Tiesittekö, että monissa kulttuureissa on ihan tapana, että vauvan syntymän jälkeen on parin viikon ajan tukea 24/7 ympärillä?
Joissain maissa on jopa tällainen palvelu, jossa ennen synnytystä tulevat vanhemmat varaavat hoitajan kotiinsa 2-3 viikoksi eteenpäin syntymästä. Ja hoitaja on siis käytettävissä 24/7. Hoitaja hoitaa vauvaa ja kotia, vanhempien toiveen mukaan.
Miksi en ole koskaan tästä aiemmin kuullut?
Synnytys on rankka kokemus naisen elimistölle, siitä täytyy saada aikaa toipua.
Ei ole mikään ihme, että naisia väsyttää ja masentaa, kun yhtäkkiä elämä muuttuu täysin. Synnytyksestä ja hormoonien heittelystä väsynyt äiti menee parin päivän kuluttua kotiin, jossa odottavat vauvanhoidon lisäksi se normaali arjen pyöritys.
Joskus isä joutuu palaamaan heti töihin, eikä pysty tarjoamaan äidille tämän kaipaamaa tukea. Joskus sukulaiset asuvat kaukana, eikä ole ketään ketä saada hoitamaan lasta, jotta saisi edes nukuttua välillä.
Äitejä aliarvioidaan ihan liikaa. Jokainen äiti ansaitsee hemmottelua; lepoa, hyvää ruokaa, kirjanlukemista, shoppailua, kahvittelua kaverin kanssa, mikä nyt ikinä tuntuukaan hyvältä. Ja näiden asioiden haluaminen ei ole huono merkki. Vaan ihan normaalia.
Näin paasaa vauvaperheiden kanssa vuosia työskennellyt nainen.:-)
Älkääkä äidit tunteko syyllisyyttä masennuksen tai ahdistuksen tunteista. Puhukaa niistä rohkeasti, jokainen ammattilainen tietää, että on aina hyvä merkki kun uskaltaa pyytää apua. Se kielii aidosti vastuullisesta vanhemmuudesta.
Tiesittekö
2
403
Vastaukset
- Isä84
Toi on kyllä hyvä systeemi, jos siis on vapaaehtoista. Siinähän sitä oltais, ku valtion pakottais jokasen ottamaa tommosen hoitajan.. ;)
Ei mutta asiaan. Me (minä ja ex-vaimo siis) asuimme Helsingin Kivikossa, kun ensimmäinen lapsi syntyi ja meille tarjottiin just tommosta hoitajaa muistaakseni 3 viikoks kotiin. Ei silloin koettu tota tarpeelliseks, mut koin kyllä hyvin positiiviseks ton palvelun. Jostain syystä meiän neuvolasetä oikee pyys, ettei me otettais tota hoitajaa. Tiedä sitte mistä syystä!? Ja tämä tapahtu vuonna 2004. Kysymyksessä oli joku kaupungin kokeilu. Ite luulen just ton neuvolasedän reaktiosta, et kyseessä olis nimenomaan Itä-Helsinkiin suunnattu palvelu, jolla pyritään vähentämään perheväkivaltaa ja muuta.. Vähän jäi semmonen olo, et olisivat tulleet vähän niinku tsekkaamaa mitkä oltavat lapsella on. Ihan hyvä juttu toi kyllä, mut jotenki kuitenki vähän ärsytti alitajusesti.- TyöNainen
Käsittääkseni ulkomailla vanhemmat itse palkkaavat tällaisen hoitajan ja tämä on hyvin yleistä.
Voisiko olla että neuvolasetä ajatteli kiintymyssuhteen syntyä vanhempien ja lapsen välille? Ilman muuta olen samaa mieltä siinä, että se on tärkeää.
Minä koen tämän ajatuksen kuitenkin siksi positiivisena, että hoitaja nimenomaan tukee ja mahdollistaa mielestäni kiinnittymistä auttamalla esim. kodinhoidossa. Tällöin jää aikaa ja voimavaroja keskittyä uuteen perheenjäseneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232463Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531753Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111064Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2951022- 259982
- 146893
- 56854
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110759- 46745
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8728