Saako kanttarellit leviämään

Lillukanvarret

Saakohan kanttarelleja kasvamaan, jos kerää muualta ja sitten murentaa niitä omaan koivikkoon?

26

13567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa!

      Leviää itiöistä. Ei mistään murusista.

      • Reede

        niissä murusissa sattuu olemaan itiöitä?


      • Reede kirjoitti:

        niissä murusissa sattuu olemaan itiöitä?

        Kun meidän mökillä olen perannut sieniä, ja olen aina viskannut perkeet ulkorakennuksen taakse metsään, niin nyt siinä paikassa on jo monena vuonna kasvanut kanttarelleja. Ja tänä vuonna jo aika iso alue. Ja kuitenkaan niitä ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen siellä ennen näkynyt. Juuri tänään putsasin kupillisen kanttarelleja, leikkasin niiltä multasen jalan, ja vein nyt perkeet toiseen paikkaan, kokeilu on käynnissä. Mutta uskon vakaasti, että minä olen ne itse saanut leviämään.


      • Reede
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Kun meidän mökillä olen perannut sieniä, ja olen aina viskannut perkeet ulkorakennuksen taakse metsään, niin nyt siinä paikassa on jo monena vuonna kasvanut kanttarelleja. Ja tänä vuonna jo aika iso alue. Ja kuitenkaan niitä ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen siellä ennen näkynyt. Juuri tänään putsasin kupillisen kanttarelleja, leikkasin niiltä multasen jalan, ja vein nyt perkeet toiseen paikkaan, kokeilu on käynnissä. Mutta uskon vakaasti, että minä olen ne itse saanut leviämään.

        oli käyty linkki,http://keskustelu.suomi24.fi/node/6138402

        Noin minäkin olen kuvitellut että perkausjätteistä vois levitä. Kerran vein laatikollisen jätteitä erääseen sopivaan metsikköön ja ajattelin kokeilla, lähteekö kasvamaan. Seuraavan kerran kun menin alueelle, oli suuri kone käynyt ja tehnyt pikku aukon, kone saa päivässä kamalia aikaiseksi. Nyt alueella kasvaa horsmaa, vattua ja sensellaista.
        Kiinnostaa tietää, montako vuotta siihen meni, kun ensimmäiset kanttarellit ilmestyi perkeiden heittämisen jälkeen? Kastelu tekisi hyvää kanttarellipaikalle, kokeitakin siitä on tehty. Kasvaa kantarelleja kahdella teellä.


      • HärmänJätkä
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Kun meidän mökillä olen perannut sieniä, ja olen aina viskannut perkeet ulkorakennuksen taakse metsään, niin nyt siinä paikassa on jo monena vuonna kasvanut kanttarelleja. Ja tänä vuonna jo aika iso alue. Ja kuitenkaan niitä ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen siellä ennen näkynyt. Juuri tänään putsasin kupillisen kanttarelleja, leikkasin niiltä multasen jalan, ja vein nyt perkeet toiseen paikkaan, kokeilu on käynnissä. Mutta uskon vakaasti, että minä olen ne itse saanut leviämään.

        Itiöt ovat hatussa, eivätkä jalassa. Joten ei kanttarellit jalan paloista leviä, ellei sitten siinä oleva rihma pysty alata kasvamaan. Itiöistähän sienet lähtevät kasvamaan, mutta kymmenen pisteen kysymys onkin, että missä vaiheessa itiöt varisevat; heti kun itiöemä tupsahtaa maan pinnalle, vai onko niitä jäljellä vielä, kun se alkaa jo mätänemään.
        Ei ole suuri vaiva heittää kaikki sienten (ja marjojen) perkuutähteet metsään, varsinkin kun asuu keskellä sitä. :-)
        Yhteen paikkaan, mihin olen muutaman huonon hatun heittänyt on ilmaantunut kanttarelleja. Liekö sitten omaa ansiotani..


      • 18
        HärmänJätkä kirjoitti:

        Itiöt ovat hatussa, eivätkä jalassa. Joten ei kanttarellit jalan paloista leviä, ellei sitten siinä oleva rihma pysty alata kasvamaan. Itiöistähän sienet lähtevät kasvamaan, mutta kymmenen pisteen kysymys onkin, että missä vaiheessa itiöt varisevat; heti kun itiöemä tupsahtaa maan pinnalle, vai onko niitä jäljellä vielä, kun se alkaa jo mätänemään.
        Ei ole suuri vaiva heittää kaikki sienten (ja marjojen) perkuutähteet metsään, varsinkin kun asuu keskellä sitä. :-)
        Yhteen paikkaan, mihin olen muutaman huonon hatun heittänyt on ilmaantunut kanttarelleja. Liekö sitten omaa ansiotani..

        itiöiden täytyy kypsyä jne.
        http://www.nic.fi/~tsieni/sienet.htm


    • usko tuohon

      Eipä ole aivan varmuutta tuosta asiasta. Epäilen kuitenkin asiaa...

      On tullut mm. tatteja paljon kerättyä ja vaikka niitä on heitetty lähimetsään, niin ei ole ainuttakaan tattia näkynyt kasvavan. Toisaalta kaikenlaisia muita epämääräisiä sieniä on paikoitellen kasvanut "hyvinkin".

      Kanttarellit eivät myös kasva hyvin kovin monissa paikoissa, joten niiden kasvattaminen lienee aika lailla "tuurista kiinni".

      • Ruma mies

        Olen vuosikausia 'siirtoistuttanut' kanttarelleja ja muita vahveroita niin, että hautaan uusiin paikkoihin leikatut jalan tyvet (joissa on usein vähän kariketta ja rihmastoa mukana).

        Tulos: Ei yhtään havaittua uutta sienipaikkaa. Jatkan silti yrittämistä.

        Jospa joku asiantuntija (siis tarkoitan OIKEATA asiantuntijaa) vaivautuisi valistamaan tässä asiassa. Sivustolla kotihiiri.com näin joskus jutun onnistuneesta rihmaston siirtämisestä, mutta en onnistunut löytämään sitä. Sieni tosin ei ollut kanttarelli.


      • *asialinjalla*
        Ruma mies kirjoitti:

        Olen vuosikausia 'siirtoistuttanut' kanttarelleja ja muita vahveroita niin, että hautaan uusiin paikkoihin leikatut jalan tyvet (joissa on usein vähän kariketta ja rihmastoa mukana).

        Tulos: Ei yhtään havaittua uutta sienipaikkaa. Jatkan silti yrittämistä.

        Jospa joku asiantuntija (siis tarkoitan OIKEATA asiantuntijaa) vaivautuisi valistamaan tässä asiassa. Sivustolla kotihiiri.com näin joskus jutun onnistuneesta rihmaston siirtämisestä, mutta en onnistunut löytämään sitä. Sieni tosin ei ollut kanttarelli.

        syvä ja 2 x 2 metriä kanttiinsa monttu metsään. Laita ainakin 20 cm pohjalle sanomalehtiä. Ripottele reilusti perkuujätteitä lehtien päälle. Peitä monttu umpeen..Maan Ph on myös tarkistettava, mutta muista kastella paikkaa, niin saattaa jo seuraavana syksynä ensimmäiset kanttikset nousta....
        Toimii ainakin minun mökilläni. Neljä tälläistä kaivantoa olen tehnyt ja kaikki on alkaneet tuomaan satoa. Ovat myös levinneet jonkin verran. Ph löytyy varmaan netistä, en sitä nyt muista, sori...


      • Ruma mies
        *asialinjalla* kirjoitti:

        syvä ja 2 x 2 metriä kanttiinsa monttu metsään. Laita ainakin 20 cm pohjalle sanomalehtiä. Ripottele reilusti perkuujätteitä lehtien päälle. Peitä monttu umpeen..Maan Ph on myös tarkistettava, mutta muista kastella paikkaa, niin saattaa jo seuraavana syksynä ensimmäiset kanttikset nousta....
        Toimii ainakin minun mökilläni. Neljä tälläistä kaivantoa olen tehnyt ja kaikki on alkaneet tuomaan satoa. Ovat myös levinneet jonkin verran. Ph löytyy varmaan netistä, en sitä nyt muista, sori...

        Tapahtuman kuvaus on uskottava ja olen kuullut jonkun muun käyttäneen menettelyä korvasieniin.

        Skeptikkona epäilen kuitenkin, että montun kaivaminen, sanomalehden lisääminen ja montun peittäminen toimisivat yhtä hyvin myös ilman perkuujätteiden lisäämistä.


    • Etiäispesäke

      Ainakin korvasieniä voi viljellä kaivamalla hietamaastoon noin metrin syvyisen kuopan, jonka pohjalle laitetaan sanomalehtiä. Sitten hiekkaa kerros ja taas sanomalehtiä..
      Jos homman tekee alkukesästä, niin satoa saa mahdollisesti jo seuraavana keväänä.

      Sienenviljelyssä tärkeää on kuopan syvyys, ph, kosteus ym.
      Itse käärin sienen perkausjätteet sanomalehteen ja hautasin maahan lähelle vesiränniä...
      Saa nähdä tuleeko satoa..
      Ainakin yksi vanha mies aina hautasi perkeet sanomalehdessä maahan ja sai sieneiä kasvatettua..

      Ai niin.. tossa pihan perällä vanhalla puunpilkkomis paikalla kasvaa nykyään kanttarellia. Taitavat tykätä sahanpuruistakin..

    • åpoiyt

      Mä olen koettanut siirtoistuttaa sekä kanttarellia, mustatorvisientä ja korvasientä. Ongelma on se ettei lapiolla saa kaivettua tarpeeksi syvää kuoppaa. Talvi tappaa rihmat. On kiviä ja juuria, pitäisi omistaa kaivinkone...
      Maaperä, siis kasvupaikka on valittava oikein, sitten voi hieman siirtää sienipaikan maa-ainesta siirtokuoppaan, tosin vaarana on myös tautien ja vieraslajien siirtyminen paikkaan. Ei ihan laillista siis...

      • lauput

        Koulupoikana kaivoin hautausmaalla hautoja lapiolla, syvyys 220 tai 240 cm. Niistä sai lisäansioita eikä tullut mieleen vuokrata kaivinkonetta. Ainoa vaikeus oli heittää hiekka haudan pohjalta kasan päälle. Eli ei pitäisi olla mahdotonta kaivaa metrin syvyistä kanttarellihautaa tai pikemminkin synnytyskuoppaa ellet satu oelmaan kallion päällä. Eli hommiin siitä!


    • romualdo2

      sienell' ei siis ole hattua vaan lakki. ja keltavahveroa saattaa hyv'n' vuonna tulla yll'tt'viinkin paikkoihin.. en usko ett' tuokaan tepsii muuhun kuin korvasieniin. vahverot ym. ovat puiden kanssa sympioosissa el'vi' joten ne tarvitsevat v'litt;m'sti puun hiusjuurien yhteyksi'.

      • Sienimaakari

        Kyllä vaan kantarellit lähtevät kasvuun perkuujätteistä. Potkaisen hieman nurmikon pintaa rikki, ripottelen perkeet ja hieman peitän esim. sammalella ja sieltäpä heti seuraavana sadesyksynä kauniit vahverot putkahtavat esiin. Otollisin paikka on koivun läheisyys. Naapurin rapun pieletkin ovat nyt keltaisenaan peukalon pään kokoisia kantarelleja vaikka lähellä on vain mäntyjä! Mamma ei ole pidemmälle viitsinyt perkeitä viedä :). Kantarelli tykkää tietenkin kosteudesta ja heitän niille joskus järvivettä jos on kuiva syksy.


    • KVGauttaajosälyeiriitä

      Jos kanttarellia voisi viljellä sitä viljeltäisiin.

    • KiinanLoisikas

      Meillä on tapana nakata kanttarellien perkuujätteet aina samaan kohtaan mökin nurkalle, ja kyllä siitä aina silloin tällöin syötävän kokoinen kanttarelli löytyy. Ennen kuin tapa aloitettiin siinä ei koskaan ollut kanttarelleja, joten väitän, että suotuisissa olosuhteissa konsti toimii.

    • Sienestäjä100

      KanTTarelli lienee joku murresana. Keltavahvero on kuitenkin kantarelli. Nimi johtunee sienen vahvasta kannasta.

    • Sienimummo

      Hyvä kun joku vihdoin oikaisi nimen. Ei siis kanttarelli vaan kantarelli eli keltavahvero, jolla on lakki - ei hattua! Nimi ei suinkaan johdu sienen "kannasta" jolla kirjoittaja tarkoittanee sienen jalkaa, vaan virallinen nimi on Cantharellus cibarius.

      Tiedän kasvatetun kantarelleja mökkimaaston koivikossa siten, että keväästä lähtien on kasteltu järvivedellä, joka on sadettajan avulla nostettu korkeuksiin hapettumaan, ja laskeutunut sieltä sadeveden tavoin sieniviljelmille. Sienirihmastoa toki on ollut koivikossa valmiina, ei ole "kylvetty" itiöitä sinne. Olen nähnyt tämän viljelmän, hyvin kasvoivat ja levisivät mökin taaksekin rannan puolen koivikosta. Idea on vapaasti kokeiltavissa, itselläni ei ole kaupunkiasukkaana siihen mahdolliduutta!

      • 8557749046

        Mielenkiintoinen tieto. Ja tuota samaa oppia taidettiin tarjota myös edellä. Toisekseen vähemmällä pääsee, kun keräilee suoraan maastosta. Kantarelli on kuitenkin melko yleinen sieni ihan Kainuuseen asti. Tämä vuosi ei ollut tosin kummoinen, mutta ne pari ämpäriä kuitenkin tuli pakkaseen kohtuu vähillä kävelyillä Ristijärven (Kainuu) maisemista. Hieno sieni joka tapauksessa. Ehdottomasti top3 kuuluva.


    • hiemankokemusta

      Olen tehnyt saman havainnon kuin monet muut sienestäjät että kanttarelli kasvaa kun leikkaa sen multaisen kannan ja tallaa sopivaan rehevään varjoisaan paikkaan, Korvasieni kasvaa kun ottaa maata parikymmentä senttiä paksulti. Levittää sanomalehdet noin kymmenen sentin kerroksen. Ja sitten mullat päälle noin 10-20 senttiä paksulti. On eduksi jos siinä on ollut korvasieniä aiemmin. Voit yllättyä seuraavana kevät kesänä.

    • näinhänsemenee

      Kokeiluja on toki mukavaa tehdä, mutta aika hakoteillä kirjoittajat ovat olleet.... Jo pikkupoikana maalla tuli havaittua lehmien syövän kantarellejä mielikseen ja katsos vaan paskoessaan levittivät näin myös niitä tehokkaasti. Olisiko näin, jotta sienisoosin syötyäsi katsot vaan otollisen paikan ja paskot läjän (muista merkitä paikka) ja seuraavana vuonna korjaat sadon ;) Muista kuitenkin, jotta lehmä paskoo aina aikamoisen läjän eli pienet kokkareet eivät ehkä riitä....

    • romualdo2

      niin, eiköhän erilaisten sienien rihmastoja liene kaikkialla - ja ankara kilpailu on niiden kesken elin tilasta, suotuisimpiin paikkoihin nousee kantarellitkin... ei välttämättä noitten perkkeitten heittelystä, Haluaisin kyllä uskoa sellaiseen - nohh, jos tekisin omat kokeiluni niin sitten voisin jo kertoa enemmän.....

    • Anonyymi

      Kantarelli kasvaa symbioosissa puun kanssa, eli ei lähde siirtämällä kasvamaan. Ruotsissa ovat ympäneet kantarellin itiöitä männyntaimien juuriin, tällöin saattaa onnistua, mutta ennen kuin sieniä alkaa kasvamaan saattaa mennä kymmen vuotta. Sieni kasvattaa eisin rihmaston maahan ja myöhemmin /kymmenien vuosien päästä) vasta tulevat näkyvät sienet.

    • Anonyymi

      Telkkarissa oli sienitietoa. Mm kantarellista. Mökillä kävin kauempana metsässä ja löysin muutaman kanttarellin. Kotona putsasin nr ja varresta otin pois multaisen osan. Rupesin viemää ” perkeet” semmoiseen paikkaan , jossa ajattelin että kanttarelli kasvaisi. Nostin sammalta ja laitoin perkeet sinne. Tätä varmaan tein monena vuotena. En odottanut mitään , mutta pari vuotta sitten siihen tuli muutams kantarelli ! Siis älä laita perkeet roskiin ! Nyt se paikka on joutunut rakentamisen takia hiekan alle.

    • Anonyymi

      Onpa mielenkiintoinen ketju. Täytyy aloittaa sienten levittämisen kokeileminen.

      Voivatkohan linnut levittää sieniä, esim. kantarelleja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe