Minimimäärä, minkä takia!!!!!!!!

marrasmamma09

Apua!
Nyt on käynyt niin, että KELA:sta tuli päätös äitiysrahasta, ja se oli minimi.
Olivat perustelleet sen verotuksessa todettuun vuoden 2007 työtuloon, jolloin opiskelin ja ainoa tuloni oli opintotuki ja asumislisä.
Jos olisi otettu huomioon vuoden 08 työtulot, niin olisin saanut paremman äippärahan. Palasin nimittäin opintovapaan jälkeen entiseen hyväpalkkaiseen työhöni ja tulot nousivat huimasti.

Miten näin pääsi käymään?
Olisinko voinut mitenkään vaikuttaa päätökseen ja onko vielä mahdollista valittaa päätöksestä?
Onko kellään asiallista tietoa?
Olen ensikertaa liikkeellä näissä tukiasioissa, joten olen voinut itsekin mokata jotain täyttäessäni hakemusta :0
Emme mitenkään pärjää tuolla minimillä, varsinkin kun mieskin jää kohta työttömäksi.
Kommenttia ja vinkkiä, kiitos!!

6

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuden äiti

      Oletko edelleen siinä hyväpalkkaisessa työssä? Siis äitiysloman alkuun asti. Siinä tapauksessa voit yrittää valittaa ja hakea sitä päivärahaa 6kk tulojen (ennen ä-loman alkua) mukaan.

      Silloin tarvitset liitteeksi palkkatodistuksen tuolta ajalta.

    • jaa-a...

      En tiedä, voiko asiaa enää korjata, soita Kelaan ja kysäise, mutta tosiaan, kuten aiempikin vastaaja kertoi, hakemuksessa saa itse valita ja puntaroida, kumpi on itelle edukkaampaa, se edellinen verotus, vai nykyisen työn viimeisten 6kk:n työtulot, joiden mukaan siis myös voidaan laskea äippärahan määrä. Itselläni on kaksi kertaa juuri tuon 6 kk:n mukaan otettu. Ekan kohdalla olisi kanssa edelliset opiskelut vähentäneet rahan määrää ja tokan kohdalla olisi ekan lapsen äippäloma vähentänyt määrää. Eli ilman muuta kannattaa otta niitten nykyisten työtulojen mukaan.

      Mut tosiaan, kun päätös on jo tehty, en tiedä, mutta pirauta sinne ja kerro, että epähuomiossa olitkin laittanut ruksin väärään kohtaan, että haluat viimeisen verotuksen mukaan rahan laskettavan. Ja tosiaan, palkkatodistus niistä työtuloistasi (senhän saa kun pyytää palkanlaskijalta) niin sitten teitävät paljonko sulla niitä työtuloja on ollut. :) Toivotaan, että saat sen vielä vaihdettua! :)

      • ja hups

        Mut tosiaan, kun päätös on jo tehty, en tiedä, mutta pirauta sinne ja kerro, että epähuomiossa olitkin laittanut ruksin väärään kohtaan, että haluat viimeisen verotuksen mukaan rahan laskettavan.

        Niin, siis ei viimeisen VEROTUKSEN mukaan, vaan nimenomaan viimeisen 6kk:n TULOJEN mukaan.. :) menee jo itekin sekaisin näissä.. :)


    • as ass ddd

      Ihan on lain mukaan tehty. 2008 verotuloja käytetään vasta ärahoissa, jotka
      alkaa 1.,1.2010 tai myöhemmin.
      Vertotuksen 'valmistumisella' ei ole mitään tekemistä tässä tilanteessa.


      Jos 6 kk tuloja ei ole nyt esittää ennen ärahakauden alkamista niin voi voi vaan .

      Valitukset ei auta. Kansanedustajille vaan mailia, jos lakia joskus 2020 vaikka
      muutettais...

      • Pl-71

        Tee se valitus, ystävälleni kävi täysin samanlailla, että oli epähuomiossa laittanut myös rastin väärään kohtaan. Päätös koerjattiin Kelalla ja hän sai päätöksen, jossa oli otettu huomioon tulot viimeiseltä 6 kk:lta.
        Päätökset tehdään aina hakijan hyväksi, eli jos tulosi ovat kasvaneet 20% tai yli tuosta vuodesta 2007, lasketaan äippärahasi viimeisen työtulon mukaan, vaikka sen pituus ei tuota 6kk:tta olisikaan.


      • marrasmamma09
        Pl-71 kirjoitti:

        Tee se valitus, ystävälleni kävi täysin samanlailla, että oli epähuomiossa laittanut myös rastin väärään kohtaan. Päätös koerjattiin Kelalla ja hän sai päätöksen, jossa oli otettu huomioon tulot viimeiseltä 6 kk:lta.
        Päätökset tehdään aina hakijan hyväksi, eli jos tulosi ovat kasvaneet 20% tai yli tuosta vuodesta 2007, lasketaan äippärahasi viimeisen työtulon mukaan, vaikka sen pituus ei tuota 6kk:tta olisikaan.

        Soitin sinne tänään ja kuulemma onnistuu!! pyysin sen palkkatodistuksen ja saan sen varmaan jo huomenna. nyt ilmeisesti tulen saamaan normaalin päivärahan, enkä tuota kirottua minimiä, jolla ei olisi tullut millään toimeen!!
        Olen kuitenkin ollut työssä 08vuoden syksystä saakka ja olen edelleen, opintovapaa vain sattui juuri olemaan tuolloin 07.
        Onneksi asia hoitui. Olen vain niin ensikertalainen näissä asioissa, että en osaa edes lomakkeita oikein täyttää.
        kiitti neuvoista kuitenkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe