Minimimäärä, minkä takia!!!!!!!!

marrasmamma09

Apua!
Nyt on käynyt niin, että KELA:sta tuli päätös äitiysrahasta, ja se oli minimi.
Olivat perustelleet sen verotuksessa todettuun vuoden 2007 työtuloon, jolloin opiskelin ja ainoa tuloni oli opintotuki ja asumislisä.
Jos olisi otettu huomioon vuoden 08 työtulot, niin olisin saanut paremman äippärahan. Palasin nimittäin opintovapaan jälkeen entiseen hyväpalkkaiseen työhöni ja tulot nousivat huimasti.

Miten näin pääsi käymään?
Olisinko voinut mitenkään vaikuttaa päätökseen ja onko vielä mahdollista valittaa päätöksestä?
Onko kellään asiallista tietoa?
Olen ensikertaa liikkeellä näissä tukiasioissa, joten olen voinut itsekin mokata jotain täyttäessäni hakemusta :0
Emme mitenkään pärjää tuolla minimillä, varsinkin kun mieskin jää kohta työttömäksi.
Kommenttia ja vinkkiä, kiitos!!

6

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuden äiti

Oletko edelleen siinä hyväpalkkaisessa työssä? Siis äitiysloman alkuun asti. Siinä tapauksessa voit yrittää valittaa ja hakea sitä päivärahaa 6kk tulojen (ennen ä-loman alkua) mukaan.

Silloin tarvitset liitteeksi palkkatodistuksen tuolta ajalta.

• jaa-a...

En tiedä, voiko asiaa enää korjata, soita Kelaan ja kysäise, mutta tosiaan, kuten aiempikin vastaaja kertoi, hakemuksessa saa itse valita ja puntaroida, kumpi on itelle edukkaampaa, se edellinen verotus, vai nykyisen työn viimeisten 6kk:n työtulot, joiden mukaan siis myös voidaan laskea äippärahan määrä. Itselläni on kaksi kertaa juuri tuon 6 kk:n mukaan otettu. Ekan kohdalla olisi kanssa edelliset opiskelut vähentäneet rahan määrää ja tokan kohdalla olisi ekan lapsen äippäloma vähentänyt määrää. Eli ilman muuta kannattaa otta niitten nykyisten työtulojen mukaan.

Mut tosiaan, kun päätös on jo tehty, en tiedä, mutta pirauta sinne ja kerro, että epähuomiossa olitkin laittanut ruksin väärään kohtaan, että haluat viimeisen verotuksen mukaan rahan laskettavan. Ja tosiaan, palkkatodistus niistä työtuloistasi (senhän saa kun pyytää palkanlaskijalta) niin sitten teitävät paljonko sulla niitä työtuloja on ollut. :) Toivotaan, että saat sen vielä vaihdettua! :)

• ja hups

Mut tosiaan, kun päätös on jo tehty, en tiedä, mutta pirauta sinne ja kerro, että epähuomiossa olitkin laittanut ruksin väärään kohtaan, että haluat viimeisen verotuksen mukaan rahan laskettavan.

Niin, siis ei viimeisen VEROTUKSEN mukaan, vaan nimenomaan viimeisen 6kk:n TULOJEN mukaan.. :) menee jo itekin sekaisin näissä.. :)

• as ass ddd

Ihan on lain mukaan tehty. 2008 verotuloja käytetään vasta ärahoissa, jotka
      alkaa 1.,1.2010 tai myöhemmin.
      Vertotuksen 'valmistumisella' ei ole mitään tekemistä tässä tilanteessa.

Jos 6 kk tuloja ei ole nyt esittää ennen ärahakauden alkamista niin voi voi vaan .

Valitukset ei auta. Kansanedustajille vaan mailia, jos lakia joskus 2020 vaikka
      muutettais...

• Pl-71

Tee se valitus, ystävälleni kävi täysin samanlailla, että oli epähuomiossa laittanut myös rastin väärään kohtaan. Päätös koerjattiin Kelalla ja hän sai päätöksen, jossa oli otettu huomioon tulot viimeiseltä 6 kk:lta.
        Päätökset tehdään aina hakijan hyväksi, eli jos tulosi ovat kasvaneet 20% tai yli tuosta vuodesta 2007, lasketaan äippärahasi viimeisen työtulon mukaan, vaikka sen pituus ei tuota 6kk:tta olisikaan.

• marrasmamma09
        Pl-71 kirjoitti:

Tee se valitus, ystävälleni kävi täysin samanlailla, että oli epähuomiossa laittanut myös rastin väärään kohtaan. Päätös koerjattiin Kelalla ja hän sai päätöksen, jossa oli otettu huomioon tulot viimeiseltä 6 kk:lta.
        Päätökset tehdään aina hakijan hyväksi, eli jos tulosi ovat kasvaneet 20% tai yli tuosta vuodesta 2007, lasketaan äippärahasi viimeisen työtulon mukaan, vaikka sen pituus ei tuota 6kk:tta olisikaan.

Soitin sinne tänään ja kuulemma onnistuu!! pyysin sen palkkatodistuksen ja saan sen varmaan jo huomenna. nyt ilmeisesti tulen saamaan normaalin päivärahan, enkä tuota kirottua minimiä, jolla ei olisi tullut millään toimeen!!
        Olen kuitenkin ollut työssä 08vuoden syksystä saakka ja olen edelleen, opintovapaa vain sattui juuri olemaan tuolloin 07.
        Onneksi asia hoitui. Olen vain niin ensikertalainen näissä asioissa, että en osaa edes lomakkeita oikein täyttää.
        kiitti neuvoista kuitenkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      69
      2586
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2543
    3. Kelpaisinko vielä?

Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      85
      1451
    4. Martina, ero?

Milloin erouutinen julki, veikkauksia?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1447
    5. Nainen, haluatko olla haluttava

Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      1161
    6. Olen niin pettynyt itseeni

Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      40
      1110
    7. Ei ole yhtään

Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      102
      1002
    8. Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä

Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"
      Maailman menoa
      197
      965
    9. Mua kyl se

Sun unettomuus vähän huolestuttaa. Mikä siihen auttais?
      Ikävä
      80
      852
    10. Työnantajan kustannus palkasta

Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako
      Pyhäjärvi
      136
      739
    Aihe