Olen kiinnostunut omega 36 veneestä, olisiko kokemuksia.
Ulkonäkö miellyttää ja muutenkin käsitykseni on hyvä.
Onko joku myymässä?
omega 36
15
4165
Vastaukset
- mutta jotakin...
Eli aika nopea ja omaa silmää miellyttävä ulkonäkö. Olen harkinnut pienempää Omegaa joskus ja kaikissa Omegoissa on sama ominaisuus, jonka vuoksi en ostanut / aio ostaa venettä.
Pohjan rakenne on heikko, laminaatti kölin kiinntyskohdassa on liian heikko. Jos/kun kiviä joskus kolistelee, rakenne ei kestä kovinkaan hyvin. Sinänsä harmi, koska muutenhan vene on kiva.
Curt Gelin mainitsee eepoksessaan myös seuraavat ongelmakohdat:
- Kansiliito ja potkuriakselin läpivienti voi vuotaa vettä.
- Rustirautojen hitsaukset voivat pettää
Tutki nyt ainakin nuo seikat, jos Omegaa olet hankkimassa- Omegan puolesta
kivien kolistelu ei kuulu hyvään merimiestapaan ja tuskin sellaista venettä onkaan, joka siihen olisi suunniteltu tai siitä erityisemmin pitäisi. Omegan käsin laminoitu runko on materiaalipaksuudeltaan erittäin vahva, kölipultit on pareittain, niiden alla on todella järeät aluslevyt ja köli on lyijyä. Pehmeä lyijyköli ja hyvä kiinnitys takaavat sen että jos niitä kiviä haluaa kölillä kopsutella niin rasitus juuri liitoskohtaan on minimoitu.
Kaikki veneet vuotavat / tulevat vuotamaan sadevettä joskus / jostain. Yleensä vuodot on helppo tiivistää jälleen pitäviksi.
Rustirautojen hitsausten pettämisistä ei ainakaan ruotsalaisilla foorumeilla (enemmistö omegoista löytyy ruotsista) ole ollut puhetta. Mutta kannattaa toki tutkia.
Omega 28:n akilleen kantapäähän, vannasputken tiivisteeseen, löytyy nykyään ratkaisu: Mane Craftin huoltovapaa ns kuiva tiiviste.
Minä ainakin vannon Omegan nimeen nyt ja jatkossa (tai kunnes rahat riittävät Swaniin). - 17+8
Omegan puolesta kirjoitti:
kivien kolistelu ei kuulu hyvään merimiestapaan ja tuskin sellaista venettä onkaan, joka siihen olisi suunniteltu tai siitä erityisemmin pitäisi. Omegan käsin laminoitu runko on materiaalipaksuudeltaan erittäin vahva, kölipultit on pareittain, niiden alla on todella järeät aluslevyt ja köli on lyijyä. Pehmeä lyijyköli ja hyvä kiinnitys takaavat sen että jos niitä kiviä haluaa kölillä kopsutella niin rasitus juuri liitoskohtaan on minimoitu.
Kaikki veneet vuotavat / tulevat vuotamaan sadevettä joskus / jostain. Yleensä vuodot on helppo tiivistää jälleen pitäviksi.
Rustirautojen hitsausten pettämisistä ei ainakaan ruotsalaisilla foorumeilla (enemmistö omegoista löytyy ruotsista) ole ollut puhetta. Mutta kannattaa toki tutkia.
Omega 28:n akilleen kantapäähän, vannasputken tiivisteeseen, löytyy nykyään ratkaisu: Mane Craftin huoltovapaa ns kuiva tiiviste.
Minä ainakin vannon Omegan nimeen nyt ja jatkossa (tai kunnes rahat riittävät Swaniin).Hyvä perustelu tunnetusti heikolle pohjan rakenteelle."ei niitä ole suunniteltu kiville ajettavaksi"
Jep, hyvään autoilutapaan ei kuulu ajaa kolareita, siksi ei kannata käyttää turvavöitä... - eskom & joakim
17+8 kirjoitti:
Hyvä perustelu tunnetusti heikolle pohjan rakenteelle."ei niitä ole suunniteltu kiville ajettavaksi"
Jep, hyvään autoilutapaan ei kuulu ajaa kolareita, siksi ei kannata käyttää turvavöitä...tuskin edes viittä vuotta, siis köli kiinni. Ja hajoo kaikissa Omekoissa siis jos ajaa kiville. Sixi ei kannata sellaista ostaa. Entä jos kivi ajaakin päälle? Et voi olla varma.
- spruits
Omegan puolesta kirjoitti:
kivien kolistelu ei kuulu hyvään merimiestapaan ja tuskin sellaista venettä onkaan, joka siihen olisi suunniteltu tai siitä erityisemmin pitäisi. Omegan käsin laminoitu runko on materiaalipaksuudeltaan erittäin vahva, kölipultit on pareittain, niiden alla on todella järeät aluslevyt ja köli on lyijyä. Pehmeä lyijyköli ja hyvä kiinnitys takaavat sen että jos niitä kiviä haluaa kölillä kopsutella niin rasitus juuri liitoskohtaan on minimoitu.
Kaikki veneet vuotavat / tulevat vuotamaan sadevettä joskus / jostain. Yleensä vuodot on helppo tiivistää jälleen pitäviksi.
Rustirautojen hitsausten pettämisistä ei ainakaan ruotsalaisilla foorumeilla (enemmistö omegoista löytyy ruotsista) ole ollut puhetta. Mutta kannattaa toki tutkia.
Omega 28:n akilleen kantapäähän, vannasputken tiivisteeseen, löytyy nykyään ratkaisu: Mane Craftin huoltovapaa ns kuiva tiiviste.
Minä ainakin vannon Omegan nimeen nyt ja jatkossa (tai kunnes rahat riittävät Swaniin).Omegat eivät ole käsin laminoituja vaan ruiskulaminoituja, niinkuin monet muutkin sen aikaiset ruotsalaisveneet (esim. Scanmar ja Maxi). Paksu ainevahahvuus johtuu siitä, että ruiskulaminoinnissa kuidun osuus jää paljon penemmäksi kuin käsinlaminoinnissa ja tämän vuoksi joudutaan lisäämään aineen paksuutta.
- 11+10
spruits kirjoitti:
Omegat eivät ole käsin laminoituja vaan ruiskulaminoituja, niinkuin monet muutkin sen aikaiset ruotsalaisveneet (esim. Scanmar ja Maxi). Paksu ainevahahvuus johtuu siitä, että ruiskulaminoinnissa kuidun osuus jää paljon penemmäksi kuin käsinlaminoinnissa ja tämän vuoksi joudutaan lisäämään aineen paksuutta.
Curt Gelin kirjassa 500 Segelbåtar i test: "Besiktningar visar att laminatet kan vara underdimensionerat i kölpartiet och att bottenstockarna lossar" lisäksi "Basinredet ska addera styrka, men styrkan för grundsmällar räcker inte"
Ylisarvostelussa plussat ja miinukset:
Snabb, självskotfock, stor sittbrunn
- Överriggad, svaga tekniska lösningar
- Omeganisti
Melkein samalla rahalla saat Omega42:n, ja samalla saat paljon enemmän purjehdusiloa.
- Omegan puolesta yhä
Kyllä vastaavassa kunnossa ja vastaavilla varusteilla olevien 36:n ja 42:n hintaero on melkein 20.000,00 euroa.
Sillä saa 20kpl tonnin optareita - ja voi sitä purjehdusiloa!!! - Pokergesicht
Omegan puolesta yhä kirjoitti:
Kyllä vastaavassa kunnossa ja vastaavilla varusteilla olevien 36:n ja 42:n hintaero on melkein 20.000,00 euroa.
Sillä saa 20kpl tonnin optareita - ja voi sitä purjehdusiloa!!!Koska viimeksi on näkynyt Omega 42:a myynnissä? Meinaan vaan, että kauppoja syntyy niin vähän, että tuo "melkein 20.000 euroa" kuulostaa epärealistisen tarkalta arviolta hintaeroksi. Varsinkaan kun ei 36-mallejakaan juuri ole liikkunut.
Itse jättäisin molemmat ostamatta. Ylihintaisia ovat ne harvat näkemäni olleet ikäänsä, laatuunsa ja kuntoonsa nähden.
- jarppi63
Syksyn käytettyjen uivassa oli yksi Omega 36 myynnissä kovahkoon hintaan. Kävin sisällä tutustumassa veneeseen ja voi sitä järkytyksen parahdusta, joka minulta kajuutaan laskeutuessa pääsi. Vene oli sisältä paskainen ja sisustus kulunut. Vielä kun hinta taisi olla yli 70 000 e, niin miettikääpä minkälaisen loistoauton sillä vaikka BMW-kauppiaalta saisi, eikä tarvitsisi haistella edellisen omistajan pentryyn jättämiä spaghetti Bolognesen jämiä. Se joka tälläisen homeOmegan myyntiin syyllistyy soisi saavan selkäsaunan.
- 17+20
Samat. Oli (liekö vieläkin) Leeveneellä myynnissä ja mainostettiin erittäin siistiksi!! Järkyttävän paskainen vene sisältä ja joka paikka hieman kulahtanut. Täytyy sanoa, että käytetyt Suomi-veneet ei pahemmin kiinnosta. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta surkeasti hoidettuja ovat myynnissä olevat käytetyt.
- Antilla-36
Ottamatta kantaa pyyntihinnan oikeellisuuteen, niin ei kai autoon voi mitään venettä verrata. Yritäppä saada 6-hengen perhe 4-viikoksi asumaan siinä bemarissa. Voisi kahdella hengelläkin loppua retkeily yhteen yöhön. Varsinkin jos pitäisi siellä autossa paskoa samaan aikaan, kun muut ovat sisällä. Verrataan veneitä toisiinsa, niin saa jotain tolkkua asiasta.
Omega-36:lla olen joskus purjehtinut ja pidän sitä varsin tilavana 36-jalkaisena veneenä ihan nykyveneisiinkin verrattuna. Vene on mukava purjehtia, mutta esim. tuossakin purjehtimassani yksilössä takila oli muutetu kaksisaalinkiseksi. Eli veneessä on jo lähtökohtaisesti aivan liian iso keppi yksisaalinkiseksi. Tuolla aiemmin mainittiin mm. rustivikoja ja rungon heikkouksia. Toisaalta juuri 36:ssa tuo köli on aika pitkä ja matala (syväys vain 1,70 jos oikein muistan). Eli tulkipintaa rungon ja kölin välissä on aika paljon nykyveneisiin verrattuna. Veikkaisinkin, että vaikka Omega 36 olisi lähtöjään ollut heikommin tehty, kuin aikakautensa kanssasisaret, niin se kuitenkin kivilleajoa kestää siinä, missä nykyveneetkin.
Vene kulkee LYS-lukunsa (1,22) mukaisesti eli on aika hyväkulkuinen, varsinkin ikäänsä nähden.
Tilaa veneessä on enemmän, kuin esimerkiksi FG-36:ssa. Sisätilat lienevät X-362:sen luokkaa ja kuitenkin selvästi isommat, kuin X-332:ssa. - coopra
Antilla-36 kirjoitti:
Ottamatta kantaa pyyntihinnan oikeellisuuteen, niin ei kai autoon voi mitään venettä verrata. Yritäppä saada 6-hengen perhe 4-viikoksi asumaan siinä bemarissa. Voisi kahdella hengelläkin loppua retkeily yhteen yöhön. Varsinkin jos pitäisi siellä autossa paskoa samaan aikaan, kun muut ovat sisällä. Verrataan veneitä toisiinsa, niin saa jotain tolkkua asiasta.
Omega-36:lla olen joskus purjehtinut ja pidän sitä varsin tilavana 36-jalkaisena veneenä ihan nykyveneisiinkin verrattuna. Vene on mukava purjehtia, mutta esim. tuossakin purjehtimassani yksilössä takila oli muutetu kaksisaalinkiseksi. Eli veneessä on jo lähtökohtaisesti aivan liian iso keppi yksisaalinkiseksi. Tuolla aiemmin mainittiin mm. rustivikoja ja rungon heikkouksia. Toisaalta juuri 36:ssa tuo köli on aika pitkä ja matala (syväys vain 1,70 jos oikein muistan). Eli tulkipintaa rungon ja kölin välissä on aika paljon nykyveneisiin verrattuna. Veikkaisinkin, että vaikka Omega 36 olisi lähtöjään ollut heikommin tehty, kuin aikakautensa kanssasisaret, niin se kuitenkin kivilleajoa kestää siinä, missä nykyveneetkin.
Vene kulkee LYS-lukunsa (1,22) mukaisesti eli on aika hyväkulkuinen, varsinkin ikäänsä nähden.
Tilaa veneessä on enemmän, kuin esimerkiksi FG-36:ssa. Sisätilat lienevät X-362:sen luokkaa ja kuitenkin selvästi isommat, kuin X-332:ssa.Pyyntihintojensa puolesta autoa ja venettä voi verrata toisiinsa vallan hyvin. Ei voi olla totta, että vanha tajuttoman paskainen homeskandi maksaa saman mitä uusi edustusauto. Vielä 80-luvulla kun Omegaakin valmistettiin autojen ja uusien veneiden hinnat vastasivat toisiaan. Liekö nykyiseen hintakehitykseen, jossa loistoautot ovat tuhatkaupalla VANHOJA veneitä halvempia, ollut syynä autojen halpeneminen (tuskin) vai vanhojen veneiden myyjien ahneus vaiko sittenkin hyvien yksilöiden olematon tarjonta.
- se noin
coopra kirjoitti:
Pyyntihintojensa puolesta autoa ja venettä voi verrata toisiinsa vallan hyvin. Ei voi olla totta, että vanha tajuttoman paskainen homeskandi maksaa saman mitä uusi edustusauto. Vielä 80-luvulla kun Omegaakin valmistettiin autojen ja uusien veneiden hinnat vastasivat toisiaan. Liekö nykyiseen hintakehitykseen, jossa loistoautot ovat tuhatkaupalla VANHOJA veneitä halvempia, ollut syynä autojen halpeneminen (tuskin) vai vanhojen veneiden myyjien ahneus vaiko sittenkin hyvien yksilöiden olematon tarjonta.
Aivan alkaen käyttöiästä ovat autot ja veneet aivan eri linjoilla. Ja autot on suunniteltu joka kohdastaan kestämään vain tietyn verran siinä kun venettä voi kuluvilta osin päivittää rungon kestäessä. Autojen toisesta maailmasta olevat valmistusmäärät ja tuotekehittelykustannukset myös takaavat, että sekin suunnittelupäämäärä toteutuu. Autoa ei myöskään iän myötä voi lisävarustella ostohetken jälkeen juuri muulla kuin karvanopilla. Kyse on lähinnä käyttöarvosta.
- 20+5
se noin kirjoitti:
Aivan alkaen käyttöiästä ovat autot ja veneet aivan eri linjoilla. Ja autot on suunniteltu joka kohdastaan kestämään vain tietyn verran siinä kun venettä voi kuluvilta osin päivittää rungon kestäessä. Autojen toisesta maailmasta olevat valmistusmäärät ja tuotekehittelykustannukset myös takaavat, että sekin suunnittelupäämäärä toteutuu. Autoa ei myöskään iän myötä voi lisävarustella ostohetken jälkeen juuri muulla kuin karvanopilla. Kyse on lähinnä käyttöarvosta.
Vertaili joku autoon tai ei, niin ylihintainen se käytettyjen näyttelyn vene oli/on (näyttää tosiaan olevan edelleen myynnissä).
20-vuotias, aikalaisekseen heikosti rakennetu vene, joka on saastaisessa kunnossa ja pyynti 70 tEUR.
Epäilemättä hyvin purjehtiva vene, mutta tuohon hintaan saa paljon muutakin, parempaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749