Omituiset sarvet

HD-miehillä

Olen monesti ihmetellyt autoillessani, kun vastaan on tullut custom -tyyppinen moottoripyörä, miksi joissain pyörissa on ns. hippitanko, mutta ei suinkaan niin kuin esimerkiksi Peter Fondalla taaksepäin kallistettuna (jolloin sarvet mahdollistavat mukavan nojautumisen taaksepäin), vaan aivan pystysuoraan asetettuna! Kuskin kädet ovat ylhäällä kuin antautumista osoittaen, jalat taas suorana edessä olevilla jalkatapeilla, jollon ajoasento on käsittääkseni aika rasittavan oloinen ja outoa katsottavaa. Ymmärtääkseni ko. pyörät ovat nimenomaan Harley-Davidsoneja - kuskit ovat yleensä partaisia, aurinkolaseihin ja avokypäriin sonnustautuneita tukevansorttisia miehiä. Eikö tuulenvastuskin ole hirvittävää tuossa ajoasennossa? Onko kyseessä joku HD-alakulttuurin ilmentymä?

Muistan kun omassa Tunturi Sportissakin oli aikoinaan hippisarvet. Kerran lemppasin kun soratiellä ajaessani ajauduin liian lähelle tien pehmeää reunaa ja osasyynä onnettomuuteen olivat juuri mainitut hippisarvet, jotka vaikeuttivat ajoneuvon hallintaa ääriolosuhteissa.

Suosittelisin kaikille motoristeille - myös HD:n omistajille - alkuperäisiä sarvia. Ne on suunniteltu ajoneuvon turvalliseen hallintaan.

16

3168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettäll

pidät huolta kanssaihmisistäsi ja heidän ajoasennoistaan.
      Varsinkin kun tunnut itse olevan autoilija.
      Olisko kuitenkin nyt niin että kannattaa jättää se pyörän varustelu sille joka sillä ajeleekin, eli sille rumalle, karvaiselle setälle.

• olemme ainoita

heeboja, joilla riittää haba pitää apinakiikusta kiinni myös motarilla. Kawamies ei samaan pysty.

Suosittelen sinulle pysymistä sellaisten asioiden parissa, joista jotain ymmärrät/luulet ymmärtäväsi...vaikkapa Sportti-Tunissa. Mopokeskustelulle löytyy muuten oma palsta toisaalta Suomi24:sta.

Have A Nice Day.

• pystyy samaan

itseasiassa kuka vain pystyy samaan siinä vauhdissa mitä harrikka kulkee, eli hiukka kovampaa kuin se Sportti-Tuna.

• nauretaan!!!

Äijät naureskelevat naisille ja heidän turhamaisuudelleen, kun leidit hipsivät epämukavaissa korkkareissaan.

Ja sitten samat äijät roikkuvat tuskaisesti apinakiikussa, KUN SE ON NIIN COOLIA!

Heko heko. Kukapa ei kärsisi turhamaisuuden vuoksi.

• .......

Suosittelisin sinulle omatoimista pään amputoimista, sillä konstilla pääset eroon turhanpäiväisestä toisten ihmisten asioiden murehtimisesta.

• kuulla

perusteluja tyhmän ja hankalan näköiselle ajoasennolle. Mikä siinä viehättää?

• hulluenska

Kun et tiedä niin pysyppäs poissa.Itselläni omassa ape ohjaustanko ja kokeiltuani muutamia kymmeniä päädyin apina kiikkuun.On hemmetin hyvä ajaa ja tuuli ei riepoittele läheskään niin paljon kuin matalilla.

• koska

kyseenalaistan ergonomisesti muotoillun tangon, juu. Osuko arkaan paikkaan? Hemmetin hyvä ajaa? Jaa-a, en aio kokeilla, joten on luotettava miehen sanaan, mutta typerän näköistä se kyllä on. Siitä ei pääse mihinkään. No, Suomi on hieno maa. Täällä jokainen saa näyttää typerältä, eikä siitä rangaista.

• hulluenska
        koska kirjoitti:

kyseenalaistan ergonomisesti muotoillun tangon, juu. Osuko arkaan paikkaan? Hemmetin hyvä ajaa? Jaa-a, en aio kokeilla, joten on luotettava miehen sanaan, mutta typerän näköistä se kyllä on. Siitä ei pääse mihinkään. No, Suomi on hieno maa. Täällä jokainen saa näyttää typerältä, eikä siitä rangaista.

No yhtä typerältä sekin näyttää, kun mies makaa pyörän tankin päällä.Jalat takana ja niska jäykkänä kun päätä pitää nostaa luonnottomaan asentoon.Kyseenalaistat????????? Se on heikkoa kyseenalaistaa, jos ei ole itse kokeillut.Moni kokeiltuaan ensimmäistä kertaa apina kiikkua on yllättynyt.kuinka hyvä sillä on ajaa. Onko sinun mielestä kaikki massasta poikkeava typerää. Taidat itsekkin näyttää typerältä toyotan ratin takana. Mutta kuten mainitsit,Suomi on hieno maa.Ja jokainen taplaa tavallaan.

• samoilla
        hulluenska kirjoitti:

No yhtä typerältä sekin näyttää, kun mies makaa pyörän tankin päällä.Jalat takana ja niska jäykkänä kun päätä pitää nostaa luonnottomaan asentoon.Kyseenalaistat????????? Se on heikkoa kyseenalaistaa, jos ei ole itse kokeillut.Moni kokeiltuaan ensimmäistä kertaa apina kiikkua on yllättynyt.kuinka hyvä sillä on ajaa. Onko sinun mielestä kaikki massasta poikkeava typerää. Taidat itsekkin näyttää typerältä toyotan ratin takana. Mutta kuten mainitsit,Suomi on hieno maa.Ja jokainen taplaa tavallaan.

linjoilla. Kyykyt on tarkoitettu kilparadoille, eikä katuliikenteeseen. Kuullut jonkun nimittävän moisia matkapyöriksi, joopa joo.

Massasta poikkeava ei välttämättä ole typerää, mutta tuo sarvissa kiikkuminen on koomisen näköstä, aika monenkin mielestä. Vaan kuskilla on itsetunto kohdallaan, niin mikäpäs siinä.

Toyotan ratin takana varmastikkin näytän typerältä, koska ei kai se toyota pysty minusta sen viisaamman näköistä tekemään. Siihen kai tarvittaisiin plastiikkakirurgia, räätäliä, parturia, jne.

• hulluenska
        samoilla kirjoitti:

linjoilla. Kyykyt on tarkoitettu kilparadoille, eikä katuliikenteeseen. Kuullut jonkun nimittävän moisia matkapyöriksi, joopa joo.

Massasta poikkeava ei välttämättä ole typerää, mutta tuo sarvissa kiikkuminen on koomisen näköstä, aika monenkin mielestä. Vaan kuskilla on itsetunto kohdallaan, niin mikäpäs siinä.

Toyotan ratin takana varmastikkin näytän typerältä, koska ei kai se toyota pysty minusta sen viisaamman näköistä tekemään. Siihen kai tarvittaisiin plastiikkakirurgia, räätäliä, parturia, jne.

Niin siksi kai sen nimikin on apinakiikku.Eikä tämä ole vakavaa.Olen vain huomannut kun moni kysellyt minultakin , voiko sillä ajaa.No olen antanut heidän itse kokeilla.Ja ehjänä pyörä takaisin tullut.Kommentit olleet positiivisia. Mutta kai siinä jotakin huvittavaakin on. Katu uskottavuus kohdallaan heh.

• Aloittaja´

Ok, tankoja kutsutaan siis apinakiikuiksi - humoristisen kuvaava termi. Luulin, että kyseessä olisi jollain lailla Harley-Davidson -kulttuuriin liittyvä ilmiö, mutta ilmeisesti kyseessä onkin muka siis vain ajamista helpottavasta varustelusta (?). Olen tuosta jonkun mainitsemasta ilmanvastusasiasta toista mieltä: kyllä tuulta vastaanottava pinta-ala lisääntyy kun kädet nostetaan antautumisasentoon. Pienissä vauhdeissa asialla ei kuitenkaan liene suurtakaan merkitystä.

On myös selviö, että kun kädet ovat aivan suorana ylhäällä, on pyörän kääntäminen ja hallitseminen selvästi vaikeampaa kuin normaalitangoilla. Ymmärrän kuitenkin, että nuorisolla on kautta aikojen ollut omat touhunsa, joista aikuiset eivät aina saa tolkkua. Liikenneturvallisuus kannattaa kuitenkin pitää mielessä teillä kulkiessaan.

• hulluenska

Olet muuten täysin oikeassa,jos apinakiikku liian korkea. Mutta minun kiikku onkin semmoinen että kädet tulee hiukan hartioita korkeammalle.Se on myöskin kapea. Ja sillä ajettaessa tuuli ei riepoittele samalla tavalla kuin harleyn orkkis ohjaustangolla. Kyllä silläkin risteys alueella kääntyessä varovasti saa kääntyä. Mutta maantiellä pelaa todella hyvin. Ja siellä ei tarvitse kuin hiukan työntö ohjata kurveihin. Menee hyvin turvallisesti ja on hyvä ajaa. Itse en käytä enää koskaan muuta ohjaus tankoa kuin apehangerii.

• naiskiikkuja

Kaikkeen tottuu silmä ja keho.
      Aikoinaan vierastin apinakiikkua mutta en lähtenyt vaihtamaan kumminkaan vaikka ostamassani harrikassa sellaiset sitten olivatkin kuten siirtotapit edessä. Monet kyllä vinkkaavat että mikset vaihda pois tosi korkeita sarvia? Miksi pitäisi, eihän se ulkopuolisen voimia syö jos tykkään tälläisesta liikunnasta! Pyörän hallinnan kannalta ei ole ollu vaikea kiikkujen kanssa. Ei sitä aina jaksa käytännöllisyyttä viljellä joka asiassa. Pitäähän aikuistenkin leikkiä.

• I-rön

Perillepääsyn eteen on tehtävä töitä! Hangeri on rok!

Sitten joku voisikin luetella kaikki viisaan näköiset harrastukset.

• ei oo nimimerkkiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe