308 vai 9.3

.......................

Hirviasetta ajattelin uusia, kumpihan olis parempi 308 vai 9.3.
Tikka t3 meinasin, niitä kun saa alle 700 eurolla uusia.

30

2656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • horioppia vaan

      Kyllähän sen hirven pitäisi isommalla kuulalla paremmin sortua, joten suosisin 9,3 millistä tuon .308 tuumaisen eli 7,62 millisen sijaan. Isompi luoti, isompi reikä maalissa, nopeampi kuolo, vähemmän kärsimystä.

      Tosin näiden välinen ero on tutkimusten mukaan ollut yllättävän pieni kun on tutkittu sitä matkaa jonka hirvi käytännössä vielä on juossut osuman jälkeen, mutta kumminkin "isompi on parempi".

      Kolmenollakasi on korkeintaan marginaalinen suurriistakaliiperi. Se on alunperin tarkoitettu ihmisen, eikä hirven tappamiseen ja tyypillinen aikuinen hirvi on jonkin verran isompi kuin tyypillinen sotilas.

    • @@@@@@@

      ´Ehdottomasti osta se 9.3.

    • metsällä käynyt

      Ehdottomasti 308
      Halvemmpi harjoitella, ja jos osut kunnolla hirvi kaatuu aivan varmasti.
      Ei se kuole 9,3 huonosta osumasta.
      Lisäksi mielyttävämpi ampua

      • kumpikin hyllyssä

        lisäxsi 308:lla ammuttaessa pitkään matkaan, luoti ei pudota läheskään yhtä paljon. Harjoittelu on tärkeää radalla joten 308:lla tämä tulee halvemmaksi ja olkapää tykkää.

        Kuppikuntia on varmasti yhtä monta, kun on aseiden omistajiakin.

        Itse olen kummalakin kaatanut riistaa. Ampumatilanteet vaihtelevat. Muista, että hyvä osuma on sinusta kiinni, ei aseesta. Maltti on valttia.

        terveisin nimimerkki 68 hirveä ja lähes 100 peuraa


    • kun kohde on iso

      Jos olet 100% täydellisen virheetön ampuja niin tavallinen pienoiskivääri riittää tarkoitukseen - muuten paitsi että se ei ole laillinen hirvelle.

      Jos olet poikkeuksellisen hyvä ja huolellinen ampuja niin .308 riittää puhtaasti ja on myös hirvilaillinen sopivilla patruunoilla.

      Jos olet korkeintaan tavallinen, keskinkertainen ampuja niin hirvimetsällä hyödyt selvästi 9,3 millisestä verrattuna em. NATO:n ihmisentappamiskaliiperiin. Aiheutat vähemmän haavakkoja. Hirvi kuolee nopeammin. Rekyyliä isossa aseessa tietysti on joten kannattaa valita massiivinen runko ja unohtaa puheet yleisaseesta. Lintuluodikot ovat erikseen. Suurriistakivääri on suurriistaa varten.

      On helppo sanoa että harjoittele enemmän niin pärjäät hirvimetsällä pienemmällä kaliiperilla. Käytäntö kuitenkin osoittaa että kun metsästäjät harjoittelevat sen minkä he käytännössä pystyvät harjoittelemaan niin lopputulos on että isommalla kaliiperilla ammuttu hirvi keskimäärin juoksee osuman jälkeen selvästi lyhyemmän matkan kuin pienemmällä kaliiperilla ammuttu. Tämä kertoo mielestäni aika paljon. Keskivertometsästäjälle nämä yleiset alunperin ihmisen, vihollisen, ampumiseen taistelukentällä tarkoitetut kiväärikaliiperit ovat suurriistakivääreinä siellä kiikun-kaakun-alueella.

      • Nimimerkkierkki-ilmari

        aloittajan kannattaa lykätä koko hirvenmetsätystään kun mokomaa asiaa joutuu kyselemään.


      • kannattas
        Nimimerkkierkki-ilmari kirjoitti:

        aloittajan kannattaa lykätä koko hirvenmetsätystään kun mokomaa asiaa joutuu kyselemään.

        olla pätemättä vaekka pätevä luulet olevas....


      • Shooter

        Lähde: Rekyyli 1/2010 (patruunanurkka)
        08 on siis alun perin siviilipatruuna, jonka Winchester julkaisi vuonna 1952 ja jota pesitettiin tuolloin valmistajan Model 70 -kivääriin.Pari vuotta tämän jälkeen patruuna sai Yhdysvaltojen armejan hyväksynnän ja se standardoitiin T-65- patruunana ja M-14 kiväärit pesitettiin sille vuodesta 1957 alkaen.


    • 9.3 ilman muuta.

      Itse en menisi ainakaan liikkuvaan hirveen ampumaan .308Win kaliiberilla.
      Kuten tuossa jo mainittiin, niin .308Win on tarkoitettu ihmisen kaatoon/haavoittamiseen.

      • sd

        laita 9,3 ja siihe br:n vaimennin.. on miellyttävä ase ampua..


      • Enpähän kirjautunut.
        sd kirjoitti:

        laita 9,3 ja siihe br:n vaimennin.. on miellyttävä ase ampua..

        Normaalin ampumataidon ja järjenjuoksun omaavalle riittää .308Win.
        Kaliperi on hyvä yleiskäyttöön näillä leveysasteilla.
        Tietenkin löytyy viljalti tyyppejä jotka jo mielenrauhansa takia ja koska ovat epävarmoja ampumataidoistaan, tarvitsevat 9,3-kaliperisen. Näin on asia, perustelkoot mielipidettään miten tahansa.
        No niin, aloittakaapa nyt sitten itkuvirsien nyyhkimiset ysikolmoset. Succus viimii!


      • metsä vain kaikaa
        Enpähän kirjautunut. kirjoitti:

        Normaalin ampumataidon ja järjenjuoksun omaavalle riittää .308Win.
        Kaliperi on hyvä yleiskäyttöön näillä leveysasteilla.
        Tietenkin löytyy viljalti tyyppejä jotka jo mielenrauhansa takia ja koska ovat epävarmoja ampumataidoistaan, tarvitsevat 9,3-kaliperisen. Näin on asia, perustelkoot mielipidettään miten tahansa.
        No niin, aloittakaapa nyt sitten itkuvirsien nyyhkimiset ysikolmoset. Succus viimii!

        Mutta mistäköhän ne hirvet tietää kuolla hitaammin jos niitä on ammuttu .308:lla?


      • pientä rajaa

        Montakos hirveä se Korhonen on 9.3:lla ampunut?

        Entä montako hirveä muun kaliperisilla aseilla?

        Ei silti, omaakin kokemusta on vain 9 hirven verran, mutta kyllä ne on kaikki .308:lla ihan hienosti rauhoittuneet. Ja liikkuvia ne on ampumishetkellä olleet yhtä vasaa lukuunottamatta kaikki. Appiukko on ampunut 80 hirveä ja kaikki .308:lla. On edelleen vankasti sitä mieltä, ettei isompaa pyssyä hirvelle tarvita.

        Lisäksi meidän porukan alueelta on olemassa esimerkkitapaus, jossa ammuttiin naarashirveen ihan kohtalainen osuma 9.3:lla, minkä jälkeen hirvi otti hatkat ja löytyi kuolleena (jälkikäteen kartalta mitaten) noin 800m päästä ampumapaikalta. Onneksi oli koira, joka pelasti tilanteen ja raato löytyi riittävän nopeasti.

        Toki, jos välttämättä 9.3:n joku haluaa, niin ostakoon, ei siinä mitään. Mutta opetelkoon myös ampumaan kunnolla. Kovin suotavaa kun olisi kaikkien muistaa se tosiseikka, että on ihan sama, miten järeällä aseella sitä OHI ampuu.


      • Anonyymi
        pientä rajaa kirjoitti:

        Montakos hirveä se Korhonen on 9.3:lla ampunut?

        Entä montako hirveä muun kaliperisilla aseilla?

        Ei silti, omaakin kokemusta on vain 9 hirven verran, mutta kyllä ne on kaikki .308:lla ihan hienosti rauhoittuneet. Ja liikkuvia ne on ampumishetkellä olleet yhtä vasaa lukuunottamatta kaikki. Appiukko on ampunut 80 hirveä ja kaikki .308:lla. On edelleen vankasti sitä mieltä, ettei isompaa pyssyä hirvelle tarvita.

        Lisäksi meidän porukan alueelta on olemassa esimerkkitapaus, jossa ammuttiin naarashirveen ihan kohtalainen osuma 9.3:lla, minkä jälkeen hirvi otti hatkat ja löytyi kuolleena (jälkikäteen kartalta mitaten) noin 800m päästä ampumapaikalta. Onneksi oli koira, joka pelasti tilanteen ja raato löytyi riittävän nopeasti.

        Toki, jos välttämättä 9.3:n joku haluaa, niin ostakoon, ei siinä mitään. Mutta opetelkoon myös ampumaan kunnolla. Kovin suotavaa kun olisi kaikkien muistaa se tosiseikka, että on ihan sama, miten järeällä aseella sitä OHI ampuu.

        9.3 on tehokkaampi kuin 308. Ja tarkoitettu pääasiassa isompien eläinten metsästykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9.3 on tehokkaampi kuin 308. Ja tarkoitettu pääasiassa isompien eläinten metsästykseen.

        Eiköhän tuo ole jo tullut selväksi. Kannattiko avata keskustelu 10 vuoden jälkeen uudestaan?


    • Oma ego ei kasva piipus

      Tuossa jo mainittukin, 9.3 käy hyvin vaan isolle riistalle, 308 on monikäyttöinen. Kummallakin lähtee hirveltäKIN henki. Jos lompakko kestää ostaa joka tarpeeseen oman pyssyn, niin siitä vaan 9.3..
      Joillekin tuo kaliberi tuntuu olevan kovin henkilökohtainen aihe, en ymmärrä miksi, ammuksia ne vaan ovat. Itse taidan päätyä 30-06:seen, vähän tehokkaampaan 308:iin... Kaapissa on jo vanhastaan 7.62X53R ja 45-70. Jälkimmäinen on oikein oiva hirvipyssy, mutta ei sillä oikein muuten tee mitään ja nyt tekisi mieli jotain modernimpaa työkalua, jonka voi halutessaan ottaa mukaan hirvimetsäänkin, ja silloin harvoin kun pääsee lintumetsälle, max teeri-pari per vuosi..

      Insinööri-ekonomin palkalla ei osteta erillistä lintupyssyä ja suurriistapyssyä näillä hinnoilla, tällä elätettävien määrällä ja asuntovelalla, eikä pappa betaalaa.. :)

    • AK

      Oma mielipide on että jos haluaa hyvän yleiskaliiperin, jota voi käyttää kaiken riistan kaatoon, niin kyllä se .308 on minun valinta. Patruunat on edullisia ja osumatarkkuus hyvä myös linnustukseen. Itellä on ollu hirvimetällä käytössä tuon 308:n itäserkku 7,62x53r:ä Yksikään hirvi ei ole osuman jälkeen juossu 20:ä metriä pitemmälti, poislukien se ainoa rapalaukaus, jota en ole itelleni anteeksi antanut ;). Jos se on niin vaikea asia että saalis pakenee osuman jälkeen eri patruunalla kauemmaksi kuin toisella, niin se on jo laiskuutta ja saamattomuutta, jos sitä ei sieltä pikkusen kauempaa jaksa hakea. Minusta metsästys pitää olla omien erätaitojen jatkuvaa testaamista, eikä sitä että saalis pitää saada tapettua mahdollisimman tehokkaasti. Enkä minä tarkoita tällä sitä, että eläin pitäisi jäädä kitumaan. Vain osuma ratkaisee...

    • Kameleonti

      Eläkeläinen olen ollut jo vuodesta -93 lähtien. Kuten olen jo kertonutkin. Ammatinvalintani meni täysin "nappiin". Monet virkatoverit menivät vielä töihin 55v-ikäisinä. Meikä ei, koska eläke....jne.
      Veronpalautustakin tänä vuonna yli 6000€. Nostin juuri pidätysprossaa. Ensivuonna tilille tippuu 10 000€. Vaikka kyllähän 6000€:a .338 Lapua Magnum irtoaa ja patruuna- ja lataustarpeisiinkin vielä tuohta jää....kiikariin 1500-2000€?

      08 täysin riittävä ja käsiaseita omistan useita mutta niillä metsästys suomessa kielletty, Usassa laillista.

    • HIIVI

      Äänet menee tuonne, eipähän tärrää käret ku ei ostele turhan isoja pyssyjä ;) tämän saman asian sanoin kaverille jolla on ainaski 3 hirviä kontollaan "karvat pölähti" tyyliin, yhtään ei ole nurin asti saanu ja rupes puhumaan että jos isomman pyssyn laittas, olipas pakko tuumata jotta opettele ampumaan, se voip olla jos isomman pyssyn laitat nii ei enää net karvatkaan pölähtele =)
      Itellä 30-06 ja eipä ole hirviä tarvinu haeskella.

    • ...

      Minun ääni menee 9,3 milliselle. Kyseessä on kuitenkin euroopan suurin riistaeläin. Iso elukka, iso luoti. Ihan loogista. Tietysti jos potee rekyylikammoa kannattaa käyttää lievemmin potkivaa kaliberia tai painavampaa asetta.

      Vaikka sillä "täydellisellä" .308 winchesterillä onkin niitä hirviä saatu suunnaton määrä hengettömäksi niin ei se tarkoita etteikö tarkoitukseen olisi parempiakin työkaluja olemassa. Onhan niitä hirviä ja jopa mammutteja tapettu kivikeihäillä varmasti enemmän kuin .308:lla ikinä, jäljemmät ihan sukupuuttoon asti.

      • .,.,.,.,.,.,.

        Meteoriittipa pirulainenn tappoi mammutit.


      • ...
        .,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

        Meteoriittipa pirulainenn tappoi mammutit.

        Niin American Indiaanien Illuminaatti haluaakin sinun uskovan.


    • jussi ko

      itse käytän 9,3 hirvipyssynä, rekyylin tuossa kaliiperissa on mielestäni siedettävä. viittä hirveä olen ampunut ja 5 on pistetty ja suolistettu ammunnan päälle. 9,3 ostin karhujahteja ajatellen; jännittää vähemmän kun on karhu 9,3:n kiikarissa(vielä ei ole onnistanut). Jos käy Hirvimetsän lisäksi linnustamassa, niin 308 parempi valinta. 308 on oikeilla kudeilla varustettuna oiva lintupyssy.

      • Jänkäjääkäri

        Jos osaat ampua et tarvitse väljempää. Jos olet pönttö kuten pösilöt era-lehtiforumilla, ei eders .458Win mag riitä.


      • tietäjä.
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Jos osaat ampua et tarvitse väljempää. Jos olet pönttö kuten pösilöt era-lehtiforumilla, ei eders .458Win mag riitä.

        Muistelen, että arma fennicasta löytyy tietoja. Siis kirjastoon.


      • Tietäjä.
        tietäjä. kirjoitti:

        Muistelen, että arma fennicasta löytyy tietoja. Siis kirjastoon.

        Minä muuten tiedän kaikki. Tulkaa vaikka eralehtiforumille ja tarkistakaa itse.


      • 9.3 kaikki riista
        Tietäjä. kirjoitti:

        Minä muuten tiedän kaikki. Tulkaa vaikka eralehtiforumille ja tarkistakaa itse.

        Täällä puhuu oikein älykkäät ihmiset ja kehuu 308 monikäyttöisyyttä.
        Miksi ei 9.3 voi ampua Lintuja ???
        Yli 10-vuotta oon linnustanu, ketustanu, hirvestäny ym.ym. metsästäny 9.3, enkä ole huomannu mitään
        haittaa 308 nähden, ainoastaan hyötyä: haavakoita vähemmin, linnut saa kerätä puun alta, ilman liha-
        menekkiä, on vaan yks reikä, kettua voi huitasta kokovaipalla, hirvet kaatuu samallaisella osumalla
        huomattavasti lyhyemmin pakomatkoin ym.ym.ym.., niin, 308 haitoista voitas
        keskustella jos olis ihan oikeasti niitä keskustelijoita, joilla on molemmista kokemuksia.

        Ps. se 308 löytyy kotoa, ollu vaan n. 10-vuotta kaapissa.


      • pientä rajaa
        9.3 kaikki riista kirjoitti:

        Täällä puhuu oikein älykkäät ihmiset ja kehuu 308 monikäyttöisyyttä.
        Miksi ei 9.3 voi ampua Lintuja ???
        Yli 10-vuotta oon linnustanu, ketustanu, hirvestäny ym.ym. metsästäny 9.3, enkä ole huomannu mitään
        haittaa 308 nähden, ainoastaan hyötyä: haavakoita vähemmin, linnut saa kerätä puun alta, ilman liha-
        menekkiä, on vaan yks reikä, kettua voi huitasta kokovaipalla, hirvet kaatuu samallaisella osumalla
        huomattavasti lyhyemmin pakomatkoin ym.ym.ym.., niin, 308 haitoista voitas
        keskustella jos olis ihan oikeasti niitä keskustelijoita, joilla on molemmista kokemuksia.

        Ps. se 308 löytyy kotoa, ollu vaan n. 10-vuotta kaapissa.

        Ihan ilman mitään vittuiluja kenenkään älyykkyydestä viittaan edelle kirjoitettuun viestiin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8383162/41965672

        Kysyn uudelleen sinultakin: montako hirveä olet 9.3:llasi itse ampunut? Entä montako olet ampunut .308:lla?

        Kukaan ei kiistä sitä, etteikö lintu tahi kettu kuole myös 9.3:lla, mutta selitä toki sinä, millä tavalla enemmän tai paremmin kuolleeksi riistaeläin tulee 9.3:lla kuin .308:lla! Tai jollakin muulla pienemmällä kaliiperilla, kun/jos osuma on kunnollinen?

        Meidän kun kaikkien olisi hyvä muistaa sekin tosiseikka, että oikeastaan tässä kiistellään hieman vajaasta puolestatoista millimetristä (9,30-7,83=1,47) luodin halkaisijassa!!!

        Ja niistä 9.3 haitoista .308:aan verrattuna; minun mielestäni merkittäviä haittoja ovat ainakin
        * kalliimmat patruunakulut; tehdaspatruunat, luodit ja hylsyt. Nallit taitaa käydä samat, mutta ruutia palaa enemmän
        * kalliimmat aseet
        * kovempi rekyyli

        En minä siksi, että 9.3:ssa olisi jotakin erityistä vikaa en suinkaan. Mutta ei se niin ylivoimainen ole, kuin monesti näillä palstoilla annetaan ymmärtää.


    • Anonyymi

      Olen nähnyt hirven ja ketun, 3008 on kanssa tuttu vaikka Pösö ei autona kiinnosta.

      • Anonyymi

        Miksi vaivauduit kymmenen vuoden jälkeen kun ei ollut mitää asiaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe