Perusketju remontti

pitäis tehrä

Perusketju alkaa olemaan valmis vaihtoon, mutta rattaat ja laput vielä ihan ok.
Hinta suunnilleen tiedossa jos lähetän koneen haggblommille, mutta silloin kannattaa uusia keralla perusketjut rattaat rullia ja rahteineen hintaa tulee, ei mahdoton mutta aika paljon kun kone ei täyspäiväisessä hommassa.

Entäs jos jostain löytyisi sopiva käytetty perusketju? Onko ihan mahdoton homma heittää se tuohon ?
länsi-suomessa remonttien tekijöitä vai pitääkö aina lähteä kauemmas? Tiedossa tuo haggblom ja heavyline vain.

13

12589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan olen

      Mikäs estää itse tekemästä?

      • ...

        En ole tuollaista operaatiota ennen tehnyt ja huonommat ulkotyö säät lähestyy. Puuttuu talli mihin mahtuisi ajaa sisälle, tuntuu sen verran työläältä että voi viedä aika paljonkin aikaa, etenkin kun ei oo tuollaista ennen tehnyt. Kaiken muun homman ohessa voi kone olla auki koko talven huonoimmassa tapauksessa.

        Mutta meniskö suunnilleen näin:
        1) vanhat laput pois, pillillä polttaa vanhat pultit pois ?
        2) tela niin löysälle että saa väännettyä perusketjun pois
        3) laput takaisin uusilla pulteilla, tarvitaan varmaan aika järeä pulttimasiina?

        Tämä siis jos löytää oikean pituisen perusketjun? Jos pituus ei täsmää tarvitaan telaprässi ja taas loppuu omat työkalut?


      • nääs...
        ... kirjoitti:

        En ole tuollaista operaatiota ennen tehnyt ja huonommat ulkotyö säät lähestyy. Puuttuu talli mihin mahtuisi ajaa sisälle, tuntuu sen verran työläältä että voi viedä aika paljonkin aikaa, etenkin kun ei oo tuollaista ennen tehnyt. Kaiken muun homman ohessa voi kone olla auki koko talven huonoimmassa tapauksessa.

        Mutta meniskö suunnilleen näin:
        1) vanhat laput pois, pillillä polttaa vanhat pultit pois ?
        2) tela niin löysälle että saa väännettyä perusketjun pois
        3) laput takaisin uusilla pulteilla, tarvitaan varmaan aika järeä pulttimasiina?

        Tämä siis jos löytää oikean pituisen perusketjun? Jos pituus ei täsmää tarvitaan telaprässi ja taas loppuu omat työkalut?

        Ensinnäkin en näe mitään syytä ruveta vanhaa ketjua roplaamaan paikalleen, tai ehkä jos sattuis löytyyn sellane missä oikeen levyset laput valmiina. No romuraudan hinnan sellaisesta maksaisin ja miksiköhän kukaan ottaisi ehjää ketjua pois? Voit sitten saada sellaisen viallisen josta tapit on ruvennu luistaan tai katkeilevat(karkaisu virheellisiä ollu liikkeellä) vaikka ketju ei muutoin kulunu olisikaan. Kyä ne rattaat ja ketjut on vain vaihdettava molemmat sitte kun vaihtaa. Pykältää aika lailla jos ei vaihda molempia. Itsessään ketjun vaihto menee kuten arvelit... 1) Pillillä vanhat pultit pois 2) ketjun poikki pillillä(mitäs sen vanhan pas*** kans taistelee.) 3) Uusi ratas tilalle(kannattaa puhdistaa maalit ja muu moska pois rattaan ja kiinnitys laipan välistä) 4) uusiketju paikalleen ja liitos hommiin. 5)laput takasin uusilla pulteilla. Ketju on oikean mittainen kun sen tilaat koneeseesi sopivana. Tartteehan katsoa myös että ketju oikeaa "järeyttä" d5,d6... Tiukka se voi uutena olla(ei välttämättä meinaa riittää vara löysäyksessä) Liitos rattaan päällä niin saa ajolla vedätettyä löysät pois ja ajaa puu pölkkyä vasten niin että saa painettua kireän ketjun myös alakautta rattaalle. Ketjuja on myös erihintaisia laadun mukaan. Halvin Kiinalainen ei välttämättä ole paras... Ehdottomasti kannattaa laittaa ohjurit kuntoon samalla kun laittaa uudet ketjut. Mielellään täyspitkät ohjurit. Sellaiset voi itsekin rakennella, mutta siinä hommassa ei kantsii rautaa säästää. Hepposet ei kestä. Kunnolliset ohjurit maksaa takaisin joka euron jonka niihin sijoittaa pisempänä perusketjun kesto ikänä. Puhumattakaan siitä kuinka mukava on kivikossakin ajella koneella jossa kunnon ohjurit. Ei tela tipahda jos ei tarkotuksella yritä, eikä sittenkään helpolla. Täyspitkillä ohjureilla ei rupee yhtään pykältään vaikka menee louhekasan päällä vetomoottorit edellä.


      • Itsellä mene
        nääs... kirjoitti:

        Ensinnäkin en näe mitään syytä ruveta vanhaa ketjua roplaamaan paikalleen, tai ehkä jos sattuis löytyyn sellane missä oikeen levyset laput valmiina. No romuraudan hinnan sellaisesta maksaisin ja miksiköhän kukaan ottaisi ehjää ketjua pois? Voit sitten saada sellaisen viallisen josta tapit on ruvennu luistaan tai katkeilevat(karkaisu virheellisiä ollu liikkeellä) vaikka ketju ei muutoin kulunu olisikaan. Kyä ne rattaat ja ketjut on vain vaihdettava molemmat sitte kun vaihtaa. Pykältää aika lailla jos ei vaihda molempia. Itsessään ketjun vaihto menee kuten arvelit... 1) Pillillä vanhat pultit pois 2) ketjun poikki pillillä(mitäs sen vanhan pas*** kans taistelee.) 3) Uusi ratas tilalle(kannattaa puhdistaa maalit ja muu moska pois rattaan ja kiinnitys laipan välistä) 4) uusiketju paikalleen ja liitos hommiin. 5)laput takasin uusilla pulteilla. Ketju on oikean mittainen kun sen tilaat koneeseesi sopivana. Tartteehan katsoa myös että ketju oikeaa "järeyttä" d5,d6... Tiukka se voi uutena olla(ei välttämättä meinaa riittää vara löysäyksessä) Liitos rattaan päällä niin saa ajolla vedätettyä löysät pois ja ajaa puu pölkkyä vasten niin että saa painettua kireän ketjun myös alakautta rattaalle. Ketjuja on myös erihintaisia laadun mukaan. Halvin Kiinalainen ei välttämättä ole paras... Ehdottomasti kannattaa laittaa ohjurit kuntoon samalla kun laittaa uudet ketjut. Mielellään täyspitkät ohjurit. Sellaiset voi itsekin rakennella, mutta siinä hommassa ei kantsii rautaa säästää. Hepposet ei kestä. Kunnolliset ohjurit maksaa takaisin joka euron jonka niihin sijoittaa pisempänä perusketjun kesto ikänä. Puhumattakaan siitä kuinka mukava on kivikossakin ajella koneella jossa kunnon ohjurit. Ei tela tipahda jos ei tarkotuksella yritä, eikä sittenkään helpolla. Täyspitkillä ohjureilla ei rupee yhtään pykältään vaikka menee louhekasan päällä vetomoottorit edellä.

        Kun homman osaa.Kerran kun teet,sitten et enää pelkää sitä työtä.Kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki tarvittava kerralla,saa sitten pitenpään ajella huoletta.
        mulla myös sama homma edessä.Tuumaisella pulttipyssyllä kokeilen,saisinko kunnossa olevia pultteja talteen(vähän aikaa sitten vaihdettuja) .Loput pilleillä pois ja uudet tilalle.


      • nääs...
        Itsellä mene kirjoitti:

        Kun homman osaa.Kerran kun teet,sitten et enää pelkää sitä työtä.Kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki tarvittava kerralla,saa sitten pitenpään ajella huoletta.
        mulla myös sama homma edessä.Tuumaisella pulttipyssyllä kokeilen,saisinko kunnossa olevia pultteja talteen(vähän aikaa sitten vaihdettuja) .Loput pilleillä pois ja uudet tilalle.

        Venähtää pultit sen verran kun kerran kiristää ettei toista kertaa pysy. Pulttipyssyllä niin lujaan kun menee ja käsin puolentoista metrin varrella kiristys.


      • Asiantuntija2
        nääs... kirjoitti:

        Venähtää pultit sen verran kun kerran kiristää ettei toista kertaa pysy. Pulttipyssyllä niin lujaan kun menee ja käsin puolentoista metrin varrella kiristys.

        ei aukea ja jos aukeaa niin ilman kierrettä eli pillillä vaan anna mennä mielellään mutterin puolelta


      • Eilen kokeiltiin
        Asiantuntija2 kirjoitti:

        ei aukea ja jos aukeaa niin ilman kierrettä eli pillillä vaan anna mennä mielellään mutterin puolelta

        2vuotta sitten laitetut aukesi tuuman pulttikoneella.kompura traktorin perässä oleva 3pyttyinenisolla letkulla.Kaikki aukes kuin tyhjää.
        Sitten toinen ketju about 20 vuotta vanhat pultit.Ei yhtään auennut koneella,pilleillä sitten pois.


      • Viagra Veikko
        Eilen kokeiltiin kirjoitti:

        2vuotta sitten laitetut aukesi tuuman pulttikoneella.kompura traktorin perässä oleva 3pyttyinenisolla letkulla.Kaikki aukes kuin tyhjää.
        Sitten toinen ketju about 20 vuotta vanhat pultit.Ei yhtään auennut koneella,pilleillä sitten pois.

        20 vuotta vanhat, ahahhahahhhhaahahhaah, on ituniskalla peli, ähähähähäähähää.


      • Vanhat ketjut
        Viagra Veikko kirjoitti:

        20 vuotta vanhat, ahahhahahhhhaahahhaah, on ituniskalla peli, ähähähähäähähää.

        Tuli leveempien lappujen mukana,siis kiinni niissä.


    • nakki itsekin tehdä

      2 miestä ja varaat päivän aikaa ja 3.n vartin pulttipyssy(hyvä) ja uudet pultit niin onnistuu helposti ulkonakin. Me on vaihdettu nuo aina itse hallin edessä on helppo pyöritellä konetta ympäri. Vanhat pultit aukeaa yleensä muuutamaa lukuunottamatta pyssyllä ja on nopeampi kuin pilli. Telan tapit saa lekalla irti mutta jos on merkin mukaan uusi perusketju ei tarvitse lyhennellä.

      • Telamies

        Muista myös ottaa kiinnityspinnat hiomalaikalla puhtaaksi maaleista ym. paskasta lapun alta ja perusketjusta. Muuten laput löystyy jatkuvasti.

        Ja pultin kierteisiin tervaspray, niin lähtee enskerralla irti ilman pillejä.
        Ja kiristys valmistajan ohjeitten mukaan MOMENTTIIN.


      • Telamies kirjoitti:

        Muista myös ottaa kiinnityspinnat hiomalaikalla puhtaaksi maaleista ym. paskasta lapun alta ja perusketjusta. Muuten laput löystyy jatkuvasti.

        Ja pultin kierteisiin tervaspray, niin lähtee enskerralla irti ilman pillejä.
        Ja kiristys valmistajan ohjeitten mukaan MOMENTTIIN.

        Kyllä ne ovat kestäneet ja pysyneet ihan koneella väännettyinä.
        Ja miksi valitetaan pulttien venymisestä, sillä ei täällä ole nähty sellaisella olevan merkitystä. Joskus harvoin menee ajaessa joku vanha poikki, mutta tosi harvoin.

        Onko siis myös pulttien laadussa isoja eroja.


      • Telamies500

        Pulteissa on isoja eroja, toinen venyy ja toinen kiristyy. Hintaerot eivät ole huomattavia noiden välillä, joten kannattaa satsata tähän seikkaan telastoremonttia tehdessä.
        Esim. Italialainen Wesco SBE on hyvä pultti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe