Haluaisin vain kysellä jo-opiskelevilta, että miten suuri merkitys on sillä on jengiin tutustumisen kannalta (erityisesti) opiskelujen alkuvaiheessa ellei kaikkiin opiskelijabileisiin pääse osallistumaan? Itse en taida päästä ainakaan ekoihin, niin mietin vaan että ovatko ne tyyliin se "olennaisin" tapa tutustua porukkaan ja oletko auttamatta pihalla jos skippaat? :D Sinänsä tyhmä kysymys, joo, vaikka eihän niitä tunnetusti olekaan. ^^
Opiskelijabileistä
16
4310
Vastaukset
- olennaisinta
on se, kuinka tämä poisjäänti vaikuttaa sinuun henkilökohtaisest. Eli totta kai pystyt tutustumaan porukkaan myöhemminkin, kuin pelkästään ensimmäisissä opiskelijabileissä, mutta se edellyttää sitä, että menet sitten myöhemmin niihin bileisiin. Itsellä nämä jäivät väliin ja kynnys osallistua niihin jatkossa kasvoi kasvamistaan, kun tuntui, että siellä on jo tietty sisäpiiri olemassa. Ja siitä kehkeytyi käytännössä kolmen vuoden erakoituminen, jonka jälkeen vasta sain itseäni niskasta kiinni ja palattua koulun penkille ja tutustuttua ihmisiin. Noh ehkä tuossa oli taustalla jotain muitakin syitä, kuin ensimmäisistä bileistä pois jättäytyminen, mutta joka tapauksessa, jos on taipumusta ujouteen ja huonoon itsetuntoon, niin ehdottomasti niin ajoissa bileisiin kuin mahdollista.
- JakoB83
Itselleni kävi juuri näin, terveisin 2. vks opiskelija. Todella vaikea lähtä kehiin kun oma sisäpiiri on jo syntynyt.
Itselläni tosin vaikeutti asiaa se että aloitin 25-vuotiaana opiskelut ja ikäero muihin on kuitenkin olemassa.
- dskfj
Ryhmätyöt, ruokala.. kyllä siellä koulunpenkilläkin tutustuu. Ei kannata osallistua bileisiin mielestäni väkisin. Etsi itsellesi mukavin tapa tutustua. Minä ainakin olen tutustunut ihan koulussa. Suuta vain auki reippaasti ja tarvittaessa alkuun pientä seuraan "tunkeutumista", niin se siitä lähtee. Ei ressiä.. ihmisiä me kaikki vain ollaan ja on paljon muitakin, jotka eivät viinanhuuruisista bileistä innostu. Harva siitä suuttuu, jos joku koulussa tulee lähelle ja sanoo, että terve. Ensimmäisinä koulupäivinä varmasti suurin osa suorastaan toivoo, että joku tulisi juttelemaan. Se osoittaa vahvuutta, kun uskaltaa avata suunsa.. moni ei siihen kykene ja tarvitsee niitä rohkaisuryyppyjä, jolloin bileet ovat ainoa paikka luoda kontakteja.
- itsekin
pelkään ehkä eniten koko opiskelussa. Olosuhteiden pakosta en pääse muuttamaan opiskelupaikkakunnalle kuin ehkä vasta joulun tienoilla. Viimeiset kulkuyhteydet menee kymmenen, yhdentoista aikoihin, eli eipä paljoa biletetä ennen noita:D Tosin, saan ehkä sponssia hotelliin tms. muutamina kertoina, niin olen miettinyt sitä strategiaa, et menisin nyt aluksi kaikkiin isompiin juttuihin, sitten voisin olla jo poiskin, kun olisin kuitenkin ehtinyt "sisään porukkaan".
Inhottava tilanne, mut minkäs teet, kun ei kertakaikkiaan ole mahiksia muuttaa heti. Minäkin olen sen verran ujohko persoona, että iloliemi tutustumisen vauhdittajana olisi suotavaa:D Ei sillä, en todellakaan tuollaisissa bileissä heti ensimmäisenä ottaisi kuin sen verran, että juttu luistaisi...muuten tulee nolanneeksi itsensä heti kättelyssä. Hitto kun olisi rohkeampi... kyllähän sitä yrittää tutustua jossain luennoilla tai niitä odotellessa...mut en tiedä, kuinka paljon tuollaisilla nyt voi yleensä tutustua? Vai pitäiskö mennä pyytämään jotain syömään/kahville tuosta vain? Siinä on se vaara, että helposti luullaan olevan ties mitä tarkoitusperiä... ääh.- rento-repe
Eihän mitään bileitä varsinaisesti tarvita. Yksi hyvä keino on mennä kouluun pienessä sievässä ja kohteliaasti tarjota koulukavereillekin rohkaisua. Kyllä se siitä! Jos joku tämän jälkeen jää tuntemattomaksi niin olet mennyt väärään kouluun tai juonut liian paljon.
Tsemppiä! - ensin vastannut
Huomasin, että tämä keskusteluhan on amk:n alla. Eli teillä käsittääkseni on enemmän luokkamuotoista opiskelu ja läsnäolopakkoja myöskin enemmän verrattuna yliopistoon. Todellakin tulee sitten porukka tutuksi jo koulussa, joten no hätä, ja koska saat jo pakon noista läsnäolopakoista mennä kouluun, niin ei ole niin suurta vaaraa syrjäytyäkään. Yliopistossa itselläni homma karkasi ihan käsistä, kun minkäänlaista valvontaa ei tullut mistään ja muutenkaan ei alussa opiskelu kiinnostanut. "Silloisella luonteella" olisi ollut erittäin hyvä, että olisin ollut amk:ssa, jossa jonkunlainen ulkoinen paine olisi ollut olemassa. Mutta noh siitä onneksi selvisin ja nyt yliopisto menee ihan hyvin. Toki sen kolme vuotta aikataulua jäljessä, mutta kuitenkin.
- minäpä
Itselläni on jäänyt biletys amk:ssa vähemmälle, mutta jo ekoilla luennoilla tutustuin muutamaan kaveriin, joista tulikin sitten hyvät ystävät koko amk-ajalle. Jäin kyllä ulos siitä isosta kaveriporukasta, joka kaikki luennot kertasi edellisen viikonlopun bileiltaa, mutta eipä hirveästi harmita. Omien kavereiden kanssa käydään iltaa istumassa muuten vaanja nähdään luennoilla ja vapaa-ajalla, ja on kyllä sopinut minulle.
- korkkaposki
opiskelijabileitä, etenkin äärimmäisen kosteita sellaisia jossa ryypätään kuin viimeistä päivää, saunotaan kaikki yhdessä, ja bylsitään ristiin rastiin kaikkien kanssa. Siinä tutustuu opiskelukavereihin aidoimmillaan, ja turhat jännitteetkin poistuu kun kaikkien pimpit ja pippelit on nähty ja koettu heti alkuun!
Ai jai, ne on hienoja aikoja ne ekat bileet! - typyAA
korkkaposki kirjoitti:
opiskelijabileitä, etenkin äärimmäisen kosteita sellaisia jossa ryypätään kuin viimeistä päivää, saunotaan kaikki yhdessä, ja bylsitään ristiin rastiin kaikkien kanssa. Siinä tutustuu opiskelukavereihin aidoimmillaan, ja turhat jännitteetkin poistuu kun kaikkien pimpit ja pippelit on nähty ja koettu heti alkuun!
Ai jai, ne on hienoja aikoja ne ekat bileet!onko noi yhteissaunomiset joka bileissä? ja ei kai ne sentään ainakaan pakollisia ole?? mua ainakin vähän jännittää...:/
- giggity
typyAA kirjoitti:
onko noi yhteissaunomiset joka bileissä? ja ei kai ne sentään ainakaan pakollisia ole?? mua ainakin vähän jännittää...:/
korkkaposki taisi nyt vähän sekoittaa tähän omia fantasioitaan?
- gossei
giggity kirjoitti:
korkkaposki taisi nyt vähän sekoittaa tähän omia fantasioitaan?
Onhan noi opiskelijabileet välillä aika rajuja, mutta ei nyt todellakaan mitään saunomista ole tiedossa, saati sitten pakollista sellaista. Meininki on lähinnä samanlaista kuin paikallisessa nuorten yöklubissa; vessat aina varattuja, viina lemuaa 5km säteellä, känniset ei-niin-kauniit-naiset kuvittelevat itsestään liikoja ja illan päätteeksi joku sammuu ja lervaa ympäriinsä. Jos olet ollut ahkera yöelämässä, opiskelijabileet eivät tuo sinulle mitään uutta.
- jo valmistunut
En kantaisi huolta ensimmäisistä bileistä. Meillä ainakin teknillisen yliopiston puolella oli todella hyvä tutortoiminta, jota kautta tutustui noin kymmeneen kanssa-aloittajaan. Lisäksi monissa ammattikorkeakouluissa sekä yliopistoissa on aktiivista harrastustoimintaa koulun sisällä. Kannattaa lähteä rohkeasti mukaan, sitä kautta tutustut hyvin ihmisiin ilman, että kaikilla on kaljatuopit kädessäsi. Itse löysin mahtavia ystäviä kiltatoiminnan kautta, ja sitä kautta verkostoiduin myös muita aloja opiskelevien kanssa. Olen hyödyntänyt noita yhteyksiä paljon työelämään siirryttyä. Tärkeintä mielestäni on, että etsit uusia ystäviä sellaisesta paikasta, jossa itsekin viihdyt. Vietät kuitenkin noiden ihmisten kanssa monta vuotta elämästäsi. Huomasin itse, että ulkopaikkakuntalaiset olivat rohkeimpia tutustumaan uusiin ihmisiin, sillä he olivat ymmärtäneet, että on löydettävä uusia kavereita. Paikallisilla oli jo ystäväpiiri paikkakunnalla, joten he eivät hakeutuneet uusien ihmisten seuraan.
Jauhan vielä vähän omista kokemuksistani... Vaikka olenkin sosiaalinen ihminen, ja tutustuin ensimmäisen syksyn aikana moniin ihmisiin yliopistolla, tunsin itseni silti välillä aika yksinäiseksi. Koulupäivän aikana oli paljon naamatuttuja joiden kanssa käytiin syömässä yms. mutta todellisen ystävyyssuhteen luominen kestää kauemmin. Yksinäisyyden hetket tulivat, kun istui yksin kotona eikä ollut ketään niin läheistä kaveria, jolle olisi voinut soittaa ja pyytää vaikka vaan katsomaan telkkaria tai lähtemään lenkille. Puolen vuoden jälkeen puhelinluettelosta alkoi löytymään sellaisiakin ystäviä :)
Opiskelijaelämä oli aivan mahtavaa aikaa, ottakaa siitä kaikki irti!!- Juppiiiiis
Aivan samaa olen miettinyt itse, kun mulla ei ikinä ole toi alkoholi tai bilettäminen maistunut kauheasti. Ensimmäiset opiskelija bileet oli ja meikä meni ennemmin kämpille istumaan iltaa ja katsomaan tv:tä ja juttelemaan vanhojen kavereiden kanssa. Pitäisi varmaan joskus käydä mut oon aatellu et kaipa sielä koulussa pärjää vaikka ei kävisikään. Kun kuitenkin tunneilla on ihmisten kanssa tekemisissä.
- koulun aloittaminen
Meillä oli sellainen tutustumispäivä koko luokan kesken ja sen jälkeen oli ekat opiskelijabileet. Meidän luokalta jäi kaksi pois (AMK) ja kyllä he missasivat paljon! Toi tutustumispäivä itsessään kyllä poisti kaikki jännitykset ja tuntuu, ettei ole ketään kenen kanssa ei voisi edes jotain puhua. Ilman muuta kannattaa olla aktiivinen ja osallistua kaikkeen mahdolliseen. Itse olisin tosi hukassa ja ahdistunut, ellen olisi ollut mukana, kun oli vähän sellainen "emmää asenne". Jos missaa ekat niin menee sitten seuraaviin bileisiin tms. Meille painotettiin, että hauskaa voi olla myös ilman alkoholia.
- liian vanha amk:hon?
Mua ainakin ahdistaa kaikennäk.bileitten ja hengailun mainostaminen koulussa..eikö sinne juuri menty opiskelemaan eikä bilettämään!?! Tietenkin täytyy ottaa huomioon että varmasti suurin osa kohdennetaan n.19-vuotiaille vapaille (ehkäpä vielä kotona asuville sinkuille..) joilla ei ole sellaisia vastuita kuin perhe, työ ym. Itselläni ei ole minkäänlaista mielenkiintoa osallistua.. ulkopuolisuus ei haittaa kun olen sitä jo valmiiksi :)
- hyväksi,
että osallistuu. Mutta itse lähdin vähän vanhempana opiskelemaan, joten muut intressit kyllä vievät voiton, koska aikaisemmin on jo tullut opiskeljabileet koluttua läpi. Muutenkin tuttu paikkakunta, joten sosiaalista verkostoa on muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei853895Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071822- 1091136
- 1001101
- 67966
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22761