Minulla on muutama Senga Senga lajinen mansikan taimi. Tiedän kyllä että mansikkaa lisätään rönsyistä, mutta onko kukaan koskaan kokeillut puutarhamansikan lisäämistä siemenestä?
Mansikkaa siemenestä?
5
1356
Vastaukset
- juttu mielestäsi
On vähän liian pitkäpiimäistä.
- tulee jotain muuta
Muistaakseni jalostetuissa lajikkeissa siemenestä lisättäessä tulee kasviksi se alkuperäinen lajike tai jotain muuta. Senga sengana siitä tuskin tulee.
- Kukahattu
tulee jotain muuta kirjoitti:
Muistaakseni jalostetuissa lajikkeissa siemenestä lisättäessä tulee kasviksi se alkuperäinen lajike tai jotain muuta. Senga sengana siitä tuskin tulee.
Tosi mielenkiintoista, millaistahan mansikkaa sieltä saattaisi löytyäkään? Jokin kauan sitten mahdollisesti hävinnyttä vanha kantamansikka?
Saattaahan olla että on pakko joskus vähän kokeilla, ensi keväänä ostan kyllä varmaan muutaman Sengan lisää näitten sengojeni ryhmään.
Kiitti vinkistä. Kukahattu kirjoitti:
Tosi mielenkiintoista, millaistahan mansikkaa sieltä saattaisi löytyäkään? Jokin kauan sitten mahdollisesti hävinnyttä vanha kantamansikka?
Saattaahan olla että on pakko joskus vähän kokeilla, ensi keväänä ostan kyllä varmaan muutaman Sengan lisää näitten sengojeni ryhmään.
Kiitti vinkistä.N.s. kuukausimansikan siemeniä on myynnissäkin. Nämä ovat kuten meidän ahomansikat: pieni kasvi, pienet makeat marjat. Jos kasvattaa esim. sengan siemenistä taimia, niin voi saada hyvin erilaisia taimia, joissa voi sattumalta olla jossain aivan erinomaiset mansikat. Kaikki muutkin todennäköisesti tekevät aivan maukkaita marjoja. Niiden homeenkestävyys yms. onkin sitten toinen asia joka selviää vain kokeilemalla. Jos löydät hyvän UUDEN lajikkeen, niin sitä on helppo lisätä rönsyistä. Tuskin lajike kelpaisi kaupalliseen käyttöön, mutta olisihan hienoa antaa nimi omalle lajikkeelle (epävirallisesti) ja kasvattaa sitä kotioloissa.
Missään muualla ei olisikaan samaa lajiketta kasvamassa.
- k-mansikka
Olen myös kerännyt Suomen oloissa ei talvenkestävästä lajista siemeniä. Pitääkö niille antaa jonkinmoinen kylmäkäsittely kuitenkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569