Lukioresurssi ja yo-kokeet sekä palkat

tehomalu

Mikäli tällä palstalla sattuu liikkumaan joko lukion opettajia tai sitten kaiken opettajien palkoista tietäviä AY-aktiiveja liikkumaan, olisi mukava kuulla, millaisia siivuja ns. lukioresurssista lohkeaa yksittäiselle opettajalle. Lukioresurssihan on palkanmaksun perustetta siinä missä muutkin kurssimäärärahat, mutta se on käsittääkseni varattu eri tarkoituksiin kuin kurssien pitämiseen. Tähänastisella tiedonhaullani olen saanut selville, että lukioresurssin määrä lasketaan kaavalla (20 oppilasmäärä*0.14)vvt per lukio. Onko siis niin, että pienessä, vaikkapa kymmenen opettajaa työllistävässä 100 oppilaan lukiossa vastuiden jakautuessa tasaisesti jokainen opettaja saa 3.4 ylituntia palkanmaksunsa perusteeksi?

Voi olla, ettei tuohon kysymykseen tule vastausta tivaamallakaan, koska lukioresurssin käytöstä ei netistäkään löydä erittelyitä. Toissijaisesti kiinnostaisikin tieto siitä, paljonko lukion lehtori saa euromääräistä korvausta ylioppilaskokeen valmistavasta tarkastuksesta. Summa riippunee jälleen kerran aineesta ja lukioresurssin muista kohdentamistarpeista, mutta esimerkit kiinnostaisivat.

Käsittääkseni juuri lukioresurssi ja -kerroin tekevät yhdessä pienen alkupalkka- ja kokemuslisäeron kanssa sen 500-1000 euron palkkaeron, joka lukion ja yläkoulun opettajien välillä vallitsee. Tulosvastuun ja työn vaativuuden tuleekin näkyä positiivisesti palkoissa toisen asteen koulutuksessa.

16

3801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukion opettaja

      Opettajakunta päättää, miten lukioresurssi jaetaan. Useimmissa kouluissa sitä varmaankin käytetään käytännössä myös tuntikehykseen.

      Minun käsittääkseni rehtori on kokonaistyöajassa, joten hänelle ei pitäisi maksaa mitään erillistä euromääräistä korvausta korjaustyöstä. Enemmän asiasta tietävät korjatkoot käsitykseni.

      • . .

        Lukioresurssitunneista kerrotaan Opettaja-lehdessä 24/2009 http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=95,82089&_dad=portal&_schema=PORTAL&key=137496

        Periaatteessa lukioresurssituntien käytöstä päättää työnantaja. Se tapahtuu työsuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Käytännössä työnantaja = rehtori. Hyvän johtamiseen kuuluu, että ennen päätöksen tekoa asioista keskustellaan opettajien kesken ja opettajein mielipiteet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Poikkeus on kuitenkin lukioresurssituntien käyttäminen opetukseen. Lukioresurssitunteja ei saa käyttää kunnallisissa lukioissa opetukseen ilman opettajakunnan suostumusta - yksityisissä lukioissa ei saa käyttää ollenkaan.


      • teholuma
        . . kirjoitti:

        Lukioresurssitunneista kerrotaan Opettaja-lehdessä 24/2009 http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=95,82089&_dad=portal&_schema=PORTAL&key=137496

        Periaatteessa lukioresurssituntien käytöstä päättää työnantaja. Se tapahtuu työsuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Käytännössä työnantaja = rehtori. Hyvän johtamiseen kuuluu, että ennen päätöksen tekoa asioista keskustellaan opettajien kesken ja opettajein mielipiteet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon. Poikkeus on kuitenkin lukioresurssituntien käyttäminen opetukseen. Lukioresurssitunteja ei saa käyttää kunnallisissa lukioissa opetukseen ilman opettajakunnan suostumusta - yksityisissä lukioissa ei saa käyttää ollenkaan.

        Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)


      • lukion opettaja
        teholuma kirjoitti:

        Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)

        Meillä ainakin resurssia jaetaan siten, miten opettajakunta on sen päättänyt. Resurssista saa yo-kokeiden korjaamisen, suuret opetusryhmät, itsenäiset tentit, suulliset tentit jne. Meillä kaikista näistä saa pisteitä, joiden mukaan koko resurssipotti sitten jaetaan. Mitä enemmän on pisteitä (eli mitä enemmän on näitä töitä lukuvuoden aikana ollut), sitä enemmän saa resurssista. Meillä resurssin jako ja sen perusteet on hyvinkin läpinäkyviä.


      • . .
        teholuma kirjoitti:

        Kiitos tähänastisista kommenteista. Ne tosin sivuavat asiaa, eivätkä suoraan vastaa kysymyksiini. Kaipaisin siis lähinnä konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka monta ylituntia omassa palkkalaskelmassa tulee lukioresurssista sekä erittelyä siitä, mistä syistä ne tulevat. OAJ:hän ohjeistaa, että tarvittaessa työnantajan tulee kertoa opettajalle tarkka syy siihen, miksi lukioresurssista saa ylitunteja määrän x, kun naapurin Liisa Lehtori saa niitä määrän x y:)

        Jospa asia on oikeasti niin, että Matti saa y tuntia vähemmän kuin Liisa, sen takia, että hänellä on lukioresurssitunneista korvattavia tehtäviä vähemmän kuin Liisalla.

        Lisäksi lukiot ovat erilaisia ja lukioresurssitunneista riittää toisissa lukioissa enemmän yo-kirjoitustehtäviin kuin niissä, joissa muiden tehtävien korvaaminen vie resurssia, koska on panostettu esim. ryhmän- tai opinto-ohjaukseen tai joissa opettajat ovat suostuneet siihen, että resurssista kustannetaan opetusta useita kursseja.

        Googlasin ja eka osuma oli Kuntatyönantaja 3/2008 sivu 23:
        "Lukioresurssitunnit on kirjattava opettajien työsuunnitelmiin palkanmaksun perusteeksi. Opettajien oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu edellyttää, että jokaisen opettajan kohdalle kirjataan samalla se peruste, jonka takia tuntimäärä osoitetaan asianomaiselle opettajalle palkanmaksun perusteeksi (tehtäväkuvaus, tehtävän tavoiteasettelu, työn vaativuuden peruste). Työnantajan on aina tarvittaessa kyettävä osoittamaan, millä perusteella opettajalle maksetaan tiettyä palkkaa."

        Jos teillä on tässä jotain epäselvää, niin nostakaa kissa pöydälle ensimmäisessä kokouksessa ja kysykää rehtorilta perustelut lukioresurssituntien jaolle.


    • mielivaltaa

      Tuo lukioresurssikysymys on rehtorin esittelytavasta-politiikasta kiinni. Meillä rehtori ja lehtori aviopari ja vaimonsa saa 120 oppilaan lukiossa 3 vvt kirjaston ylläpidosta. x-lukiossa 2 vvt 800 oppilaan lukiossa aikanaan. Opona en saa mitään ohjauksen kehittämiseen. Opettajat ei keskustele meidän opettajakokouksesta. se on jo lyöty lukkoon, esitys muodollisuus. vituttaa ankarasti!

      • voihyvänenaika

        Jestas sentään. Ettekö te saa suutanne auki? Vai onko teillä vain kaksi lehtoria siellä lukiossa toinen rehtorin vaimo ja toinen tuppisuu? Lukioresurssituntien jakaminen ei ole mitään salaista tietoa, vaan kysyttäessä niiden jakaminen on kerrottava ja myös jakoperusteet.

        Kysykää naapurikunnan kollegoilta, miten heillä menetellään ja puhukaa opettajien luottamusmiehen kanssa. Jospa saisitte vähän rohkaisua ja uskaltaisitte edes ensi syksynä nostaa kissan pöydälle.

        Kysykää rehtorilta myös, miten paljon kirjastoa lukiossanne käytetään ja mita rehtoein vaimo tekee sen kolmen viikkotunnin ajan kirjastossa näinä digiaikoina.

        Kuntatyönantaja-lehden 3/2008 numerossa on ohje rehtoreille:
        Lukioresurssitunnit on kirjattava opettajien työsuunnitelmiin palkanmaksun perusteeksi. Opettajien oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu edellyttää, että jokaisen opettajan kohdalle kirjataan samalla se peruste, jonka takia tuntimäärä osoitetaan asianomaiselle opettajalle palkanmaksun perusteeksi (tehtäväkuvaus, tehtävän tavoiteasettelu, työn vaativuuden peruste). Työnantajan on aina tarvittaessa kyettävä osoittamaan, millä perusteella opettajalle maksetaan tiettyä palkkaa.

        Ja Palvelussuhdeopas opetushenkilöstön esimiehille, Perusopetus ja lukiokoulutus kertoo:

        Rehtorin tehtävä työnjohtajana korostuu lukiossa, jossa on käytettävänä lukioresurssi. Tehokkaan työajan käytön periaate edellyttää, että jokainen opettaja tietää, mitkä työt ja tehtävät hänelle on määrätty ja mikä on minkin tehtävän tulostavoite ja tehtävänkuvaus. Resurssia voidaan käyttää opetustyöhön, jos lukion opettajakunta näin enemmistöpäätöksellä päättää ja jos rehtori kannattaa päätöstä.

        Työajan tehokkaan käytön periaate edellyttää myös, että maksettavaa
        palkkaa vastaa tehty työnantajan määräämä työpanos. ...
        http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/ajankohtaista/julkaisut/Sivut/julkaisu.aspx?product=2009-009-15

        Lainaukset ovat vanhoja, mutta lukioresurssitunteja koskeva OVTES:n määräys on pysynyt lähes muuttumattomana tähän saakka paitsi laskentakaavan osalta. http://flash.kuntatyonantajat.fi/ovtes-2017/html/#94/z


      • ahkeralukija

        3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.


      • riviopettaja
        ahkeralukija kirjoitti:

        3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.

        lukioresurssit pitäisi määritellä aina vuodeksi kerrallaan. Aikanaan kun hain lukion rehtorin paikkaa, niin multa kysyttiin esimerkkinä lukioresurssin käytön esittelystä. Mulle annettiin paperi ja kerroin että voidaan käyttää myös kursseihin jos opettajakunta niin päättää. tämä lehtorin 3 vvt korvaus on ollut vuosia. otin asian kerran esille kun kukaan muu ei puhunut ja en enää ota asiaa esille koska sain sitte kuulla....suoritan opetushallinnon tutkiontoa ja kiinnotaa hakea ko.lukion rehtorin paikkaa kun tämä rhtori jää eläkkeelle. Hyvän hallintotapaan kuuluu että esittelijä ottaa vastuun lr-esityksestä.


      • justjust
        ahkeralukija kirjoitti:

        3 tuntia viikossa kirjaston hoitoa rehtorin vaimolle pienessä lukiossa nykyaikana kuullostaa sellaiselta tuhlaukselta, että siitä voisi vihjata koulu/opetus/sivistystoimenjohtajalle (ellei hän ole samalla lukion rehtori) tai koulu/opetus/sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja jäsenille.

        Tässä pohjoispohjalaisessa lukiossa sekaannuin tähän lukioresurssiasiaan ja tuli vain vihaisia kommentteja, esim. ktj sanoi, että anna olla viimeinen kerta kun sekaannut tähän asiaan, kun et tiedä lukioasioista mitään. Olen ollut opettajauralla yli 20 vuotta ja närkästyin kommentista.


    • lOpettaja

      "Tulosvastuun ja työn vaativuuden..."

      Kummassakin opettaneenani tämä väite on jokseenkin erikoinen.. Mistä ihmeestä lukion tulosvastuu ja etenkin työn vaativuus syntyy?

      Hankalat oppilaat? Palaverit vanhempien ja sosiaalitoimen kanssa? Erityisoppilaat integroitu lukioryhmiin omine opintosuunnitelmineen ja sisältöineen? Kuten peruskoulun opettajilla työkuvaan kuuluu kasvattamisen ja opettamisen lisäksi. En aibakasn itse lukiossa moiseen törmää.

    • rehtorikandi

      onko rehtori esteellinen käsittelemään LR-asiaa kun vaimo saa huomattavan osuuden lukioresurssitunnista?

      • hallintojurristi

        Oikeastaan kaikki opettajat ovat esteellisiä käsittelemään asiaa, sillä jokaisen henkilökohtaisesta edustahan siinä on kyse, miten paljon lukioresurssista saa. Ei taida hallintolaki soveltua tähän asiaan.

        Työehtosopimuskaan ei edellytä mitään mitään määrämuotoa siltä menettelyltä, jolla selvitetään, onko resurssin jaosta yksimielisyys. (Jos ei ole, niin asiahan menee paikallisiin neuvotteluihin ja niiden kariutuessa työnantajan päätettäväksi.)


    • miiuuii
    • ok-kysymys

      Haluaisin tietää paljonko HOPS-ohjauksesta maksetaan eri lukioissa, jos sen hoitaa aineenopettaja eikä opo? Onko 1-2-tunnin korvaus sopiva 100 opiskelijan lukiossa?

    • Anonyymi

      Meillä opot saavat 20 vvt ja yo-kokeisiin tulee vähemmän kuin 20 vvt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe