Monelle kululaiselle on ostettava reppua, penaalia, kyniä, vaatteita, jalkineita, suksia, luistimia, talvivaatteita, polkupyöriä... kaikki äidin pussista.
Isomman joutuu ostaa kirjat itse, matkat maksaa.... lukio ja ammattikoulu ei ole ilmaisia...
Isät kun maksaa sen pienen elarin kuussa, niin heillä ei ole mitään velvollisuutta osallistua lasten kuluihin! Järkyttävää, että äidit joutuu maksaa kaiken. Monet nykyisin ovat vielä työttömiä.
Isät varmaan nauraa, kun heitä ei koske ostokset mitenkään.
Minusta elarit pitää nostaa realistiselle tasolle. Syksyisin kulut on jaettava puoliski äidin kanssa. Eipä ihme, ettei moni isä edes taistel siitä, että lapset asuisi häne luonaan, sillä rahallisesti he pääsevät todella helpolla, eikä monikaan edes lasten kanssa aikaakaan vietä.
SItten joillaan on otsaa syytellä yh äitejä laiskuudesta, ahneudesta, ja hukkua törkeesti rumilla nimillä.... Onko niin, että isä on sankari aina, vaikka teki mitä tahansa?
Jos äiti noin teksisi, olisi hän vallan kamala... edelläolevin lisäksi.
Ny taas kulujen alettua, on äitien rahapussit
44
437
Vastaukset
- että vuoden aikana
yhden kuukauden elari menee lapsen parturiin. Vuodessa synttäripaketteihin toinen elari. Kuukauden elari vuodessa uimahalli- ja elokuvalippuihin. jne. Harrastuksiin kuluu kahden kuukauden elari vuodessa, matkoihin ja kuljetuksiin toinen mokoma. Silmälasit yhden kuukauden elari vuodessa. Käytetty polkupyörä joka toinen vuosi noin 1 kk:n elari vuodessa. Lapsen lahjoihin jouluna ja synttäreillä kahden kuukauden elari vuodessa. Noin 1kk:n elarit kesälomamatkailun sisäänpääsylippuihin. Ruokaan, asumiseen, lapsen huonekaluihin ja vuodevaatteisiin ja hygieniaan, matkailuun, lääkkeisiin ja lääkäreihin, kodin elektroniikkaan ja viihteeseen, lehtitilaukseen, palikoihin ja vesipyssyihin 24 kuukauden lähin osuus vuodessa.
Onneksi lapsilisät jäävät kokonaan kenkiin ja vaatteisiin, ettei lapsen tarvitse hävetä saituri-isäänsä.- laskeskele
Laskelmasi osoittaa, että elarit ovat 12 yksikköä ja sinun osuus 24 yksikköä / vuosi.
Joulu ja synttärilahjat kai maksat itse etkä elareista. Vai sanotko: nämä ovat isältä ? Samaten sinä nautit kesälomista lapsen kanssa ja varmaan tuot esiin maksavasi ne.
Eli isä 15 yksikköä ja sinä 21. Minkähän osuuden laskit lapsen osuudeksi asumisesta, varmaan henkilöluvun mukaan. Jos sinulla ei olisi lasta /lapsia, asuisitko kimppakämpässä ? Tarviiko silmälasit uusia joka vuosi ? Palikoita ja pyssyjä taitaa olla jo nurkat täysi... Laskelmassa taitaa olla vielä parin yksikön korjaus 17-19.
Laskepa uudestaan, jos olisit sinkku maksaisit kaikki perusmaksut ja asuisit vähintään kaksiossa yksin, samat telkkarit, kahvinkeittimet yms. niin ja maksaisit pikkuelarit lapsistasi ja sinä ja laspet kuuntelisivat: pienet elarit, paska äiti.
Hyvä, että vaatteisiin jää 146/kk.
Isän häpeä ja suru, jollei tapaa lapsia ja muista heitä lahjoilla. Oletko muuten noudattanut tapaamissopimuksen velvoitetta edistää lapsen ja muualla asuvan vanhemman yhteyden pitoa ? - vain äiti? Lapsenhan
laskeskele kirjoitti:
Laskelmasi osoittaa, että elarit ovat 12 yksikköä ja sinun osuus 24 yksikköä / vuosi.
Joulu ja synttärilahjat kai maksat itse etkä elareista. Vai sanotko: nämä ovat isältä ? Samaten sinä nautit kesälomista lapsen kanssa ja varmaan tuot esiin maksavasi ne.
Eli isä 15 yksikköä ja sinä 21. Minkähän osuuden laskit lapsen osuudeksi asumisesta, varmaan henkilöluvun mukaan. Jos sinulla ei olisi lasta /lapsia, asuisitko kimppakämpässä ? Tarviiko silmälasit uusia joka vuosi ? Palikoita ja pyssyjä taitaa olla jo nurkat täysi... Laskelmassa taitaa olla vielä parin yksikön korjaus 17-19.
Laskepa uudestaan, jos olisit sinkku maksaisit kaikki perusmaksut ja asuisit vähintään kaksiossa yksin, samat telkkarit, kahvinkeittimet yms. niin ja maksaisit pikkuelarit lapsistasi ja sinä ja laspet kuuntelisivat: pienet elarit, paska äiti.
Isän häpeä ja suru, jollei tapaa lapsia ja muista heitä lahjoilla. Oletko muuten noudattanut tapaamissopimuksen velvoitetta edistää lapsen ja muualla asuvan vanhemman yhteyden pitoa ?se pitää ostaa vai sanooko lapsi, että tämä on äidiltä? Jos lapsi ei tienaa mitään, on vanhempien se ostettava ydessä, isä ja äiti maksaa!! Miksi se on ävain äidin maksettava?
Jos lapsi haluu ostaa isälle isänpäiävälahjan, eikä tienaa mitään, äiti ostaa, niin sanooko lapsi, että tämä on äidiltä?
Eli myönnät, ett äiti maksaa aina enemmän kuin isä. Meillä ainakin, isä ei maksa kahden ammattikoululaisen maksuja mitään. Opintotuella molemmat ostaa mitä oystyy, ja jos ei pysty ei osta kirjoja, eikä mene kouluun. Ei minun kuulu maksaa kaikkien lasten kuluja yksin. Vaikkei se ole isän velvollisuus enää, mutta luulisi auttavan omia lapsia ilman velvollisuutta. Vanhana tietää, kun ei tukenut lapsia, ei lapsetkaan tue vanhaa isää. - kaverien lahjoista
vain äiti? Lapsenhan kirjoitti:
se pitää ostaa vai sanooko lapsi, että tämä on äidiltä? Jos lapsi ei tienaa mitään, on vanhempien se ostettava ydessä, isä ja äiti maksaa!! Miksi se on ävain äidin maksettava?
Jos lapsi haluu ostaa isälle isänpäiävälahjan, eikä tienaa mitään, äiti ostaa, niin sanooko lapsi, että tämä on äidiltä?
Eli myönnät, ett äiti maksaa aina enemmän kuin isä. Meillä ainakin, isä ei maksa kahden ammattikoululaisen maksuja mitään. Opintotuella molemmat ostaa mitä oystyy, ja jos ei pysty ei osta kirjoja, eikä mene kouluun. Ei minun kuulu maksaa kaikkien lasten kuluja yksin. Vaikkei se ole isän velvollisuus enää, mutta luulisi auttavan omia lapsia ilman velvollisuutta. Vanhana tietää, kun ei tukenut lapsia, ei lapsetkaan tue vanhaa isää."Lahjoihin syntymäpäivinä ja jouluina kahden kuu.." siis omien lasten lahjoihin. En yhtään pistä vastaan t e i d ä n tapauksessa maksat enemmän kuin isänsä.
Sinä elät lasten kanssa, omalla valinnallasi elätät yli 18-vuotiaita. Sinä ja laspet voivat olla mielissään tästä. Mies on tehnyt toisen valinnan. Hän ei elä lasten kanssa. Se miten tukee lapsia, kun lapset muuttavat omilleen, jää nähtäväksi. Jos teinien ainut yhteyden otto on: anna rahaa ja sinä päivät haukut: paska isä, maksaa niin vähän. Voi jonkinlaista vieraantumista tapahtua.
Kohtuullisten asumiskulujen jälkeen, teille pitäisi jäädä toimeentulominimi/pää, joka on enemmän kuin yksin asuvilla opiskelijoilla opintoraha, ja hekin ostavat kirjat.
Oletko tsekannut tulonne toimeentulotukilaskurilla. Vai onko pointti, että vaikka sinulla on vara elättää lapset , täytyy haukkua lasten isää ja marttyroida: ei ole varaa ostaa kirjoja. - ihan jakeluun
laskeskele kirjoitti:
Isän häpeä ja suru, jollei tapaa lapsia ja muista heitä lahjoilla. Oletko muuten noudattanut tapaamissopimuksen velvoitetta edistää lapsen ja muualla asuvan vanhemman yhteyden pitoa ?Olisin voinut ynnätä minun ja isän maksamat elarit ja vähentää niistä kulut ja sitten olisin saanut lopputulokseksi 12 kuukauden elarin verran miinusta, tajusitko? oolalaa, laskin vain yhden lapsen kulut ja vieroittamisesta, taidat itse olla vieroittaja lälälälääläläälä
- ei ole tarkoitettu lapse
laskeskele kirjoitti:
Isän häpeä ja suru, jollei tapaa lapsia ja muista heitä lahjoilla. Oletko muuten noudattanut tapaamissopimuksen velvoitetta edistää lapsen ja muualla asuvan vanhemman yhteyden pitoa ?vaan minulle, lähivanhemmalle. Minä olen yh, ei lapsi lälälällääälläläläällläläää
- omatkin kulut
ihan jakeluun kirjoitti:
Olisin voinut ynnätä minun ja isän maksamat elarit ja vähentää niistä kulut ja sitten olisin saanut lopputulokseksi 12 kuukauden elarin verran miinusta, tajusitko? oolalaa, laskin vain yhden lapsen kulut ja vieroittamisesta, taidat itse olla vieroittaja lälälälääläläälä
Siis sinä 136 isä 136. Vähennät kulut, niin sinun määrittelemät kulut. Yhdessä maksettavia kuluja eivät ole sinun lahjat lapselle (isä ostaa omansa, jos ostaa), sinun kesälomareisut lapsen kanssa, sinun aikuisen osuus asumiskuluista ja kulut, jotka sinulla olisi sinkkunakin (tv,netti,muut lehdet kuin Aku Ankka,kodinkoneet, perusmaksut sähköistä, vakuutukset,auto...)
Edelleen maksat enemmän kuin isä ja olet sen tuonut esiin. Mutta ymmärrätkö, että aikuisen elämä maksaa yksinkin ja maksaa siitä "pikku" elaritkin.
Yksi esimerkki äidistä, joka maksoi "enemmän" kuin isä:
Nettotulot 1200, asumiskulut (aikuisen osuus) 600, oma peruselanto 480, elatuskyky 120. Miten pystyi maksamaan enemmän kuin isä (pikkuelari 136). - niinkö se
ei ole tarkoitettu lapse kirjoitti:
vaan minulle, lähivanhemmalle. Minä olen yh, ei lapsi lälälällääälläläläällläläää
olikin? minun mielestäni yh-korotuksella on tarkoitus paikata sitä aukkoa minkä isän lähtö aiheuttaa taloudellisesti. eli kyllä se lapseen kuuluu laittaa se korotus. ainakin jos käyttää järkeään niissä asioissa.
- mutta etän osuus
niinkö se kirjoitti:
olikin? minun mielestäni yh-korotuksella on tarkoitus paikata sitä aukkoa minkä isän lähtö aiheuttaa taloudellisesti. eli kyllä se lapseen kuuluu laittaa se korotus. ainakin jos käyttää järkeään niissä asioissa.
onkin elatusmaksu, lapsilisä kuuluu jokaiselle suomessa asuvalle lapselle ja YH-korotus yksinhuoltajalle, ei suinkaan lapselle paikkaamaan etän osuutta vaan paikkaamaan yksinhuoltajan verovähennyksen poistamista.
Harmittaako :) - 12kk elarivaje
omatkin kulut kirjoitti:
Siis sinä 136 isä 136. Vähennät kulut, niin sinun määrittelemät kulut. Yhdessä maksettavia kuluja eivät ole sinun lahjat lapselle (isä ostaa omansa, jos ostaa), sinun kesälomareisut lapsen kanssa, sinun aikuisen osuus asumiskuluista ja kulut, jotka sinulla olisi sinkkunakin (tv,netti,muut lehdet kuin Aku Ankka,kodinkoneet, perusmaksut sähköistä, vakuutukset,auto...)
Edelleen maksat enemmän kuin isä ja olet sen tuonut esiin. Mutta ymmärrätkö, että aikuisen elämä maksaa yksinkin ja maksaa siitä "pikku" elaritkin.
Yksi esimerkki äidistä, joka maksoi "enemmän" kuin isä:
Nettotulot 1200, asumiskulut (aikuisen osuus) 600, oma peruselanto 480, elatuskyky 120. Miten pystyi maksamaan enemmän kuin isä (pikkuelari 136).Pitääkö sinulle kädestä pitäen syöttää joka selkokielinen tavu? LAPSEN OSUUS? Ymmärrätkö sinä, että asumisesta lasketaan pieni osuus lapsen osuudeksi, ja mm. lapsen vakuutusmaksut kuuluisivat ilman muuta puolitettaviin maksuihin elareiden jälkeen, samoin harrastukset. Ihan perusasiana, ilman kädenvääntöjä mikä kuuluu peruselariin ja mikä ei.
Ymmärrätkö? Lähi maksaa kaksi kertaa sen verran lapsen peruselämästä kuin etä. Vaatehankinnat yms. tehdään lapsilisällä. YH-korotus kuluu esim. lapsenhoitopalkkioihin, kun ei ole toista jolle jättää lapsensa esim. elokuvareissun ajaksi. Jos yh-lähi halua lapselleen normaalin lapsiperheen elämän, hän jää joka kuukausi elarin verran miinukselle. Joten elari voisi olla puolikkaan verran korkeampi. Laskenko sen sinulle valmiiksi? 68euroa.
Jos lähi haluaa elämälleen jotain viihdettä tai sosiaalista tapahtumaa, lapslisän YH-korotus kuluu lapsenvahtipalvelun kustannuksiin tai sairaanlapsen hoitopalkkioon.
Lapsen syntymäpäivälahjat ja kesälomamatkat ja parturikäynnit ja syntymäpäivien välissä ostetut ankkataskarit ja starwars valomiekat ovat lapsen peruselämistä jonka minä maksan joka tapauksessa. Lapsi saisi samat asiat vanhemmiltaan, jos emme olisi eronneet, miten ne eivät hänen elämäänsä kuulu enää kun isä muutti muualle? Minä en kuluta yhtään sen enempää yh:na kuin aviovaimonakaan. Miksi lapsen pitäisi kuluttaa vähemmän, ettei etän tarvitse osallistua samalla panoksella kuin lähikin?
Minun määrittelmä lapsen kulutus on aivan taatusti eri kuin etävanhemman laskelma. Lapsihan ei saisi enää kuluttaa mitään etänsä kukkarosta. Kirjasto riittäisi viihdykkeeksi ja kaurapuuro ravinnoksi. - mimmania
12kk elarivaje kirjoitti:
Pitääkö sinulle kädestä pitäen syöttää joka selkokielinen tavu? LAPSEN OSUUS? Ymmärrätkö sinä, että asumisesta lasketaan pieni osuus lapsen osuudeksi, ja mm. lapsen vakuutusmaksut kuuluisivat ilman muuta puolitettaviin maksuihin elareiden jälkeen, samoin harrastukset. Ihan perusasiana, ilman kädenvääntöjä mikä kuuluu peruselariin ja mikä ei.
Ymmärrätkö? Lähi maksaa kaksi kertaa sen verran lapsen peruselämästä kuin etä. Vaatehankinnat yms. tehdään lapsilisällä. YH-korotus kuluu esim. lapsenhoitopalkkioihin, kun ei ole toista jolle jättää lapsensa esim. elokuvareissun ajaksi. Jos yh-lähi halua lapselleen normaalin lapsiperheen elämän, hän jää joka kuukausi elarin verran miinukselle. Joten elari voisi olla puolikkaan verran korkeampi. Laskenko sen sinulle valmiiksi? 68euroa.
Jos lähi haluaa elämälleen jotain viihdettä tai sosiaalista tapahtumaa, lapslisän YH-korotus kuluu lapsenvahtipalvelun kustannuksiin tai sairaanlapsen hoitopalkkioon.
Lapsen syntymäpäivälahjat ja kesälomamatkat ja parturikäynnit ja syntymäpäivien välissä ostetut ankkataskarit ja starwars valomiekat ovat lapsen peruselämistä jonka minä maksan joka tapauksessa. Lapsi saisi samat asiat vanhemmiltaan, jos emme olisi eronneet, miten ne eivät hänen elämäänsä kuulu enää kun isä muutti muualle? Minä en kuluta yhtään sen enempää yh:na kuin aviovaimonakaan. Miksi lapsen pitäisi kuluttaa vähemmän, ettei etän tarvitse osallistua samalla panoksella kuin lähikin?
Minun määrittelmä lapsen kulutus on aivan taatusti eri kuin etävanhemman laskelma. Lapsihan ei saisi enää kuluttaa mitään etänsä kukkarosta. Kirjasto riittäisi viihdykkeeksi ja kaurapuuro ravinnoksi.En oikein ymmärrä tätä sinun pointtiasi ??
En ala saarnaamaan enkä syvällisemmin ruotimaan , mutta ...
Sanoit että kulutat saman verran kun jos olisit aviossa !
Eli sinulla täytyy olla aika tosi hyvä työ .
Itse olen ollut yh kolme vuotta , ja olen joutunut oppimaan elämään pienemmällä rahamäärällä .
En usko että monella yksinhuoltajalla olisi varaa pistää kahdeb kuukauden elareita pelkästään joululahjoihin ??
Eli minun tapauksessa ostaisin lapsilleni ( 2 tyttöä ) 800 eurolla lahjoja !! Huh huh .
Lapsia kasvatetaan rakkaudella ei materialla .
Omista kuluistani olen jättänyt melkein kaikki huvit pois .
Käyn kyllä joskus harvoin ulkona jne , mutta esim meillä ostetaan oikeastaan kaikki vaatteet alesta ja tasan niistä paikoista joista saan henkilökunta alennusta.
Ei minun lasten ole tarvinnut silti hävetä vaatteitaan vaikka ne ei mitään viimeistä muotia olekkaan .
Kannattaisi varmaan sinun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ... - kahdet kulut
12kk elarivaje kirjoitti:
Pitääkö sinulle kädestä pitäen syöttää joka selkokielinen tavu? LAPSEN OSUUS? Ymmärrätkö sinä, että asumisesta lasketaan pieni osuus lapsen osuudeksi, ja mm. lapsen vakuutusmaksut kuuluisivat ilman muuta puolitettaviin maksuihin elareiden jälkeen, samoin harrastukset. Ihan perusasiana, ilman kädenvääntöjä mikä kuuluu peruselariin ja mikä ei.
Minun määrittelmä lapsen kulutus on aivan taatusti eri kuin etävanhemman laskelma. Lapsihan ei saisi enää kuluttaa mitään etänsä kukkarosta. Kirjasto riittäisi viihdykkeeksi ja kaurapuuro ravinnoksi.Meillä kyllä elatusapulaskelmassa noteerattiin yksi harrastus/lapsi, toisella jalkapallo ja toisella soittikset. Ja sopimuksessa selvästi lukee sidottu e l i n k u s- t a n n u s i d e k s i i n. Sellainenkinn asia siellä lukee, että päättyy, kun lapsi täyttää 18.
Vaadit elarien nostoa, alkoi koulu tai loppui, oli kesä tai talvi, nousi ruuan hinta tai laski oli pyhä tai arki.
Edelleen sinä maksat itse ostamasi lahjat ja reisut.
Minä etänä laitan lapsille lahjat ja vien heidät reisuihin, jos haluavat tulla. Jos sinulla on etä, joka ei muista laspia synttäri/joulu, en voi sille mitään. Tai etä joka ei vie lapsia mihinkään. Tai, jos lapset eivät "halua" matkustaa isän kanssa, mietipä onko sinulla m i t ä ä n osuutta asiaan, oletko koskaan haukkunut lasten isää, tai elareita lasten kuullen ?
Meillä lasten elintaso laski eron jälkeen, laski lähin elintaso ja laski etän elintaso. Syynä samat tulot, mutta kahdet asumis- yms, menot. - pitäisi laskea
mimmania kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä sinun pointtiasi ??
En ala saarnaamaan enkä syvällisemmin ruotimaan , mutta ...
Sanoit että kulutat saman verran kun jos olisit aviossa !
Eli sinulla täytyy olla aika tosi hyvä työ .
Itse olen ollut yh kolme vuotta , ja olen joutunut oppimaan elämään pienemmällä rahamäärällä .
En usko että monella yksinhuoltajalla olisi varaa pistää kahdeb kuukauden elareita pelkästään joululahjoihin ??
Eli minun tapauksessa ostaisin lapsilleni ( 2 tyttöä ) 800 eurolla lahjoja !! Huh huh .
Lapsia kasvatetaan rakkaudella ei materialla .
Omista kuluistani olen jättänyt melkein kaikki huvit pois .
Käyn kyllä joskus harvoin ulkona jne , mutta esim meillä ostetaan oikeastaan kaikki vaatteet alesta ja tasan niistä paikoista joista saan henkilökunta alennusta.
Ei minun lasten ole tarvinnut silti hävetä vaatteitaan vaikka ne ei mitään viimeistä muotia olekkaan .
Kannattaisi varmaan sinun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ...lapsen tai omaa elintasoa siksi että etä ei ole halukas enää osallistumaan lapsen elintason ylläpitämiseen. Etän varallisuus ei ole tipahtanut minnekään eron jälkeen, eikä minunkaan varallisuuteni ole tippunut, miksi lapsen elintason tulee laskea?
Minulla on arvot täysin hyvässä mallissa, ja haluan että lapseni saavat sen, minkä kuka tahansa meidän vanhempien ansiotuloiset lapset ydinperhessäkin. Miksi lasten pitäisi laskea elintasoaan? Tai minun että saisin ylläpidettyä lasten elintason ydinperheajan tasolla, koska kenekään meidän tulot tai menot eivät ole muuttuneet? Ei myöskään etävanhemman!
Kahden kuukauden etän maksaman elarinsuuruinen summa joulu- ja syntymäpäivälahjoihin; siis 2 x 136, toisaallahan kerroin mitä minä maksan MINUN elatussummallani. Puhutaan kulusummien suuruudesta verrattuna etän maksamaan elatukseen, tajusitko. Eikä esim. tietokone lahjana ole mikään turhuus, joten äkkiäkö sinäkin saat sen kuukausittaisen 800 euron? elatusmaksun hyötylaitteseen hukattua. Ja joo-joo halusin ymmärtää elatussumman samalla tavalla väärin kuin sinäkin teit minun kirjoituksestani. (Tuskinpa sinä 400 euroa saat exältäsi per tyttö.) Ihmeteltävää, että edes osallistuit tähän keskusteluun, koska saat sen 200, joka minun mielestäni olisi kohtuullinen kuukausittainen kulukorvaus lapsen elämästä.
Onko minun nyt ostettaava alesta ja tarjouskoreista, koska etä ei halua enää osallistua lapsen elämään? Ei se niin mene, tyttö hyvä. Eikä ydinperheaikaisen (normaalin) elintason ylläpitäminen ole merkki materialla kasvattamista, ja rahavarojen ehtyessä kasvattaminen olisikin silmänkääteessä rakkaudellista, sinä bluffaat itseäsi tai sitten kasvatit lapsiasi materialla ydinperheessä ja olet nähnyt valon olemalla köyhä.
Olen ollut yksinhuoltajana 3 kertaa kauemmin kuin sinä, ja olen suhteellisen hyväpalkkainen yh-äiti. - En lähde minnekään
kahdet kulut kirjoitti:
Meillä kyllä elatusapulaskelmassa noteerattiin yksi harrastus/lapsi, toisella jalkapallo ja toisella soittikset. Ja sopimuksessa selvästi lukee sidottu e l i n k u s- t a n n u s i d e k s i i n. Sellainenkinn asia siellä lukee, että päättyy, kun lapsi täyttää 18.
Vaadit elarien nostoa, alkoi koulu tai loppui, oli kesä tai talvi, nousi ruuan hinta tai laski oli pyhä tai arki.
Edelleen sinä maksat itse ostamasi lahjat ja reisut.
Minä etänä laitan lapsille lahjat ja vien heidät reisuihin, jos haluavat tulla. Jos sinulla on etä, joka ei muista laspia synttäri/joulu, en voi sille mitään. Tai etä joka ei vie lapsia mihinkään. Tai, jos lapset eivät "halua" matkustaa isän kanssa, mietipä onko sinulla m i t ä ä n osuutta asiaan, oletko koskaan haukkunut lasten isää, tai elareita lasten kuullen ?
Meillä lasten elintaso laski eron jälkeen, laski lähin elintaso ja laski etän elintaso. Syynä samat tulot, mutta kahdet asumis- yms, menot.kunnan virastoon vaatimaan etältä korkeampaa elatusmaksua, koska jos ammatti-ihmiset katsovat että 136e tänä päivänä on oikea summa, niin se olkoon niin. Todellisuudessa sen pitäisi olla korkeampi.
Meidän perheessä laski vain lasten elintaso, ja etän elintaso nousi saman verran.
Olen tarkka tuloista ja menoista, ja vertailu on helppoa kun on pitänyt vuosikausia kirjanpitoa talousmenoistaan.
Kyse ei ollut siitä, mistä rahoista retket ja lahjat maksetaan, vaan summista, oletteko te ihan pölkkyjä. Puhutaan elatusmaksun suuruisista SUMMISTA, ei siitä tietystä setelistä, jonka etä tai minä laitamme lasten tileille.
Nouskoon vaan elinkustannusindeksin mukaan, mutta peruslähtösumma on väärä, koska 200 euroa on oikeampi summa kuin valtion määrittelemä 136 euroa.
Aivan turha lähteä vihjailemaan minun osuuttani lasten ja isän tapaamisiin, se ei ollut asian ydin, mutta sinä heikkoegoisena halusit tuoda sen tähän keskusteluun, koska et muuta keksinyt saadaksesi minut näyttämään "pahalta lähiäidiltä". Opettele provoilemaan kunnolla tai jätä se tekemättä. - harmita mutta
mutta etän osuus kirjoitti:
onkin elatusmaksu, lapsilisä kuuluu jokaiselle suomessa asuvalle lapselle ja YH-korotus yksinhuoltajalle, ei suinkaan lapselle paikkaamaan etän osuutta vaan paikkaamaan yksinhuoltajan verovähennyksen poistamista.
Harmittaako :)sinua harmittaa, miten veroton tulo voi paikata verovähennystä? :D
- team mothers at work
harmita mutta kirjoitti:
sinua harmittaa, miten veroton tulo voi paikata verovähennystä? :D
Oli aika, kun lopullisessa verotuksessa oli erityinen yh-vähennys. Se poistettiin ja tilalle tuli lapsilisän yh-korotus, snaijasitko? Yh-korotus on huoltajalle tarkoitettu, ei-korvamerkitty korvaus, joka on kätevää maksaa lapsilisän yhteydessä. Se voisi myös olla erillinen Kelan maksama yh-lisä, mutta ehkä järkevämpää näin. Tietenkin olisi osalle, eli mm. sinulle helpompaa ymmärtää yh-korotus käytännössä, jos se maksettaisiin erillisenä yh:n tilille :)
Jos sinua kovasti riepoo jokaiselle yh-lähille maksettava yh-korvaus, voithan ehdottaa kansanedustajaehdokkaallesi, että lapsilisän yh-korotus poistetaan ja verotuksen yh-vähennys palautetaan, ja sen saa silloin jokainen lähi verotettavan ansiotulonsa mukaan. Sopii ainakin minulle oikein hyvin. - ikinä kuullukkaan
team mothers at work kirjoitti:
Oli aika, kun lopullisessa verotuksessa oli erityinen yh-vähennys. Se poistettiin ja tilalle tuli lapsilisän yh-korotus, snaijasitko? Yh-korotus on huoltajalle tarkoitettu, ei-korvamerkitty korvaus, joka on kätevää maksaa lapsilisän yhteydessä. Se voisi myös olla erillinen Kelan maksama yh-lisä, mutta ehkä järkevämpää näin. Tietenkin olisi osalle, eli mm. sinulle helpompaa ymmärtää yh-korotus käytännössä, jos se maksettaisiin erillisenä yh:n tilille :)
Jos sinua kovasti riepoo jokaiselle yh-lähille maksettava yh-korvaus, voithan ehdottaa kansanedustajaehdokkaallesi, että lapsilisän yh-korotus poistetaan ja verotuksen yh-vähennys palautetaan, ja sen saa silloin jokainen lähi verotettavan ansiotulonsa mukaan. Sopii ainakin minulle oikein hyvin.moisesta vähennyksestä? milloin oli tollanen aika? miksi se vähennys yleensä oli? ja miksei sitä ollu sitten ydinperheellä? siksi kun oli mies mukana rahoittamassa perheen elämää, eikös vaan? sitten kun se mies poistuu kuvioista niin yhäriresuille piti keksiä yh-korotukset että edes vähän paikattaisiin sitä taloudellista vajetta lapsen elättämisessä, minkä miehen lähtö aiheutti.
- Sateen ropinaa
ikinä kuullukkaan kirjoitti:
moisesta vähennyksestä? milloin oli tollanen aika? miksi se vähennys yleensä oli? ja miksei sitä ollu sitten ydinperheellä? siksi kun oli mies mukana rahoittamassa perheen elämää, eikös vaan? sitten kun se mies poistuu kuvioista niin yhäriresuille piti keksiä yh-korotukset että edes vähän paikattaisiin sitä taloudellista vajetta lapsen elättämisessä, minkä miehen lähtö aiheutti.
Vastaus kysymykseesi milloin:
"Kaikki perheet häviäjiä" alaotsikon alta:
yksinhuoltajavähennys on poistettiin
verotuksesta vuonna 1994.
Mitä suuremmat perheen palkkatulot
olivat, sitä enemmän se oli
hyötynyt lapsikohtaisista verovähen-
nyksistäja sitä enemmän se
menetti uudistuksessa. Vastaavasti
vähiten menettivät ne perheet,
joita perhepoliittiset verovä
hennykset olivat hyödyttäneetkin
vähiten: pienituloiset kahden huoltajan
perheet ja pienituloiset yksinhuoltajaperheet."
Vastaus kysymykseesi ydinperheistä:
"Poliittinen valinta" alaotsikon alta:
Vuosien 1994–2001 perhetukipolitiikassa
ovat siis häviäjiä kaikki lapsiperheet.
Perhetukijärjestelmä on kuitenkin
poliittinen valinta, jossa päätetään,
millaisia perheitä halutaan
tukea – vai halutaanko tukea kaikkia
perheitä saman verran lapsista
aiheutuvien kustannusten vuoksi."
http://www.tek.fi/tek-lehti/102s22-23.pdf
Miksi kysyt minulta - yksinhuoltajalta, asioita,
joita voisit tivata kansanedustajaehdokkaaltasi?
Pitäisikö minun olla vastaanottamatta yh-lisiä?
Kumpaan ryhmään sinä kuulut - yyhoot vai ydinperheet?
Anna kun veikkan, et kumpaankaan.
Sitten pieni huom. on yhäreitä,joilla ei ole
ikinä ollut mies taloudellisena tukena ;) - se elareita
Sateen ropinaa kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi milloin:
"Kaikki perheet häviäjiä" alaotsikon alta:
yksinhuoltajavähennys on poistettiin
verotuksesta vuonna 1994.
Mitä suuremmat perheen palkkatulot
olivat, sitä enemmän se oli
hyötynyt lapsikohtaisista verovähen-
nyksistäja sitä enemmän se
menetti uudistuksessa. Vastaavasti
vähiten menettivät ne perheet,
joita perhepoliittiset verovä
hennykset olivat hyödyttäneetkin
vähiten: pienituloiset kahden huoltajan
perheet ja pienituloiset yksinhuoltajaperheet."
Vastaus kysymykseesi ydinperheistä:
"Poliittinen valinta" alaotsikon alta:
Vuosien 1994–2001 perhetukipolitiikassa
ovat siis häviäjiä kaikki lapsiperheet.
Perhetukijärjestelmä on kuitenkin
poliittinen valinta, jossa päätetään,
millaisia perheitä halutaan
tukea – vai halutaanko tukea kaikkia
perheitä saman verran lapsista
aiheutuvien kustannusten vuoksi."
http://www.tek.fi/tek-lehti/102s22-23.pdf
Miksi kysyt minulta - yksinhuoltajalta, asioita,
joita voisit tivata kansanedustajaehdokkaaltasi?
Pitäisikö minun olla vastaanottamatta yh-lisiä?
Kumpaan ryhmään sinä kuulut - yyhoot vai ydinperheet?
Anna kun veikkan, et kumpaankaan.
Sitten pieni huom. on yhäreitä,joilla ei ole
ikinä ollut mies taloudellisena tukena ;)maksava mies mikä luultavasti on sen yhärin lapsen isä, niin maksakkin sitä elaria tukeakseen sitä yhäriä taloudellisesti? vaikkakin se maksu on lapsen lapsen elatukseen tarkoitettu, niin se ei silti poista sitä tosiasiaa että se on taloudellista tukea yhärille. vai saako kaikki yhärit elarinsa kelalta kun niillä ei ole lapsilleen isää eli miestä?
- Singing in the rain
se elareita kirjoitti:
maksava mies mikä luultavasti on sen yhärin lapsen isä, niin maksakkin sitä elaria tukeakseen sitä yhäriä taloudellisesti? vaikkakin se maksu on lapsen lapsen elatukseen tarkoitettu, niin se ei silti poista sitä tosiasiaa että se on taloudellista tukea yhärille. vai saako kaikki yhärit elarinsa kelalta kun niillä ei ole lapsilleen isää eli miestä?
Ei etävanhempi tue lähin taloutta, vaan hän kustantaa oman osuutensa lapsen elatuksesta, ja jos tämä etä ei olisi halunnut lasta, hän olisi ehkäissyt. Se on ihan tietoinen valinta, saako ja joutuuko osallistumaan lapsensa elättämiseen. Sinulla on hieman hakusessa nämä talouspuolen asiat, mutta täällähän niitä voi sitten tietämättömälle ja kysyvälle selventää. Kyllä ne kaikki lähit, joiden lapsen isää ei ole virallisesti vahvistettu, saavat elatustuen Kelalta, näin on... sen tiesitikin, hienoa.
- maksupiikki
Ilmeisesti sama aloitus elarien nostamiseksi, milloin "hinnat nousee", milloin kesäelarit pitäisi olla suuremmat, kun lapset syövät kotona. Nyt siis pitäisi saada suuremmat elarit, kun lapset menevät kouluun syömään ja hiihtävät sinne kesät talvet.
Pieni elatusmaksu isältä (tai kelalata) 136 , lapsilisä 146, työttömän äidin mahtava osuus 136 , yhteensä 418/kk. Monessa ydinperheessäkään ei ole enempää lasta kohti käytössä, vaikka onkin maksupiikki koulun alussa.
Jotkut isät viettävät aikaakin lapsen kanssa ja kustantavat välineitä. Olen kuullut tapauksesta, että isän tyttöystävä osti tokaluokkalaiselle kouluvälineitä (80€).
Jotkut isät tapaisivat lapsia, jos PAS ei olisi pitkällä.
Jotkut isät eivät välitä pätkääkään, harmi että tunnet vain sellaisia.- tapaisivat lapsia,
jos PASKA-etän uusikko ei olisi turpa pitkänä.
- Nappi!!!
Tosin en tiedä mikä toi PAS juttu on mutta olen samaa mieltä että nämä ääliöt on aina vinkumassa. Oli kausi mikä tahansa. Kesäelärit, jouluelarit, koulunalottajais elarit, talvielarit, kevät elarit, synttärielarit!!! Mikä järki tässä on? Millon on hyvä ja millon riittää?
- tapaisivat lapsiaan myös
tapaisivat lapsia, kirjoitti:
jos PASKA-etän uusikko ei olisi turpa pitkänä.
jos PASKA-lähiäiti
ei olisi turpa pitkänä ja aina VINKUMASSA lisää lisää lisää... - tapaisivat lapsiaan
tapaisivat lapsiaan myös kirjoitti:
jos PASKA-lähiäiti
ei olisi turpa pitkänä ja aina VINKUMASSA lisää lisää lisää...ei mistään syystä eikä mistään hinnasta, olipa uusikko tai exä millainen tahansa.
Vastuunpakoilijat, erosta vittuuntuneet, elatusmaksusta kitisijät hanttapulit... syitä aina löytyy. Useimmin kuultu syy on ex-vaimon harjoittama lasten ja isän vieroittaminen toisistaan {N A U R A A} =D=D=D=D=D=D=D=D=D=D=D=D
ja kuuleppa aito-mäkisijä, pidä sinä turpasi kiinni, kun sulla ei ole mitään mistä antaa lisää lisää lisää lisää...
Ja sitten on mäkisijän tapaiset hullut, joille ei kukaan terve äiti lapsia anna, vaikka papereissa lukisi kolmeen kertaan yhteishuoltaja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - rauhoittavat
tapaisivat lapsiaan kirjoitti:
ei mistään syystä eikä mistään hinnasta, olipa uusikko tai exä millainen tahansa.
Vastuunpakoilijat, erosta vittuuntuneet, elatusmaksusta kitisijät hanttapulit... syitä aina löytyy. Useimmin kuultu syy on ex-vaimon harjoittama lasten ja isän vieroittaminen toisistaan {N A U R A A} =D=D=D=D=D=D=D=D=D=D=D=D
ja kuuleppa aito-mäkisijä, pidä sinä turpasi kiinni, kun sulla ei ole mitään mistä antaa lisää lisää lisää lisää...
Ja sitten on mäkisijän tapaiset hullut, joille ei kukaan terve äiti lapsia anna, vaikka papereissa lukisi kolmeen kertaan yhteishuoltaja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ottamatta?
- sinunlaisellesi
rauhoittavat kirjoitti:
ottamatta?
pitää puhua kielellä, jota sinunlaisesi ymmärtävät.
- lapsistaan kun ei ole
Nappi!!! kirjoitti:
Tosin en tiedä mikä toi PAS juttu on mutta olen samaa mieltä että nämä ääliöt on aina vinkumassa. Oli kausi mikä tahansa. Kesäelärit, jouluelarit, koulunalottajais elarit, talvielarit, kevät elarit, synttärielarit!!! Mikä järki tässä on? Millon on hyvä ja millon riittää?
PAKKO! Jos hinnat nousisi vuodessa 50 % niin äidit maksaa, isät ei, koska elarit ei nouse joka vuosi.
- nouse
lapsistaan kun ei ole kirjoitti:
PAKKO! Jos hinnat nousisi vuodessa 50 % niin äidit maksaa, isät ei, koska elarit ei nouse joka vuosi.
isän palkkakaan joka vuosi.
- nousevat, se on lähin
nouse kirjoitti:
ongelma ;)
- sidottu, FAKTA
nousevat, se on lähin kirjoitti:
ongelma ;)
Jos elinkustannusindeksi ylittää 5% elatusmaksut nousevat.
- käännös Anu Suomela
Nappi!!! kirjoitti:
PAS ei tässä yhteydessä tarkoita pokeri-alkoholi-seksi-riippuvuutta. Vaan vanhemmista vieroittamista. Googlaa: PAS-syndrooma, lapsen huoltoriidat, käännös Anu Suomela. Sieltä tunnistaa tälläkin palstalla meuhkaajat.
- vs. etä-tapaus
rauhoittavat kirjoitti:
ottamatta?
Hyvä, että muistit ottaa lääkkeet. Keuhkoamisesi alkaa olla etä-tapauksen luokkaa
- maksettava vaikkei
nouse kirjoitti:
palkka nouse. Isän ei tarvi maksaa.
- olet sellainen?
käännös Anu Suomela kirjoitti:
PAS ei tässä yhteydessä tarkoita pokeri-alkoholi-seksi-riippuvuutta. Vaan vanhemmista vieroittamista. Googlaa: PAS-syndrooma, lapsen huoltoriidat, käännös Anu Suomela. Sieltä tunnistaa tälläkin palstalla meuhkaajat.
Paranetko siitä kun lapsi täyttää 18 vuotta?
- hieno asia,
sinunlaisellesi kirjoitti:
pitää puhua kielellä, jota sinunlaisesi ymmärtävät.
että otat rauhoittavasi ajallaan.
Muista ottaa huomennakin!
- Isukkihan se
Lapseni 14 ja 16 vuotta asuvat minulla, siis isällään. Käyvät äitinsä luona ehkä kerran kuukaudessa. Pyöritän itse kaiken ja siten myös maksan viulut.
Äiti, jonka kuukausitulot ovat yli 6000 € katsoo, että hän ei suostu maksamaan 260 €:a/lapsi enempää. Kyllä lasten elämä muuttui kokolailla, kun perheen tulot romahtivat ja oli alettava elää sen mukaan.
Moni voi pitää tuota riittävänä, mutta kyllä elatuksessa on otettava huomioon se, millaista lasten elämä on ollut ja erityisesti se, millainen äidin elatuskyky on. Minusta hänen elatuskyky on varsin hyvä.
Isukki- rautalankaa
sanottakoon sitten etä ja lähi. Äidit eivät ole pyhiä, kuten eivät isätkään. Etä joka luikertelee elareista on paska, ole sitten kumpaa sukupuolta tahnsa.
- Se summa
"Minusta elarit pitää nostaa realistiselle tasolle"
Mikähän olisi semmoinen summa mikä riittäisi yh-perheelle?
Omasta kokemuksesta työnantajana ja etä-isänä tiedän, että ihminen on perusluonteeltaan ahne ja jos tänään saat kympin, ni parin kuukauden päästä haluat toisen kympin lisää, sen vanhan päälle!.
Ihmisen ahneudella ei yleensä ole loppua ja johonkin on se etä-isukinkin tai äidin on raja vedettävä.
Tosin sossu auttaa reppahousuja hädän hetkellä, siellähän on niitä ihania femakkolepakkotanttoja, jotka ymmärtävät yhteiskunnasta syrjääntyneitä ihmisiä ja antavat rahaa yhteiskunnan yhteisestä kassasta, jota etä-isä niska vääränä kartuttaa elatusapujen lisäksi.- jos oma isä ei
lapsistaan piittaa ja avusta. Silloin veronmaksajat maksaa toisten lasten kulut, onko se sinusta kivaa? Eikö olisi järkevämpää, että omat vanhemmat kustantaa omat lapset, jotttei sinunkaan veroistasi mene muille?
- ajatusmailmani
jos oma isä ei kirjoitti:
lapsistaan piittaa ja avusta. Silloin veronmaksajat maksaa toisten lasten kulut, onko se sinusta kivaa? Eikö olisi järkevämpää, että omat vanhemmat kustantaa omat lapset, jotttei sinunkaan veroistasi mene muille?
Veteleppähän vähän happea, happea ja lisää happea keuhkoihin.
Olet oikeassa. Se on ihan perseestä. Mutta elämme Suomen demokraattisessa tasavallassa, jossa jokaisella yhteiskunnan jäsenellä on oikeus elää, olla olemassa, riistää yhteiskuntaa ja lihottaa omaa mahtavaa persettä yhteiskunnan avustuksella tekemättä yhtään mitään!
Onko se oikein, että osa yhteiskunnan jäsenistä maksaa paskahousujen kulut?
Ei ole! ja siinä olet oikeassa.
- Kyllä naurattaa
Mahtavaa kun maksaa vain pikku elarin ja te haarakiilaiset loput. Voiko riemulla olla rajaa.
Tv. Isi - Vastailen kuitenkin
Että tilanteessa,jossa äiti on lähihoitaja jolle isä maksaa(tai kela) sen minimin yhdestä lapsesta 136 euroa ja kela yhdestä/ensimmäisestä lapsesta 146 euroa lapsilisää ja laitetaan äidin oma osuus 136 euroa(kuten isäkin maksaa) niin sehän tekee jo kuussa 418 euroa. Sekö ei yhdelle lapselle riitä kuussa? Ajattel paljon se on vuodessa;yli 5000 euroa eikä niitä suksia ja luistimia ym tarvitse joka kuukausi ostaa eikä aina joka vuosikaan,ja käytettynä saa halvalla. viime talvena saatiin merkkisukset monot ja sauvat 50€:lla käytettynä,hokkarit 7v lapselle 15€(ihan tuliterät) jne..kun vähän vaivautuu etsimään netistä ja kirppiksiltä ym. Juuri ostettiin alkuviikosta reppu euromarketin alesta 13 euroa,penaali on ehjä ja hyvä viime vuodelta,kouluvaatteisiin meni 80€ kun ostin alesta jo viime keväänä jne.
Valitettavaa on,että opintotuet ovat opiskelijalla pienet,ihan niilläkin jotka omillaan asuvat(eivät siis vanhempien luona) mutta sitten pitää keksiä lisätienestiä.
Kuluja on lapsella ympäri vuoden,toki ehkä syksyllä enempi kerralla,mutta niin se vain on. Tuskin ihan täysin yllätyksenä tuli kun lasta aloitte hankkimaan?
Täytyyhän sen isänkin oma elämisensä maksaa eikä ole tarkoitus että hän kaiken ylimääräisen antaa sinulle. Olette eronneet ja tilanne on tämä. - totta?????
mutta onneksi saat ne kulut takaisin kuluvuoden aikana kun ei tarvitse tehdä pennuilles lounasta, ei ole kun aamiainen päivällinen ja iltapala :D koulu tarjoaa lounaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1021534Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2181012- 124859
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42761- 8749
- 65736