 15ml yhdelle hiirelle) ja silloin tällöin voi antaa hedelmiä, kasviksia ja vaikkapa jauhelihaa. Muistakaa kohtuus, sillä hiiri on pieniruokainen, lihoo erittäin helposti muodottomaksi läskipalleroksi. - ööh
Minkä takia hiiriä pidetään lemmikkeinä? Pikku poloset.. luonnossa saisivat elää vapaina eikä pieniin häkkeihin teljettyinä 8
- Koska
lemmikkihiiret kuuluvat häkkiin, eivätkä sovellu luontoon. Luonnossa elävät hiiret, kuten päästäiset ovat sopeutuneet luontoon.
- Okanen12000
ota oka. HAJUTON!
- miiiii
jjjjooooko niit oka tarjouksii!!!!
- Enolehiirenomistaja
Tietääkseni naarashiiri ei haise, paitsi jos häkki/terraario siivotaan usein, nimittäin niiden virtsa haisee. Urokset haisevat voimakkaammin, mutta hajun saa peitettyä häkkiä siivoamalla. Tosin, hajuun tottuu ja vieraat voivat huomata hajun. Uroksia ei saa olla useampia kuin 1, ne tappelevat. Naaraita täytyy olla useampi. Uros ja naaras ei saa olla samassa häkissä/terraariossa koska ne parittelevat koko ajan ja naaras rasittuu ja kuolee nopeammin, lisäksi poikasia on riittämättömiin.
- TAISIIS
tai siis, hiiren häkki PITÄÄ siivota ettei haisisi, korjaan.. ;D
- Hiiri fani:)
Ei itse hiiri haise vaan jos et putsaa sen häkkiä, niin se haisee. Mun toinen tyttö hiiri kuoli melkein kaks vuotiaana, mut toinen narttu elää vielä, eli ei oo vielä kuollu yksinäisyyteen. :)
Itse kasvattelen kesyhiiriä, ja hamstereitakin löytyy.
Oman kokemuksen mukaan hiirillä kannattaa olla duna/terraario/modattuboxi, koska pissaavat häkin kalterit kunnolla kiivetessään, eikä häkki ole muutenkaan hiirelle sovelias asumus, se voi paeta pienestäkin raosta.
Hiiret eivät myöskään haise jos niitä siivoaa tarpeeksi usein, edes urokset ei haise pahemmin. Jos nyt nokan työntää suoraan asumuksen sisään pari päivää siivouksen jälkeen, voi haistahtaa, mutta tässäkin ihmiset ovat yksilöitä, toiset reagoi herkemmin hiirten hajuun.
Ja kyllä, naaraita kannattaa hankkia vähintään se 3 kpl, koska jos yksi kuolee niin jää kaveri viellä, ja jos aikoo jatkaa hiiriharrastusta, laumaa voi kasvattaa ihan hyvin. Urokset taas ei tuu pahemmin toimeen keskenään, Paitsi itellä kohta 3kk ikäsiä uroksia 3kpl jotka vielä tulee toimeen keskenään. Eli siis poikkeuksiakin on, ja kyllä, olen varautunut erottamiseen ylimääräisillä boxeilla.
Hamstereillekkin duna tai terra on soveliain asumus, itsellä joskus ollut kääpiöhamsterilla duna jossa ylä- ja alaosan välissä ritiläosa, oli yrittänyt niiden väleistä paeta ja ilmeisesti yön aikana jäänyt päästään jumiin ja tukehtunut ritilöihin. Sama juttu syyrialaisilla, en enää käytä niilläkään häkkiä, kun ensimmäiset kaksi syyrialaistani asuivat molemmat omissa häkeissään. Toisen jalka jäi jotenkin pinnojen väliin ja vääntyi, ja päädyin lopettamaan koska se ei voinut kävellä enää kunnolla. Toinen taas yritti työntää päätään ulos ritilöistä jatkuvasti, ja kerran se sai päänsä väliin, ja jouduin katkomaan pinnat ettei se tukehdu. Kuitenkin seuraavana päivänä se oli päätynyt ikiuneen, ilmeisesti edellisillan tapahtumien takia.
Ja kyllä, hamsteritkin voivat haista, jos niitä ei siivoa, etenkin pesäkoppi on hyvä siivota ruuanjämistä joka toinen päivä. Mutta näin yleisesti ottaen niin hamsterit ovat lähes hajuttomia kuitenkin.
Ja noista laumaelämisistä, urokset tosiaan mieluiten yksin, naaraat laumoihin (kaksi ei ole vielä kunnon lauma) ja hamstereista niin syyrialaiset, kiinankääpiöt ja talvikot yksin, roborovskit ja campbellit vähintään pareittain, mutta erottamineen kannattaa varautua, koska poikkeuksiakin toimeentulemisessa kyllä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778