Mistä voi johtua ettei nappulat ruokakupista maistu 1 1/2 uroskoirallemme? Ruokakuppiin kun joskus sekoittaa muuta niin lisukkeet kyllä menee mutta osa nappuloista jää, jopa kaurapuuro menee ennen nappuloita. Muuten kyllä syö nappulota mielellään palkintona tai muuten vaan lattialta/kädestä. Koiran vatsa ei vaikuta olevan täynnä, sillä joskus kun se lopultakin on syönyt nappulansa loppuun niin "palkitaan" jollain muulla esim. keitetty peruna ja tämä kyllä maistuu taas! Onko väärin "palkita" sillä lailla koiraa siitä että se syö koko annoksensa?
Monet myös sanovat että koiran ruoka tulisi olla esillä sen 15 - 30 min, mutta joskus olen jättänyt kupin esille kun menen töihin. Annan koiralle ruuan aamulla ennen ulosmenoa, mutta jos/kun ei ole maistunut niin jätän kupin esille ja joskus koira on syönyt kaiken oäivän mittaan. Koira saa ruokaa kaksi kertaa päivässä ja aamulla hieman pienemmän annoksen. Sama ongelma vaikuttaa olevan sekä aamu- että iltaruuan kanssa.
Nappulat ei maistu
7
506
Vastaukset
- tarpeeksi on nälkä
No se on tottunut saamaan niitä "herkkuja" ruoan joukkoon ja odottaa niitä saavansa. Herkut pois, kyllä se syö sitten kun on tarpeeksi nälkä ja huomaa ettei muuta tule. Kuten jo aiemmin täällä useasti mainittu, ei terve koira itseään nälkään tapa, ja joillakin koiralla on päiviä jolloin se itse "paastoaa" päivän tai pari.
Keitetty peruna myös kokonaan pois, se ei ole hyväksi koiralle, se ei sula kunnolla ja voi laittaa koiran mahan sekaisin. Eikä muutenkaan koiraa palkita erikseen kun syö ruokansa. Jos ei syö aamulla ruokaansa siihen mennessä kun lähdet niin ota vaan se syömätön ruoka pois. Illalla sitten se normaali-annos ruokaa ruoka-aikana, eli ei lisätä sitä syömättä jäänyttä määrää. Kokeile myös antaa ruoka vaikka sen aamulenkin jälkeen. Jos vaikka koiralla on niin hätä ulos että ei malta syödä sitä ennen. - "vaatia" että koiralla
olisi nälkä just silloin kun omistajalle sopii se ruoka laittaa esille. Ja se ei pätkääkään vaikuta mihinkään johtajuuteen, mitä taatusti joku tänne taas kohta kirjoittaa. Jos asiat koiran kanssa muuten ok, niin johtajuusasioilla ei ole tässä osaa eikä arpaa.
Nappulasyönti voi olla, että koira on kyllästynyt, ei sen kummempaa. Kyllä me ihmisetkin kyllästytään, jos vuodesta toiseen aina perunaa lautasella. Kokeile vaihtaa nappulamerkkiä. Juoksunarttuja olisko ympäristössä, voivat kans vaikuttaa?- aloittaja
Kyllästymisestä ei pitäisi olla kyse, sillä viime viikolla vaihdettiin nappuloiden maku (ei merkkiä) ja hyvin söi ekat päivät ongelmitta! Itsekin ajattelin ettei kupin esille jättäminen voi vaikuttaa johtajuuteen, koska esim koira kuitenkin saa vain sen määrätyn määrän ja kaksi kertaa pistetään ruuat esille. Ihmetyttää vaan kun koira on aina ollut todella perso ruualle, eli tykkää ruuasta ja on kaikkiruokainen...
Lisukkeita ei todellakaan anneta aina eikä ainakaan silloin jos ruoka ei edellisellä kerralla ole maistunut. Juoksuisista nartuista voi olla kyse, sillä kerrostalossa asutaan ja lähettyvillä liikkuu ja asuu montaa koiraa... - kilomelli
aloittaja kirjoitti:
Kyllästymisestä ei pitäisi olla kyse, sillä viime viikolla vaihdettiin nappuloiden maku (ei merkkiä) ja hyvin söi ekat päivät ongelmitta! Itsekin ajattelin ettei kupin esille jättäminen voi vaikuttaa johtajuuteen, koska esim koira kuitenkin saa vain sen määrätyn määrän ja kaksi kertaa pistetään ruuat esille. Ihmetyttää vaan kun koira on aina ollut todella perso ruualle, eli tykkää ruuasta ja on kaikkiruokainen...
Lisukkeita ei todellakaan anneta aina eikä ainakaan silloin jos ruoka ei edellisellä kerralla ole maistunut. Juoksuisista nartuista voi olla kyse, sillä kerrostalossa asutaan ja lähettyvillä liikkuu ja asuu montaa koiraa...Meilläkin on ollut ajoittain ongelmia kun ruoka ei tunnu maistuvan. Koira odottaa ruokaansa ihan yhtä innoissaan kun aina ennenkin, mutta sitten vain haistaa ja menee pois. Meillä koirat syövät melko monipuolisesti ja vaihdellen, joten itse ruokaan kyllästymisestä ei ole kyse. Meillä on selvästi ollut kyse kyllästymisestä "ruoan saannin helppouteen".
Kokeileppa tehdä ruokailusta koirallesi vähän haastavampi tapahtuma. Älä anna ruokaa aina kupissa suoraan nenän eteen vaan pistä koira näkemään vaivaa ruokansa eteen. Ota vaikka tyhjä maitopurkki, pistä ruoka sisään ja teippaa tiukasti kiinni... pistä ehkä muutama hajureikä, niin koira tajuaa mistä on kyse. Meillä vei jonkin aikaa, että rupesivat hokaamaan mitä pitää tehdä, mutta nyt ihan vapisevat innosta kun teen pöydän ääressä "paketteja". Mitä vaikeampia avattavia sitä enempi tykkäävät.
Sotkua tuosta tietysti tulee kun silppuavat pahvit pieniksi palasiksi, mutta on sen arvoista. Meillä koirat on kuin lapset jouluaattona, kun niille antaa tuollaista saalista revittäväksi ja syötäväksi. Kannattaa aloittaa suht helpoilla jutuilla, että koira ei pääse turhautumaan. Niin ja varaudu siihen,että aluksi koira syö pieniä määriä myös sitä pahvia... valkkaa sellaista kääretavaraa, joka ei ole koiralle haitaksi.
- entinen nappulansyöjä
Nelisen vuotta nappuloita, ja sitten tuli stoppi. Ei vaan maistunut, eikä mitään järkeä ole pakottaa silloin kun vaihtoehtoja on, eihän nappulat ole edes terveellisiä, helppoja ne on. Meillä siirryttiin kotiruoka/valmisruoka linjalle. Kaikki kutinat on tipotiessään ja koira voi paremmin kuin koskaan, eikä tarvitse kehottaa syömään. Se mikä kuppiin pistetään, menee hapeasti. Suurinta herkkua on keitetyt perunat ja liha, joka on ihan täysipainoista ruokaa, eikä meillä ole aiheuttanut vatsalle muuta kuin hyvinvointia. Lihamakaroonilaatikko maustamattomana on toinen joka maistuu. Simppeli maistuva ateria tulee keitetyn perunan ja valmisruuan (kostea) sekoituksesta. Paloittelet perunat kattilaan, keität niitä 20 minuuttia (kypsäksi), ilman suolaa. Tee useampi annos kerralla, säilyy hyvin jääkaapissa säilytysrasiassa pari päivää. Jauhelihaa esim. voit pakastaa sopivina kerta-annoksina, joko raakana tai kypsennettynä. Joitain ohjeita kotiruokiin löytyy sivuilta http://haukkumaukku.blogspot.com
- montaa mieltä,
ovatko ne koiran ruokaa vai ei... En ala väittelemään enempää, saa aloittaja itse miettiä asiaa ja hankkia tietonsa siitä itse. Meillä perunaa ei syödä. Ei tarvi vetää hernettä tästä, ihan vaan kommenttina, koiran parasta ajatellen :)
- ei perunaa
montaa mieltä, kirjoitti:
ovatko ne koiran ruokaa vai ei... En ala väittelemään enempää, saa aloittaja itse miettiä asiaa ja hankkia tietonsa siitä itse. Meillä perunaa ei syödä. Ei tarvi vetää hernettä tästä, ihan vaan kommenttina, koiran parasta ajatellen :)
Niin jos ei jo käynyt selväksi mun mielipide niin vielä kerran: ei perunaa koiralle. :)
Ja kans ilman herneitä; vaikka just sun koiras ei "oireile" perunasta, pienistä kivistä tai vaikka muohailuvahasta, niin ei se tarkoita että sitä olisi hyvä syöttää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1621374
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39956Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38695- 14620
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28602Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597- 28588
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver19580Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17543