Mondeo -04, kelatinen moottorivalo syttyi

karapalo

No niin, elikkäs sellanen ylläri pamahti tänä aamuna kuin että farkku Mondeo -04:ään syttyi kojelautaan keltainen moottorivalo palamaan. Valo ei vilku vaan palaa koko ajan. Huoltokirjan mukaan moottorissa on jokin "häiriö" ja pitäisi ajaa suoraan lähimmälle korjaamolle.

Olisiko kellään kokemusta vastaavasta ja miten olette toimineet ko. tilanteessa? Itse olen melko tumpelo, joten en osaa alkaa mitään osia vaihtamaan tms. Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

27

18553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun auto

      Moron!
      Mulla syttyi sama valo ajossa.Säikähdin ku luulin että moottori hajoaa.Vein merkkikorjaamolle, joka kattoi testerillä ja totesi, että egr-venttiiliin viittaa.Ei kuulemma jätä välille. Annoin olla. Sit puolen vuoden päästä sama juttu.Nollautin ja taas kohta uudestaan.
      Viimein vein pajalle (ei merkkikorjaamo). Ne avas sen sydeemin, putsas ja laittoi jonkun irronneen putken takasin paikalleen. Nyt on toiminut, eikä valo syttyile...kop kop.

      • karapalo

        Kiitoksia vastauksesta "mun autolle". Huomenna menossa Mondeo pajalle (ei myöskään merkkikorjaamo) ja katsotaan mitä löytyy. On vaan hyvä tietää vähän etukäteen, että mitä se vois mahdollisesti olla.

        Paljonko Mondeollasi oli ajettu kun toi vika ilmestyi ja oliko sulla muita oireita autossa ennen merkkivalon syttymistä tai heti sen jälkeen? Mulla on mittarissa noin 65000km eikä mitään isompia probleemia ole ollut aiemmin.


      • mun auto
        karapalo kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta "mun autolle". Huomenna menossa Mondeo pajalle (ei myöskään merkkikorjaamo) ja katsotaan mitä löytyy. On vaan hyvä tietää vähän etukäteen, että mitä se vois mahdollisesti olla.

        Paljonko Mondeollasi oli ajettu kun toi vika ilmestyi ja oliko sulla muita oireita autossa ennen merkkivalon syttymistä tai heti sen jälkeen? Mulla on mittarissa noin 65000km eikä mitään isompia probleemia ole ollut aiemmin.

        Autolla oli ajettu jotain 200000 ku vika ekan kerran tuli.Ihan matka-ajossa ilmeni, mitenkään ei muuten huomannut, ainoastaan se valo. Sit varmaan jotain puolen vuoden kuluttua syttyi uudestaan, eli kilsoja noin 215000. Kierrokset oli alhaalla ja ajoin 40km/h alueella. Juttelin pajan ukkojen kans ja ne sanoi, että ajotavalla ei vaikutusta. Putsaus ja korjaus ei maksanut paljoa.Jos syttyy uudestaan, vaihdatan koko egr-jutun.Sitten tulee kalliimmaksi


      • karapalo
        mun auto kirjoitti:

        Autolla oli ajettu jotain 200000 ku vika ekan kerran tuli.Ihan matka-ajossa ilmeni, mitenkään ei muuten huomannut, ainoastaan se valo. Sit varmaan jotain puolen vuoden kuluttua syttyi uudestaan, eli kilsoja noin 215000. Kierrokset oli alhaalla ja ajoin 40km/h alueella. Juttelin pajan ukkojen kans ja ne sanoi, että ajotavalla ei vaikutusta. Putsaus ja korjaus ei maksanut paljoa.Jos syttyy uudestaan, vaihdatan koko egr-jutun.Sitten tulee kalliimmaksi

        Nyt selvisi sitten, että sama vika oli tässäkin Mondeossa. EGR-venttiili siellä jotain hälytteli. Pajalla nollattiin vikahistoria ja suihkautettiin vähän voiteluainetta sinne päin ja eikun kassan kautta kotiin. Jos vika toistuu niin sitten vaihdetaan koko EGR-venttiili ja hinta on kuulemma noin 250eur työt. Ei kuulemma kannata erikseen alkaa putsata, kun homma tulee suunnilleen maksamaan saman verran kuin koko osan vaihto.


      • mun auto
        karapalo kirjoitti:

        Nyt selvisi sitten, että sama vika oli tässäkin Mondeossa. EGR-venttiili siellä jotain hälytteli. Pajalla nollattiin vikahistoria ja suihkautettiin vähän voiteluainetta sinne päin ja eikun kassan kautta kotiin. Jos vika toistuu niin sitten vaihdetaan koko EGR-venttiili ja hinta on kuulemma noin 250eur työt. Ei kuulemma kannata erikseen alkaa putsata, kun homma tulee suunnilleen maksamaan saman verran kuin koko osan vaihto.

        Katoin kuitista paljonko mulla maksoi homma.Se oli 54 Juuroa. Siihen kuului koodien nollaus. Saa nähä syttyykös valo enää. Kerrohan jos tulee vielä onkelmia..


      • karapalo
        mun auto kirjoitti:

        Katoin kuitista paljonko mulla maksoi homma.Se oli 54 Juuroa. Siihen kuului koodien nollaus. Saa nähä syttyykös valo enää. Kerrohan jos tulee vielä onkelmia..

        No niin, taas syttyi keltainen varoitusvalo kojelautaan eli varmaankin EGR-venttiili siellä ilmoittelee uudelleen olemassa olostaan. Nyt oon vähän kahden vaiheilla että menenkö nollauttamaan vikatiedot vai vaihtamaan koko EGR:n. Varmaan syttyy kyllä myöhemmin uudestaan jos nollaukseen päädyn. Ei vaan huvittais maksaa EGR:n uusimisesta niin paljoa. Saako kysyä "mun autolta" että missä pajalla putsautit EGR:n kun noin vähän maksoi? Ja koska sen putsautit eli kuinka kauan olet nyt ajellut putsauksen jälkeen ilman varoitusvalon uudelleensyttymistä?


      • MinäpäMinä1971
        karapalo kirjoitti:

        No niin, taas syttyi keltainen varoitusvalo kojelautaan eli varmaankin EGR-venttiili siellä ilmoittelee uudelleen olemassa olostaan. Nyt oon vähän kahden vaiheilla että menenkö nollauttamaan vikatiedot vai vaihtamaan koko EGR:n. Varmaan syttyy kyllä myöhemmin uudestaan jos nollaukseen päädyn. Ei vaan huvittais maksaa EGR:n uusimisesta niin paljoa. Saako kysyä "mun autolta" että missä pajalla putsautit EGR:n kun noin vähän maksoi? Ja koska sen putsautit eli kuinka kauan olet nyt ajellut putsauksen jälkeen ilman varoitusvalon uudelleensyttymistä?

        Sen venttiilin voi puhdistaa itsekkin!


    • xammu

      lyö nyrkillä koelautaan, mulla ainakin sammu valo.

      • pamahus

        Joo.Jos lyöt tarpeeksi kovaa, saatko myös airbagin naamalle?:)


    • foooordi

      onko tässä yhteydessä ilmennyt tärinää tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroslukemilla? Omassa monkussa nimittäin kyseinen valo syttyi eilen. vilkkuu myös välillä.

    • köf

      pian leviää koko moottori...haaa..

    • Atk-Erkki

      Wanha viestiketju mutta; meidän vm. 2001 montikassa valo palaa yleensä kesällä jos on sadellut useamman päivän. Valo katoaa sitten kun tulee kuivempaa. Ford-laatua ja taitaa olla ominaisuus Hyvin kulkee joten antaa palaa. Vajaa 250 tkm mittarissa ja tuo valo on palanut varmaan viimeiset 50 tkm satunnaisesti.

    • köf

      valo palaa ja ei pala ja taas palaa..
      onko vilkku jäänyt päälle..vai..



      hahhhaaaa motskun jouluvalot ne siellä vilkkuuuuuuuuu


      hahhhhaaaaaaaa...naurattaa sit

    • eilen

      syttyi mondeossa moottorivalo palamaan. Sen lisäksi se on alkanut nykimään kiihdytyksissä ja alle 2000 kierroksilla. Mikähän siinä mahdollisesti on vikana?

      • Vois olla katti

        Mun auton katalysaattori hajos. Moottori- tai muukaan valo ei ilmaissut mistään viasta. Nyki kiihdyttäessä ja muutamaa päivää myöhemmin koko ajan. Vain pikkukierroksilla pystyi "ajamaan" hiljaa ja tasaisesti. Katti vaihdettiin ja vika hävisi.


      • -03 mondeo

        Saattaa olla bensasuodatin tukossa tai sitten bensapumppu vetelee viimeisiään - molempia löytt motonetistä. Itseltäni meni mondeosta pumppu 250000 km kohdilla.


      • Autojannu

        Kampiakselin asentotunnistin jos nykii.


    • nimim. kädetön

      Mikä on tuo vihree nuoli valo???????????
      sytty-sammu-sytty-sammu-sytty-sammu.....

      • voortti

        Se vihree valo ilmoittaa että tulpista on kärähtänyt vihree kipinä


    • MONSU

      MULLA SAMMU KUN AJOIN PÄIN SEINÄÄ ,NIIN PALJON OTTI HERMOON.

    • fooorrrrdddd

      Pakokaasunkierrätysventtiilis mul jotai vikaa ku valo palaa. Ei muuta vaikutusta ku et pitäs nykiä mut ei oo nykint yhtää. Tänää toine auto meni rikki ku ei ota kieroksii hyvä et 1. Vaihteen lähtee liikkeelle. Se onkii joku hemmeti almera

    • Kalagsi

      Mistä noita hulluja riittää joka palstalle????
      Tässäkin joku kyseli hyvin asiallisesti vikavalon palamisesta niin eiköhän joku "köf" saa siitäkin kiksejä ja nauraa hullun naurua....
      Ymmärrä minä en!
      Lääkitys ei tunnu hänellä olevan ihan kohdallaan.

    • ebvedu

      Minulla syttyi sama valo palamaan helteellä korkeassa ylämäessä kun hitaasti nousin ylämäkeä, syynä oli vuotava jäähdyttimen paisuntasäiliö, säiliössä oli kyllä nestettä alarajaan saakka mutta ylämäessä vesipumppu sai todennäköisesti ilmaa ja moottorin lämmöt nousi, kun pääsin mäen päälle pistin tallan pohjaan, ilmavirta jäähdytti ja nestekin alkoi kiertämään kun pumppu sai taas jäähdytysnestettä, säästyin kumminkin moottorivaurioilta kun hoksasin että lämmöt oli korkealla.

      Säiliö tiputti aivan pohjasta.

      • janikie

        mistäköhän johtuu kun elen auto oli vinoparkissa kaltevalla maaperällä 4 tuntia ja kun lähdin ajamaan pölläytti sinesenkirjavan savuverhon taaksensa ja rykin ja nyki helvatusti alhaisilla nopeuksilla sitten kun painoi hiukan kaasua tasottui myöhemmin kun ajoin syttyin moottorin merkkivalo palamaan kierroset tyhjäkäynnillä normaalit mut rykiin niin saatanasti ja merkkivalo palaa ei uskalla ajaa?


      • Mondeojeejee
        janikie kirjoitti:

        mistäköhän johtuu kun elen auto oli vinoparkissa kaltevalla maaperällä 4 tuntia ja kun lähdin ajamaan pölläytti sinesenkirjavan savuverhon taaksensa ja rykin ja nyki helvatusti alhaisilla nopeuksilla sitten kun painoi hiukan kaasua tasottui myöhemmin kun ajoin syttyin moottorin merkkivalo palamaan kierroset tyhjäkäynnillä normaalit mut rykiin niin saatanasti ja merkkivalo palaa ei uskalla ajaa?

        Ja potentiaalinen vastaaja pohtii huuli pyöreänä, että mikä tässä mahtaisi olla auton merkki, vuosimalli, kone ja polttoaine.

        Tapahtumakuvauskin on mitä sattuu. Oliko auto pahasti kallellaan sivulle, mahtoiko polttoainetankkikin olla lähes tyhjä. Oliko tämä ensimmäinen kerta kun auto savutti? Onkohan koneessa öljyä ja kuinka paljon?

        Tämmöisiä minä tässä mietiskelen. ;)


      • Ihmettelijä54

        Itseäni eniten ihmetyttää se, miten janikie sai tuon kaiken mahtumaan yhteen ainoaan lauseeseen xDDD


      • Anonyymi
        janikie kirjoitti:

        mistäköhän johtuu kun elen auto oli vinoparkissa kaltevalla maaperällä 4 tuntia ja kun lähdin ajamaan pölläytti sinesenkirjavan savuverhon taaksensa ja rykin ja nyki helvatusti alhaisilla nopeuksilla sitten kun painoi hiukan kaasua tasottui myöhemmin kun ajoin syttyin moottorin merkkivalo palamaan kierroset tyhjäkäynnillä normaalit mut rykiin niin saatanasti ja merkkivalo palaa ei uskalla ajaa?

        älä koskaa parrrkeerrraa kuin tasaiselle

        t. köf


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2685
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2272
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2020
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1749
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1666
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1593
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe