Pulleroiset palleroiseni

Sleepwalker94

Hei. Minulla on kolme marsua, ja yksi niistä on vähän pyöreä. Se ei paina enempää kuin muut marsumme, mutta se on tavallaan lyhyempi, joten se näyttää ja tuntuu pyöreämmältä. Olemme kokeilleet vähentää herkkuja siltä, mutta se ei tunnu vaikuttavan. Sisällä marsumme eivät juokse, jos ei lasketa matkaa häkille. Auttaisiko toiseen huoneeseen vieminen? Voisiko virikkeet toimia? Ulkona ne juoksevat ulkohäkkinsä ympäri oikein kivasti, mutta kun tulee talvi... Olemme ostaneet valjaat, mutta juuri se kyseinen marsu saa ne päällä kauheita sätkyjä. Onko keinoa jolla sen saisi totutettua valjaisiin, sillä en haluaisi käytää niitä siinä pelossa että marsuni saa sydärin.
Kiitos kaikille vastanneille!!

8

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -veine

      Marsu ei kuulu valjaisiin, joten heitä suosiolla valjaat roskiin. Marsu on niihin rakenteeltaankin jo se kaikista epäsopivin eläin, miten saat tuonmallisen eläimen päällä valjaat pysymään ilman että marsu kiemurtelee niistä saman tien pois tai tukehduttaa itsensä? Toisekseen, marsu tuskin niissä edes viihtyy tai tuntee oloaan hyväksi. Sätkykohtaukset, paikalleen jähmettymiset ym kertovat juuri siitä että valjaita ei eläimelle pidä laittaa. Unohda siis kaikki valjasvärkkäykset, ne on lähinnä kissojen ja koirien hommaa.

      Itsellänikin 1 neljästä marsusta on turhankin pullea, painaa 1400g muiden painaessa kilon molemmin puolin. Eli siis todellakin pullea. Itse lähdin laihduttamaan tätä yksilöä jättämällä pelletit pois (kaikilta, samassa häkissä kun asuvat), vähentämällä sokerisia tuoreruokia ja lisäämällä liikuntaa ja muita aktiviteetteja. Tuoreruokaa voi laittaa esim. häkin kaltereihin roikkumaan jolloin marsu joutuu nähdä hieman vaivaa sen eteen, piilotella vaikka paperirullan sisälle pieniä paloja jolloin rullaa liikuttamalla/heittelemällä ruoat tippuvat, muutenkin jaloitellessa lisätä virikkeitä ja tuoreruokapaloja ympäri juoksutustilaa.

      Meillä marsut ovat 24/7 vapaana, häkki ei siis ole umpinainen, ja ruokaa marsuille antaessani en heitä sitä häkkiin niiden eteen, vaan ne osaavat jo tulla perässäni keittiöön hakemaan omansa. Olohuoneeseen laittelen tuoreheinäkasoja ja syötyään marsut monesti jäävät hetkeksi olohuoneeseen pyörimään. Liikuntaa tulee siis pitkin päivää pieninä määrinä, vielä vain kun tuon pullean laiskimuksen saisi innostumaan enemmän tuosta liikkumisesta niin ei ongelmaakaan olisi.
      Uudessa tilassa marsu tuskin juoksee mielellään paljoakaan, ei meilläkään heti juostu pitkin olkkaria, vaan pikkuhiljaa kun saivat itse tutustua huoneeseen niin alkoivat liikkumaan siellä enempi. Muutenkin viihtyvät lähinnä sohvien ja pöydän alla, nurkissa ja verhojen alla, eli avonainen tila ei niitä houkuttele, ei kannata ihmetellä jos tyhjässä huoneessa marsut eivät tykkää liikkua.

      Laihiksesta huolimatta marsulla pitää aina olla vettä ja heinää saatavilla, hyvinkään ylipainoista marsua ei saa paastoilla laihduttaa, sitä ei marsun suoli kestä. Vähemmän "ylimääräisiä" ruokia ja enemmän liikuntaa. Heinä on marsun pääravinto, sillä ja vedellä tavis pullamarsu pärjää aivan täysin normaalioloissa. Vesi heinä -kuurilla pitäisi ainakin pelleteillä/siemenseoksilla ja tuoreella hankitun ylipainon pienentyä.

      Jotkut marsut ovat rakenteeltaan hieman ison näköisiä, toiset taas pysyvät koko ikänsä pieninä ja hoikkina vaikka kuinka yrittäisi saada niille massaa. Kun laittaa käden marsun ympärille, kylkiluut ei saa tuntua liian reilusti käteen. Jos taas et ollenkaan tunne marsun luita, hyvin todennäköisesti marsu on turhan lihava. Kaulapussi ym ovat myös ihan hyviä merkkejä lihavuudesta. Vaakaa kannattaa toki katsoa, mutta numerot ei aina kerro kaikkea. Yksi marsuistani painaa vain 880g ja on jo vuoden, eikä kuitenkaan ole laiha, vaan yleensäkin muita pienempikokoinen mutta hyvässä massassa kokoonsa nähden.

      Toivottavasti tämä auttoi jotenkin ja saat marsusi normaalimittoihin, ylipaino ei niilläkään ole hyväksi kuten ei ihmisilläkään. :)

      • Guinea pig

        Vaikka tekstisi auttoi myös minua, haluan silti kysyä vähäsen.
        Minun marsuni on hiukan pyöreän näköinen. Se on vasta minun ensimmäinen marsu, joten kokemusta ei vielä ole marsuista niin paljon. Vaaka näyttää 1290g, mutta kylkiluut tunnen juuri sopivasti. Marsu liikkuu päivittäin, saa siemenseosta ja kuivaa heinää veden lisäksi. Myös annamme ainakin kerran päivässä salaattia/tomaattia/kurkkua/persilijaa. Marsun vatsa näyttää isolta!
        marsun entinen omistaja sanoi, (kun haimme marsun heiltä), että se on hieman lihonnut, mutta nyt dieetin jälkeen se on normaaleissa mitoissa. Silloin marsu painoi 1060 g. Nyt se painaa 1290g!! Onko se nyt ylipainoa, jos entisen omistajan mukaan 1060 g on normaalipaino? Marsumme on iältään n. 6 v ja uros. Meilä ei ole mahdollisuutta pitä marsua vapaana koko ajan, kun on koiria talossa myös. Koulultani en ehdi pitämään sitä lattialla kahta kertaa päivässä. Mikä neuvoksi?


      • ylipainosta
        Guinea pig kirjoitti:

        Vaikka tekstisi auttoi myös minua, haluan silti kysyä vähäsen.
        Minun marsuni on hiukan pyöreän näköinen. Se on vasta minun ensimmäinen marsu, joten kokemusta ei vielä ole marsuista niin paljon. Vaaka näyttää 1290g, mutta kylkiluut tunnen juuri sopivasti. Marsu liikkuu päivittäin, saa siemenseosta ja kuivaa heinää veden lisäksi. Myös annamme ainakin kerran päivässä salaattia/tomaattia/kurkkua/persilijaa. Marsun vatsa näyttää isolta!
        marsun entinen omistaja sanoi, (kun haimme marsun heiltä), että se on hieman lihonnut, mutta nyt dieetin jälkeen se on normaaleissa mitoissa. Silloin marsu painoi 1060 g. Nyt se painaa 1290g!! Onko se nyt ylipainoa, jos entisen omistajan mukaan 1060 g on normaalipaino? Marsumme on iältään n. 6 v ja uros. Meilä ei ole mahdollisuutta pitä marsua vapaana koko ajan, kun on koiria talossa myös. Koulultani en ehdi pitämään sitä lattialla kahta kertaa päivässä. Mikä neuvoksi?

        Siemenseos on ainakin ihan täyttä kuraa, sisältää tosi paljon rasvaa ja muitakin marsulle epäterveellisiä aineita. Vaihda suosiolla johonkin hyvään pellettiin (esim. Altromin, Oxbow, Lottie..) Miksi marsu elää yksin? Marsuja pitäisi aina olla kaksi!! Kaverin saaminenkin voisi laihduttaa marsua, koska silloin marsusi muuttuisi todennäköisesti paljonpaljon aktiivisemmaksi ja pirteämmäksi.


      • Guinea pig
        ylipainosta kirjoitti:

        Siemenseos on ainakin ihan täyttä kuraa, sisältää tosi paljon rasvaa ja muitakin marsulle epäterveellisiä aineita. Vaihda suosiolla johonkin hyvään pellettiin (esim. Altromin, Oxbow, Lottie..) Miksi marsu elää yksin? Marsuja pitäisi aina olla kaksi!! Kaverin saaminenkin voisi laihduttaa marsua, koska silloin marsusi muuttuisi todennäköisesti paljonpaljon aktiivisemmaksi ja pirteämmäksi.

        Joo tiedän että marsulla pitäisi olla kaveri. Mutta kun muu perhe ei hyväksy toista marsua. Haluaisin toisen marsun, mutta mutta... Ethän hauku mua nyt lyttyyn, kuten eräs toinen henkilö teki. Annan marsulleni mahdollisimman paljon huomiota, mutta perhe sanoo että ei se hyväksy kumminkaan toista marsua kun se on uros. Naarasta emme halua kun poikasia tulee muuten liikaa, eikä me mitään marsunkasvatusta aiottu harrastaa. Marsumme saa olla n. puoli tuntia tai enemmänkin päivässä lattialla häkin siivouksen yhteydessä. Siellä se teputtelee ja juoksentelee tutkimassa kaikennäköistä. Joten miksi ihmisten pitää olla niin tuomitsevia? OLIN innostunut marsuharrastuksesta, mutta en enää tiedä uskallanko edes sanoa kaverilleni että meillä on vain yksi marsu! Kaikki haukkuvat tyhmäksi ja vaikka mitä. Toivon että te sentään hyväksyisitte sen että meillä on yksi marsu... Tämä olkoon viimeinen viestini täällä, en toiste halua tulla haukutuksi. Lähden nyt silittelemään pikku pojuani ja kuikuttelemaaan sen kanssa. Haukkukkaa vaan lisää, enpä ole lukemassa.


      • pahpyh
        Guinea pig kirjoitti:

        Joo tiedän että marsulla pitäisi olla kaveri. Mutta kun muu perhe ei hyväksy toista marsua. Haluaisin toisen marsun, mutta mutta... Ethän hauku mua nyt lyttyyn, kuten eräs toinen henkilö teki. Annan marsulleni mahdollisimman paljon huomiota, mutta perhe sanoo että ei se hyväksy kumminkaan toista marsua kun se on uros. Naarasta emme halua kun poikasia tulee muuten liikaa, eikä me mitään marsunkasvatusta aiottu harrastaa. Marsumme saa olla n. puoli tuntia tai enemmänkin päivässä lattialla häkin siivouksen yhteydessä. Siellä se teputtelee ja juoksentelee tutkimassa kaikennäköistä. Joten miksi ihmisten pitää olla niin tuomitsevia? OLIN innostunut marsuharrastuksesta, mutta en enää tiedä uskallanko edes sanoa kaverilleni että meillä on vain yksi marsu! Kaikki haukkuvat tyhmäksi ja vaikka mitä. Toivon että te sentään hyväksyisitte sen että meillä on yksi marsu... Tämä olkoon viimeinen viestini täällä, en toiste halua tulla haukutuksi. Lähden nyt silittelemään pikku pojuani ja kuikuttelemaaan sen kanssa. Haukkukkaa vaan lisää, enpä ole lukemassa.

        Voi kun säälittää yh yh, hanki sille marsulles kaveri. -.-


      • -veine
        Guinea pig kirjoitti:

        Vaikka tekstisi auttoi myös minua, haluan silti kysyä vähäsen.
        Minun marsuni on hiukan pyöreän näköinen. Se on vasta minun ensimmäinen marsu, joten kokemusta ei vielä ole marsuista niin paljon. Vaaka näyttää 1290g, mutta kylkiluut tunnen juuri sopivasti. Marsu liikkuu päivittäin, saa siemenseosta ja kuivaa heinää veden lisäksi. Myös annamme ainakin kerran päivässä salaattia/tomaattia/kurkkua/persilijaa. Marsun vatsa näyttää isolta!
        marsun entinen omistaja sanoi, (kun haimme marsun heiltä), että se on hieman lihonnut, mutta nyt dieetin jälkeen se on normaaleissa mitoissa. Silloin marsu painoi 1060 g. Nyt se painaa 1290g!! Onko se nyt ylipainoa, jos entisen omistajan mukaan 1060 g on normaalipaino? Marsumme on iältään n. 6 v ja uros. Meilä ei ole mahdollisuutta pitä marsua vapaana koko ajan, kun on koiria talossa myös. Koulultani en ehdi pitämään sitä lattialla kahta kertaa päivässä. Mikä neuvoksi?

        Se noin kilon paino on suht hyvä marsulla, koosta ja iästä riippuen. Nuori marsu kasvaa, vanha taas saattaa alkaa laihtumaan, joten ne numerot ei tosiaan ole ensiarvoisen tärkeitä "normaalipainon" mittaamisessa. Ylipainoisella marsulla on samat terveysriskit kuin ylipainoisella ihmisellä, ja tutkimusten mukaan (kuulemma) hieman laihat marsut elävät pidempään ja terveempinä kuin hieman ylipainoiset marsut. Tuo käy kyllä ainakin mulla ihan järkeen.

        Katso ettei marsu ainakaan tuosta yli lihoa, vaikka ennemmin hieman laihtuisi KONTROLLOIDUSTI. Urokset toki ovat luonnostaan yleensä hieman naaraita isompia, mutta liika on liikaa. Jos vatsa näyttää isolta, on hyvä tarkistua siitä ettei siellä ole ilmaa. Jos maha on kova, marsu aristaa sitä ym niin se voi olla kaasuuntunut, myös jos mahasta kuuluu paljon möykkää niin se on merkki ilmasta. Normaali roplotus taas on ihan..no, normaalia. Kaasua aiheuttaa -samoin kuin ihmisellä- kaali, salaatit, herne ja muut kaasuunnuttavat tuoreet. Myös syömättömyys kerää ilmaa mahaan.

        Jos mahassa ei ole ilmaa ja marsua haluaa laihduttaa muttei pysty liikuntaa paljon lisäämään, kannattaa jättää hedelmät pois ruokavaliosta (turhan sokerisia -> lihottavat) ja vähentää muutenkin tuoreiden antamista, ja jättää VARSINKIN se läskiä lisäävä siemenseos kokonaan pois, siitä on vain haittaa muuten terveelle marsulle.

        Vanhan marsun kanssa ruokinnan suhteen kannattaa olla tarkkana. Heinä kannattaa pitää mahdollisimman hyvänä, hyvälaatuista massaa ylläpitävää PELLETTIÄ (Altromin elatus tai jos marsu laihtuu niin kasvatus) voi pitää jatkuvasti tarjolla ja c-vitamiinista huolehtia. Lihakset ja nivelet pysyvät kunnossa liikunnan avulla.


      • saija74
        -veine kirjoitti:

        Se noin kilon paino on suht hyvä marsulla, koosta ja iästä riippuen. Nuori marsu kasvaa, vanha taas saattaa alkaa laihtumaan, joten ne numerot ei tosiaan ole ensiarvoisen tärkeitä "normaalipainon" mittaamisessa. Ylipainoisella marsulla on samat terveysriskit kuin ylipainoisella ihmisellä, ja tutkimusten mukaan (kuulemma) hieman laihat marsut elävät pidempään ja terveempinä kuin hieman ylipainoiset marsut. Tuo käy kyllä ainakin mulla ihan järkeen.

        Katso ettei marsu ainakaan tuosta yli lihoa, vaikka ennemmin hieman laihtuisi KONTROLLOIDUSTI. Urokset toki ovat luonnostaan yleensä hieman naaraita isompia, mutta liika on liikaa. Jos vatsa näyttää isolta, on hyvä tarkistua siitä ettei siellä ole ilmaa. Jos maha on kova, marsu aristaa sitä ym niin se voi olla kaasuuntunut, myös jos mahasta kuuluu paljon möykkää niin se on merkki ilmasta. Normaali roplotus taas on ihan..no, normaalia. Kaasua aiheuttaa -samoin kuin ihmisellä- kaali, salaatit, herne ja muut kaasuunnuttavat tuoreet. Myös syömättömyys kerää ilmaa mahaan.

        Jos mahassa ei ole ilmaa ja marsua haluaa laihduttaa muttei pysty liikuntaa paljon lisäämään, kannattaa jättää hedelmät pois ruokavaliosta (turhan sokerisia -> lihottavat) ja vähentää muutenkin tuoreiden antamista, ja jättää VARSINKIN se läskiä lisäävä siemenseos kokonaan pois, siitä on vain haittaa muuten terveelle marsulle.

        Vanhan marsun kanssa ruokinnan suhteen kannattaa olla tarkkana. Heinä kannattaa pitää mahdollisimman hyvänä, hyvälaatuista massaa ylläpitävää PELLETTIÄ (Altromin elatus tai jos marsu laihtuu niin kasvatus) voi pitää jatkuvasti tarjolla ja c-vitamiinista huolehtia. Lihakset ja nivelet pysyvät kunnossa liikunnan avulla.

        Moi , meillä on sama ongelma kuin ekalla ja tokalla kirjoittajalla. Tai ei se siis taida tokalle olla ongelma ainakaan enää, jos on saanut marsuaan laihdutettua.
        Minulla on kaksi naarasmarsua, nelivuotiaita, joitten nimet on Pusu ja Susu. Pusu on paaaljon LIHAVEMPI kuin susu, etenkin kyljistä ja masusta.

        No, ei se enää ole niin paha ongelma kun olen hoksannut miten saa laihdutettua =).
        Itsellä samat konstit käytössä ainakin suurimmaksi osaksi kuin ensimmäisellä vastaajalla, eli vähän lyllertämistä herkkujen eteen.
        Minä itse konttaan edellä pieni salaatinlehti kädessä ja marsu taapertaa perässä kuikuttaen =).
        Itse olen myös tehnyt radan, jossa on palkkiona terveellistä" ruokaa, esim. pikkupala salaattia tai kurkkua.
        Joskus pidän myös kisoja, joissa on myös palkinnot houkutuksena.

        Susu ja Pusu ovat hyvin kilpailuhenkisiä kuten sisarukset aina (heh) ja kipittävät mielellään kilpaa huonetta ympäri. Susu kyllä juoksee ilman herkkujakin mutta Pusu vain nöpöttää paikoillaan.
        Salaatinlehden rapina saa sen liikkeelle!!!!! =) ;)

        Kannattaa esimerkiksi pistää marsut rinnakkain huoneen toiseen päähän ja toiseen salaatti tai kurkku tai omppu, mikä nyt on marsujen namia. Sitten olla itse vastassa.
        Maaliin päästyään marsuilla on kisa siitä, kumpi saa herkun. Marsut myös yleensä kisaavat ja yrittävät ohittaa toisiaan innokkaasti ja juosta minkä pääsee, jos herkkua rapistaa tai esittelee.

        Toinen keino on päästää marsu ulos juoksemaan etenkin nyt kesällä, jos se siitä nauttii ja tykkää juosta siellä. Tai sitten voi myös päästää marsuset esim. hiekkalaatikolle varmistuttua siitä, ettei kissa tai koira ole pissannut siihen. Hiekassa juoksu on hyvää liikuntaa kun joutuu rehkimään =).
        Muuten sama homma kuin sisäkisailu.
        Makupala vaan maaliin ja juoksemaan!!


      • Anonyymi
        Guinea pig kirjoitti:

        Vaikka tekstisi auttoi myös minua, haluan silti kysyä vähäsen.
        Minun marsuni on hiukan pyöreän näköinen. Se on vasta minun ensimmäinen marsu, joten kokemusta ei vielä ole marsuista niin paljon. Vaaka näyttää 1290g, mutta kylkiluut tunnen juuri sopivasti. Marsu liikkuu päivittäin, saa siemenseosta ja kuivaa heinää veden lisäksi. Myös annamme ainakin kerran päivässä salaattia/tomaattia/kurkkua/persilijaa. Marsun vatsa näyttää isolta!
        marsun entinen omistaja sanoi, (kun haimme marsun heiltä), että se on hieman lihonnut, mutta nyt dieetin jälkeen se on normaaleissa mitoissa. Silloin marsu painoi 1060 g. Nyt se painaa 1290g!! Onko se nyt ylipainoa, jos entisen omistajan mukaan 1060 g on normaalipaino? Marsumme on iältään n. 6 v ja uros. Meilä ei ole mahdollisuutta pitä marsua vapaana koko ajan, kun on koiria talossa myös. Koulultani en ehdi pitämään sitä lattialla kahta kertaa päivässä. Mikä neuvoksi?

        Kaverin hankkiminen. Auttai


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe