Löytyykö Angralla tai muilla AL:n laivoilla em. vuosina seilanneita? Kertokaa kokemuksianne ja kuulemianne tarinoita! Jälkipolvi kokoaa merimiehen muistelmia.
M/S Angra 1958-71
40
4546
Vastaukset
- seilori70
Eipä ole nyt tarinaa tällä erää, mutta kuvalinkkejä olisi muutamasta AL:n kiulusta.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships A/slides/Actinia-02.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships A/slides/Angra-01.html
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid733751
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid604340
Katsotaan, jos joskus tulisi jutun juurta. Kyllä sieltä olisi juttua, mutta täytyy syventyä oikein.- seilori70
shipspotting ei aukea, ainakaan omassani, vaikka oikein kirjoitin kaikki tiedot. Mutta nimellä haettuna ainakin löytyy ko. shipspottingista; Aymara ja Asynja.
- laskuvesi
seilori70 kirjoitti:
shipspotting ei aukea, ainakaan omassani, vaikka oikein kirjoitin kaikki tiedot. Mutta nimellä haettuna ainakin löytyy ko. shipspottingista; Aymara ja Asynja.
siinähän ne...
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/733751_800/Ship Photo Aymara.jpg
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/604340_800/Ship Photo Asynja.jpg - MAALAA
seilori70 kirjoitti:
shipspotting ei aukea, ainakaan omassani, vaikka oikein kirjoitin kaikki tiedot. Mutta nimellä haettuna ainakin löytyy ko. shipspottingista; Aymara ja Asynja.
SEILORI 70 Maalaa siniseksi jaliitä jos ei aukea
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/araguaya-2.jpg - ms parma
seilori70 kirjoitti:
shipspotting ei aukea, ainakaan omassani, vaikka oikein kirjoitin kaikki tiedot. Mutta nimellä haettuna ainakin löytyy ko. shipspottingista; Aymara ja Asynja.
olin actiniassa 1964-65 kesästä kesään. Rätti Arska oli konepäälikkönä ja pitkä tampere tunkkina .
täkillä Kivisalon Tini oli poosuna. Boniksen ventti siko tuli tutuksi oltiin kuusiviikoa boniksessa käytiin välillä
rosariossa tultiin takaisin bonikseen.Siistein paikka siihen aikaan oli montevideo.santoksen raitiovaunu
joka kulki letokujan ja kusikulman välillä on jäänyt mieleen jos roikkui ujkopuolella ei mennyt maksua.
Tuli muutama yö Riioskin vitettyä niitä on eläke äijänä mukava muistella.Satelliitti kuvista näkyy ei ole boniksen tokissa laivoja.Terveisiä kaikille Actinian ex moottorimies. - Seilori70
MAALAA kirjoitti:
SEILORI 70 Maalaa siniseksi jaliitä jos ei aukea
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/araguaya-2.jpgKyllä aukes. Komeita pelejä.
- Mac Gensi
laskuvesi kirjoitti:
siinähän ne...
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/733751_800/Ship Photo Aymara.jpg
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/604340_800/Ship Photo Asynja.jpgObis Kiitää
- donkeyman@kymp,net
seilori70 kirjoitti:
shipspotting ei aukea, ainakaan omassani, vaikka oikein kirjoitin kaikki tiedot. Mutta nimellä haettuna ainakin löytyy ko. shipspottingista; Aymara ja Asynja.
Asia; Varustamo Oceanfart
Aikarahdattu AL linjalle.Tämän aluksen Omistaja oli SHY toimitus johtaja Birger Kruugiuksen poika.Isä oli ostanut pojalleen hää lahjaksi.Pääkone oli Burmester vain
Otin Oppilaan pestin Turun Pansiossa jossa tämä alus odotti lastia.keväällä1957
M/S Helios Moottori oppilaana ja moottorimiehenä 1957-1959 alus myytiin Hollannissa 13 p.12 Porukka tuli suomeen tilaus lentokoneella.
Al Linja liikenne Etelä Amerikkaan.M/S Angra/ !959-1961/MS Arika !961 molemmissa laivoissa moottori miehenä. - KANSIMIES59
donkeyman@kymp,net kirjoitti:
Asia; Varustamo Oceanfart
Aikarahdattu AL linjalle.Tämän aluksen Omistaja oli SHY toimitus johtaja Birger Kruugiuksen poika.Isä oli ostanut pojalleen hää lahjaksi.Pääkone oli Burmester vain
Otin Oppilaan pestin Turun Pansiossa jossa tämä alus odotti lastia.keväällä1957
M/S Helios Moottori oppilaana ja moottorimiehenä 1957-1959 alus myytiin Hollannissa 13 p.12 Porukka tuli suomeen tilaus lentokoneella.
Al Linja liikenne Etelä Amerikkaan.M/S Angra/ !959-1961/MS Arika !961 molemmissa laivoissa moottori miehenä.Minä olin myös MS/ Angrassa 1959-1960 kansimiehenä.
- KANSIMIES59
ms parma kirjoitti:
olin actiniassa 1964-65 kesästä kesään. Rätti Arska oli konepäälikkönä ja pitkä tampere tunkkina .
täkillä Kivisalon Tini oli poosuna. Boniksen ventti siko tuli tutuksi oltiin kuusiviikoa boniksessa käytiin välillä
rosariossa tultiin takaisin bonikseen.Siistein paikka siihen aikaan oli montevideo.santoksen raitiovaunu
joka kulki letokujan ja kusikulman välillä on jäänyt mieleen jos roikkui ujkopuolella ei mennyt maksua.
Tuli muutama yö Riioskin vitettyä niitä on eläke äijänä mukava muistella.Satelliitti kuvista näkyy ei ole boniksen tokissa laivoja.Terveisiä kaikille Actinian ex moottorimies.Olen käynyt kaksi kertaa Buenos Airesissa ja menen keväällä kolmannen kerran.
Ei ole 25 De Mayo entisensä ei ole Silvio baaria eikä muitakaan kapakoita.
Sotilasjuntta siivosi kadun ennen Argentiinan jalkapallo kisoja.
Terveisiä kaikille Angran ja muillekin AL seiloreille. - Anonyymi
KANSIMIES59 kirjoitti:
Olen käynyt kaksi kertaa Buenos Airesissa ja menen keväällä kolmannen kerran.
Ei ole 25 De Mayo entisensä ei ole Silvio baaria eikä muitakaan kapakoita.
Sotilasjuntta siivosi kadun ennen Argentiinan jalkapallo kisoja.
Terveisiä kaikille Angran ja muillekin AL seiloreille.Eno oli Angralla 60-70 lukujen tietämillä. Seilasi Brasiliaan ja Argentiinaan. Kovasti kertoo tarinaa ja varmasti muistelisi mielellään muiden tovereiden kanssa.
- Arag
Ilkka Pärssinen oli reilu pappi Boniksessa , ja järjesti mukavia reissuja . La Platan kaupunkiin ensin, ja siten museoon missä oli dinosauruksia luurankoina. Matkalla oltiin Ilkan Amerikan farmarin kanssa keltainen iso jenkki. Puistossa missä kulki vapaana isoja härkiä ja muita kasvissyöjiä . Auto lipui eteenpäin ja ikkunat olivat auki. Kunnioitusta herätti mies joka vaihtoi rengasta vaikka näitä puhvelimaisia eläimiä oli muutaman metrin päässä. Farmarin takaikkuna oli laskettu alas ja perällä istujat olivat päin ikkunaa. Äkkiä eräs mustanpuhuva puhveli työnsi päänsä näiden syliin ja puhalsi kunnon puhalluksen. Kyllä naurua riitti jälkeenpäin.
- Täkkärin poika
Faija heitti aikoinaan 60-luvulla pari vuoden keikkaa Angralla ja löytyy kuva ym. materiaalia laivasta.
Voitko pistää yhteystietoja niin välitän ne eteenpäin. actinialla tuli muutama reissu tehtyä Mieleen jäi boniksessa matkamuistoina myydyt kutistetut ihmisenpäät,oli iso nenä ja pitkä musta tukka tuli ostettua itsellekin,mutta harmi vaan ei ole enää tallessa
- Raste
Boniksesta muistoja,erään kauniin naisen letit,pitkät ja mustat kuin etelän yö,leikkas muistoksi.
- A-Läää
Raste kirjoitti:
Boniksesta muistoja,erään kauniin naisen letit,pitkät ja mustat kuin etelän yö,leikkas muistoksi.
Raste
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/medium/Atalaya.jpg
- merinurmi
ainakin nils blumenthal kertoo kappaleen historiaa asynjalta kirjassaan pitkä purjehdus
- obis
Kerrotko tarkemmin .Olen siellä ollut minäkin.
- Ukko Haminasta
obis kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin .Olen siellä ollut minäkin.
Olin Asynjassa 1969-1970, Linjana paras joilla olen ollut, hyvä laiva ja porukka muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. ( Sumu-Salonen ja muutama muu ).
- Raste
45 vuoden takaa,säilynyt vähän valuuttaa! http://www.aijaa.com/v.php?i=5222577.jpg,,,
- X Sähkäri
67-68 AL:n Asynjassa ekat reissut Eteläameriikkaan. Sen jälkeen Nielsenin pöntöillä ja jauholaivoilla useammankin kerran. Tuli vaan tuosta Gruseiron setelistä mieleen muistoja, kuinka vaihtorahoiksi saatuja seteleitä joskus taivuteltiin ja rutisteltiin, jotta liimatut nollat pomppaisivat pois. Joskus taas käytössä olevat setelit leimattiin keskuspankissa uudelleen pienellä ympyräisellä leimalla, jossa ilmoitettiin, että kaksi nollaa oli hävinnyt lopusta. Nykyisin valuuttana Real. Eipä enää tule niin tarkkaan ko. seteleitä tutkittua, vaikka aika usein käytänkin.
- M/S Parma
X Sähkäri kirjoitti:
67-68 AL:n Asynjassa ekat reissut Eteläameriikkaan. Sen jälkeen Nielsenin pöntöillä ja jauholaivoilla useammankin kerran. Tuli vaan tuosta Gruseiron setelistä mieleen muistoja, kuinka vaihtorahoiksi saatuja seteleitä joskus taivuteltiin ja rutisteltiin, jotta liimatut nollat pomppaisivat pois. Joskus taas käytössä olevat setelit leimattiin keskuspankissa uudelleen pienellä ympyräisellä leimalla, jossa ilmoitettiin, että kaksi nollaa oli hävinnyt lopusta. Nykyisin valuuttana Real. Eipä enää tule niin tarkkaan ko. seteleitä tutkittua, vaikka aika usein käytänkin.
Muistaakseni 1964 tuhat Gruseiroa oli noin taalan ja taala oli markoissa kolme kaksikymmentä.
Tytöt pyysivät Santoksen lehtokujalla tuhat gruseiroa.Rahan kurssi laski päivitäin.
Boniksessa gruseirosta ei vaihdossa maksettu oikein mitään.
El libano maksoi nniistä vähän. - SEILORI59
M/S Parma kirjoitti:
Muistaakseni 1964 tuhat Gruseiroa oli noin taalan ja taala oli markoissa kolme kaksikymmentä.
Tytöt pyysivät Santoksen lehtokujalla tuhat gruseiroa.Rahan kurssi laski päivitäin.
Boniksessa gruseirosta ei vaihdossa maksettu oikein mitään.
El libano maksoi nniistä vähän.Muistat oikein 1959 1000 Cruseiroa oli 2500 mk.
- väiski
ms angralla 65,,,,,67 messissä ja koneella.
- mbe320cdi2000
M/S Asynjalla puoli vuotta 1964-65 pölykallena ja M/S Aracuayalla 8 kk Etelä-Amerikan Etelä-Afrikan Persianlahden välisessä liikenteessä myyntiin saakka Maltalla. Asynjassa Sumu oli förstinä ja Aracuayassa kipparina.
- Kalle
-66:sta -70 AL:llä,ensin olin Aymaralla ja sit vaihdoin Actiniaan,,,Boniksen Libano-poika oli mukava kauppamies.Parhaiten mieleen on jäänyt RION-Carnevaalit...
- merilläollut
Olin Araguayassa muutaman reissun 60-luvulla.Minkälaisia muistoja kaipaat?
- M/S Araguaya
Olin motormannina Araguayalla 1966-1967, kolme reissua putkeen. Laivasta hyvät muistot. Siinä oli vakimiehistö. Jotkut olleet useita vuosia. Merellä ollessa ei ryypätty koskaan, ainakaan julkisesti, ja maissakin vain kohtuullisesti.
Lisäväriä merenkulkuun toi tropiikki kaikkine eksoottisine hienouksineen. Mieleenpainuvimpia tapahtumia oli päiväntasaajan kaste, missä "His Oceanic Majesty King Neptune" kastoi ensikertalaiset päiväntasaajan ylittävät merenkulkijat. Rituaaliin kuului kastemalja, sekä "vehkeiden" tervaaminen. Halutessaan kasteesta sai muistoksi virallisen diplomin. Tuo mainittu diplomi on edelleen kunniapaikalla monien muistojen joukossa.
Satamassaolo ajat olivat tuolloin melko pitkiä. Kaikkein pisinpään viivyttiin Buenos Airesissa. Siellä merimiespastori Ismo Saarikoski, (muuten runoilija Pentti Saarikosken veli) rahtasi meitä milloin merimieskirkoon, milloin kauas pampakselle urheilemaan. Merimieskapakoissakin tuli joskus poikettua. Tosin meikäläinen viihtyi paremmin kaupungilla kuljeskelemassa niin Boniksessa kuin muissakin itärannikon kaupungeissa. Vaikutelmat niissä olivat kertakaikkiaan mahtavat.
PS. Nimi Araguaya tulee muuten intiaanien eräälle Etelä Amerikan suurelle joelle antamasta nimestä. - eekoni
Lähdin Kotkasta moottorioppilaana v. 1962 Angralla . Jäi kivat muistot reissusta.
Rio, Santos,Montevideo, Buenos Aires ,Rosario ja takaisin tullessa samat paikat.
Redillä maattiin melkein joka satamassa. Lasti oli takaisin tullessa : Vuotia , kananmunia , kahvia, lihaa , jotakin viljaa . Ikää oli 15-16 vuotta. - mattijp40
Tervehdys ! Olin junkkina fåan Capellassa , pääsin siirtooik, ilman myllyä moottoriop, al- Angraan 1959 .Söderholm kipr, pyssassa Vainion R. ja Erkkilän P. poosuna Aaltosen K. tunkkina " Hessu" en muista nimeä elikä aivan huippu porukkaa . Lisää tekstiä jos kiinnostaa !
- KANSIMIES59
Minä menin Angraan tammikuussa 1959 ja otin ulosmaksun lokakuussa 1960,
joten olimme yhtäaikaa.
- 12-4 vahti
Olin Araguayassa puolikkaana 72-73 vuoden verran. Oli 18- vuotiaalle puolikkaalle loistojobi, oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kun kotimatkalle lähdettiin ja rehuja täkeiltä spuulailtiin oli energiatasot aika nollilla. Loistoaikoja.
- KANSIMIES59
Olin Angralla kansimiehenä 1959-1960.
- Merillä66
Angralla-66 messikalle uffareitten puolella ekku holmström
- upse
Keväällä -70 täkkikallena Angralla yhden reisun.Boniksessa pöllittiin kaikki rosteritavara messistä,kun joku oli jättänyt oven lukitsematta.Poosu joutui isolla kädellä ravisteleen stujulta uudet.Käytiin Johnson Linen plantaasilla futista pelaamassa M/S Silver Gaten miehistöä vastaan..takkiin tuli 11-1,mut silti zoritso ja azado terästetyn viinin kera putos loistavasti.Hyvät muistot :-)
m/s ACTINIA 1964-65
Jääkonevahti kolme amoniakki kopressoria pienessä kopissa korkea lämpötila ja kovakatku . Ei ollut nuha eikä ruokamaistunut .Muistaako joku ne vhkeet- Vähäpimee
Olin ms/angralla vuonna 1969-1970 pölynä sain lemput antwerpenissä,josta kipinä vanhanen toimitti minut rotterdamiin . Sieltä matkani jatkui kohti uusia seikkailuja nytolen onnellisesti eläkkeellä,mutta sydämmeni on yhä merellä nimeni on wallenius raimo
- Tiiähäntä
Voisihan joku Angran entinen sailori järjestää tapaamisen ! Miksikäs ei koko AL:n porukka. Siinähän olisi hyvä muistella menneitä entisten kaverien tai no vanhojen kaverien kanssa.
Pientä vaivaahan siinä on, mutta jos joukossa on joku tekemiseen tottunut. - Tiäpänyt
Eipä AL:n porukoissa taida olla tekijöitä????
- Anonyymi
Terveiset ANGRASSA seilanneille täällä PEKKA JÄRVINEN vuosina 59-61 ANGRASSA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812