Taannoin yksissä juhlissa tuli puheeksi perheet ja harrastukset. Kun alettiin asiaa pohtimaan, niin yllättävän monessa perheessä on ”yhteisiä” harrastuksia.
Tavallaan tämä on luonnollistakin. Jos vanhemmat ovat molemmat kiinnostuneita urheilusta, musiikista, taiteista tms. niin varmasti helppo ottaa lapsi/ lapset pienestä pitäen mukaan ja vastaavasti kulkea rinnalla näiden kasvaessakin.
Jotkin asiat, kuten esim musikaalisuus saattavat olla perinnöllisiäkin.
Läheskään kaikilla perheillä näin ei kuitenkaan ole.
Esim. omissa lapsissani on urheilullisia (jalkkista, mäkihyppyä, golfia, ratsastusta), musikaalisia (kuoroja, pianon ja puhallinsoittimien soittajia) taiteellisia (kuvataiteita, muotia, elokuvia, designia) ja niin edelleen. siis samantyyppisistäkin asioista kiinnostuneille lapsilleni on aikaa myöten muotoutuneet ihan omat juttunsa siltä ”harrastetaivaan osa-alueelta”. Käymme kyllä porukalla kannustamassa, katselemassa jne. toistemme juttuja, mutta harva orientoituu selvästi samaan mitä joku muu perheessä jo harrastaa.
Vain ihan pienimmillä on vanhempien ohjaamat harrastukset, joissa käydään aina porukalla (muskari, ratsastustunnit, uimahalli). Ja sitten on sellaisia yhteisiä ”harrastuksia” joissa meillä pointti on enemmän yhdessäolossa kuin varsinaisessa harrasteessa, kuten esim. keilailu ja elokuvat.
Miten teidän perheissänne? Yhteisiä vai selkeästi omia juttuja?
Kummassakin systeemissä on varmasti niin omat hyvät kuin huonotkin puolensa.
Harrastuksista
5
389
Vastaukset
- jalkkismama
Meidän perheessä on jalkapallo kova sana. Kolme vanhinta juoksee pallon perässä pää kolmantena jalkana. Mies valmentaa nappuloita ja minä huoltojoukoissa. Kaksi nuorimmaista kulkee peleissä ja turnauksissa mukana. 2v juoksee jo kentän reunassa pallonsa kanssa luultavasti seuraa harrastusmielessä vanhempia sisaruksiaan. Nuorimmainen istuu vielä kaukalossa, saa nähdä miten pikkuneidin käy :D
- MommyDearest
Meidän perheessä on Daniel ja Joel(9) ja Eemil (7) Nico ja Nuutti (2) Leonora ja Lisbet (1) Isä pelaa jalkapalloa Danielin joelin ja Eemilin kanssa joskus nico tai Nuutti innostuu potkimaan palloa tytöt ei hirveästi jalkapallosta välitä tytöt telmivät kyllä mieluusti pihalla :)
Vaikuttivatko nämä aikoinaan siihen, minne valitsitte asettua?
- wilma60
Meillä jokainen harrastaa ihan omia juttujaan koska minä laiskana äitinä en harrasta muuta kuin lukemista. Asumme pienellä paikkakunnalla jossa voi harrastaa hiihtoa ja musiikkiopistossa pianon tai viulun soittoa. Yksikään näistä ei kolahda meidän perheessä, valitettavasti. Onneksi muutamia kerhoja on jotka kiinnostavat.
Esikoisen rakkain harrastus on rumpujen soitto ja sitä hän harrastaa kodissa. Lisäksi käy kerran viikossa koulun bändikerhossa. Kesäisin menemme koko perhe Kainuuseen jossa poika on bändileirillä ja saa rumpujen soittoon opastusta alan ammattilaisilta. Me muut lomailemme vuokramökissä tuon viikon. Lisäksi esikoinen käy kerran viikossa palokuntanuorten harjoituksissa.
Keskimmäinen käy 4H:n heppakerhossa ja aloitti nyt syksyllä ratsastuksen naapurikaupungissa. Joka maanantai ajelemme edestakaisin melkein 100 km ratsastuksen takia. Mutta mitäpä ei äiti tekisi lapsensa harrastuksen eteen. Siitäkin huolimatta että on aika allerginen kaikille eläimille...
Juniorin kanssa käydään sitten kirjastossa ja haetaan aina kassikaupalla lukemista. Hän ei harrasta mitään kodin ulkopuolella koska pelkkä eskari vie paljon voimia erityislapselta. Illat ja viikonloput on tärkeää rauhoittaa jotta jaksaa "käyttäytyä" 5 päivää eskarissa.- blondimami
Santeri pelaa Futista 10 henkisessä mukavassa ryhmässä josta on tullut paljon kavereita Satu käy tanssikerhoa jonka hän tältä syksyltä lopettaa ja aloittaa ratsastuksen 9.10 .Sini ja Sade ei harrasta mitään ei ole viellä tullut kiinnostuusta paitsi tarrojen keräilyyn Sisu käy nasikkapainissa Suvi harrastaa cheerleaderia ja Sanni myös.Äiti harrastaa uorulehtien lukua ja chattailua keskustelupalsoilla roikkumista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483