Mikäli tällä palstalla sattuu liikkumaan joko lukion opettajia tai sitten kaiken opettajien palkoista tietäviä AY-aktiiveja liikkumaan, olisi mukava kuulla, millaisia siivuja ns. lukioresurssista lohkeaa yksittäiselle opettajalle. Lukioresurssihan on palkanmaksun perustetta siinä missä muutkin kurssimäärärahat, mutta se on käsittääkseni varattu eri tarkoituksiin kuin kurssien pitämiseen. Tähänastisella tiedonhaullani olen saanut selville, että lukioresurssin määrä lasketaan kaavalla (20 oppilasmäärä*0.14)vvt per lukio. Onko siis niin, että pienessä, vaikkapa kymmenen opettajaa työllistävässä 100 oppilaan lukiossa vastuiden jakautuessa tasaisesti jokainen opettaja saa 3.4 ylituntia palkanmaksunsa perusteeksi?
Voi olla, ettei tuohon kysymykseen tule vastausta tivaamallakaan, koska lukioresurssin käytöstä ei netistäkään löydä erittelyitä. Toissijaisesti kiinnostaisikin tieto siitä, paljonko lukion lehtori saa euromääräistä korvausta ylioppilaskokeen valmistavasta tarkastuksesta. Summa riippunee jälleen kerran aineesta ja lukioresurssin muista kohdentamistarpeista, mutta esimerkit kiinnostaisivat.
Käsittääkseni juuri lukioresurssi ja -kerroin tekevät yhdessä pienen alkupalkka- ja kokemuslisäeron kanssa sen 500-1000 euron palkkaeron, joka lukion ja yläkoulun opettajien välillä vallitsee. Tulosvastuun ja työn vaativuuden tuleekin näkyä positiivisesti palkoissa toisen asteen koulutuksessa.
Lukioresurssi ja yo-kokeet sekä palkat
16
4239
Vastaukset
- lukion opettaja
Opettajakunta päättää, miten lukioresurssi jaetaan. Useimmissa kouluissa sitä varmaankin käytetään käytännössä myös tuntikehykseen.
Minun käsittääkseni rehtori on kokonaistyöajassa, joten hänelle ei pitäisi maksaa mitään erillistä euromääräistä korvausta korjaustyöstä. Enemmän asiasta tietävät korjatkoot käsitykseni.- . .
Lukioresurssitunneista kerrotaan Opettaja-lehdessä 24/2009 http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=95,82089&_dad=portal&_schema=PORTAL&key=137496
Periaatteessa lukioresurssituntien käytöstä päättää työnantaja. Se tapahtuu työsuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Käytännössä työnantaja = rehtori. Hyvän johtamiseen kuuluu, että ennen päätöksen tekoa asioista keskustellaan opettajien kesken ja opettajein mielipiteet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Poikkeus on kuitenkin lukioresurssituntien käyttäminen opetukseen. Lukioresurssitunteja ei saa käyttää kunnallisissa lukioissa opetukseen ilman opettajakunnan suostumusta - yksityisissä lukioissa ei saa käyttää ollenkaan. - teholuma
. . kirjoitti:
Lukioresurssitunneista kerrotaan Opettaja-lehdessä 24/2009 http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=95,82089&_dad=portal&_schema=PORTAL&key=137496
Periaatteessa lukioresurssituntien käytöstä päättää työnantaja. Se tapahtuu työsuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Käytännössä työnantaja = rehtori. Hyvän johtamiseen kuuluu, että ennen päätöksen tekoa asioista keskustellaan opettajien kesken ja opettajein mielipiteet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Poikkeus on kuitenkin lukioresurssituntien käyttäminen opetukseen. Lukioresurssitunteja ei saa käyttää kunnallisissa lukioissa opetukseen ilman opettajakunnan suostumusta - yksityisissä lukioissa ei saa käyttää ollenkaan.Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)
- lukion opettaja
teholuma kirjoitti:
Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)
Meillä ainakin resurssia jaetaan siten, miten opettajakunta on sen päättänyt. Resurssista saa yo-kokeiden korjaamisen, suuret opetusryhmät, itsenäiset tentit, suulliset tentit jne. Meillä kaikista näistä saa pisteitä, joiden mukaan koko resurssipotti sitten jaetaan. Mitä enemmän on pisteitä (eli mitä enemmän on näitä töitä lukuvuoden aikana ollut), sitä enemmän saa resurssista. Meillä resurssin jako ja sen perusteet on hyvinkin läpinäkyviä.
- . .
teholuma kirjoitti:
Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)
Jospa asia on oikeasti niin, että Matti saa y tuntia vähemmän kuin Liisa, sen takia, että hänellä on lukioresurssitunneista korvattavia tehtäviä vähemmän kuin Liisalla.
Lisäksi lukiot ovat erilaisia ja lukioresurssitunneista riittää toisissa lukioissa enemmän yo-kirjoitustehtäviin kuin niissä, joissa muiden tehtävien korvaaminen vie resurssia, koska on panostettu esim. ryhmän- tai opinto-ohjaukseen tai joissa opettajat ovat suostuneet siihen, että resurssista kustannetaan opetusta useita kursseja.
Googlasin ja eka osuma oli Kuntatyönantaja 3/2008 sivu 23:
"Lukioresurssitunnit on kirjattava opettajien työsuunnitelmiin palkanmaksun perusteeksi. Opettajien oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu edellyttää, että jokaisen opettajan kohdalle kirjataan samalla se peruste, jonka takia tuntimäärä osoitetaan asianomaiselle opettajalle palkanmaksun perusteeksi (tehtäväkuvaus, tehtävän tavoiteasettelu, työn vaativuuden peruste). Työnantajan on aina tarvittaessa kyettävä osoittamaan, millä perusteella opettajalle maksetaan tiettyä palkkaa."
Jos teillä on tässä jotain epäselvää, niin nostakaa kissa pöydälle ensimmäisessä kokouksessa ja kysykää rehtorilta perustelut lukioresurssituntien jaolle.
- mielivaltaa
Tuo lukioresurssikysymys on rehtorin esittelytavasta-politiikasta kiinni. Meillä rehtori ja lehtori aviopari ja vaimonsa saa 120 oppilaan lukiossa 3 vvt kirjaston ylläpidosta. x-lukiossa 2 vvt 800 oppilaan lukiossa aikanaan. Opona en saa mitään ohjauksen kehittämiseen. Opettajat ei keskustele meidän opettajakokouksesta. se on jo lyöty lukkoon, esitys muodollisuus. vituttaa ankarasti!
- voihyvänenaika
Jestas sentään. Ettekö te saa suutanne auki? Vai onko teillä vain kaksi lehtoria siellä lukiossa toinen rehtorin vaimo ja toinen tuppisuu? Lukioresurssituntien jakaminen ei ole mitään salaista tietoa, vaan kysyttäessä niiden jakaminen on kerrottava ja myös jakoperusteet.
Kysykää naapurikunnan kollegoilta, miten heillä menetellään ja puhukaa opettajien luottamusmiehen kanssa. Jospa saisitte vähän rohkaisua ja uskaltaisitte edes ensi syksynä nostaa kissan pöydälle.
Kysykää rehtorilta myös, miten paljon kirjastoa lukiossanne käytetään ja mita rehtoein vaimo tekee sen kolmen viikkotunnin ajan kirjastossa näinä digiaikoina.
Kuntatyönantaja-lehden 3/2008 numerossa on ohje rehtoreille:
Lukioresurssitunnit on kirjattava opettajien työsuunnitelmiin palkanmaksun perusteeksi. Opettajien oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu edellyttää, että jokaisen opettajan kohdalle kirjataan samalla se peruste, jonka takia tuntimäärä osoitetaan asianomaiselle opettajalle palkanmaksun perusteeksi (tehtäväkuvaus, tehtävän tavoiteasettelu, työn vaativuuden peruste). Työnantajan on aina tarvittaessa kyettävä osoittamaan, millä perusteella opettajalle maksetaan tiettyä palkkaa.
Ja Palvelussuhdeopas opetushenkilöstön esimiehille, Perusopetus ja lukiokoulutus kertoo:
Rehtorin tehtävä työnjohtajana korostuu lukiossa, jossa on käytettävänä lukioresurssi. Tehokkaan työajan käytön periaate edellyttää, että jokainen opettaja tietää, mitkä työt ja tehtävät hänelle on määrätty ja mikä on minkin tehtävän tulostavoite ja tehtävänkuvaus. Resurssia voidaan käyttää opetustyöhön, jos lukion opettajakunta näin enemmistöpäätöksellä päättää ja jos rehtori kannattaa päätöstä.
Työajan tehokkaan käytön periaate edellyttää myös, että maksettavaa
palkkaa vastaa tehty työnantajan määräämä työpanos. ...
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/julkaisut/Sivut/julkaisu.aspx?product=2009-009-15
Lainaukset ovat vanhoja, mutta lukioresurssitunteja koskeva OVTES:n määräys on pysynyt lähes muuttumattomana tähän saakka paitsi laskentakaavan osalta. http://flash.kuntatyonantajat.fi/ovtes-2017/html/#94/z - ahkeralukija
3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.
- riviopettaja
ahkeralukija kirjoitti:
3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.
lukioresurssit pitäisi määritellä aina vuodeksi kerrallaan. Aikanaan kun hain lukion rehtorin paikkaa, niin multa kysyttiin esimerkkinä lukioresurssin käytön esittelystä. Mulle annettiin paperi ja kerroin että voidaan käyttää myös kursseihin jos opettajakunta niin päättää. tämä lehtorin 3 vvt korvaus on ollut vuosia. otin asian kerran esille kun kukaan muu ei puhunut ja en enää ota asiaa esille koska sain sitte kuulla....suoritan opetushallinnon tutkiontoa ja kiinnotaa hakea ko.lukion rehtorin paikkaa kun tämä rhtori jää eläkkeelle. Hyvän hallintotapaan kuuluu että esittelijä ottaa vastuun lr-esityksestä.
- justjust
ahkeralukija kirjoitti:
3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.
Tässä pohjoispohjalaisessa lukiossa sekaannuin tähän lukioresurssiasiaan ja tuli vain vihaisia kommentteja, esim. ktj sanoi, että anna olla viimeinen kerta kun sekaannut tähän asiaan, kun et tiedä lukioasioista mitään. Olen ollut opettajauralla yli 20 vuotta ja närkästyin kommentista.
- lOpettaja
"Tulosvastuun ja työn vaativuuden..."
Kummassakin opettaneenani tämä väite on jokseenkin erikoinen.. Mistä ihmeestä lukion tulosvastuu ja etenkin työn vaativuus syntyy?
Hankalat oppilaat? Palaverit vanhempien ja sosiaalitoimen kanssa? Erityisoppilaat integroitu lukioryhmiin omine opintosuunnitelmineen ja sisältöineen? Kuten peruskoulun opettajilla työkuvaan kuuluu kasvattamisen ja opettamisen lisäksi. En aibakasn itse lukiossa moiseen törmää. - rehtorikandi
onko rehtori esteellinen käsittelemään LR-asiaa kun vaimo saa huomattavan osuuden lukioresurssitunnista?
- hallintojurristi
Oikeastaan kaikki opettajat ovat esteellisiä käsittelemään asiaa, sillä jokaisen henkilökohtaisesta edustahan siinä on kyse, miten paljon lukioresurssista saa. Ei taida hallintolaki soveltua tähän asiaan.
Työehtosopimuskaan ei edellytä mitään mitään määrämuotoa siltä menettelyltä, jolla selvitetään, onko resurssin jaosta yksimielisyys. (Jos ei ole, niin asiahan menee paikallisiin neuvotteluihin ja niiden kariutuessa työnantajan päätettäväksi.)
- miiuuii
Jos olet OAJ:n paikallisyhdistyksen jäsen, soita OAJ:n lakipalveluun. http://www.oaj.fi/cs/oaj/yhteystiedot ja yhdistykset
- ok-kysymys
Haluaisin tietää paljonko HOPS-ohjauksesta maksetaan eri lukioissa, jos sen hoitaa aineenopettaja eikä opo? Onko 1-2-tunnin korvaus sopiva 100 opiskelijan lukiossa?
- Anonyymi
Meillä opot saavat 20 vvt ja yo-kokeisiin tulee vähemmän kuin 20 vvt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808