PRO ANA

Miriabel

Mitä mieltä olette pro Ana -periaatteista? Onko Ana vihollinen vai ystävä?

Minä hyväksyn pro Ana -periaatteet, ja aion laihtua itsekin :) Vielä ainakin tuntuu että laihtuminen on vain kivaa

60

15833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamau

      Mikä on PRO ANA?

      • seen it all

        tietty laihdutus tuntuu eka kivalta jeejee mut sit kun on OIKEASTI sairas eikä PYSTY lopettamaan vaikka sydän reistailee, menkat on loppu, paleltaa ja pyörryttää ja kuolema kuiskailee luisilla harteilla ja mieli on synkistä synkin eikä mikään riitä ja lopulta makaat puolkuolleena nenämahaletkuissa niin eipä oo enää yhtää niin kivaa. pro anat ovat toisin sanoen sairastumisen alkuvaiheilla tai ei edes vielä sairaita laihdutus intoilevia anoreksiaa ihailevia tyttöjä jotka eivät ole käyneet pohjalla eivätkä tiedä minkälaisen asian kanssa ovat tekemisissä.. toisin sanoen pro anoja ei ole olemassakaan, he ovat wannabe anorektikoita.


      • Hannaahh
        seen it all kirjoitti:

        tietty laihdutus tuntuu eka kivalta jeejee mut sit kun on OIKEASTI sairas eikä PYSTY lopettamaan vaikka sydän reistailee, menkat on loppu, paleltaa ja pyörryttää ja kuolema kuiskailee luisilla harteilla ja mieli on synkistä synkin eikä mikään riitä ja lopulta makaat puolkuolleena nenämahaletkuissa niin eipä oo enää yhtää niin kivaa. pro anat ovat toisin sanoen sairastumisen alkuvaiheilla tai ei edes vielä sairaita laihdutus intoilevia anoreksiaa ihailevia tyttöjä jotka eivät ole käyneet pohjalla eivätkä tiedä minkälaisen asian kanssa ovat tekemisissä.. toisin sanoen pro anoja ei ole olemassakaan, he ovat wannabe anorektikoita.

        Hyväksyn. Se on just hyvä jos menkat loppuu, niistä ei sitten tarvitsisi enää huolehtia. Paitsi jos haluaa lapsia.


      • adsfasdfasdf

      • Anonyymi
        Hannaahh kirjoitti:

        Hyväksyn. Se on just hyvä jos menkat loppuu, niistä ei sitten tarvitsisi enää huolehtia. Paitsi jos haluaa lapsia.

        Kyse ei ole siitä, että eipähän tarvitse huolehtia kuukautisista vaan niiden loputtua on sitten vanhuksen tasolla, ei hormonitoimintaa, et jaksa mitään ja sairastut osteoporoosiin, hiuksesi lähtevät, saat pahoja sydänvaivoja ym. Jos sattuisit rakastumaan ja seurustelemaan miehen kanssa, jos nyt ilman naisellisia muotoja saisit henkisesti aikuisen tasolla olevan miehen iskettyä, ei ole kiva joutua kertomaan, että jäätte sitten lapsettomiksi halusitte sitä tai ette.


    • proana

      hyväksyn pro-anan ja oon itekki semmonen. mutta en hyväksy sitä että ihmiset näännyttää ittensä ihan luurangoksi

      • virheihminen

        Ana on nykyään elämäni sisältö, tarkoitus. Ana -sivustoilla on ihana yhteishenki, koskaan ei kiusata / tahallaan loukata ketään, koska kaikilla on sama päämäärä, tulla laihaksi - keinoja kaihtamatta.


      • kysyn vaan

        rajan?


      • 165/58
        virheihminen kirjoitti:

        Ana on nykyään elämäni sisältö, tarkoitus. Ana -sivustoilla on ihana yhteishenki, koskaan ei kiusata / tahallaan loukata ketään, koska kaikilla on sama päämäärä, tulla laihaksi - keinoja kaihtamatta.

        syvin olemus?
        Mikä se on?
        Minusta tuntuu mukavalta kun poitsuni ottaa rinnasta kiinni, ihailee sitä ja suutelee, sanoo ettei kauniimpaa olekkaan
        Totisesti pidän kiloistani kiinni !
        165/58


      • kysyn ??
        virheihminen kirjoitti:

        Ana on nykyään elämäni sisältö, tarkoitus. Ana -sivustoilla on ihana yhteishenki, koskaan ei kiusata / tahallaan loukata ketään, koska kaikilla on sama päämäärä, tulla laihaksi - keinoja kaihtamatta.

        miksi pitää luiden törröttää näkyvillä?
        Miksi tahdot olla ruma?


      • bmi 17
        165/58 kirjoitti:

        syvin olemus?
        Mikä se on?
        Minusta tuntuu mukavalta kun poitsuni ottaa rinnasta kiinni, ihailee sitä ja suutelee, sanoo ettei kauniimpaa olekkaan
        Totisesti pidän kiloistani kiinni !
        165/58

        katos ku jotkut aattelee itseään ja omaa hyvää oloa, eikä sitä että miehet tykkää ;D itelleni on ainakin tärkeämpää, että olen tyytyväinen itseeni, jos joku ei tykkää nii so what?? ja joo, en oo mikää 30-kilonen luuranko enkä siihen edes pyri, mut mulle normaalipaino on yhtä ku pyöreys ja pehmeys eli toisinsanoen rasva.
        Kyllähän minäki tykkään ku poitsuni ottaa rinnasta kiinni, suutelee ja sanoo ettei kauniimpaa olekaan :)
        Mutta ei se kuitenkaan muuta asioita miksikään. Tykkää tai on tykkäämättä, ihan sama. En ala toisten takia itseäni muuttamaan. Olen tyytyväinen itseeni laihana, joten...

        Mieluummin olen (lievästi) alipainoinen kuin normaalipainoinen pyöreän pehmeä tätivartaloinen.


      • 17v neitsyt
        165/58 kirjoitti:

        syvin olemus?
        Mikä se on?
        Minusta tuntuu mukavalta kun poitsuni ottaa rinnasta kiinni, ihailee sitä ja suutelee, sanoo ettei kauniimpaa olekkaan
        Totisesti pidän kiloistani kiinni !
        165/58

        Mut sul o poikkis!!!!! Joilalki ei oo vaikka kuinka kattelevat!

        Tyydyta oma seksihalus!


      • Sari*
        bmi 17 kirjoitti:

        katos ku jotkut aattelee itseään ja omaa hyvää oloa, eikä sitä että miehet tykkää ;D itelleni on ainakin tärkeämpää, että olen tyytyväinen itseeni, jos joku ei tykkää nii so what?? ja joo, en oo mikää 30-kilonen luuranko enkä siihen edes pyri, mut mulle normaalipaino on yhtä ku pyöreys ja pehmeys eli toisinsanoen rasva.
        Kyllähän minäki tykkään ku poitsuni ottaa rinnasta kiinni, suutelee ja sanoo ettei kauniimpaa olekaan :)
        Mutta ei se kuitenkaan muuta asioita miksikään. Tykkää tai on tykkäämättä, ihan sama. En ala toisten takia itseäni muuttamaan. Olen tyytyväinen itseeni laihana, joten...

        Mieluummin olen (lievästi) alipainoinen kuin normaalipainoinen pyöreän pehmeä tätivartaloinen.

        Omaa terveyttäsi? No tuo nyt oli vitsi...
        Alipaino edistää kaikkein vähiten hyvää terveyttä, jopa lievä ylipaino on joidenkin tutkimusten mukaan hyväksi terveydelle:
        http://www.webmd.com/diet/news/20090625/study-overweight-people-live-longer

        Varsinkin miehille, urheilevan ja kohtalaisen lihaksikkaalla ei ole mitään tarvetta edes pyrkiä BMI 25:n tai alle.

        Se mistä tässä on kyse, ja mitä et selvästikkään pysty edes itsellesi myöntämään, on sinun vääristynyt mielikuvasi siitä mikä on terveellistä. Se mikä taas silmää miellyttää on toki subjektiivista, mutta tässäkin kuulut vähemmistöön.


      • Elämä on lahja
        virheihminen kirjoitti:

        Ana on nykyään elämäni sisältö, tarkoitus. Ana -sivustoilla on ihana yhteishenki, koskaan ei kiusata / tahallaan loukata ketään, koska kaikilla on sama päämäärä, tulla laihaksi - keinoja kaihtamatta.

        Vanha viesti, mutta:

        kaikilla on sama päämäärä - joutua ruumisarkkuun ennen aikojaan ??

        - Sinun kehosi on sinun temppelisi, pidä itsestäsi rakastavasti huolta !


      • Funkadelicatessen
        bmi 17 kirjoitti:

        katos ku jotkut aattelee itseään ja omaa hyvää oloa, eikä sitä että miehet tykkää ;D itelleni on ainakin tärkeämpää, että olen tyytyväinen itseeni, jos joku ei tykkää nii so what?? ja joo, en oo mikää 30-kilonen luuranko enkä siihen edes pyri, mut mulle normaalipaino on yhtä ku pyöreys ja pehmeys eli toisinsanoen rasva.
        Kyllähän minäki tykkään ku poitsuni ottaa rinnasta kiinni, suutelee ja sanoo ettei kauniimpaa olekaan :)
        Mutta ei se kuitenkaan muuta asioita miksikään. Tykkää tai on tykkäämättä, ihan sama. En ala toisten takia itseäni muuttamaan. Olen tyytyväinen itseeni laihana, joten...

        Mieluummin olen (lievästi) alipainoinen kuin normaalipainoinen pyöreän pehmeä tätivartaloinen.

        Lähinnä kuullostaa, ettet halua aikuistua naiseksi vaan pysyä lähinnä poikana.


      • Lol(lipop)
        kysyn ?? kirjoitti:

        miksi pitää luiden törröttää näkyvillä?
        Miksi tahdot olla ruma?

        Miksi haluat että läskit näkyvät vaatteiden läpi?


    • kapuan tästä suosta !

      koska vallan saadessaan tuhoaa ihmisen.
      Mieti sitä kun hykertelet laihuuden ihanuutta.
      piste.

      • t-tii9900

        ite hyväksyn pro ana periaatteet oon itekki semmonen mutta ihan luurangon näköseksi ei oo hyvä.


      • proano??
        t-tii9900 kirjoitti:

        ite hyväksyn pro ana periaatteet oon itekki semmonen mutta ihan luurangon näköseksi ei oo hyvä.

        alotin joskus puol vuotta sitte tuon pro anailun ihan tyhmyyttäni ja masentuneisuuttani ja upposin siihen hommaan ja nykyään oon anorektikko/bulimikko mutta tuntuu kyllä pahalta sanoa mutta rakastan tätä mutta vihaanki tätä, kyllähän te syömishäiriöiset tiiätte mitä meinaan. vihollinen ja ystävä. se koukuttaa tosi nopeesti ja käyn edelleen niillä sivuilla --->hyviä vinkkejä. ne sivustot on tosi houkuttelevia ja niihin lankeaa tosi helposti.


    • saraea]

      Itse hyväksyn täysin, olen ollut jo useamman vuoden messissä. Niin kuin joku aiemmin jo sanoikin, loistava yhteishenki, koska kaikilla on yhteinen tavoite. Saa tsemppiä ja joku aina nostaa pystyyn jos elämä tuntuu kaatuvan päälle. Plus ne vinkit, maailman miljoona pro anaa keksii vaikka mitä kikkoja jos vaan jaksaa selailla blogeja ja foorumeita. Loistavia thinspo-kuvia, jotain mitä todella tavoitella. Näin me eletään. Ehkä joku tuntee sen elämän tuhlaamisena tms, mutta tämä on meidän valinta. Turha siitä kitistä.

      • --

        AHAHAAAAAA kuolen nauruun.


      • Vastuuttomia olette!

        Sanoisitkohan noin jos oma lapsellesi makaisi letkuissa kuoleman kielissä? Jotta turha kitistä?


    • tiumps

      itselläni on anoreksia, mutta en ole pro-ana, pidän heitä oikeastaan itseänikin sairaampina, vaikka en heitä väheksykkään, kaikilla on oikeus olla mitä haluavat ja kutsua itseään miksi haluavat.

      he eivät usein näe itsenään lihavempina kuin ovat vaan haluavat toden teolla olla alipainoisia, itse näen itseni normaalipainoista isompana, vaikka ok onhan tässä kyse vääristyneestä ruumiinkuvasta, mutta suurimmalla anorektikkoja se on, tuskin pro-anoilla.

      Pidän laihoista ihmisistä, pelkään lihoamista ja pidän ylipainoisuuttana no... suoraansanoen ällöttävänä, mutta niin voin sanoa myös niistä luurangoista... sairaita, ällöttäviä, vastenmielisiä, rumia... ja siltä luultavasti itsekin näytin kun olin huonoimmassa kunnossa, "afrikka nälkälapsi" vatsoineen päivineen

      koen että pro-anat haluavat olla sairaita, he haluavat sairauden, eivätkä halua siitä eroon... he haluavat olla sairaita, mutta ovat sitä vain fyysisesti. Henkisesti vain haluavat olla.
      tosin nyt puhun vain niistä pro-anoista jotka haluavat näyttää luurangoilta. pieni alipainoisuus kun ei ole mikään sairas leikki. Pro-anasta ei ole pitkä matka oikeaan sairauteen, luulen... tulee varmaan yhtä pakoinomaista, mutta sairaudella on aivan eri lätökohdat.

      ihmiset sanovat pro-ana "liikettä" lapselliseksi. Olen osittain samaa mieltä, mutta tosiasissa kaikki ihmisen toiminta saadaan näyttämään lapselliselta, kaikki. Joten no jaa.. kypsää ja kypsymätöntä.

      en voi sanoa ettenkö hyväksyisi pro-ana-perjaatetta, olkoon rauhassa... MUTTA lapsilta pois kaikki oikeudet näille sivuille... siinä on rajani, lapsien mieliä ne saastuttavat siinä missä aikuistenkin, mutta lapsen helpommin.

    • ffffffffffffff

      Jepa hyväksyn pro ana perjaatteet ja laihdutuksen.
      Laihdutus on kivaa ja oon pro ana hihi :)

      • Funkadelicatessen

        Pro katulätkä olis myös hieno ideologia. Pro subu myös.


    • Anti ana

      Miten olisi pro syöpä? Entäs miltä kuulostaisi pro skitsofrenia tai pro masennus? Älkää nyt hyvä ihme ihannoiko sairautta.

      • Nue

        Tämä on nyt vaan muodissa. En kyllä ymmärrä, mitä seksikästä on sairaudessa. Johtuu kai siitä että tiedän enemmän.

        Pelottaa, kun tämä voi olla sitä kun naisia on sorrettu holhoomaan ulkonäköään ennen todella pitkään miesten toimesta, mutta nyt se on jäänyt lillumaan naisten keskelle.
        Tämä ylilaihuus tuntuu myös kovasti liittyvän johonkin avuttomuuden ihailuun, ns. "Poikakaverini suojelee mua pikku keijukaista"....
        Ehh..
        ...
        Jos joku saa tuosta selvää niin hyvä!


    • pohtivainen

      Jos olisit itse (tai joku läheisesi olisi) kuolemaisillaan esimerkiksi syöpään ja joku ihastelisi, että "mä kyllä kannatan tätä pro syöpä -periaatetta, siis tosi siisti juttu, laihtuu ja kaikkee", mitäköhän olisit mieltä?

      • ghgg

        Minun mielestäni käsite "pro ana" on hieman... väärä? Harva ns pro anoista oikeastaan haluaa ANOREKSIAA, he haluavat vain sairauden. Eivät kai he tavoittele osteoporoosia, luiden murtumista, hampaiden kiillottomuutta ja reikiä, pahaa hengitystä ja kaikkea tuhansia oireita. On eri asia ihannoida LAIHUUTTA kuin ANOREKSIAA, sillä anoreksia on paljon muutakin kuin laihuutta (tai ei kaikilla edes laihuuttakaan, mainitakseni esim. normaalipainoiset anorektikot).

        On sairasta ehkä ihailla äärimmäisen laihoja ja sairaita ihmisiä, mutta ei mikään ihailu saa ihmistä miksikään anorektikoksi. Pro ana. Pitäisi poistaa se ana sieltä perästä, sillä anoreksia ja laihuus eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Ja anoreksia ei todellakaan ole mikään valinta, vaan SAIRAUS.


      • ghgg
        ghgg kirjoitti:

        Minun mielestäni käsite "pro ana" on hieman... väärä? Harva ns pro anoista oikeastaan haluaa ANOREKSIAA, he haluavat vain sairauden. Eivät kai he tavoittele osteoporoosia, luiden murtumista, hampaiden kiillottomuutta ja reikiä, pahaa hengitystä ja kaikkea tuhansia oireita. On eri asia ihannoida LAIHUUTTA kuin ANOREKSIAA, sillä anoreksia on paljon muutakin kuin laihuutta (tai ei kaikilla edes laihuuttakaan, mainitakseni esim. normaalipainoiset anorektikot).

        On sairasta ehkä ihailla äärimmäisen laihoja ja sairaita ihmisiä, mutta ei mikään ihailu saa ihmistä miksikään anorektikoksi. Pro ana. Pitäisi poistaa se ana sieltä perästä, sillä anoreksia ja laihuus eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Ja anoreksia ei todellakaan ole mikään valinta, vaan SAIRAUS.

        "Harva ns pro anoista oikeastaan haluaa ANOREKSIAA, he haluavat vain sairauden."
        piti siis kirjoittaa sairauden sijasta LAIHUUDEN.. sekoilen taas sanoissani..


      • Vihaksi pistää
        ghgg kirjoitti:

        Minun mielestäni käsite "pro ana" on hieman... väärä? Harva ns pro anoista oikeastaan haluaa ANOREKSIAA, he haluavat vain sairauden. Eivät kai he tavoittele osteoporoosia, luiden murtumista, hampaiden kiillottomuutta ja reikiä, pahaa hengitystä ja kaikkea tuhansia oireita. On eri asia ihannoida LAIHUUTTA kuin ANOREKSIAA, sillä anoreksia on paljon muutakin kuin laihuutta (tai ei kaikilla edes laihuuttakaan, mainitakseni esim. normaalipainoiset anorektikot).

        On sairasta ehkä ihailla äärimmäisen laihoja ja sairaita ihmisiä, mutta ei mikään ihailu saa ihmistä miksikään anorektikoksi. Pro ana. Pitäisi poistaa se ana sieltä perästä, sillä anoreksia ja laihuus eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Ja anoreksia ei todellakaan ole mikään valinta, vaan SAIRAUS.

        Tuskinpa kukaan nyt tosiaan tavoittelee anoreksian huonoja puolia, mutta kun ne nyt vaan tulevat siinä mukana. Osteoporoosi ja kaikki muut ikävät sivutuotteet kun eivät ole seurausta anoreksiasta psyykkisenä sairautena vaan aliravitsemustilasta, joka väistämättä tulee, jos laihduttaa itsensä sairaalloisen laihaksi, oli sitten virallisesti anoreksia tai ei.
        Kyllä se sairastaminen taitaa useimmilla syömishäiriöisillä alkaa aivan "tavallisena" laihdutuksena, jota ei sitten osaakaan lopettaa. Lähtökohtaisesti pitäisin "proanailua" vielä hasardimpana kuin normaalia laihdutusta, koska se on jo alun alkaenkin äärimmäisen epätervettä. Siitä ei ole kovin pitkä matka jatkuvaan laihdutuskierteeseen, kun mikään laihduttu kilomäärä ei enää riitäkään.
        Itse aivan ehdottomasti vastustan kaikenlaista pro ana -materiaalia. Siitä ei ole hyötyä sen enempää terveille ihmisille kuin anorektikoillekaan. Terveille ihmisille se antaa kovin vääristellyn kuvan aliravitsemuksesta ja painonhallinnasta ja syömishäiriöisten sairautta se vain ruokkii entisestään.
        Pidän "terveitä" pro anan kannattajia melkoisina pässinpäinä ja materiaalin tuottajia lähestulkoon yhteiskunnan vihollisina. Yritän itse olla päätymättä lukemaan esimerkiksi anoreksiablogeja, koska tiedän, että se tekee minulle todella huonoa. Taistelen itse syömishäiriöiden kanssa päivittäin ja minua suorastaan kuvottaa, että jotkut kehtaavat ihannoida tällaista tilaa.


      • .......
        Vihaksi pistää kirjoitti:

        Tuskinpa kukaan nyt tosiaan tavoittelee anoreksian huonoja puolia, mutta kun ne nyt vaan tulevat siinä mukana. Osteoporoosi ja kaikki muut ikävät sivutuotteet kun eivät ole seurausta anoreksiasta psyykkisenä sairautena vaan aliravitsemustilasta, joka väistämättä tulee, jos laihduttaa itsensä sairaalloisen laihaksi, oli sitten virallisesti anoreksia tai ei.
        Kyllä se sairastaminen taitaa useimmilla syömishäiriöisillä alkaa aivan "tavallisena" laihdutuksena, jota ei sitten osaakaan lopettaa. Lähtökohtaisesti pitäisin "proanailua" vielä hasardimpana kuin normaalia laihdutusta, koska se on jo alun alkaenkin äärimmäisen epätervettä. Siitä ei ole kovin pitkä matka jatkuvaan laihdutuskierteeseen, kun mikään laihduttu kilomäärä ei enää riitäkään.
        Itse aivan ehdottomasti vastustan kaikenlaista pro ana -materiaalia. Siitä ei ole hyötyä sen enempää terveille ihmisille kuin anorektikoillekaan. Terveille ihmisille se antaa kovin vääristellyn kuvan aliravitsemuksesta ja painonhallinnasta ja syömishäiriöisten sairautta se vain ruokkii entisestään.
        Pidän "terveitä" pro anan kannattajia melkoisina pässinpäinä ja materiaalin tuottajia lähestulkoon yhteiskunnan vihollisina. Yritän itse olla päätymättä lukemaan esimerkiksi anoreksiablogeja, koska tiedän, että se tekee minulle todella huonoa. Taistelen itse syömishäiriöiden kanssa päivittäin ja minua suorastaan kuvottaa, että jotkut kehtaavat ihannoida tällaista tilaa.

        Mielestäni anoreksia on sairaus, kuten muutkin sairaudet ja siinä on muitakin oireita kun laihuus. Ja jotkut nuoret jne. haluaisivat sen sen takia kun siinä laihtuu. Ja joskus tuntuu vähän myös siltä että jotkut haluavat huomiota vaikka eivät sitä huomaa, ja kohta sitten huomaavat ettei sitä pysty lopettamaan. Kunpa ihmiset tajuaisivat sen ja sen että jos tahtoo olla laiha niin ei tarvitse hankkia mitään anoreksiaa. Mieluumin olen terveellä tavalla laiha kun sillä sairaalla tavalla ja jos haluaa laihduttaan, niin ei tarvitse lakata syömästä, vaan lisää liikuntaa. Tämä on oma mielipiteeni.


      • hmph
        ....... kirjoitti:

        Mielestäni anoreksia on sairaus, kuten muutkin sairaudet ja siinä on muitakin oireita kun laihuus. Ja jotkut nuoret jne. haluaisivat sen sen takia kun siinä laihtuu. Ja joskus tuntuu vähän myös siltä että jotkut haluavat huomiota vaikka eivät sitä huomaa, ja kohta sitten huomaavat ettei sitä pysty lopettamaan. Kunpa ihmiset tajuaisivat sen ja sen että jos tahtoo olla laiha niin ei tarvitse hankkia mitään anoreksiaa. Mieluumin olen terveellä tavalla laiha kun sillä sairaalla tavalla ja jos haluaa laihduttaan, niin ei tarvitse lakata syömästä, vaan lisää liikuntaa. Tämä on oma mielipiteeni.

        ei kukaan vapaaehtoisesti halua sh:ta ! ei anoreksiaa mielestäni erikseen haluta itselleen !


    • Nue

      En ymmärrä heitä. Kyseessä on pelkkä syömishäiriö, enkä näe liian laihoissa mitään muuta kuin että se kertoo heidän elintasostaan (negatiivisesti).
      Tätä he ihannoivat:
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/LizzieVanZyl.jpg
      Kuolemaa.
      Tosin sen tutkiminen mielisairauksena on jännää, kun pidän psykologiasta. Jonkun asian puute jonkun mielessä kertoo lisää siitä, minkä terveen ihmisen pitäisi olla ajatusmaailmaltaan.
      Tekee kyllä pahaa ajatella kun joku kuolee hitaasti ja tuskaisesti, eläen loputtomasti odottaen "täydellisyyttä", joka on vaan huijaus jota nykyään niin romantisoidaan.

      • fgggf

        pari kertaa eksyny niille sivuille... niin et pitää tätä elämäntapana? tavallaanhan tämä onki sitä. mun elämään ei meinaa mahtua muutku kalorilaskurit, liikunta, ruoka, onnistumisen tunne ja itsensä palkitsemista. välillä myös itseinhoa...


      • Anti-ana

        Lisää vaan thinspokuvia tänne (ennestään tuntematon termi mulle, mutta kaikkea oppii). Tässä yksi:

        http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00345/NYHETER-20s17-louis_345906w.jpg

        Vaikka olen itsekin entinen syömishäiriöinen, on minun nykyään hirveän vaikea ymmärtää mitä siinä on sitten voitettu kun on pelkkä nahkainen, harvahiuksinen luukasa, joka ei enää pysty liikkumaan tai käyttämään aivojaan. Omalla kohdallani syömishäiriö ja muutkin masennukseni ilmentymät heijastelivat pitkälle sitä että minua pelotti itsenäistyä ja ottaa elämäni ohjat omiin käsiini. Janosin vain ihmisten/perheeni/ammattiauttajien sääliviä katseita ja voivotteluja.. hyi hemmetti, että hävettää.


    • Tanjjja
    • ???

      Mielestäni proanat ovat ihan "normaaleja" anorektikkoja.

      Proanailu on se sairauden alkuun kuuluva "kuherruskuukausi", kun epäterveestä laihdutuksesta on seurauksena vain laihtuminen, ei vielä muita seurauksia, kuten hiustenlähtö, ihon huononeminen, osteoporoosi, sydänvaivat yms. tiedätte kyllä.

      Anoreksiaanhan kuuluu sairautensa kieltäminen osalla ihmisistä. Niin kutsutut proanat väittävät, että se on elämäntapa, ei sairaus. Eli kieltävät tosiasian, että heillä on mielenterveydellisä ongelmia. Koska onhan aivan selvää, että nk. proanailu on sairasta, ja sitä eivät terveet ymmärrä.

      Eli se on anoreksiaan kuuluva alkuhuuma. Laihtuminen, täydellisemmäksi tulo, kontrolli, itsensä erityiseksi tunteminen, yhteisöön kuuluminen. Kyllä ne käsitykset vielä romahtaa.

      On turha yrittää verrata proanailua mihinkään prosyöpään, koska sh:t ovat mielen sairauksia, ihminen toimii sairaalloisen mielensä mukaan ja yrittää saavuttaa jotain. Syövässä syöpäsolut tekevät tuhon, ei ihminen, ja ainoa tavoite mikä siinä on, on parantuminen. Toki on toivottavaa, että anoreksiassakin tavoite olisi paraneminen, mutta siihen tilaan pääsy vie aikaa.

      • dgbdf

        ??? : veit jalat suustani! et olis voinu paremmin sanoa. täysin samaa mieltä.

        kukaan ei ole aivan terve, jos ihannoi sairaalloista laihuutta. he saattavat aluksi katsella noita kuvia, joissa on oikeasti pelkkää luuta ja nahkaa oleva ihminen (ei mikään laiha malli vaan), monet niistä vielä sanovat etteivät aio laihduttaa niin paljoa. aluksi lähtee kiloja ja pääsee tavoitteeseen, sitten se tavoitepaino vaan laskee ja laskee. ei enää tajua ja minä kuva jatkuu vääristyneenä, ei huomaa kuinka hemmetin laiha oikeasti on!
        lopulta löytää itsensä sairaalasta tai huonomminkin voi käydä.. sitten toiset pääsevät tästä yli itsekseenkin.

        alussa voi saada pidettyä itsensä kontrollissa jotenkin, eli osaa lopettaakin välillä, mutta lopulta tää sairaus ottaa sen pikkurillin sijasta koko käden ja sitten se onkin menoa... pelottavinta, että siinä ei itse tajua ollenkaan kuinka paljon se hallitsee jokapäiväistä elämäänsä. sitä ajatteleekin melkein joka välissä.

        siksi juurikin tämän kans ei kannattas pelleillä ja toivon oikeasti, ettei kukaan haluaisi kys. sairautta itselleen, 'vaan että olisi laiha'. joo on laiha, mutta kaikkea muuta paskaa tulee niskaan niin paljon ettei mitään rajaa.


      • .....
        dgbdf kirjoitti:

        ??? : veit jalat suustani! et olis voinu paremmin sanoa. täysin samaa mieltä.

        kukaan ei ole aivan terve, jos ihannoi sairaalloista laihuutta. he saattavat aluksi katsella noita kuvia, joissa on oikeasti pelkkää luuta ja nahkaa oleva ihminen (ei mikään laiha malli vaan), monet niistä vielä sanovat etteivät aio laihduttaa niin paljoa. aluksi lähtee kiloja ja pääsee tavoitteeseen, sitten se tavoitepaino vaan laskee ja laskee. ei enää tajua ja minä kuva jatkuu vääristyneenä, ei huomaa kuinka hemmetin laiha oikeasti on!
        lopulta löytää itsensä sairaalasta tai huonomminkin voi käydä.. sitten toiset pääsevät tästä yli itsekseenkin.

        alussa voi saada pidettyä itsensä kontrollissa jotenkin, eli osaa lopettaakin välillä, mutta lopulta tää sairaus ottaa sen pikkurillin sijasta koko käden ja sitten se onkin menoa... pelottavinta, että siinä ei itse tajua ollenkaan kuinka paljon se hallitsee jokapäiväistä elämäänsä. sitä ajatteleekin melkein joka välissä.

        siksi juurikin tämän kans ei kannattas pelleillä ja toivon oikeasti, ettei kukaan haluaisi kys. sairautta itselleen, 'vaan että olisi laiha'. joo on laiha, mutta kaikkea muuta paskaa tulee niskaan niin paljon ettei mitään rajaa.

        ..Jopa niinkin paljon, etten tiiä mitä tähä kirjottasin. Asiaa ois nimittäin niin paljon, että tekstikenttäkää ei riittäs. Sanonpaha vaa näille pro-anoille, eli voisko toisin sanoa wanna be-anoille, että hankkikaa nyt jo helevetti terveempää tekemistä kun on kerta mahollisuus. Huomiota saa muullaki tavalla.
        Syökää ku ette koe joka suupalaa nii perkeleen syyllisenä, ja ku teidän ajatukset voi vielä liikkua jossaki muualla ku siinä oravan pyörässä.


    • proanamia69

      ystävä

    • 8476bjhgtjor

      juttuna tässä on nyt se, että täällä on sekä entisiä anorektikoita yms.jotka ei halua muitten sairastuvan siihen, he tietävät mitä paskaa se on. Ja sitten on niitä jotka luulevat että pro-ana on hyväksi,että vain laihtuu vähä ja sitte on tyytyväinen,MUTTA sen jälkeen lankeavat laihuttamaan lisää ja heistä voi tulla anorektikoita oikeastikki,vaikkeivat he sitä uskoneet. Ja sitten voi olla pieni osa niitä,jotka käyvät pro ana sivuilla,mutta toteavat että niissä on jotain todella sairasta,ja ehkä muutama hyvä laihdutusvinkki. minä olen yksi niistä,eli jälkimmäisestä.en voi sanoa 100%varmasti ettei mustaki joskus tulis anorektikkoa.en todellakaan sitä halua. yleensä pärjään ilman mitään sivuja/laihutusvinkkejä,joskus hairahdan pro ana sivuille,mutta en sieltä oikeestaan löydä muuta inspiroivaa ku ne kuvat.tosin neki editoituja ja sairaita...ja tiedän että saan anorektikoiden vihat nyt päälleni, he uskovat että olen sairaas. ja kyllä painokäsitykseni ei ole ihan normaali,mutta tämä on silti mielipiteeni asiasta ja siksi sen sanoin.

      • pro-elämä

        Sanoisin, että suurin osa siellä hengaavista ihmisistä ovat ihan oikeita anorektikkoja. Ne wanna-be' t on lähinnä niitä 10-13-vuotiaita, jotka ei asiaa vielä ymmärrä millään tasolla. Musta noille sivuille pitäisi olla vähintään 16v ikäraja.

        Siellä on ihmisiä, jotka ovat sairaalakierteessä, on jo sydänvikoja sun muuta, paino on vaarallisen alhainen eikä keinoja kaihdeta. Jollain tasolla ehkä tajuavat, että kyse on sairaudesta, mutta silti "ana on ystävä" tai sanotaan, ettei sitä vain voi vastustaa. Ja se "vertaistuki" on kammottavaa: joku voi olla juuri tullut sairaalasta ja kertoo keinoja, joilla laistaa ruokailusta tms ja miten herää öisin jumppaamaan, ettei porukat huomaa, painotavoite on alle 40kg ja porukat tsemppaa, että "kyllä sä onnistut, oot jo hyvällä alulla, voimia sulle!"

        Pelottavaa ja surullista


    • haluaisinollalaiha?

      missä noita anoreksiaa ihailevia sivuja on? ku en löydä, voisko joku laittaa linkkejä?

      nimim.haluaisin olla laihempi?

    • selvinnyt

      kyllähän ensin haluaa laihtua, ja tekee mitä tahansa laihtuakseen. mutta sitten ei enään hallitse itseään. pian on luurankomainen ihminen, joka silti laihduttaa pakkomielteisesti. kerron omasta kokemuksestani, eikä se ollut ruusuilla tanssimista.

    • mietitääns

      Pro-ana on siihen asti kunnes sairastuu vakavasti, anoreksiaan. Tosissaan tahtoo laihtua, laihtuminen on kivaa, kuvittelee pystyvänsä lopettamaan. Yhtäkkiä ei tahdokkaan enää laihtua, tahtoo olla terve, mutta laihtuu/laihduttaa silti..

      Oikeestaan oon sitä mieltä että pro-anailulla ja anoreksialla ei oikeestaan oo paljookaan yhteistä..

    • MelkeinKuolin..

      Näin anoreksian sairastaneena ja vielä toipuvana, voin vain kehottaa ja toivoa, että anat tulevat järkiinsä, ennen kuin on liian myöhäistä. Tuo ei ole trendikästä, käyttäkää jotain turvallista laihdutus keinoa. Elämäni oli helvettiä, kun pelkäsin KAIKKEA ruokaa lopulta.

    • Yrpöt

      No laihduta! Tartteeko ryhtyä anojen periaatteita noudattamaan? On terveellisimpiäkin tapoja. Tuo voi viedä hengen. Tiedän.

    • proana
    • tiedostamattaankin

      Pro-anat ovat jo sairaita.

    • Hoikka ahmatti

      Miksi ihmiset sairastuvat anoreksiaan?

      1. Laihduttaminen aiheuttaa aivoissa tapahtuvia kemiallisia muutoksia, jotka voivat olla myös osittain perinnöllisiä.

      2. Laihuutta voidaan ihannoida persoonallisista ja kulttuuriin liittyvistä syistä, kuten pro-anojen tapauksessa.

      3. Anoreksian taustalla voi olla myös vaikeita elämäntilanteita ja kriisejä, muita mielenterveyshäiriöitä ja sairauksia, kuten masennusta ja fyysisiä sairauksia.

      Jos ihminen siis ihannoi anoreksiaa, hän ihannoi samalla kaikkea tätä:

      - sairaalloinen laihuus

      -puutostaudit, kuten anemia

      -aivojen lopullinen tuhoutuminen ( keho ei saa entsyymien rakentamiseen tarvittavia proteiineja lihasten kemiallisista reaktioista, joten se alkaa ottaa niitä aivoista)

      -päästä lähtevät hiukset ja ihon vaalea karvoitus

      - masennukseen liittyvät itsetuhoajatukset

      -sydämen rytmihäiriöt

      -kehon kemiallisen tasapainon muutokset

      -kognitiivisen (tarkkaavaisuuteen, havainnointiin ja oppimiseen) liittyvän suorituskyvyn laskeminen, sillä aivot eivät saa toimintoihin tarvittavia vitamiineja


      Hoikkana voi joka tapauksessa pysyä ilman sairaalloista laihduttamistakin. Vanhempieni painoindeksi on 32, ja omani 21,4. Syön täsmälleen samaa ruokaa kuin he ja lähes yhtä paljon. Samalla liikunnan määrää on kuitenkin lisättävä (kävin tänään heittämässä huvin vuoksi 20 km mittaisen pikkuisen pyörälenkin virkistyäkseni, ennen kuin aloin lukea kokeisiin). Samalla keho saa kaikki tarvittavat vitamiinit, ellei enemmänkin.

    • mepeee

      pro-ana on ihaninta mitä tiedän

      • _Mietteliäs_

        Surullista mihin tämä maailma on menossa!


    • Osa sairautta

      Pro-Ana on osa sairautta. Vasta kun olet sairaalassa pakkoruokinnassa ja sulla on rytmihäiriöitä tajuat, että olet sairas.

    • sairasko?

      Olen joskus eksynyt pro-ana sivuille, mutta en näe itseäni sairaana. Haluan laihduttaa, mutta teen sen terveellisellä tavalla (lisää liikuntaa)
      En myöskään ihannoi sairaalloista laihuutta, mutta osa noista kuvista pro-ana sivuilla on hyvinkin inspiroivia.

    • sairautta se kaikki

      mää kyllä ite koen sen pro ana jutun jo sairautena. Ne ihannoi laihuutta, ei välitä vaikka sairastuis anoreksiaan tai bulimiaan. Ei anorektikot halua että hiukset ohenee, ne huomaa sen jälkikäteen, pro anat tietää etukäteen ja se ei silti estä niistä. Niin eikös se tee niistä jo sairaita jos millään muulla ei ole väliä kuin sillä lahuudella? Näin aattelee ne anorektikotkin?

    • mm
    • dfhf

      "pro-anat" eivät välttämättä kaikki ole sairaita tulevia anorektikkoja, ehkäpä osa haluaa vain laihtua nopeasti, jos on oikeasti siihen tarvetta. :D

    • Anoreksikko

      Olen itse anoreksikko olen 13v 152cm painan 25kg

    • '..'...''--'

      Miksi nämä ProAnat yleensä syövät mitään, olemalla kokonaan syömättä laihtuu varmasti.

      Tietenkin syömättömyydestä olisi seurauksena kuolema, mutta miksi pitkittää sitä kuolemaa yleensäkään syömällä?

      Koko juttu on huomion hakuisuutta.

      Kuinka nopeasti kuolisivat autiolla saarella yksinään, ei olisi ketään jolta kävisivät kerjäämässä huomiopisteitä.

      Pysykää kotonanne - laihduttakaa lopulliseen lähtöpainoon.

      Ilmiö näyttää kiehtovan henkisesti heikkoja, joten pysykää poissa ihmisten ilmoilta tartuttamasta sairauttanne muihin heikkoihin yksilöihin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe