Suurriistan metsästys

Amerikanbulldoggi

Väitän, että parempaa isojen petojen metsästykseen käytettävää koiraa ole kuin amerikanbulldoggi. Sääli, ettei Suomessa saa käyttää kiinni käyvää koiraa metällä. Vedotaan touhun raakuuteen, mutta todellisuudessa luolakoira metsästys on yhtä raakaa. Onneksi on näitä työkoiralajeja, joiden avulla voidaan pitää mm. tämän rodun kohdalla ja muutama hyvä kasvattaja, jotka arvostavat näitä ominaisuuksia koirassa. Niin moni hyvä rotu on mennyt persiilleen ulkomuotojalostuksen kustannuksella. Liikaa kiinnitetään koiran ulkonäköön ja massavuuteen huomiota, työkoiran ehdoton yläraja alkaa olee 50-55kg ja harva niistäkään soveltuu kovaan työhön!

4

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan...

      ...sen kestävyys ja nopeushan tunnetusti riittää suomalaisessa metsä- ja suomaastossa vaikka useiden minuuttien mittaiseen metsästyshetkeen esim. karhun perässä... :-D

      En tiedä miten se toimisi Korkeasaaressa, mutta ei tosiaan taitaisi kovin pitkään rahkeet kestää maastossa. Suurriistakoiralta (ja metsästyskoiralta yleisesti) tarvitaan muutakin kuin tahtoa ja kykyä toimia oikein riistan kohdatessaan. Metsästysinto ja kestävyys ovat näistä muista asoista ihan kärkipäässä. Koiran kun pitää myös jaksaa ensin hakea se riista jostakin - vaikka se veisi tunteja ja peninkulmia toisensa perään.

      • amerikanbulldoggi

        Ab:n veressä on ajokoiraa ja linjoja on monia, standard linjan nartut on lähempänä 30kg ja urokset 40kg, joten kestävyyttä riittää tarvittaessa. On käytetty ajokoirien kanssa yhteisajueessa, mutta turhautuneena, kun saalista ei ole löytynyt ovat tappaneet ajokoiria. Parhaiten toimiin uros ja narttu metsästysparina.


      • niin...
        amerikanbulldoggi kirjoitti:

        Ab:n veressä on ajokoiraa ja linjoja on monia, standard linjan nartut on lähempänä 30kg ja urokset 40kg, joten kestävyyttä riittää tarvittaessa. On käytetty ajokoirien kanssa yhteisajueessa, mutta turhautuneena, kun saalista ei ole löytynyt ovat tappaneet ajokoiria. Parhaiten toimiin uros ja narttu metsästysparina.

        Et selvästikään tunne aihetta.

        Mitä luulet amerikanbuldogille tapahtuvan kun se yrittää tappaa karhun?


      • amerikanbulldoggi
        niin... kirjoitti:

        Et selvästikään tunne aihetta.

        Mitä luulet amerikanbuldogille tapahtuvan kun se yrittää tappaa karhun?

        Tyhmä koira pääsee hengestään, olipa se minkä rotuinen tahansa. Miksi noilla sitten on metsästetty karhujakin amerikan mantereella. Ja täytyy olla koiraansa kyllästynyt, jos yhdellä ns. tarttuvalla koiralla suurriistaa metsästää. Toi karhu homma on kyl myönnettävä, et en lähtis siihen. Lähinnä mielessä villisian metsästys, tosin oon nähnyt videoita missä jämtikin tarttuu karhuun kiinni yksinään. Luin vanhoja kirjoituksia amerikanbulldoggi tyyppisistä koirista, mitkä olivat 1800-luvulla tappaneet (4 koiraa) leijonan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe