"Elämä opettaa, jos ei muuta, niin ainakin hiljaa kävelemään."
Mitä pitääkään sisällään sanonta
13
2321
Vastaukset
- yhdistettiin
vanhuus ja viisaus, kai.
- O - O
vauhti hiljenee väistämättä jossain vaiheessa, toisilla aikaisemmin toisilla myöhemmin.
- tsandii
vastauksen?
- kukin ..
tsandii kirjoitti:
vastauksen?
ymmärtää, miten haluaa. Ei sanonnoilla ole välttämättä mitään yhtä, ainutta merkitystä.
- kun isäpuoleni
jalat meni siihen kuntoon,että
hä nen liikkumisensa oli huonoa.
hän sanoi,jos elämä ei ole muuta opettanu
niin ainakin hiljaa kävelemään.
hänellä oli eritilanteisiin erilaisia
sanontoja.
itselleni tulee sellaisissa tilanteissa mieleeni aina,että näinhän se isä sanoi. - minuakin
Minä itse nuorena ihmettelin, kun äitini sanoi, että elämä on vaikeaa. Ihmettelin sitä siksi, kun asuin kotona äidin huolenpidon turvassa, joten en silloin ymmärtänyt, että elämä tulisi mukamas vaikeaksi.
Nyt kyllä ymmärrän, kuten myös sen, että elämä on opettanut hiljaa kävelemään.
Kun itse on 67-v ja lapsenlapset 5-v ja 3-v ja pitäisi kilpaa juosta, tai pelata ihmeellisiä pelejä, siis jotain jääkiekkoa, golfia yms. niin kyllä vanhus on kovilla.
Uskomatonta on myös se, että en pääse portaista ylös ja alas, kuten ennen, joten jonkinlainen kuntosali pitäisi järjestää, koska omatoimisuus ei siihen näköjään riitä.
Pidempään, kun olen yksin, niin olen aivan jäykkä, mutta lapsenlasten luona kummasti vetreydyn. Siellä kun on pienoinen pakko telmiä noitten lapsosten kanssa ja tarhassa heidät on viellä opetettu kauniisti pyytämään; "Tulisitko mummi please leikkimään kanssani"?
Ihmettelen muuten kysyjän motiivia ja ennenkaikkea ikää, jos ei vielä tiedä, miten hiljaa joutuu iän myötä kävelemään.
Jos ikä sallii lukea Kalle Päätalon kirjaa "Viimeinen savotta", niin siellä ainakin Vikke Nilolle selvisi tämä hiljaa kävely.
Tällä palstalla pitäisi olla sen ikäiset, jotka muistavat ns. kortti systeemin. Oli ruokatarvikkeet, kahvi, sokeri, (maalaistalosta kun olen, niin en tiedä/muista, oliko lihat ja leipäainekset, ainakin niitä lähetettiin kaupunki sukulaisille), mutta viinakset oli minunkin muistini mukaan kortilla, tai ainakin piti olla erillinen viinakortti, jolla sitä pystyi ostamaan.
Olisi se nyt muistojen arvoinen, jos olisin sellaisen hankkinut, mutta eipä tullut edes "pieneen mieleeni" moinen turhuus.
Jatkakaa tietojanne tästä kortti ajasta, niin opimme hiljaa kävelemään, ja ymmärtämään, että elämä on kuitenkin vaikeaa, kun äidin huolenpidon helmoista lähtee ja yrittää sopeutua toisen puolison kanssa asumaan yhdessä.- uteliaisuus ..
tuosta viinakortista, piti katsoa netistä.
Isällä muistan sen olleen. Varmaan on minulla jossain tallessakin.
Se on ollut voimassa jopa vuoden 1970 loppuun asti, kertoi Google. uteliaisuus .. kirjoitti:
tuosta viinakortista, piti katsoa netistä.
Isällä muistan sen olleen. Varmaan on minulla jossain tallessakin.
Se on ollut voimassa jopa vuoden 1970 loppuun asti, kertoi Google.minullakin. Muistan ihan hyvin, miten hain oman viinakortin. Se taisi olla enemmän protestia, kun siihen aikaan monet ihmiset paheksuivat asiaa ja arvostelivat erityisesti naisten käymistä viinakaupassa. - Oli ihan kiva sanoa, että minullakin on viinakortti ja katsoa ihmisten hämmästyneitä ilmeitä. - - Tosin kortista oli hyötyä myös työssäni, kun ei tarvinnut enää pyytää autonkuljettajaa näyttämään omaa korttiaan, kun hain työpaikalla asiakkaille tarjottavia juomia Alkosta. - - Muistelen, että jossain vaiheessa kortin avulla valvottiin ja rajoitettiin ostettavien juomien määrää ja siksi piti olla tilauskirje mukana, jotta voi osoittaa juomien tulevan suuremman joukon kulutukseen. Syntymäpäivän aikoihin sai myös ostaa vähän enemmän. - - Muistelen, että ensin rajoituksia löystettiin ja hyvin pian sen jälkeen luovuttiin kokonaan kortin käytöstä. Suuremmista kertaostoista piti vielä pitkään sen jälkeenkin neuvotella myymälän esimiehen kanssa ja perustella ostotarve hänelle. Määristä en muista. Omassa kortissani on muutamia leimoja, vaikka se ehti olla käytössä varsin vähän aikaa.
olivat käytössä ja monia muitakin kortteja. Säännösteltävät tuotteet ja myönnetyt ostomäärät vaihtelivat ajoittain luultavasti ainakin osin tarjonnan mukaan. - Esim. synttärikakun leipominen ei ollut ollenkaan yksinkertainen juttu kaupungissa. Luulenpa, ettei moni sellaisesta olisi uneksinutkaan. - - Ehkä olisi hyvä muistella niitä aikoja, kun puhutaan tämän päivän puutteista.
- - Sain muutamia kortteja muistoksi äidiltäni, mutta olen näköjään jo antanut ne eteenpäin seuraavalle sukupolvelle. Muistelen kuulleeni, että pienille lapsille myönnettiin suurempia annoksia joitain tuotteita ja miehille ja naisille taisi myös olla erilaisia määriä. - - Eri tuotteiden kortit oli painettu eri värisille papereille ja niistä leikattiin kaupassa pienen pieniä lipukkeita, jotka kauppias joutui tilittämään kansanhuoltoon tai jonnekin. Sillä yritettiin pitää mustan pörssin kauppaa kurissa.
- pikkumummukka
muistan savosta seuraavan sanonnan; " Herra ei ole antanut järkeä vaan hitaamman käynnin".
Olen huomannut todeksi joskus. Kun on viini maistunut hellepäivinä ja askel alkanut lipsua liukkaalla nurmella, laulu raikanut ja jopa tanssinaskeleet jalkoja vieneet.Mummukka on mennyt tallaamaan ruohikkoa- kaupungissa ? Oletteko huomanneet ne matalat vaijeriaidat on ruohikkojen ympäriltä poistettu, jo aika päivää sitten. Eikä kieltolappuja näy.
Ja se viisaus----> Ei me muuteta maailmaa, mailma muuttaa meitä.
- Lintuinen
Se meinaa mulle suunnilleen samaa kuin "Hiljaa hyvä tulee".
Ei enää hökellä ja tee harkitsemattomia päätöksiä, oppii puntaroimaan asioita. Katselee ja kuuntelee, tarkkailee. Psyykkinen ja sosiaalinen vauhti hiljenee, elämän laatu paranee kun henkisyys kasvaa.
Symboloinpa asian omalla tavallani: Kävellen näkee maisemasta enemmän kuin autoillen.- pikkumummukka
Ihmettelen alinomaan mihin päiväni hupenevat. Herään aikaisen aamulla koska olen aamuihminen. Iltäpäivällä olen huulipyöreänä joko ilta tulee. Sisareni kanssa nauramme miten meistä on tullu vömmelöitä. Jo pelkkä lähtö vie aikaa. Kun on elänyt puutteen aikaa niin tietenkin pitää kotona olla aina hiukan kuluneet,risat röijyt ja ne pitää kylille lähtiessä vaihtaa parempiin. Vielä muutama vuosi taapäin ajelin launtaisin pyörällä Hakiksen halliin hakemaan kalaa ja lihaa. Kävinpä joskus keskustassa pyörällä. Nyt kauppamatkat ovat siirtyneet lähimpään kauppakeskukseen. Onneksi siellä on kaikki palvelut. En kyllä ehtisi enää palkkatyötä tehdä. On tämä mukavaa olla ja ihmetellä. Kaikkina päivinä ei tarvitse tehdä muuta kuin lämmitää ruokaa pakkasesta ja kuunnella elämän ääniä ulkoa. Meillä on lupa löhöä ja nauttia saavuttamastamme eläkkeestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2902977- 2101181
- 841173
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1281159- 871132
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051050- 65872
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?25765- 71747
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?59627