Tarvitsen apua!!!!!!!!

gerbiili tarvitsee... ;(

NIIn mulla on 2 gerbiiliä, ja molemmilla on vähän ongelmaa, toisella kuitenkin enemmän. Joo se toinen on lihava siis ylipainoinen, miten saisin laihdutettua sen?

Sitten pahin ongelma on se että mun toinen gerbiili on aiva sairaan laiha! Sillä tuntuu kaikki luut, ja se ei pysty syömään kunnolla.Oon vasta huomannut sen, että kun sille antaa jonkun pikkuruuan, sen pitää ensin pehmitää se ruoka, että se pystyy syömään sen, eli se ei voi syödä kaikkia ruokia sen takia koska ne ovat liian kovia pehmitettäväkseen, ihmettelinkin miksi sillä on aina noin kova nälkä, ja ei lihoa vaikka syö enemmän kuin se läski... Ja se ei pysty ees syömään paperiputkeakaan... Ja joskus kun se yritti syödä sitä niin siltä tuli verta varmaan suusta. Soitinkin eläinlääkärille tästä asiasta että siltä tulee verta kun se järsii paperiputkea, mutta eläinlääkäri käski antaa niille kurkkua ja porkkaanaa, jos ne on saanut liian vähän vitamiineja tai jtn. Mutta tuota pahaa ongelmaa ei silloin vielä ollut...


Auttakaa pliis mua♥

ps. Jos on kokemuksia kertokaa tänne näin :)

8

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erree

      "Joo se toinen on lihava siis ylipainoinen, miten saisin laihdutettua sen?"

      - Gerbiiliä ei oikein voi sillä tavalla laihduttaa, mutta jätä liiat herkut pois ja lisää liikuntaa.



      "Mun toinen gerbiili on aiva sairaan laiha! Sillä tuntuu kaikki luut, ja se ei pysty syömään kunnolla."

      - Vääränlaisen ruokinnan seurauksena gerbiilin hampaat saattavat kasvaa liian pitkäksi. Jyrsijöillä hampaat kasvavat läpi elämän. Hampaat eivät kuitenkaan kasva normaalisti liian pitkiksi, koska siemenien kova kuorikerros, juuret, puunrungot ym. kuluttavat niitä ja pitävät ne lyhyenä. Jos ruoka on liian pehmeää tai hampaiden kasvu häiriintyy eivät hampaat kulukaan normaalisti. Seurauksena on liian pitkät hampaat, jotka lopulta estävät gerbiiliä syömästä. Gerbiili laihtuu ja sen kunto huononee, lopulta gerbiili kuolee nälkään. Liian pitkiä hampaita voi yrittää lyhentää pienillä sivuleikkureilla, mutta itse suosittelen eläimen viemistä eläinlääkäriin, jossa eläinlääkäri lyhentää hampaat. Taitamattoman lyhennyksen tuloksena voi pitkien hampaiden sijasta lyhentyä gerbiilin kieli tai huulet!

      • eläinlääkäriin!!

        Ehdottomasti eläinlääkäriin! Tämän perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa, että kyse on liian pitkistä hampaista, joten ei tosiaankaan kannata alkaa itse leikkaamaan


      • erree
        eläinlääkäriin!! kirjoitti:

        Ehdottomasti eläinlääkäriin! Tämän perusteella ei voi vielä varmaksi sanoa, että kyse on liian pitkistä hampaista, joten ei tosiaankaan kannata alkaa itse leikkaamaan

        En mäkään suosittele kokemattomia itse lyhentämään, mutta jos sen osaa, niin..

        Eli kannattaa mennä vaan ihan suosiolla eläinlääkäriin.


      • JUU kiitos♥
        erree kirjoitti:

        En mäkään suosittele kokemattomia itse lyhentämään, mutta jos sen osaa, niin..

        Eli kannattaa mennä vaan ihan suosiolla eläinlääkäriin.

        kiitos kun vastasitte viestiini♥

        Joo olis pitänyt jo mennä eiläinlääkäriin jo viimme vuonna, mutta sit aika venyy, oon sanonut jo 1000000000 kertaa äidille että se on vietävä eläinlääkäriin, mutta tässä nyt sitä edel ollaan.... -.-" ei edistystä...


      • =)♥♥♥♥♥

        sain tästä viestistä paljon apua =) Kiitos paljon :)


      • älisämmä
        JUU kiitos♥ kirjoitti:

        kiitos kun vastasitte viestiini♥

        Joo olis pitänyt jo mennä eiläinlääkäriin jo viimme vuonna, mutta sit aika venyy, oon sanonut jo 1000000000 kertaa äidille että se on vietävä eläinlääkäriin, mutta tässä nyt sitä edel ollaan.... -.-" ei edistystä...

        Onko se vai vuoden syönyt pehmeää ruokaa? toivottavasti kaikki on hyvin!
        En usko että se johtuu liian pitkistä hampaista ...


      • MaijaPoppanen1

        Meidän vanhuksella sama ongelma, ja kynsisaksilla nappasin alahampaat puolet lyhemmäksi. Ei tullut vahinkoa kieleen tai muualle, ja näppärästi hoitui pienen pyristelyn jälkeen. Toivottavasti alkaa nyt ruokakin maistumaan. Ainakin piristyi selvästi homman jälkeen.


    • Venla123456789

      Anna sille lihalle gerbiilille paljon auringonkukansiemeniä ja paksulle ulkoilutusta ja perus ppellettejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe