Greyhound ja juoksulenkit?

mahdollista?

Tästä on ollut paljon juttua, mutta ei mielestäni kovin selkeästi. Miten on teidän mielestä, "rikkooko" greyhound itsensä esim. viiden kilsan juoksulenkeillä?
Aika paljon kirjotellaan, ettei rotu sovi millekkään himolenkkeilijälle joka juoksee jokapäivä kymmenen kilsan lenkkejä... mutta ihan noin -ei niin liioitellen-, miten koira jaksaa tuommosta lyhyempää lenkkiä? Onko lihakset heti jumissa seuraavana päivänä ja radalla nopeus laskee?

Sama kysymys koskee vähän myös semmoisia pitempiä kävelylenkkejä. Jos innostuisinkin lähtemään koiran kanssa joskus kunnon kävely reissulle, niin olisiko se sittenkin ihan huono ajatus?
Olen siis lukenut etteivät pitkät kävelytyksetkään ole hyväksi (väärää lihasryhmää kun harjoittavat). Kysyn tätä asiaa siksi, koska kaikki muut asiat tuossa rodussa ovat niin täydellisiä ja sopivia, mutta tuo juoksutus vähän jäi vaivaamaan, kun sitä tykkään itse jonkun verran harrastaa. Toki, selvennykseksi vielä, olen tietoinen, että koiran on annettava juosta vapaana ym. en ole nyt mitään semmoista harkinnut jättäväni pois, mutta miten on siis näiden muiden ulkoilutuksien laita?

2

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

Kyllä kaikki vinttikoirarodut jaksavat juosta aina yhtä pitkän matkan kuin kukakin ihminen.

• aloittaja

"Treenaamisessa on aina keskityttävä niihin lihassoluihin, joita halutaan vahvistaa. Ongelmaksi tulee se, että greyhoundin raajojen suurten lihasten lihassoluista noin 97 prosenttia on nopeita lihassoluja. Niitä ei "kuuluisi" käyttää pitkäkestoisessa rasituksessa, sillä niiden energiantuotto ei ole tehty sitä varten. Treenataan siis jotain, jota ei ole edes olemassa. Hieman sama kuin uskottaisiin bensamoottorin toimivan dieselillä kun vaan tankkaa naftaa ja ajaa tarpeeksi paljon. Kävelyttäminen jäykistää, koska se aiheuttaa jatkuvan rajun, eräällä tavalla kroonisen, ylirasitustilan."
        (lähde: GreyhoundWiki)

Tuosta se kysymys oikeastaan tuli mieleen... tekstissä ei kerrottu kuinka suuren rasituksen seurauksena tuollainen ylirasitustila tulee. Eihän koira sentään ihan sokerista ole, mutta tuo rakenne kyllä tosiaan on niin erilainen "normikoiraan" verrattuna, etten sitten osaa sanoa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1680
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1286
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      65
      1226
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    Aihe