Sopiiko espanjanmastiffi paimenkoiraksi?
Vastaukset 6
- ainakin
laumanvartijaksi
- esp.mast
...tapasin erään espanjanmastiffin omistajan, joka kertoi koiransa suoraan lammaskatraan nähtyään rynnänneen ohjaamaan lampaita. Monet pitivät kuulemma sitä ominaisuutta todella erikoisena, siis niin luontaista paimennusviettiä. Ajattelin vain, että saattoiko sen koiran omistaja kertoa totta, sillä minuakin alkoi ihmetyttää espanjanmastiffista sellainen uutinen, koska olen kuullut muusta suunnasta, että espanjanmastiffi ei olisi paimen-, vaan vartijakoira.
- Metsien Mies
esp.mast kirjoitti:
...tapasin erään espanjanmastiffin omistajan, joka kertoi koiransa suoraan lammaskatraan nähtyään rynnänneen ohjaamaan lampaita. Monet pitivät kuulemma sitä ominaisuutta todella erikoisena, siis niin luontaista paimennusviettiä. Ajattelin vain, että saattoiko sen koiran omistaja kertoa totta, sillä minuakin alkoi ihmetyttää espanjanmastiffista sellainen uutinen, koska olen kuullut muusta suunnasta, että espanjanmastiffi ei olisi paimen-, vaan vartijakoira.
Niistä on kyllä hieman paimennustaipumusta ainakin minun tuttavapiirissä olevista.
- eivät,,,
Metsien Mies kirjoitti:
Niistä on kyllä hieman paimennustaipumusta ainakin minun tuttavapiirissä olevista.
yleensä paimenna, vaan ne ovat ns. paimenen vartijoita!
- Metsien Mies
eivät,,, kirjoitti:
yleensä paimenna, vaan ne ovat ns. paimenen vartijoita!
Varsin hyvin tuon, mutta jos luet uudestaan niin huomaat mitä sanon. En sano sen olevan paimentava rotu, mutta kerron joidenkin yksilöiden jonkunverran paimentavan huolimatta siitä miksi rotu on luokiteltu.
- Hukka-Musti
Metsien Mies kirjoitti:
Varsin hyvin tuon, mutta jos luet uudestaan niin huomaat mitä sanon. En sano sen olevan paimentava rotu, mutta kerron joidenkin yksilöiden jonkunverran paimentavan huolimatta siitä miksi rotu on luokiteltu.
Kun laumiksia ollaan käytetty karjalaumojen vartiointiin ja niiden seurana on ollut paimentavia koiria, niin kai laumiksetkin ovat saattaneet silloin ottaa hiukan mallia paimenkoirilta ja olla taipumuksellisia karjan ohjaamiseen. Ja kukapa tietää, vaikka espanjanmastiffeja oltaisiinkin käytetty myös paimenkoirina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.531414Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt191084- 93987
- 77693
- 37678
- 27500
Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.21499- 26451
Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?53450Voitko kirjoittaa mulle tänne mies?
Jos täällä käyt? Ihan kaverimielessä, jos ei muuten? Haluaisin jutella sinun kanssa. Mulla on edelleen jotenkin niin h30423