Niin eli kysymykseni kuuluu, milloin olette ottaneet vieraita vastaan kun olette kotiutuneet vauvan kanssa sairaalasta? Itse odotan esikoistani ja nyt jo mieheni sukulaiset odottavat että koska pääsevät vauvaa katsomaan ja ovat jo ilmaisseet että tulevat sitten heti kun pääsen kotiin.
Itseäni on tämä alkanut suuresti ahdistaa, kun vauvanhoito on vierasta ja haluaisin kaikessa rauhassa tutustua ensin vauvaan ja opetella vauvan hoitamista ilman, että porukkaa lappaa heti kylässä. Kyllä vauvaa saa tulla katsomaan, mutta itse haluaisin että sellaiset kaksi viikkoa saisimme vain olla oman perheen kanssa. Mutta miten sen sanot sitten appivanhemmille? Ja kun tiedän, että se ei jää siihen, että vain isovanhemmat tulisivat, vaan tiedän, että he samalla sanovat muillekin sukulaisille, että menkää nyt heti katsomaan uutta tulokasta.
milloin vieraita kylään??
13
8681
Vastaukset
- mamiska08
me ainakin laitettiin siihen samaan viestiin missä ilmoitettiin vauvan syntymästä et tuoreet vanhemmat jaksavat ottaa vieraita kylään parin viikon päästä, tai en nyt muista sanatarkasti miten me asia kirjoitettiin, hieman hienovaraisesti kuitenkin kyläilystä ilmoitimme:)
eihän sitä etukäteen voi tietää miten synnytys menee ja mikä on vauvan ja äidin vointi synnytyksen jälkeen miten vauva ekoina öinä ja viikkoina nukkuu, jotkut kun heräävät 1h tunnin välein yöllä ja jotkut nukkuu monta tuntia putkeen jo ihan vastasyntyneenä.
mä mietin ja stressasin loppuraskaudessa ihan samaa asiaa reilu vuosi sitten.
Yrittäkää vaan muistaa et vauva on teidän eikä sukulaisten, hieman itsekästä ajattelua sinänsä mutta totta kuitenkin.- Anonyymi
Vauvat on vain lainaa...
- valitan...
Hei
Ihan hyvin voit ilmaista toiveesi tuosta parista viikosta. En itsekään ainakaan jos nyt kolmatta odotan ja sektio ehkä edessä, niin aio aiemmin ottaa. Ekan lapsen kohdallakin miehen suku tuli heti kylään ja olin kokenut hätäsektion. Toinen lapsi oli alakautta ja toipuminen nopeaa jne. Toisen kohdalla ei heiltä enää innostusta riittänyt tulla heti, vaan olivat meitä kimputtamassa näyttämään...huoh : ) No, nyt muutenkin syysvauva ja sikainfulenssat yms. että nyt ollaan kyllä tarkempia. Kaksi viikkoa ainakin varmaan ollaan perheen kesken. Kaikista inhottavinta on se, kun he ekan kerrankin tulivat, niin piti passata (ihan oikeesti) ja muita vieraita kun kävi, heillä oli tuomisia, karjalanpiirakoita jne. "voimaruokaa" juuri synnyttäneelle ja se kyllä piristi mieltä, kun ei tarvinnut ruveta passaamaan vaan sain käydä pöytään syömään heti "herkkuja". - ..sai tulla..
..kylään jo ihan parin kolmen päivän päästä siitä kun oli koitiutunut..
Meille tuli vanhempani, siskoni ja molemmat mummani ja paappani.
Hyvin jaksoin.
Se riippuu ihan siitä KOSKA ITSE JAKSAT OTTAA VIERAITA VASTAAN! =)
Tässäkään asiassa ei kannata kuunnella ketään muuta kuin itseään! =)
Kuinka itse jaksaa... - "piirissä"
on aina ollut se sanomaton sääntö, että 2 viikon päästä voi mennä kyläilemään. Mummut ja papat kyllä tuli heti seuraavana päivänä, mutta muita vieraita alkoi tulla sitten parin viikon päästä. Ja johan niitä sitten tulikin heti urakalla, ei olis heti alkuun jaksanu. Aina voi kiltisti asiasta sanoa jos on toiveita!
- päätät
milloin jaksat ottaa vieraita vastaan. Meillä ystävät ja sukulaiset alkoiva vasta kysellä kyläilystä joskus parin viikon päästä kotiutumisesta. Tutustukaa vauvaan ihan rauhassa, vierailijat kyllä ymmärtävät (tai ainakin pitäisi ymmärtää), että haluatte ensin ihan rauhassa olla kotona. Ite olisin kyllä jaksanut ottaa vieraita vastaan jo parin päivän päästä kotiutumisesta.
- päätös..
Kyllähän se on täysin vanhempien päätettävissä, milloin haluaa vieraita kotiin tulokasta katsomaan. Jos haluatte viettää ensimmäiset kaksi viikkoa oman perheen kesken niin tehkää se sukulaisille selväksi jo hyvissä ajoin, että he voivat totutella ajatukseen.. Ja jos sen miehen kanssa yhdessä päätätte ja teette selväksi muille niin eihän siinä ole kenelläkään vastaan sanomista, ei kenellekään voi väkisin tukkia tulemaan. Jos yrittävät tukkia niin ovet lukkoon ja huudatte ikkunasta ulos, että sisälle ei ole tulemista :D
Jos heillä on suvussa ollut tapana mennä heti uusia vauvoja katsomaan niin tietysti pitävät sitä täysin selvänä asiana, varsinkin jos ovat itse aikoinaan halunneet heti vieraita katomaan omia lapsiaan.
Ystäväni sai lapsen muutamia kuukausia sitten ja oli ensimmäinen meidän kaveriporukasta joka lapsen sai.. kysyin suoraan häneltä, että saako tulla jo vauvaa katsomaan vai haluatteko olla ensin oman perheen kesken. Antoivat luvan ja heillä kävi sitten vierailulla sukulaisia ja ystäviä jo seuraavana päivänä kun olivat kotiutuneet :)- ja milloin....
Hei
Niin, minäkin tykkään, että mulle läheinen kuten äitini ja siskoni saavat tulla toki jo aiemmin, kun he myös auttavat ja se ei ole pahitteeksi, jos on väsynyt tms. Ekan lapsen jälkeen sitä oli kuin puusta pudonnut ja tosiaan kun oli leikattu. Toisen jälkeen ei mitään, oli virkeä ja elinvoimainen heti, kun alakautta onnistui. Vieraitakin jaksoi kestitä aiemmin. Nyt odotan kolmatta, saa nähdä, syksyllä la, joten voihan se vähän väsyttää, kun on jo pimeääkin lokakuussa. Kyllä viikko-kaksi saa mennä ennen kuin lasken käymään muiden kuin siskoni ja äitini.
- .....
Teidän päätöshän se on milloin vieraita päästätte. Ymmärrän kyllä ihan täysin, muistan kun odotin esikoista ja anoppi oli tosi ärsyttävän tunkeileva koko raskausajan, hyökkäsi lupaa kysymättä halailemaan mahaani ja ilmoitti meiltä kysymättä vievänsä vauvaamme ties mihin vauvauinteihin ym. Eipä muuten vienyt...
Kauhukuvani oli ennen synnytystä että kun tulemme sairaalasta, anoppi ajaa meidän perässä ja tulee meille samantien käymään, kun asuu sairaalan lähellä. No, se kävi sairaalassa joka ikinen päivä ihan kutsumatta (muut kävi vaan yhtenä päivänä) mutta onneksi ei tullut kotiutumisen jälkeen meille heti vaan kahden päivän päästä. Seuraavana päivänä kotiutumisesta äitini ja veljeni tuli käymään, ovat hyvin läheisiä minulle ja tulivat auttamaan. Äitini toi ruokaa ja auttoi kotitöissä mikä oli tosi kiva kun itse olin niin huonossa kunnossa vaikean synnytyksen jälkeen. Muita vieraita tuli sitten joskus myöhemmin, en muista montako viikkoa meni, ei meillä paljon vieraita edes käynyt, meillä nyt ei muutenkaan paljon ketään kylässä käy. Niin, paitsi setäni, jota en ollut edes nähnyt kahteen vuoteen, tuli kahden päivän päästä kotiutumisesta ihan etukäteen soittamatta ovelle. Voin kyllä sanoa että lähinnä ärsytti, onneksi ei ollut kauaa. Kai sitä nyt jokainen tajuaisi edes soittaa ennenkuin tulee ilmoittamatta! Tunnenkin setäni vain jotenkin etäisesti, en ole kovin läheinen sukulaisteni kanssa yleensäkkään, ne on suurinpiirtein jotain hyvänpäiväntuttuja. Onneksi ei tullut muita tätejä ja setiä käymään ennekuin joskus kuukausien päästä. - angeliina
appivanhempasi ovat odottelemassa siihen saakka että kotiudut vauvan kanssa...
Oma äitini änkesi meidän esikoisen synnyttyä heti parin tunnin päästä laitokselle ja se vielä päästettiin sinne.
Synnytys oli sectio, enkä ollut itse vielä jaloilleni päässyt kun jo ilmestyi vieraita. Lisäksi hirveän loukkaantuneesti kertoi että kätilöt eivät olleet antaneet hänelle mitään tietoja kun oli pitkin aamua soitellut osastolle... - jo sairaalaan
meillä innokkaimmat käyvät jo osastolla katsomassa. Se tuntuu ihan mukavalta. varsinkin, kun minut on joka kerta leikattu on olo semmoinen, että kiva saada muutakin ajateltavaa kuin haava kipu ;)
Kotiin saavat tulla vaikka heti, mutta tarjoilua ei hoideta;) Eli itse kutsuvat ovat itse hoitaneet kahvipöytä tarjottavansa ja keittäneet kahvinsa. Sitten kun kutsutaan on toinen juttu.
meillä on kaikki 3 kastettukin jo 3 viikon iässä, että viimeistään silloin ovat kaikki käyneet.
Isovanhempia et kyllä mielestäni voi kieltää tulemasta katsomaan vauvaa. Se on heille vähintään yhtä iso ihme kuin teillekin. muistan kuinka anoppi esikoisen syntyessä kiersi sairaalassa pojan sänkyä kuin kissa kuumaa puuroa ;) pakkohan se oli sanoa, että voit sinä sen pojan syliinkin ottaa vaikka se nukkuu. Voi hyvänen aika millainen ilme oli tuoreen mummin naamalla. Se oli ehkä isompi juttu hänelle kuin lotto-voitto. kai omatkin vanhempasi saavat tulla katsomaan?
Koita miettiä hetki, jos kyseessä olisi oma lapsesi, joka sanoo ettet saa tulla katsomaan lapsenlastasi.
Kaikkia sukulaisia ei tarvitse ottaa vastaan ja sen voit appivanhemmillesi sanoa.- äippäx3
Mä olen sitä mieltä, että minä ja mieheni olemme nyt vanhempia. Vaikka isovanhemmat ovat tärkeä osa lapsemme tulevaa elämää ei heillä siltikään ole sen suurempaa "oikeutta" tulla katsomaan lastamme ilmoittamatta/ asiasta sopimatta. He eivät myöskään voi olettaa, että ovat automaattisesti tervetulleita, vaikka isovanhempia ovatkin.
Mulla oli esikoinen kuukauden keskolassa, luojan kiitos sinne ei isovanhemmat niin vain päässeet. Anoppi kun on liian tunkeilevaa sorttia ja neuvomassa ja opastamassa koko ajan. Neuvoissa ei ole mitään vikaa, jos ne eivät tule tyylillä että tämä on ainut oikea tapa tehdä asioita.
Kun lapsemme kotiutui, pianoi hän 2.3kg. Aluksi oli tarkkaa ketä kävivät ja vieraan piti olla aivan terve. Vaikka lapsemme olisi syntynyt ajallaan niin sen huomasin, että monet eivät ajattele lainkaan tulevatko flunssassa lasta katsomaan. Meillekin tuli kutsuttuja sukulaisia, jotka eivät olleet ilmoittaneet olevansa kipeitä. Ovella sitten ihmettelivät että miksi vauvaa ei saa tulla katsomaan kun aivastelee ja räkä vuotaa. Jopa pappi siirsi ristiäisiä koska oli kipeä, mutta sukulaisemme eivät asiaa tajunneet.
Turhaa stressiä ei vieraista tarvi ottaa. Mutta anoppini toinen miniä sai kokea minusta kauheimman mahdollisen kun kotiutui sairaalasta vauvansa kanssa. Anoppi oli siivonnut hänen kaappinsa ja kotona odotti oven takana anoppi, appiukko ja heidän 3 nuorinta lastaan kun tulivat kotiin. Oli varmaan kiva kotiutua
Itse en myöskään voi sietää liiallista avun tyrkytystä. Olen kuitenkin vain synnyttänyt ja leikkauksen jälkeenkin voinut ihan hyvin. Pystyn hoitamaan ise kotiasiat ja onhan minulla siksi mieskin kotona apuna. En halua vieraita siivoamaan kotiani, leivonnaisten tuominen vieraillessa oli kllä todella mukavaa.
Jokainen tekee tavallaan eikä toisen tekemisiä voi arvostella. Onnea loppuodotukseen :) - se edellinen
äippäx3 kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että minä ja mieheni olemme nyt vanhempia. Vaikka isovanhemmat ovat tärkeä osa lapsemme tulevaa elämää ei heillä siltikään ole sen suurempaa "oikeutta" tulla katsomaan lastamme ilmoittamatta/ asiasta sopimatta. He eivät myöskään voi olettaa, että ovat automaattisesti tervetulleita, vaikka isovanhempia ovatkin.
Mulla oli esikoinen kuukauden keskolassa, luojan kiitos sinne ei isovanhemmat niin vain päässeet. Anoppi kun on liian tunkeilevaa sorttia ja neuvomassa ja opastamassa koko ajan. Neuvoissa ei ole mitään vikaa, jos ne eivät tule tyylillä että tämä on ainut oikea tapa tehdä asioita.
Kun lapsemme kotiutui, pianoi hän 2.3kg. Aluksi oli tarkkaa ketä kävivät ja vieraan piti olla aivan terve. Vaikka lapsemme olisi syntynyt ajallaan niin sen huomasin, että monet eivät ajattele lainkaan tulevatko flunssassa lasta katsomaan. Meillekin tuli kutsuttuja sukulaisia, jotka eivät olleet ilmoittaneet olevansa kipeitä. Ovella sitten ihmettelivät että miksi vauvaa ei saa tulla katsomaan kun aivastelee ja räkä vuotaa. Jopa pappi siirsi ristiäisiä koska oli kipeä, mutta sukulaisemme eivät asiaa tajunneet.
Turhaa stressiä ei vieraista tarvi ottaa. Mutta anoppini toinen miniä sai kokea minusta kauheimman mahdollisen kun kotiutui sairaalasta vauvansa kanssa. Anoppi oli siivonnut hänen kaappinsa ja kotona odotti oven takana anoppi, appiukko ja heidän 3 nuorinta lastaan kun tulivat kotiin. Oli varmaan kiva kotiutua
Itse en myöskään voi sietää liiallista avun tyrkytystä. Olen kuitenkin vain synnyttänyt ja leikkauksen jälkeenkin voinut ihan hyvin. Pystyn hoitamaan ise kotiasiat ja onhan minulla siksi mieskin kotona apuna. En halua vieraita siivoamaan kotiani, leivonnaisten tuominen vieraillessa oli kllä todella mukavaa.
Jokainen tekee tavallaan eikä toisen tekemisiä voi arvostella. Onnea loppuodotukseen :)On minullakin sellainen anoppi, joka tietää kaikesta kaiken ja ainakin paremmin kuin kukaan muu. Ensimmäisen lapsenlapsen synnyttyä kotiutuessani heilui hän mopin varressa meillä kotona. Pakkohan se oli ulos mennä puhaltamaan, koska meinasi hermo mennä ;)
Silti he ovat mieheni vanhemmat. ja sillä sipuli. vanhempiaan ei voi valita, valitettavasti. jokainen tehköön tyylillään, mutta sitten on turha miettiä mistä sitä pahaa verta ja riitaa tulee.
Varsinkin kun usein tuoreen äidin omat vanhemmat ja sisarukset ovat kuitenkin kovinkin tervetulleita ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko821589- 401239
Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja197899En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu83893- 61842
- 53835
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20820- 37758
Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.54754- 33749