Löytyykö huonoja kokemuksia

Masennus

Ahvenamaan vierassatamista ?
Kertokaa mihin en mene ensi kesänä ahvenamaalla tai saaristomerellä?

29

7776

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

Ainakin tämä tulee mieleen. K.o. paikassa piti Ahvenanmaan kierron jälkeen tyhjentää septi. Ne hyypiöt siinä asemalla eivät edes tienneet mitä semmoinen tarkoittaa... Ja kun (käsinpumpattava) laite löytyi, se oli rikki ! No, käytiin ulapalla tyhjentämässä piripinnassa ollut septitankkimme

• -DS-

Minulla on täysin päinvastainen käsitys Käringsundista. Parempaa palvelua en ole saanut missään.

• sama
        -DS- kirjoitti:

Minulla on täysin päinvastainen käsitys Käringsundista. Parempaa palvelua en ole saanut missään.

Kerroin, mitä siellä tapahtui (aika uskomatonta) enkä mitenkään muuten kommentoinut paikkaa

• Ihmetteliä

Milloin lopetetaan merien likaaminen? Tosin ei Valtion aluksetkaan noudata sääntojä vaan laskevat surutta mereen, yksityisistä puhumattakaan. Silmän lumeeksi silloin tällöin tilaavat paskaauton tyhjentämään.Kuulemma liian kallista. Hulvaton meno jatkuu ja viranomaiset sulkevat tosiasioilta silmänsä. Saaristomerikin jatkaa vaan likaantumistaan ettei uimaan pysty enään kohta missään. Laivoista putket tukkoon ja rikkojille kovat sanktiot.

• Oh kun naurattaa
        Ihmetteliä kirjoitti:

Milloin lopetetaan merien likaaminen? Tosin ei Valtion aluksetkaan noudata sääntojä vaan laskevat surutta mereen, yksityisistä puhumattakaan. Silmän lumeeksi silloin tällöin tilaavat paskaauton tyhjentämään.Kuulemma liian kallista. Hulvaton meno jatkuu ja viranomaiset sulkevat tosiasioilta silmänsä. Saaristomerikin jatkaa vaan likaantumistaan ettei uimaan pysty enään kohta missään. Laivoista putket tukkoon ja rikkojille kovat sanktiot.

sitten pitäisi paskoa kun septiin ei enää mahdu ja imutyhjennyspumput ei toimi, viime kesänä jopa hangossa oli sama juttu eli pumppu rikki-> paskat lahdelle

• Paskaattori
        Ihmetteliä kirjoitti:

Voi hitto, ei kai kukaan oikeasti usko, että veneilijöiden mereen paskomisella on yhtikäs mitään merkitystä rehevöitymisen kanssa? Ja sitä paitsi, mihinkäs kalat ja hylkeet paskoo? Ei kai mereen?

Valumavedet tuovat niin paljon mm. maatalouden päästöjä mereen, että siinä saa bellakuski vääntää melko monta torttua Itämereen ennen kuin se erottuu edes mittauskohinasta...

• veneilijä
        Paskaattori kirjoitti:

Voi hitto, ei kai kukaan oikeasti usko, että veneilijöiden mereen paskomisella on yhtikäs mitään merkitystä rehevöitymisen kanssa? Ja sitä paitsi, mihinkäs kalat ja hylkeet paskoo? Ei kai mereen?

Valumavedet tuovat niin paljon mm. maatalouden päästöjä mereen, että siinä saa bellakuski vääntää melko monta torttua Itämereen ennen kuin se erottuu edes mittauskohinasta...

Totta! se että veneistä päästetään kakka mereen ei ole minkäänlainen ongelma niin kauan kuin venäjä ym ym ym saastuttavagt 100 000 litroja kemikaalisella paskalla...

• Ihmettelijä II
        Ihmetteliä kirjoitti:

Toisessa päässä Suomenlahtea laskee muutama miljoona ihmistä jätteensä mereen ympäri vuoden. Minä en suostu tuntemaan suuremmin huonoa omaatuntoa omista, enkä niiden muutaman tuhannen muun kanssaveneilijän parin kymmenen päivän aikana vuodessa tuottamista jätteistä. Kun siihen vielä lisää ne maatalouden päästöt ja kalanviljelylaitokset ja... Satamalahdet ovat eri asia, niitä vartenhan on se septitankki keksitty, vaikkakin puucee rannan puolella olisi siihenkin parempi vaihtoehto. Kovin usein vain sellaisen ollessa tarjolla, se näyttää olevan saavuttamattoman kaukana verrattuna omaan septitankkiin.

• Jussi
        Paskaattori kirjoitti:

Menkääpä huviksenne katsomaan Korkeasaaren hylkeitä. Hylkeet vääntävät aivan sairaita torttuja altaan reunalle ja myös veteen. Niiden rinnalla isonkin miehen teos kalpenee. Ja hylkeiden määrä on rajussa kasvussa, kiitos viherpipertäjien. Myös hylkeille pitäisi varata omat saniteettitilat, hylje-vessat (säl-toa ruotsiksi vapaasti käännettynä).

• AKO
        Ihmetteliä kirjoitti:

Ymmärrän aiheeseen kommentoineiden suhteellisuus-
        käsitteen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että
        jo asenteilla on vaikutusta Itämeren suojeluun
        ja onhan se vaikka 70 litraa jöötiä ja ureaa
        parempi septin kautta puhdistukseen kuin suoraan
        mereen !! Tämä koskee mielestäni erityisesti satama-alueita ja upeita luonnonsatamiakin
        kuten Tammisaaren kansallispuiston flada-alueet
        ja esim. Saaristomeren Björkö. Niissähän näkyvät
        valitettavasti paikallisen rehevöitymisen merkit !
        Eli kun ulosteet ja fosforilla terästetyt tiskivedet lenssataan vain överbord. Meidän venekunta on tiskannut tai ainakin aina kaataa
        tiskivedet vadista maahan imeytykseen. Mielestäni
        jokaisen tulisi miettiä mitä voi omalla pienellä
        osuudellaan tehdä, vaikuttaa eri kanavia pitkin
        Itämeren suojeluun eikä kätkeytyä Veli-venäläisen
        Pietarin paskoihin, koska sillä periaatteella
        milläänhän ei olisi mitään väliä - ajatelkaa !
        Toisaalta sielläkin ollaan tekemässä parannuksia -kiitos ulkomaisen rahan... Lopuksi olen kyllä myös sitä mieltä, että septien tyhjennyspaikkoja tulee lisätä ja huolehtia niiden kunnosta. Tähän
        olen pyrkinyt vaikuttamaan olemalla yhteydessä
        Pidä Saaristo Siistinä r.y.:hyn, jonka jäsen myös
        olen.

• JEES
        Jussi kirjoitti:

Menkääpä huviksenne katsomaan Korkeasaaren hylkeitä. Hylkeet vääntävät aivan sairaita torttuja altaan reunalle ja myös veteen. Niiden rinnalla isonkin miehen teos kalpenee. Ja hylkeiden määrä on rajussa kasvussa, kiitos viherpipertäjien. Myös hylkeille pitäisi varata omat saniteettitilat, hylje-vessat (säl-toa ruotsiksi vapaasti käännettynä).

Aivan.. minä heitän myös roskapussit mereen pois kuormittamasta saariston roskapisteitä. Minun roskani ei todellakaan ole mitää verrattuna esim. hylkeiden paskoihin! Lisäksi on olemassa muitakin viherpipertäjien turhia rajoituksi! En ymmärrä esim. miksi rantakalliolle ei muka voisi mennä nuotiota tekemään. Mitä sitten, jos kallioon jää jälki, jääkausi jätti paljon pahemmat! Ja vaikka kaikki paskani ja roskani Suomenlahteen kampeaisin, ei se minun elinaikanani oleellisesti siitä saastuisi!!!

• Jussi
        JEES kirjoitti:

Aivan.. minä heitän myös roskapussit mereen pois kuormittamasta saariston roskapisteitä. Minun roskani ei todellakaan ole mitää verrattuna esim. hylkeiden paskoihin! Lisäksi on olemassa muitakin viherpipertäjien turhia rajoituksi! En ymmärrä esim. miksi rantakalliolle ei muka voisi mennä nuotiota tekemään. Mitä sitten, jos kallioon jää jälki, jääkausi jätti paljon pahemmat! Ja vaikka kaikki paskani ja roskani Suomenlahteen kampeaisin, ei se minun elinaikanani oleellisesti siitä saastuisi!!!

Totta helvetissä itsekin vien kaikki roskat niille varattuihin paikkoihin ja septi imulla tyhjäksi aina kun se on mahdollista.

Toi hyljejuttu oli maanantaiaamun kevennys.

Minua surettaa esim. Björkön satamalahden tila. Siellä kyllä kelluu tyhjennyspömpeli, mutta viime kesänä se ei siellä käydessämme toiminut.

Lue Veikko Huovisen versio ydinjätteen hautaamisesta. Siinä ne kipataan julmettuun montuun ja peitetään mm. lasilla, silakoilla, Morris Minillä yms. tulevaisuuden arkeologeja ihmetyttämään.

• joku
        AKO kirjoitti:

mereen !! Tämä koskee mielestäni erityisesti satama-alueita ja upeita luonnonsatamiakin
        Eli kun ulosteet ja fosforilla terästetyt tiskivedet lenssataan vain överbord. Meidän venekunta on tiskannut tai ainakin aina kaataa
        Toisaalta sielläkin ollaan tekemässä parannuksia -kiitos ulkomaisen rahan... Lopuksi olen kyllä myös sitä mieltä, että septien tyhjennyspaikkoja tulee lisätä ja huolehtia niiden kunnosta. Tähän
        olen.

Kummallista.... että VUOSISADAT on "paskaa" ajettu pelloille lannoitteeksi, samoin on merellä kuljettu ja paskottu sinne.

Mikä ihme sen on saanut viimeisenä 20 vuotena alkamaan "pilaantua"... siit än meren ja järvien??

Ettei vaan olisikin syy... tän KEMIRAN - kakan

Muut jätteet onkin sitten asia erikseen....

• Jallu
        joku kirjoitti:

Kummallista.... että VUOSISADAT on "paskaa" ajettu pelloille lannoitteeksi, samoin on merellä kuljettu ja paskottu sinne.

Mikä ihme sen on saanut viimeisenä 20 vuotena alkamaan "pilaantua"... siit än meren ja järvien??

Katsos kun on vuosisadat ajettu paskat mereen niin täyttyyhän se"astia"joskus se on fysiikan laki eli kannattais ruveta vähentämään ettei tule yli,sitten on paskaa joka paikassa

• Jussi
        Ihmettelijä II kirjoitti:

Toisessa päässä Suomenlahtea laskee muutama miljoona ihmistä jätteensä mereen ympäri vuoden. Minä en suostu tuntemaan suuremmin huonoa omaatuntoa omista, enkä niiden muutaman tuhannen muun kanssaveneilijän parin kymmenen päivän aikana vuodessa tuottamista jätteistä. Kun siihen vielä lisää ne maatalouden päästöt ja kalanviljelylaitokset ja... Satamalahdet ovat eri asia, niitä vartenhan on se septitankki keksitty, vaikkakin puucee rannan puolella olisi siihenkin parempi vaihtoehto. Kovin usein vain sellaisen ollessa tarjolla, se näyttää olevan saavuttamattoman kaukana verrattuna omaan septitankkiin.

Onpa käynyt joskus niinkin, että vierassataman "ylellisessä" paskahuusissa sontakeko ottaa lähes kiinni kulkusiin. Saariston jätehuoltoon pitäisi satsata enemmän, vaikkapa jollain veneilijöiltä kerättävällä maksulla. Roska-Roopet toimivat pääsääntöisesti hyvin, kun saisi nuo käymälät vielä edes samalle tasolle...

Suomenlahden virtaus kulkee vastapäivään ja tuo Lening.. anteeksi Pietarin mäskit meidän kärsittäviksemme. On totta, että yksittäisissä paikoissa on pistemäistä kuormitusta, mutta suurin syy on tosiaan muissa kuin pienveneilijöissä. Harva meistä EI ole huolissaan rannikkovesiemme kunnosta, vai mitä?

• AKO
        joku kirjoitti:

Arvoisa joku.
        Tottahan se on, että paskaa on survottu vesistöihin iät ja ajat muunkin romun kera -
        ovathan niin pois silmistä. Tosin sitä on tapahtunut valitettavasti jo paljon pidempään kuin 20 vuotta - 60-70-luvuillahan mm. pääkaupunkiseudun lahtivedet olivat suorastaan viemäreitä !
        Jos nyt unohdetaan tuo Pietari, niin olen samaa
        mieltä, että maaatalous ja yleinen hajakuormitus
        sekä paikoitellen kalankasvatuskin ovat isoja
        kuormittajia. Niiden eteen tehdään käsittääkseni kuitenkin koko ajan asiaa parantavia toimia (lannoittamisen ajankohdat ja määrät, suoja-alueet, vähemmän kuormittavat kalanrehut).
        Koska olemme nyt keskustelemassa veneilystä, niin
        haluaisin omasta puolestani vedota meihin veneilijöihin, että me omalta osaltamme hoitaisimme homman kotiin emmekä sortuisi ajatteluun, että kun se Pietari ja Neva sekä Puolan nouseva EU-maatalous... Niin kauan on
        toivoa, kun on elämää ! Long live The Baltic Sea !

• ajaja
        AKO kirjoitti:

olen.

Kumpikohan rasittaa luontoa enemmän :
        Septin rakentaminen/asentaminen paattiin vai se parisenkymmentä torttua mereen vuodessa.

• AKO
        ajaja kirjoitti:

Kumpikohan rasittaa luontoa enemmän :
        Septin rakentaminen/asentaminen paattiin vai se parisenkymmentä torttua mereen vuodessa.

Ymmärrän sanomasi eli kaikki kuluttaa luontoa.
        Mutta kun lienet laskenut tuon ekotasapainon,
        niin kerroppa muillekin ! Minun perheeni torttuaa
        kyllä 4 viikon kesälomamatkallamme pissistä puhumattakaan kyllä kohtuullisen määrän 70 litraisia septejä, johon määrään kyllä kuuluu merivettäkin... Pitäisi ehkä syödä ja juoda vähemmän päästäkseen 10 torttuun! ;-)

• Ihmettelijä II
        AKO kirjoitti:

Ymmärrän sanomasi eli kaikki kuluttaa luontoa.
        Mutta kun lienet laskenut tuon ekotasapainon,
        niin kerroppa muillekin ! Minun perheeni torttuaa
        kyllä 4 viikon kesälomamatkallamme pissistä puhumattakaan kyllä kohtuullisen määrän 70 litraisia septejä, johon määrään kyllä kuuluu merivettäkin... Pitäisi ehkä syödä ja juoda vähemmän päästäkseen 10 torttuun! ;-)

Kumma juttu, meidän perhe ei torttua edes 20 kertaa 5 viikon aikana, 10 saattaa riittää. Siis septiin, muutoin kyllä inhimillisesti normaaliin tapaan. Paikalliselle kalakannalle häviämme joka tapauksessa kirkkaasti veteen laskettujen päästöjen määrässä, vaikka se imutyhjennys vielä odottaa rakentamistaan. Viime vuonna tuli poikettua neljä kertaa satamassa, jossa oli tyhjennyslaitteisto. Moniko niistäkään olisi toiminut, en tiedä. Jostain syystä en ole hirveästi kiirehtinyt sen imutyhjennyksen kanssa.

• Septim
        Oh kun naurattaa kirjoitti:

sitten pitäisi paskoa kun septiin ei enää mahdu ja imutyhjennyspumput ei toimi, viime kesänä jopa hangossa oli sama juttu eli pumppu rikki-> paskat lahdelle

Kyllä voi paskoa satamassa vessaan ja odottaa seuraavaan satamaan sitä pilssin tyhjentämistä. En ymmärrä tuota veneeseen paskomista muutenkaan aikuisten taholta. Pitäisi olla poikkeus kuin sääntö silloin kun ollaan päivittäin tällaisissa palvelusatamissa. Kenelle kostit paskatessasi merta? Eikö osu omaankin nilkkaan.

• Kale

Kierrä kaukaa LÅngvik, siellä on semmoinen
      juntero keräämässä maksuja, ettei mitään rajaa.
      On kuulemma käynyt kiinni johonkin veneilijään
      viime kesänä.
      Mutta suosittelen Rödhamn:ia

• mää vaan täält

Ykz paikka mikä nykyään kannattaa kiertää kaukaa on Lappoo. Eipä ole tietoakaan siitä tasosta mitä oli 10-20v. sitten. Epäsiisteys joka puolella. Ja hinnat kuitenkin kovat, mutta silti satama täyttyi sinäkin heinäkuisena iltana, kun siellä 09 oltiin.... Itse en enää mene. Melkoinen pettymys oli.

• ongelmia viime kesän

Olimme parkissa laiturissa heinäkuussa 2009 kolme päivää kestäneen navakan/myrskytuulen ajan. Satama täyttyi tuulten vuoksi muistakin veneilijöistä. Saunat olivat päällä epämääräisesti, lämmin vesi loppui muutaman suihkuttelijan jälkeen, maasähköt pelasivat tunnin kerrallaan, rannan halppispaviljonki lenteli vähän väliä pitkin pihaa ja sataman alue ja rakenteet olivat muutenkin hieman sotkuisia ja nuhjuisia. Maakuntahallitus on kilpailuttanut sataman 2008 pitäjän ja pitäjä oli vaihtunut viime kesäksi. Kokemusten perusteella kilpailutus oli hoidettu erinomaisen huonosti ja kriteereiden laadinta tai niiden toteutumisen valvonta oli pahasti pettänyt. Sääli sillä paikka olisi muuten todella helmi.

• Kilpailuttaja omissa

Lainaus edellisestä:
        Kokemusten perusteella kilpailutus oli hoidettu erinomaisen huonosti ja kriteereiden laadinta tai niiden toteutumisen valvonta oli pahasti pettänyt.

Kun meidän valitsemat kansankynttilät kilpailuttavat tapahtuu järjestään se että
        -Halvin tarjous valitaan!
        -Valittu menee konkkaan koska halvin tarjous oli ei koskaan ole terveellä pohjalla!
        -Valitulta jää yhteiskunta velvoitteet suorittamatta eli verot ja maksut maksamatta!
        -Jotta toiminta jatkuisi, talo valmistuisi j.n.e joudutaan tilamaan kaikki tuntiveloituksena!
        -Budjetti kusee, kansankynttilämme etsivat syyllisiä!
        -Korjataan halvimman kalliit mokat tuntityönä jotta saataisin projekti loppuun!

Onneksi sitten onkin taas vaalit ja me valitsijat valitsemme edellen samat kansankynttilät!

Todellinen kilpailutus toimii vasta sen jälkeen kun valitsajat ovat oppineet kilpailuttamaan ehdokkaita!!!!!!!

Että tällai!

• 30
        Kilpailuttaja omissa kirjoitti:

Lainaus edellisestä:
        Kokemusten perusteella kilpailutus oli hoidettu erinomaisen huonosti ja kriteereiden laadinta tai niiden toteutumisen valvonta oli pahasti pettänyt.

Kun meidän valitsemat kansankynttilät kilpailuttavat tapahtuu järjestään se että
        -Halvin tarjous valitaan!
        -Valittu menee konkkaan koska halvin tarjous oli ei koskaan ole terveellä pohjalla!
        -Valitulta jää yhteiskunta velvoitteet suorittamatta eli verot ja maksut maksamatta!
        -Jotta toiminta jatkuisi, talo valmistuisi j.n.e joudutaan tilamaan kaikki tuntiveloituksena!
        -Budjetti kusee, kansankynttilämme etsivat syyllisiä!
        -Korjataan halvimman kalliit mokat tuntityönä jotta saataisin projekti loppuun!

Onneksi sitten onkin taas vaalit ja me valitsijat valitsemme edellen samat kansankynttilät!

Todellinen kilpailutus toimii vasta sen jälkeen kun valitsajat ovat oppineet kilpailuttamaan ehdokkaita!!!!!!!

Että tällai!

Sanomatta sitä tai tätä kilpailuttamisesta muuten korjaan tuon virheellisen sanavalinnan: "kansankynttilä" ei ole koskaan tarkoittanut päätöksentekijöitä tms. vaan opettajia. Sana tulee ajalta, jolloin kansakoulukin oli uutta.

• palaa huonosti
        30 kirjoitti:

Sanomatta sitä tai tätä kilpailuttamisesta muuten korjaan tuon virheellisen sanavalinnan: "kansankynttilä" ei ole koskaan tarkoittanut päätöksentekijöitä tms. vaan opettajia. Sana tulee ajalta, jolloin kansakoulukin oli uutta.

Pyydän anteeksi että käytin "kansankynttilä" väärin ollaksen halventava.

• Kerran reissulla

Tuota Affenanmaan tamperetta kannattaa kierrellä kaukaa (kylä on kuulemma suurimpia koko saaristossa vaan meno on vallan muuta kun sen perusteella olettaisi).

Heinäkuun -09 perusteella oltuamme siellä tuulensuojassa kaksi yötä:
      -Laiturit on niin ja näin (bensalaituri oli lähes uppeluksissa)
      -Vesijohdoista tulee ruosteista suolavettä vessoissa, suihkuissa ja saunoissa
      -Vuokrattavat pyörät oli tietty romuna
      -Paikassa ei ole mitään nähtävää paitsi hautuumaa
      -Kotiinpäinvetävä osuuskauppatoiminta pistää sylettämään pitemmän päälle.
      -Edellä mainitusta otettiin hintaa
      -Paikkaa pyörittävä mukava täti oli ainoa todellinen plussa

Sen sijaan tässä haukutut Kastelholma (no, pitkän vuonon päässä) ja Lappo (suorastaan paratiisi Remmarhamnin jälkeen joskaan rantaputiikin palvelut oli jäämässä pieniksi) oli ihan ookoo. Sottungakin oli mukava pieni paikka jossa oli pääosa kaivatuista palveluista.

• Jigge

Viikonloppuna kävin Korpoströmissä olusella. Porukkaa ei ollut juurikaan paikalla mutta silti henkilökunta aivan hukassa. Seisoin tiskin vieressä viitisen minuuttia seuraamassa kun kaksi neitiä asensivat kassakoneeseen kuitturullaa. Kummaltakaan ei sanaakaan, kunnes 5 minuutin odottamisen jälkeen toinen tokaisi "tuleeks sulle jo"? Iso olut kaadettiin kahdesta pikkupullosta eli toinen kokonaan ja toisesta vajaa puolet. En kysynyt minne kaadat loput oluesta. Terasilla nautin juomat pöydässä, jossa seisoi edellisen ruokailijan lautaset ja jäätelökulhot. Tarjoilijoita tuli ja meni ohi, mutta ketään ei kiinnostanut viedä astiaröykkiötä pois.

Korpoströn on ollut kiva paikka mutta ei enää. Terassi on jotenkin kliininen, ilta-aurinko siihen ei paista, edessä on valtava saaristokeskuksen rakennus. Kesällä haisee paska kun loka-auto käy tyhjentämässä paskakaivoa jopa kolme kertaa päivässä. Saaristokeskusken, vierasvenesataman ja hotellin jätevedet menevä yhteen umpikaivoon joka on aivan liian pieni tarkoitukseensa. Talousvaikeuksiakin paikalla on, lyhyt sesonki ei kata lähellekkään kuluja.

Korppoon suunnalla kannattaa käydä Verkanissa tai Rumarissa. Kummassakin hyvää ruokaa ja etenkin Rumarissa vanha kansakoulumiljöö merinäkymin kokemisen arvoinen. :)

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4651
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2447
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2011
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1929
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1256
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      994
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      852
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      849
    Aihe