isovanhemmat ja joululahja

0+´+

antaako isovanhemmat lapsenlapsile joululahjoja

5

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RIMMIR

riippuen kuinka monta lastenlasta heillä on. Jos lapsenlapsia on esim 24 kpl niin on aika kohtuutonta ostaa kaikille lapsenlapsille kalliit joululahjat.
      Jos taas mummi taikka vaari osaavat kutoa niin mieluisia lastenlapsille ovat vanttuut ja villasukat, vaikka toisin väitetään.
      Ehkä paikallaan olisi ikäraja jolloin joululahjojen anti lopetettaisiin.

• lapsille, lastenlapsille

Rakastan joulunviettoa ja minulla on paljon pieniä paketteja käärittyinä kauniisiin joulupapereihin nipilapuin joulurunon kera. Samaa harrastavat lapseni ja heidän puolisonsa. Ostan myös joillekin lähisukulaiselle, hyvälle ystävälleni ja tuttavallenikin jonkin ilahduttavan lahjan. Mutta ne minun lahjani eivät ole kalliita, jotain käytännöllistä, hauskaa ja ilahduttavan kivaa. Jokainen voi itse ostaa niitä kalliita tavaroita itse ja tuiki tarpeellista ja sopivaa. - Tietenkin minun jouluni maksaa, mutta ei maltaita ja varaan joulua varten etukäteen ylimääräistä. - Kaikki tuo on vaivan arvoista ja kuuluu meidän lähisuvun jouluun ja koen läheisteni kanssa yleensä aina mukavaa joulumieltä. (Ja saanpa itsekin usein hauskoja joulupaketteja - meillä nimittäin on sopimus siitä, että emme hanki jouluna toisillemme kalliita lahjoja).

• lasta saavat

isovanhemmilta lahjoja. Mummeilla ei muita lapsenlapsia olekaan kuin nämä kolme. Saattaa tulla villasukat ja kierrätettyä vaatetta ja usein mieheni menee äitinsä kanssa yhdessä lelukauppaan ja mummi sitten ostaa mitä mieheni vihjaa (painostaa????) meidän lasten tarvitsevan. Meidän lapset on tosiaan iloisia niistä kierrätysvaatteistakin ja usein minäkin. Uusissa vaatteissa on mielestäni se vika että jos ne menee heti rikki tai tulee tahra joka ei lähde pesussa heti ekassa käytössä tai eivät ole käytännöllisiä tai muuten sopivia... Usein toivon kierrätettyä, ei sitten harmita niin jos vaatteeseen tulee vaikka tahra, kun vaate on maksanu ostajalle vaan 2 euroa eikä 20 euroa. Ja vaikka sitten mieluummin ottaisin 10 hyväkuntoista kierrätyspaitaa, kuin sen yhden uuden - hintahan on sama ja joskus vaatteen käyttöikäkin, minkä sopii lapsen päälle. Ainahan lahjaksi ei saa mitä haluaa, tarvitsee tai toivoo, mutta mielestäni kohteliasta on kiittää ja näyttää iloista naamaa kuitenkin.

• että meillä on

ystäviä erilaisissa elämäntilanteissa: voi olla pulaa rahasta tai ajasta tms. enkä myöskään halua kasvattaa lapsistani materialisteja. Olen yrittänyt opettaa että jouluina ja synttäreinä lahjat eivät ole pääasia vaan ystävien ja rakkaiden ihmisten kanssa yhdessä olo ja ilman lahjaakin voi tulla, että yhdessäolo on suurin lahja tai vaikka se että oma synttärilahjani lapselle voi olla kemujen järjestäminen: se ei tule paketissa mutta on lahja kumminkin siivouksineen, kakunlaittoineen ja kutsukorttien kirjoittamisineen annan omaa aikaani hänen kemuihinsa. Kauniisiin tapoihin kuuluu myös lahjoista kiittäminen. Luulenpa että isotäti ilahtui lapsen tikkukirjaimin kirjoitetusta kiitoskirjeestä enemmän kuin "ai jaa kiitos vaan"-tekstarista.

• niitä hinnoitettuja

lapsenlapsia.

Mistä uskot oikeuteesi saada lahjoja ja kuka on ne velvollinen kustantamaan?

Jospa isä ja äiti vähentäisivät jotain
      - tupakointi
      - juomat
      - ulkona käynti (elokuvat terassit jne.)

Kun katselee pienten lasten perheiden ostoskärryjen sisältöä, ei voi kun ihmetellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe