Hei!
Olen ajatellut hakea nyt syksyllä Helsinkiin Haaga Helia-ammattikouluun Johdon assistentti kielet-linjalle. Tahtoisinkin kysellä alaa opiskelleilta paria askarruttavaa asiaa:
-kuuluiko valintakokeeseen ennakkomateriaalia, johon tutustuttiin? En ainakaan Helian sivuilta löytänyt tietoa muista kuin soveltuvuus sekä kielikokeesta...
-minkälaisin tehtävin matemaattista päättelykykyä testattiin?
Itse en ole juuri lukiossa panostanut matematiikkaan, joten vähän epäilyttää sen suhteen.
-minkälaisia opinnot olivat? Kuinka paljon luettavaa kertyi esim. viikossa? Tiedän, että sisältö riippuu tietysti pitkälti omista vapaista valinnoista, mutta jotain yleistä olisi mukava tietää
-ovatko mahdollisuudet työskennellä ulkomailla hyvät? Itse tahtoisin panostaa espanjaan, englantiin, ruotsiin sekä ranskaan, mutta pääsevätkö johdon assarit helposti ulkomaille töihin?
Ja vielä lopuksi kaikille jo valmistuneille ja työelämään sijoittuneille:
-onko työ vastannut mielikuvaasi? (työnkuva, palkkaus, mielenkiintoisuus jne)
Kiitos paljon vastanneille! :)
johdon assistentti ja kielet?
3
492
Vastaukset
- -läöä
tässä muutamaan kysymykseesi vastaus. Pääsykokeisiin ei ole erillista materiaalia, kokeet pohjautuvat noin kolmen vuoden opintoihin. Matemaattisen päättelykyvyn testejä ei kannata pelätä, ne ovat ongelmanratkaisutehtäviä tyyliin 3 5=?
- pweojfewpogvr
up
- ex-assi
Itse voin vastata, näin hieman koulutusohjelmaa opiskelleena, muutamaan kysymykseesi.
Pääsykokeessa ei ole ennakkomateriaalia. Koe koostui loogista päättelyä mittaavista tehtävistä (esim. Mensan testit) ja sanallisia tehtäviä mm. ohjeiden lukutaidosta, psykologisista kysymyksistä ym. Matematiikan tehtävät olivat semmoista lukion lyhyen matikan tasoa. Minulla "pääsykokeeseen" kuului myös psykologin haastattelu. Tietääkseni assarin sisäänpääsykokeet painottuvat paljon enemmän kuin muiden koulutusohjelmien sisäänpääsykokeet, nimenomaan alalle sopivuuteen (persoonallisuuden, taitojen, motivaation ym. suhteen). Itse ainakin sain ihan persoonallisuustestin tulokset siitä, miten "hyvin" alalle niin sanotusti soveltuu.
Opiskelusta. Kieliä on todella paljon! Siis suurin osa opiskelusta meneekin siihen, että kasaat pisteitä niistä KOLMESTA pakollisesta kielestä. Mikäs siinä jos kielet ovat kutsumus. Toisaalta kun ajattelee, kuka oikeasti tarvitsee työelämässä useampaa vierasta kieltä aktiivisesti?
Valinnanvaraisia opintoja on aika vähän (okei pääaineen saa onneksi valita ja kurssit siihen liittyen), mutta aika pitkälle, kuten AMK:hon kuuluu, sinulle löydään pakollisten opintojen lista ja suositeltu opintojen suoritusjärjestys käteen. Nämä kattavat opinnoista ainakin 70 %.
Opinnot muutenkin käsittävät paljon opintoja, joita ei tarjota pakollisena muille koulutusohjelmille kuin asseille. Mikäli esim. kurssit suomen kielen rakenteista ja kielioppivirheiden korjaamisesta kiinnostavat, asseilla niitä on.
Lukemista tulee samalla lailla kuin muille. Jokaisen tunnin päätteeksi tulee alue, joka "oman oppimisen kannalta" tulisi lukea ennen seuraavaa tuntia. Tietenkään tämä ei ole aina mahdollista ja kunkin kurssin opettaja pitää omaa kurssiaan "hyvin tärkeänä".
Erityisesti tiimityöskentelyä painotetaan siinä määrin, että välillä sitä oikeesti haluisi tehdä asioita ihan omatoimisesti. Ainakin ensimmäisen puolen vuoden aikana saa varautua siihen, että koulupäivät venyvät ryhmätehtävien takia ja tiimityöskentely pursuaa korvista. Sama tapahtuu opiskelujen aikana ainakin toistamiseen.
Niin, ja itsehän olen vaihtanut koulua taannoin. Muut tradenomiopiskelijat ovat sanoneet, että johdon assistenteilla on melko syventynyt opintosuuntaus, tämähän pitää paikkansa. Assistentit valmistuvat nimenomaan assistenteiksi. Eli sihteereiksi. Sihteeritutkinnonhan saa myös jostain alemman tason kouluista kuin AMK:sta. Haaga-Helia on pukenut sihteeri-sanan vain hieman houkuttelevampaan muotoon. Eli kun valmistuu, voi olla melko varma, että nimenomaan sihteerin hommia on tiedossa. Muut tradenomiopiskelijat käyvät monipuolisempia kursseja liittyen yritysmaailmaan, pankkimaailmaan sun muuhun kuin assistenttiopiskelijat. Joillekin tämä on hyvä, joillekin ei. Itseäni ainakin alkoi häiritsemään suunnattomasti se, että pelkän koulutusohjelman perusteella minulle miltei aina sanottiin "aa susta tulee siis sihteeri". Tavoitteet on mulla korkeammalla. Ja toisten kielioppien korjaaminen ei ainakaan mua pidemmän päälle kiinnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835