muistiongelmat

5 vuotta takana

Minulla diagnosoitiiin ohimolohkoepilepsia viisi vuotta sitten ja muistini on huonontunut huomattavasti. Kyse on nimenomaan tapahtumamuistista. Tämä on aiheuttanut masennusta ja itseluottamuksen menetystä.
Mietityttää, aiheuttaako muistiongelmia kohtaukseni (poissaolokohtauksia viikoittain) vai lääkitys? Olen kuitenkin koko ajan lääkkeiden vaikutuksen alainen, ja ehkä siksi usein keskittymiskyvytön. Lääkityksenä on Lamictal 200mg 1 1 ja Lyrica 300mg 1 1. Kokeiltu on noiden lisäksi Keppraa ja Trileptalia, kummastakaan ei apua. Muistin heikkenemiseen tietty vaikuttanee myös masennukseni, eli kehä on valmis.

13

2445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahaolo

Minulla todettiin ohimolohkoepilepsia ja voin sanoa että noin 3-6kk sitä ennen diagnoosia huomasin ekoja kertoja kuinka muisti on alkanut selkeästi heikkenemään. Ja nyt kun "sairastan" niin mielestäni muisti vaan huononee ja huononee.

Tämä ilmenee helpoiten siten että ystäväni ja läheiseni huomauttelevat jatkuvasti että puhun samoja asioita vaikka itse olen varma että en ole kyseiselle henkilölle koskaan aiemmin asiasta x maininnut. Sekä lähimuisti pätkii todella paljon. Minulla on jokin asia kädessä ja *pim* se onkin kadonnut, enkä vaan muista mihin ihmeeseen sen olisin pistänyt. Sitten se asia löytyykin ihan käden ulottuvilta...

Myös tapahtumien, paikkojen, ihmisten ja esineiden nimien muistaminen on alkanut pätkiä todella paljon.

Otan tämän puheeksi lääkärini kanssa seuraavassa tapaamisessa 3kk päästä.

Lääkkeenä Trileptal 300mg 2 2

• teres

hei kaikki.oli lohduttavaa luettavaa,että muutkin kuin minä on alkanut epäillä muistiaan.monesti joudun tilanteeseen,että toistan saman asian...noloa.vaan nykyään aloitan lauseella;-mä olenkin jo varmaan kertonut,mut.....jne(näin olen selvinnyt tilanteesta).En todellakaan aina muista mitä olen puhunut,tai mitä mulle on puhuttu....rasittavaa,vaan kertus opintojen äiti,ja asiankanssa pakko elää,kertokaa rohkeasti että TÄLLANEN tapaus,ihmiset ymmärtää sairauden,ja kavereiden kans sille on hauska nauraa .mieheni toki leikkimielisesti käyttää tilannetta hyväksi sanoilla;mut,kulta....mähän sanoin,etkö muista?

• kuin

itsestä lukis! Mulla myös ohimolohkoepi ja tapahtumamuisti on surkea. Se harmittaa, sillä niin paljon olis mukaa muistettavaa, mutta kuin ei niin sitte ei. Esimerkiksi, jos olen ollut jollain reissuilla kavereitten kanssa, niin muistelevat ja nauravat jotain siellä tapahtunutta, mutta itse olen kuin öö siinä tutussa aapisessa. Ei voi olla normaalia, että muut muistavat, mutta minä en, AINOANA!

Lähimuisti katkeilee myös ja mielestäni leikkauksen jälkeen myös näkömuisti, joka on joskus ollut tosi hyvä. Kerron myös samoja asioita samoille ihmisille pariin - ellen useampaankin kertaan. Saan siitä myös kommenttia. "Olet kertonut tuon jo. Etkö muista?"

Uskoisin, että itse kohtaukset aiheuttavat ne muistiongelmat -ja mahdollinen masennus myös. Olen senkin kokenut. Tietenkin lääkkeet voivat väsyttää ja siten hankaloittaa keskittymistä, mutta silti jotenkin uskon enemmän niihin kohtauksiin. Odotan tässä nyt mielenkiinnolla, että miten tapahtumamuistin käy, kun leikkauksen myötä ei kohtauksia ole kahteen vuoteen tullut. Muistankohan jokunen viikko sitten olleet kavereiden häät ja niiden yksityiskohtia vuoden kuluttua... (Kyllä tässä nytkin niitä aukkoja on, mutta vasta loppuillasta/yöstä, kun oli niin hyvää boolia.) ;)

Toivotan mukavaa ja lämmintä syksyä kaikille täällä vieraileville lukijoille.

• ehkä leikkaukseen

Hei leikatut, oletteko huomanneet muistin parantuneen tai ainakin sen heikkenemisen pysähtyneen?

• Tammetar*

muistissa mitään ongelmia, vaikka 10 vuotta sain kohtauksia. Leikkauksen jälkeen testattiin näkömuistia sillä se olisi saattanut heiketä leikkauksen seurauksena, mutta ei se minun muistia onneksi vaurioittanut tai jos vaurioitti niin en minä huomanntu mitään, eikä se muistitesteissä merkittävästi näkynyt.

• Peeth.

Mulla myös on muisti heikentynyt melko reippaasti ja kaveritkin ovat sen huomanneet sillä hölötän samoja asioita uudelleen ja uudelleen. Muistan todella tarkkaan tapahtumia 10v taaksepäin ja jopa ajalle kun olin alle kouluikäinen, mutta muisti on huono siltä ajalta kun on ollut epilepsia, eli n. 6v. Koulun kanssa on ollut pahimmat ongelmat, sillä muisti ei vaan yksinkertaisesti toimi. Onneksi opettajat ovat olleet ymmärtäväisiä.
      Stressaan muutenkin hirveästi, stressistä aiheutuu kohtauksia, ja kohtaukset vievät muistia vielä lisää.. eli kokeet on lähes aina uusittava.. Ärsyttää, mutta olen viittä vaille valmistunut :) Hieman jäljessä muista samaan aikaan aloittaneista mutta eipä tuolla nyt hirveästi väliä ole.

Työelämässä onneksi pärjään sillä laitan kaiken tarkkaan paperille, kansioihin jne. ja rutiinihommat sujuu mutkitta.
      Lääke: Neurotol Slow 300 400 ja vaihto Lamictaliin edessä.

• Marsu32

Mulla myös ohimolohkoepilepsia ja muisti on huono. Sairastuin epiin aivotulehduksen seurauksena. Olen käynyt neuropsykologilla, jossa on testattu muistiani. Psykologin testit menevät ihan hyvin, niissä ei paljon eroa huomaa "täysjärkiseen". Arkielämä minulla on se, jossa huomaa huonon muistin, esim. uusien reittien oppiminen vaikeaa sekä mitä on jo puhunut ja kenelle. Lääkkeenä menee keppra.

• Nippsu

Minä olen törmännyt myös muistiongelmiin. Muistan asioita tarkastikin kouluajalta, mutta sen jälkeen pätkii. Omien lasten syntymästä ja lapsuusajasta ei ole minkäänlaista muistikuvaa. Ainoa tukikohta on valokuvat. Tentteihin lukeminen on tuskallista, kun ei seuraavana päivänä enää muista lukemaansa. Ainoa tapa selvitä, on lukea viimeisenä yönä ja mennä nukkumatta tenttiin. Ainoa hyvä puoli on siinä, että en enää seuraavana päivänä muista, että on riidellyt vaimon kanssa. EEG:ssä todettiin jatkuvaa purkausta. Liekö se tyhjentänyt muistia.

• 20+3

Nostanpa tätä keskustelua ylös päin. Itse huomasin tai oikeastaan tajusin tän muistin huonontumisen. Eli tuntuu et juuri TAPAHTUMAmuisti on tosi huono! En muista mitä oon viime viikonloppuna tehnyt, kun yritän miettiä niin aivot lyö tyhjää ja turhaudun. Kun kysyn läheiseltä asiasta niin häneltä tulee suora vastaus, ja sit tulee mullekki et ainiihän se olikin. Eli en nyt kokonaan ole unohtanut mitä oon tehny tai missä ollut, mutta se muiston palauttaminen ei meinaa onnistua ilman toisen apua.

Samoin esim. elokuvat ja kirjat, muistan pääpiirteissään tapahtumat(jos kyseessä on monen kirjan sarja, niin minulla saattaa mennä kirjan a tapahtumat sekaisin kirjan b kans). Yleensäkin et osaan kertoa vain pääpiirteissään mitä kirjassaa/elokuvassa on tapahtunut. Kun taas henkilö, joka on myös lukenut/katsonut saman niin osaa yksityiskohtaisesti kertoa mitä kukaki sano kellekki jne. ,ja mä muistan et jotain ne henkilöt siinä jutteli mutten muista en mitä!

Sama myös et en muista kelle oon kertonu saman tarinan. Noloahan se hieman on, mut itse kuittaan sen sillä et aloitan kertomisen niin että "en muista oonko tätä sulle sanonu, mutta..." ,joten se muistamattomuus kuittautuu heti alussa ihan "ohimennen" eikä kukaan ole ainakaan ääneen epäillyt muistiani ;-) Noh ainoastaan läheiset ovat huomauttaneet et toistelen itseäni, koska heille ei tämä tyyli enään tepsi :D

Tää on tosi surullista :'-(((

Itsellä myös ohimolohkoepilepsia ollut aina mut diagnoosi ja lääkkeet tullut vasta aikuisiällä. Siksi hieman ihmettelen et miten se muisti voi alkaa muka diagnoosin jälkeen huononeen kun mulla tosiaan kohtauksen aiheuttaja ollut "aivoissa aina". Hm. Joten tästä vois vetää johtopäätöksen et ehkä se diagnoosi on jollain tapaa masentanu ja tuonut muita psyykkisiä ongelmia(paniikki ja ahdistus) ja ehkäpä onki nää psyykkiset asiat mitkä aiheuttaa levottomuutta ja hermostuneisuutta, mikä taas vaikuttais siihen ettei pysty kunnolla keskittyyn siihen mitä tekee/kuulee...? Onko kukaan ajatellut et huono muisti vois johtua tästä eikä itse epistä?

Voisin ajatella et näin on käynyt omalla kohdallani. Ikää melkein 30v. Auttaiskohan asiaa, jos aivoja alkais ihan kunnolla rasittaan? Esim. lukemaan vanhoja opiskelu materiaaleja tai alkaa uudestaan opiskeleen jotain esim. kansalaisopistossa?

• ....................

Saman tyylisiä muistiongelmia minullakin.
      Mulla se ei ainakaan liity mihinkään psyykkisiin tekijöihin. Varsinkaan, kun diagnoosi ei aiheuttanut koskaan sen kummempia ahdistuksia. Ja kun on 3(?) vuotta muisti häikkäillyt, niin ajanjaksoon mahtuu stressi-kiire-aikoja ja rentoja lomapätkiä. Ja silti muisti reistailee samaan tahtiin.

Omalla kohdalla yksi epäily on kohdistunut lääkkeisiin. Muistihäiriöt alkoivat sen jälkeen, kun oli diagnoosi & lääkitys (ennen diagnoosia mulla oli jo epilepsia aika kauan) ja vielä lääkitystä nosteltu. Lääkitys on sen jälkeen vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Toisaalta myös kohtaukset voisivat varmaan muistia huonontaa, niitäkin kun on diagnoosin jälkeen sattunut.

Periaatteessa muistia voisi jotenkin yrittää parantaa jollain muistitekniikkajutuilla (en tiedä tarkemmin, miten). Mulla isoimmat ongelmat tuntuvat liittyvän juuri siihen mieleen-palauttamis-vaiheeseen. Eli en ole unohtanut asiaa, mutten vaan saa kaivettua sitä esiin. Ja asia saattaa putkahtaa mieleen joskus myöhemmin. Tuota mieleen palauttamista pystyy jotenkin ainakin treenaamaan.

• Huoli_vaivaa

Nostetaas tätä. Kertokaa muutkin lisää kokemuksia. Itseäni pelottaa, että muistiongelmat ovat kohtausten syytä ja kyseessä on asioiden lopullinen unohtaminen. Ikään kuin muistin "kuoleminen". Toisin kuin lääkkeiden tuoma sivuvaikutus, joka helpottaisi, kun lääkkeitä vaihdettaisiin.

• Minäkin_mukana

Tuo muistin menettämisen pelko on itselleni erityisen tuttu. Olen huomannut muistin huomattavasti huononevan, mutta kaikki ei välttämättä ole haitannut yhtä paljon kuin se "muistin kuoleman" pelko.

• OlinAiemmin203

Heippa. Tunnistan itse tuosta 2012 kirjoitetusta viestistä. Kohtuksia en ole tuon jälkeenkään saanut. Muisti pelittää samaa rataa ;) välillä muistan paremmin, ainakaan tässä 5 vuodessa ei kyllä ole huonontunut, yhtä "huono" edelleen.

Jos en heti muista esim mitä tein viime vkl, alan keskittyyn ja ihan kunnolla miettiin.. Mitä tein kun pääain töistä jne. Niin kyllä ne viikonlopun menot sit muistuu. Vaatii keskittymistä ja sehän ei oikeen sovi jos keskustelet jonkun kanssa.

Ainakin jotku lääkkeet voi aiheuttaa hieman "hitaalla käymistä", mikä voi selittää tätä. Muistaakseni keppra teki tätä " sumussa" olemista ettei ajatus kulje.

Missään ei kyllä mainita et epilepsia itsessään huonontas muistia. Ellei ehkä jos sairastaa jotain todella vakavaa/kohtauksia päivittäin eikä lääkkeet tehoa.

Elkää pelätkö, se voi aiheuttaa stressiä ja sitä kautta pahentaa oiretta. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      4174
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      92
      1986
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      32
      1712
    4. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      10
      1564
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      170
      1496
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      25
      1406
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      106
      1219
    8. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      1190
    9. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1172
    10. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      133
      1135
    Aihe