Paikkamaalauksen samentuminen

jaaw

Korjasin ruostevaurioita ovista sraymaaleilla ihan ulkosella autokatoksessa. Pintamaalin jälkeen ilmeisesti ilmankosteus nousi liian suureksi ja maalipinta oli samentunut yön yli kuivuessaan paikoittain.

Onko pinnan kirkastamiseen muuta keinoa kuin uudelleen maalaus? Auttaisiko liuottimella pyyhkiminen tai hiontavaha? Tai jokin muu kikka?

11

2308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esson veijo

meni maalaus.

• zoui

unohtuikos lakkaus? :D

• jaaw

Maaliliikkeen mukaan ko. maali (Multonan spraymaali) ei tarvinnut lakkaa eivätkä sitä alkaneet minulle myymään.

Maali ei samentunut tasaisesti vaan siellä täällä on paljon vaaleampia alueita. Samalla lailla minulle on käynyt vaapunrakentelussa kun lakkapinta on mennyt harmaaksi ilmankosteudesta. Tuohon on auttanut pyyhkäisy puhtaalla liuottimella, mutta liuotinohenteinen automaali ei taida toimia samalla lailla. Ainaaan pohjamaalipinta ei tuntunut tykkäävän liuottimella pyyhkimisestä.

• Zoui
        jaaw kirjoitti:

Maaliliikkeen mukaan ko. maali (Multonan spraymaali) ei tarvinnut lakkaa eivätkä sitä alkaneet minulle myymään.

Maali ei samentunut tasaisesti vaan siellä täällä on paljon vaaleampia alueita. Samalla lailla minulle on käynyt vaapunrakentelussa kun lakkapinta on mennyt harmaaksi ilmankosteudesta. Tuohon on auttanut pyyhkäisy puhtaalla liuottimella, mutta liuotinohenteinen automaali ei taida toimia samalla lailla. Ainaaan pohjamaalipinta ei tuntunut tykkäävän liuottimella pyyhkimisestä.

Itse kävin juurikin viime viikolla ostamassa paikallisesta automaalipuljusta Multonan maalia ja tiskillä vielä sanoivat kuinka menee sameaksi ja tarvitsee lakan. Ja totta oli. Koko maalattu alue meni mulla sameaksi mutta lakkauksen jälkeen paikkamaalattua kohtaa ei erottanut alkuperäisestä. Ikinä en ole törmännyt sellaiseen ongelmaan että pinta olisi sameutunut ilmankosteudesta. Ainoa mikä teoriassa voisi tulla mieleen niin jos vasta maalatulle (5 min tuoreelle) pinnalle tiivistyisi todella paljon kosteutta mutta tämä on aika epätodennäköistä..

• oli,
        Zoui kirjoitti:

Itse kävin juurikin viime viikolla ostamassa paikallisesta automaalipuljusta Multonan maalia ja tiskillä vielä sanoivat kuinka menee sameaksi ja tarvitsee lakan. Ja totta oli. Koko maalattu alue meni mulla sameaksi mutta lakkauksen jälkeen paikkamaalattua kohtaa ei erottanut alkuperäisestä. Ikinä en ole törmännyt sellaiseen ongelmaan että pinta olisi sameutunut ilmankosteudesta. Ainoa mikä teoriassa voisi tulla mieleen niin jos vasta maalatulle (5 min tuoreelle) pinnalle tiivistyisi todella paljon kosteutta mutta tämä on aika epätodennäköistä..

jo hyvä juttu, että spraymaalilla paikattua ei erottaisi alkuperäisestä.

• jaaw
        jaaw kirjoitti:

No niin, kokeilin sitten vaapunrakennuksesta opittua liottimella pyyhkimistä maalipintaan. Maalihan kirkastui sillä mutta meni kyllä liian raitaiseksi tasaiselta pinnalta, joten uudelleen maalaus on edessä.

• jaaw
        jaaw kirjoitti:

No niin, kokeilin sitten vaapunrakennuksesta opittua liottimella pyyhkimistä maalipintaan. Maalihan kirkastui sillä mutta meni kyllä liian raitaiseksi tasaiselta pinnalta, joten uudelleen maalaus on edessä.

http://www.kwasny.de/index.php?id=5&L=1

Eli olisi vaan pitänyt odottaa ja hinkata vahalla pinta kirkkaaksi.

Ja etusivulla muuten myös sanotaan ettei maali vaadi välttämättä lakkaa pintaansa.

• fgfgfgfgfgfgfg
        jaaw kirjoitti:

Nyt joudut tosiaan maalaamaan uudestaan. Maalatun pinnan voi tarvittaessa kiillottaa sitten himatahnalla. Ensin karkeammalla (varo ettei pinta kulu puhki) ja sitten hienommalla tahnalla saa viimeisteltyä vaikka bling bling kiillon.

• ffgfgfgfgfgf
        fgfgfgfgfgfgfg kirjoitti:

Nyt joudut tosiaan maalaamaan uudestaan. Maalatun pinnan voi tarvittaessa kiillottaa sitten himatahnalla. Ensin karkeammalla (varo ettei pinta kulu puhki) ja sitten hienommalla tahnalla saa viimeisteltyä vaikka bling bling kiillon.

Ei mitään himatahmaa :)

• väitettä, mutta
        Zoui kirjoitti:

itselläkin on kokemusta, juuri tuosta liian kosteassa maalaamisesta. Siinä kävi juuri noin eli pintaan jäi pysyvää maitomaista laikkua, jota ei saanut pois muuten kuin uudelleen hiomalla ja maalaamalla. Ja vielä varoitus: älä koskaan maalaa spraymaalilla tai ruiskulla sateella suojassa, jossa on voimakas ilmankosteus. Maali ei tartu kiinni alustaan vaikka saattaa näyttää päältäpäin ihan kohtuu hyvältä.

• oikeen hiot !
        ffgfgfgfgfgf kirjoitti:

Ei mitään himatahmaa :)

Himatahmaa ! Hah ! Hah ! Haa! Hoh! Hoh! Hoo! Hoo! Hoo!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe