Varoitus halpapyöristä

fillariati mies-81

Varoitan polkupyöräharrastajan kokemuksella ja tiedolla markkinoilla olevista halpapyöristä. Sellaiset merkit kuin Yosemite, Boomerang, Sarda, Insera, Corratec, Nopsa, Helkama, Scott, Nakamura, Alpina, DBS, Trek etc. ovat halpapyöriä joita myydään markeiteissa ja Biltemassa.

Nämä pyörät maksavat 200-500 euroa, mutta ovat usein ns. vesijohtoputkesta veistettyjä ja tavalliseenkin pyöräilykäyttöön jopa hengenvaaralliseksi testeissä todettuja. Eritoten Yosemite on monta kertaa katkennut polkijan alta sillä seuraamuksella, että pyöräilijä on joko kuollut tai loukkaantunut vakavasti!

Halpapyörien osat ovat usein kiinni heikosti (kiristykset tekemättä), tai ainakin säädöt on jätetty tekemättä esimerkiksi jarruihin ja vaihteisiin. Myös itse jarru- ja vaihdekomponentit ovat halvinta mahdollista kuraa mitä markkinoilta löytyy. Shimano ei ole taikasana onneen!
Nämä halpakomponentit ovat heikkoja, eivätkä koskaan vastaa laadultaan samankin valmistajan oikeita osia, joiden hinta huom! on jo huomattavasti korkeampi kuin halpaosien. Acera on tyypillinen halpasarja, kun taas Shimanolta kunnollinen maastokäyttöön rakennettu sarja on esimerkiksi Deore LX ja sihän parempi XTR.
Pelkkä takavaihtaja ei tee hyvää pyörää!

Etenkin halpa joustokeula on hengenvaarallinen komponentti! Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että noin 1000-1500 euron pyörässä on oikea joustokeula, joka maksaa yksinäänkin noin 480-1000 euroa ollakseen kunnollinen. Rockshock Dart2 ja 3 alkavat olla kunnollisia keuloja, samoin Fox:n keulat joita käytetään mm. Radon ZR team pyörissä.
Myös takajousitukseen pätee sama sääntö. Noin 1000-1500 euron pyörässä on kunnollinen takajousi, halpapyörien jouset ovat hengenvaarallisia leluja, joilla ei oikeassa maastoajossa tee mitään!

Halpapyörän tunnistaa parhaiten hinnasta. Kun hinta on 180-500 euroa, voi olla varma, että pyörä ei ole laadukas ja kunnollinen, vaan on halpapyörä. Polkupyörää ei saa alle 1000-1500 euron hintaan, ei ainakaan kunnollista. Jos ostaa halvemman on turvallisinta valita pyörä jossa on jäykkä keula. Silloin halpa pomppukeppi ei katkea alta ajossa!

Polkupyörä kannattaa aina ja _poikkeuksetta_ ostaa hyvämaineisesta pyöräliikkeestä, joka myös huoltaa ja tarkastaa pyörän ennen luovutusta. Asiantunteva pyöräharrastaja voi tilata pyörän myös internetin kautta, aloittelijalle varminta on ostaa pyörä suoraan pyöräliikkeestä. Pyöräliikkeessäkin tulee tietää mitä haluaa ja miksi. Hybridi on huono ratkaisu, joka ei toimi kunnolla missään oloissa. Pääsääntönä:

-maastoon maastopyörä (1000-5000 euroa)
-maantielle maantiepyörä tai fitness-pyörä (1000-1500 euroa)
-yleiskäyttöön kunnollinen cycklo crossari (1000-2000 euroa)
-retkikäyttöön laadukas, kunnollinen retkipyörä (1000 euroa)
-hyppyihin dirtti (1000-2000 euroa)
-kaupunkiin sinkula (1000-1500 euroa)

Alle 1000 euron ei saa pyörää, joka on kunnollinen ja turvallinen. 1000-1500 euroa on järkevä, hyvä hintahaarukka. Siitä sitten ylöspäin saa parempaa runkoa ja komponenttia. Kipuraja menee jossakin 5000-6000 euron paikkeilla. Sen enempää pyörään ei kannata sijoittaa ja tonnia vähempää ei missään nimessä kannata pyörään sijoittaa.

Ja kypärä päähän, aina. Kunnollinen kypärä maksaa 80-300 euroa, mitä kalliimpi sen parempi. Halpakypärätkin ovat hengenvaarallisia virityksiä. Pyöräliikkeestä saa useimmiten kunnollisen, turvallisen kypäränä kun käyttää riittävästi rahaa ostokseensa.
Polkupyörä ja siihen liittyvä varustus on väärä paikka säästää rahaa. Kyse on omasta ja toistenkin turvallisuudesta liikenteessä ja maastossakin. Lompakko auki vaan kiltisti ja rahaa palamaan. Biltema on väärä vastaus turvallista pyörää haettaessa. 200 euroa on hinta jonka voi unohtaa. Pyörä maksaa vähintään 1000 euroa, aina.

93

19950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomppasi

      Trek muka halpapyörä? Nyt polkupyöräharrastaja iskit kirveesi kiveen.
      Toki Trekiltä löytyy myös halvempia malleja, mutta pääasiassa huipputason fillareita tuhannesta lähes 7000euroon.

      • fillaristi mies-81

        Korjataan sen verran, että Trekin citymarket-mallit ovat niitä halpamalleja, joita pitää varoa. Olisi pitänyt kirjoittaa alunperinkin Trekin kohdalla näin.


      • mankeli eli
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Korjataan sen verran, että Trekin citymarket-mallit ovat niitä halpamalleja, joita pitää varoa. Olisi pitänyt kirjoittaa alunperinkin Trekin kohdalla näin.

        armeijan ylijäämäpyörä. Hinta noin 50. Kysymys: mikä on yleisin särkyvä osa tai rakennevika kyseisessä pyörässä? Vastaus: ei ole! Helvetin vaarallinen kyllä varsinkin uutena. Henki oli kovasti vaarassa mutta ei pyörän ominaisuuksista johtuvista syistä.
        Eiköhän kaikki tiedä ettei biltemashaitilla mitään tee? Oli se sitten akkuporakone tai polkupyörä. Sitäpaitsi hinta ei tee mistään välttämättä sen kestävämpää. Elämme kovasti suositussa kulutusyhteiskunnassa. Ei kantsi myydä mitään mitä et huomenna myy uudestaan. Etkä sä sillä 5000 cyklellä tee sohjossa sen enempää kun 500 peruscyklellä. Mitä nyt sillä erolla että peruspyörä ilman "turhia" häpistyksiä toimii paremmin. Huoltamaton himpulapimpula on vähintään yhtä vaarallinen kun mikä tahansa huono pyörä. Joskus hinnalla saa laatua mutta samalla lailla kalliinkin pyörän tekniikka vaatii huoltamista. Yksinkertaiselle ihmiselle asiat on yksinkertaisia.


      • rtaet

        kyllä näillä sivustoilla on sitten jos jonkinlaista pelleä pätemässä. kyllä toimivan polkupyörän saa alle 500e jos vaan OSAA käyttää sitä polkupyörää.


      • Apache1

        Kyllähän useimpia fillareita on syytä varoa. Yosemite on yksi vaarallisemmista fillareista markkinoilla. Muut luultavasti kestävät. Mulla Yosemitella on niin huonot kokemukset ettei mitään rajaa. Trek on ihan hyvä merkki ja laadukas. Enkä nyt puhu mistään markettipyörästä. Olisi kannattanut mainita jos tarkoitit sellaista.

        Toisaalta, fillareiden osat ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Itse poljen paljon, eikä mikään tahdo kestää.


      • muttamutta
        Apache1 kirjoitti:

        Kyllähän useimpia fillareita on syytä varoa. Yosemite on yksi vaarallisemmista fillareista markkinoilla. Muut luultavasti kestävät. Mulla Yosemitella on niin huonot kokemukset ettei mitään rajaa. Trek on ihan hyvä merkki ja laadukas. Enkä nyt puhu mistään markettipyörästä. Olisi kannattanut mainita jos tarkoitit sellaista.

        Toisaalta, fillareiden osat ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Itse poljen paljon, eikä mikään tahdo kestää.

        On totta, että meidän pojilla ei kestä pyörät, paitsi kalliit Dirt -pyörät.
        On ne kestäviä laatupelejä kans, että ihan ihmetyttää. No, takakumi on jouduttu paikaamaan 10m hyppyjen jälkeen, jos on sattunut terävään kiveen tai betonikanttiin. Mutta näyttää 700 e etujoustot kyllä kestävän siinä missä kalliimmatkin. Ennen meni äkkiä pyörä mäsäksi. Lainasin pojalle omaa Helkama perusmiestenpyörää ja tuli kohta kotiin molemmat etuhaarukat poikki ja vanteet mutkalla.

        Tytöllä on Bilteman kallein malli, 28" city -alumiinirunkojuttu... On se ollut hyvä kanssa. Kestänyt tosi hyvin jo kolme vuotta, mutta tyttähän ajaa vaan suoraan varovasti asfaltilla ja pesee pyörän, jos siihen tulee rapaa. Jaa, kerran varastettiin, mutta löytyi vaijerit katkottuna ja lamppu rikottuna.


      • Anonyymi
        Apache1 kirjoitti:

        Kyllähän useimpia fillareita on syytä varoa. Yosemite on yksi vaarallisemmista fillareista markkinoilla. Muut luultavasti kestävät. Mulla Yosemitella on niin huonot kokemukset ettei mitään rajaa. Trek on ihan hyvä merkki ja laadukas. Enkä nyt puhu mistään markettipyörästä. Olisi kannattanut mainita jos tarkoitit sellaista.

        Toisaalta, fillareiden osat ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Itse poljen paljon, eikä mikään tahdo kestää.

        Yoysemite on kiinalainen tekele
        Mutta lsdrrnpyöränö menettelee hintansa takia.
        Köyjäööä ei rahaa ostaa Mersua ja korjata stä kokoajan lalliilla

        Kokoomus on ökyrikkaidrn etukärjedtö


      • Anonyymi
        Apache1 kirjoitti:

        Kyllähän useimpia fillareita on syytä varoa. Yosemite on yksi vaarallisemmista fillareista markkinoilla. Muut luultavasti kestävät. Mulla Yosemitella on niin huonot kokemukset ettei mitään rajaa. Trek on ihan hyvä merkki ja laadukas. Enkä nyt puhu mistään markettipyörästä. Olisi kannattanut mainita jos tarkoitit sellaista.

        Toisaalta, fillareiden osat ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Itse poljen paljon, eikä mikään tahdo kestää.

        Olen ajanut yosemiten 7-vaihteisella sähkömaasturilla, jossa takanapamoottori puoli vuotta n. 2000 kilometrin matkan ilman minkäänlaisia ongelmia. Ostin käytettynä 800 eurolla, uudet maksaa 1400 biltemassa. Mielestäni hintalaatusuhde on hyvä ja voihan noihin pyöriin laittaa tuhansiakin, jos on ylimääräistä rahaa, itse olen tyytyväinen omaan valintaani.


      • Anonyymi

        Sama asia Scott pyörien suhteen. Löytyy yli 10 000 € maksavia pyöriä (esim. SCOTT Addict RC Ultimate).


    • Ohramuikku

      Siinäpä oli lukemista! Meikä osti (siis mun faija osti ;D) tossa keväällä KONA Fire Mountain Deluxen. hinta: 500 e (alennus hinnasta 615e) Eikä se nyt mikään säälittävä tapaus ole. Siinä ei ole mikään kakkakeula (rockshox dart 2), Shimano Deore komponentit, Hayes mx-4 mek. levarit joihin olen kyllä hieman pettynyt. Jarrut ovat ainoa heikko kohta. Siksipä ostin Maguran hydr. 203m levarin eteen (100e). takana edelleen mx-4, mutta eipä hätää! Marraskuussa synttärit ---> lahjaksi taaksekin hydr. levari. Joten kyllä alle tonnilla saa, JOS ei ole ammattilainen/ei aio olla ammattilainen/ ei edes yritä olla ammattilainen, vaan haluaa vain nauttia pyöräilystä!

      • hj

        tämmöst ns. itteään pyöräilijänä pitävät tontut kuvittelevat olevansa pyöräilijöitä kun maksavat polkupyörästä ihan mitä sattuu kun eivät vaan osaa. Sitten joskus kun oppivat polkemaan ni kestää melkein pyörä kuin pyörä. Itellä halpis pyörä n.300e jolla olen yli 5 vuotta polkenut töissä ympärivuoden 10 km matka eikä mitään ongelmaa kun osaa silloin tällöin huoltaa pyörää ni toimii kyllä mut se pitää tosiaan osata.


    • Testivoittaja

      Vastikään ostin Insera-merkkisen pyörän, kehuivat vielä testivoittajaksi. Vähän ajeltuani ihmettelen, että minkä ihmeen testin se on voittanut, "Suomen huonoin pyörä"kö? Vika on polkutehossa, suurin vaihde liian löysä, ei puhetta että voisi alamäkeen ottaa vauhtia, mäessä taas niin raskas ettei ylös asti jaksa aina polkea. En tiedä lieneekö tämä koko pyörämerkin ongelma. Hinta oli 229e. Ei sillä Erkkikään ajele. Tarvitsen pyörän, jolla voi polkea kauas kevyesti.

      Ajattelin, ettei se entistä n. 15v vanhaa varastettua pyörääni (Tunturi-merkkinen) huonompi ainakaan voi olla, mutta olipas. Entisellä viiletin pitkiä pyörälenkkejä ja kampesin kaikki jyrkätkin mäet ylös.

      Noh, osaanpa nyt tämän kokemuksen jälkeen ainakin paremmin määrittää millaista pyörää haeskelen, palautan nimittäin tämän uutuuden jos vain suostuvat ottamaan takaisin, saapa nähdä kuinka käy.

      • va föör en helvette

        24/30 ja 42/11 eikä riitä? Älä puhu paskaa! Jos et, niin kuntosi on liian huono tai et osaa käyttää vaihteita, kyllä kaupunkien mäet pitää päästä ylös ratiolla 1.6, ja 7.4 riittää varmasti tuulipuvuille.


      • Satelliittikuikka

        Oon polkenu inseralla satkun lenkkejä 35 keskarilla yksin 38 ryhmässä menee pidemmät. Droppitanko vaan vaihdettu.


    • pyöräliikkeen myyjä

      joka yrittää näin euroaikana kiskoa esim. joistain maastureista kahta tonnia mutta kumma kyllä porukka ei suostu maksamaan. Täytyisihän sitä vähän lähteä jonnekin kirjoittelemaan halvemmista (useimmista, kuten yllä sopivasti onkin...) paskaa. Käytetytkin ovat epäilemättä hemmetin vaarallisia kun se pyörä pitää "aina ostaa sieltä pyöräliikkeestä"...

      • Pomppukeppi

        Kaupoista ovat varmasti poistuneet ne jotka ovat ostaneet kalliin pyörän vain siksi että kallis pyörä on hieno omistaa. Siksi kalliit mallit ovat poistuneet tavallisista urheiluliikeistä. Mutta oikeat pyöräkaupat ovat ihan eri juttu. Todelliset harrastajat taas ostavat kalliita pyöriä aivan kuten ennenkin koska heille harrastusvälineen todellinen laatu ja suorituskyky on pääasia. Ainakin omassa pyöräseurassani on tänäkin kesänä ihmisille ilmestynyt useita 3000e hintaluokan maastopyöriä eikä asia ole ollut mitenkään poikkeuksellinen. Kalusto kuluu ja välillä halutaan uutta ja parempaa. Ja hinta on kuitenkin aina suhteellista. Jokainen päättää mihin rahansa laittaa. Ajamalla vain vähän halvemmalla autolla voi ihan hyvin ostella muutaman vuoden välein kalliin pyörän. Se on vain valitakysymys.


      • Anonyymi

        Aloittaja joku aloitteleva pyörä kauppias ja haluu myydä liikkeedsän vaan laatukamaa kalliilla ja luulee että kansalla on varaa ostaa Sipilän riisto politiikan jälkeen kallista vaan


    • Börje 321

      Jotain rajaa spede noihin juttuihis. Teilaat tuossa monta merkkiä syyttää suotta. Hinnat oot vetäny semisti hatusta. Paljonko mielestäsi pitäisi maksaa pyörästä jolla siirrytään paikasta A, paikkaan B muutama kerta kuukaudessa se muutama kilometri? Järki käteen idiootti. Yhtälailla se perus Acera ajaa asiansa kuluttajista varmaan yli 90%:lle. Tuskin he käytössä huomaisivat hirveetä eroa esim. SLX:n vaihdeosiin. Heille on yks hailee vaihtuuko se vaihde 0,1sek vai 1sek kuluessa(huom. kärjistetty!). Kunhan vaihtuu. Joustokeulien kanssa olen osittain samaa mieltä. Muista osista niin eihän tuohon muutaman sadan hintaan mitään huippua saa, mutta ajaa kyllä monen tarpeet. Ei se kohtuullinen mekaaninen levyjarru oikein säädettynä ole niin susi kuin luulet. Niitä asiakkaat osaavat ehkä jopa itse säätääkin. Kokeile joskus sellaista mikä on sisäänajettu niin voit hämmästyä. Vanteetkin pysyvät normaalipainosilla ihmisillä hyvin kunnossa jos joskus vaivauttuu käyttämään pyörää huollossa ja rihtauttamassa ne. Kyllä se halvempikin pyörä voi olla turvallinen kunhan siitä vaivautuu pitään huolta. Muista että harrastepyörä ja käyttöpyörä on kaksi aivan ERI asiaa.

      Corratecin oot varmaan lisännyt listaan sitä myyvän firman maineen takia? Heiltä kuitenkin löytyy mm. kisakireitä maastureita.

      Scott ja Trek?? Com' on! Jokaiselta isoltakin merkiltä löytyy niitä budjettipyöriä. Sanooko esim. Specialized mitään? Heiltäkin löytyy n. 400e maasturi. Onko Specialized tämän jälkeen halpapyörämerkki ja kaikki heidän tekämänsä karmeeta kuraa?

      Kiitos sinun opin myös uutta! En tiennyt että nykyään vesijohtoputket tehdään alumiinista. LOL!

      Ja hei. Näytä mulle testi/testejä missä noi kaikki muut merkit paitsi tuo B-kaupan merkki on todistetty hengenvaaralliseksi! Sillä sen minä jo tiedän. Mutta esim. Scott, Nopsa,...

      Btw, ookko muuten kuullu juttua suomalaisesta kaverista joka on saanut KAHDEKSAN MERKKIRUNKOA runkoa rikki ajamalla? Tästähän voidaan vetää sellainen johtopäätös, että monet isot merkitkin ovat hengenvaarallisia! Kö?

    • Polkupyöräkuski

      Minun kokemukseni 700 euron hintaisen Crescent hybridin kuljettajana on hieman toisenlainen kun tämän ketjun aloittajan. Ajoin huonossa valaistuksessa ja kovassa vauhdissa mäen alla, sadan kilon painollani suoraan päin korkeaa katukivetystä. Pyörästä kuului karmea rysäys. Muistan ajatelleeni, että nyt meni etuhaarukka ja vanne mutkalle. Hämmästykseni oli suuri kun tarkastin tuhoja. Mitään vahinkoja ei ollut havaittavissa vaikka minulla on vain halpa Suntourin joustohaarukka, jota en sen käyttömukavuuden takia vaihtaisi millään pois. Joten tiedän kokemuksesta, että ainakin ruotsalaiset osaavat valmistaa alle 1000 eurolla turvallisia pyöriä. Onkohan Crescent polkupyörämaailman Volvo.

      • fillaristi mies-81

        Jaa-a. Minä sain sen suntourin etupään paskaksi Merida Matts sportista. Koko etupää piti lopulta muuttaa liikkumattomaksi malliksi ihan jo turvallisuudenkin takia. Pyörä kävi verstaalla muutostöissä, jonka jälkeen Meridassa oli jäykkiskeula. Joku perkele varasti Meridani.

        Syncin halpisetupää kesti Nakamurassa periaatteessa ehjänä, mutta jumittui lopulta huollon puutteeseen, ihan hyvä niin, koska jäykkänä mallina se oli parempi kuin koskaan joustokeulana. Nakamura meni metallinkeräykseen loppuun palvelleena ja täysin romuksi ajettuna.

        DBS Intruderissani on valmiiksi jäykkä etupää, jotain siis osasivat aikanaan DBS:llä tehdä oikein. Intruderia ei koskaan suunniteltukaan maastokäyttöön, mutta kun maastoajoa olen ana harrastanut, pakkohan sillä on maastoon mennä. Ja tiedän touhun sekä hengenvaaralliseksi että typeräksi riskinotoksi. DBS ei tule olemaan tässä käytössä pitkään, koska rakentelen rahatilanteen helpottuessa kunnollisen maastopyörän. Toivottavasti Intruder ei ennen sitä hajoa alle tappavin seurauksin. Toisaalta jos hajoaa niin olen todistanut todeksi että alle tonnilla ei saa turvallista maastopyörää. Intruderin saa sitten iskeä pystyyn haudalleni todisteeksi. Hautakiveen saa hakata tekstin "when I die, I hope they will burry me upside down, so the whole world can KISS MY ASS!

        Tarvitsen vain sen perkeleen puolentoista tonnin maastopyörän. Ja hommaan sen vaikka väkisin. Noin muuten en välitä paskaakaan mistään harrastuksesta, mutta maastopyörä on aina ollut minulle elämäntapa. Maastossa polkiessaan sitä on oman elämänsä Herra.

        Maantieajo on kivaa, mutta ei koko aikaa. Pohjimmiltaan haluan painaa pyörällä metsään.


    • Dumari

      Fillariati mis-81, puhut paskaa. omistat varmaan pyöräkaupan. maalaisjärkeä ostoihin. en ole koskaan kuullut että jonkun pyörä katkeaa

      • kokemus-k

        Noita katkeamisen aiheuttamia vakavia onnettomuuksia on vuosien varrella ollut muutama. Jokainen voi itse miettiä onko se paljon vaikkapa autojen aiheuttamiin pyöräonnettomuuksin nähden.


      • Kerran_katkes

        Kun olin penikka 80-luvulla niin Malvern merkkinen fillari katkesi rungostaan. Laiha luikku olin ettei ehkä polkijassa vika silloin ollut? Pyöräkään ei varmaan kauhean vanha ollut; pari vuotta ehkäpä ja talveks pakotettiin laittaan autotalliin ja ajelin koulumatkat potkukelkalla tai hiihdin. Iskä sen hitsas taas kasaan ja ajo jatkui katkeamisen jälkeenkin. Aika jännä tunne kyl vieläkin muistan, kun alamäkeen viilettäessä runko vaan ''vajoaa'' alas. Ihme ettei käynny mitään. Selkäsaunaa pelkäsin kun pyörän menin rikkomaan. Pyörän hintaa en tiedä! Synttärilahja!


    • juu nääs

      Aika korkeella menee toi yhen kipuraja, kun 5000-6000 eurossa.
      Hyvään ammattiin on itsensä lukenut.
      Totta. En minäkään mitään alta tonnin pyörää ostais. Eihän alta tonnilla saa kuin pyörän, missä on se alapään osasarja, kuten Via.. anteeksi Tiagra. (huomaa jo otsalla ja nimestä, että on alapään osasarja.) Toinen on se Sora.
      Saa pyörä edullinen olla, muttei liian edullinen.

    • Kestää_laatua

      Yosemite vuosia alla änkyröissäänkin ja ihan ilman ongelmia, joten ihan hyvin kestää.

      • Pyörällä_Karjalaan

        Ooi AARMAIN, käytä kypärää


    • Psykologinenprofiili

      Jos ei avaaja ole itse pyöräkauppias niin sitten vähintään otollista "kauraa" myyjien kusetukselle. Kaiken voi myydä ylihintaa kun on tuo lähes uskonnollinen hurmos saatu tartutettua kunnolla...

    • pena-pyöräilijä

      Paljonko, kuinka monta vuotta pyörän sitten pitää kestää ollakseen hyvä?

      Itse hankin alennuskautena, siis loppukesästä tamperelaisesta urheilualan liikkeestä 21-vaihteisen peruspyörän, jonka hinta oli alkuaan ollut 350 euroa, sitten alennettuna 250 euroa ja lopulta lisäalennuksin 205 euroa.

      Eihän siinä kaikki toiminut. Ensinnäkin etuhaarukka ei tiukentunut tarpeeksi.Vaihtoivat heti toiseen pyörään. Sitten paljastui, että takapyörän puolat olivat aivan löysällä. Pystyin itse tiukentamaan niitä.

      Etusisuskumi alkoi pian vuotaa. osoittautui, että se oli liian kapea, 42-millinen, kun renkaan leveys oli 47 milliä. Vaihdoin sen.

      Sittemmin on pitänyt ajoittain vaihtaa jarrupaloja.

      Pyörä on minulla nyt kolmatta vuotta ja sillä on ajetty ehkä yli kolmisentuhatta kilometriä. Tyytyväinen olen siihen kyllä ollut , vaikka nuo muutama ongelma onkin esiintynyt.

      Sellainen tunne on, että turhasta en ole tuossa pyörässä maksanut. En millään muotoa menisi yli 500 euron pyörää ostamaan.

    • pääm1es

      Kyllä se vaarallisen pyörän hintaraja menee jossain paljon alempana. Minä ostin 12 vuotta sitten alle 500:lla (syysalennus) ruotsalaisen 7-vaihteisen alumiinirunkoisen ja tukeva peli on. Vaihdenapa tosin rivahti muutama vuosi sitten.

    • retkipyörätantta

      No,kaikilla vaan ei ole varaa kalliisiin pyöriin. Sittenkö pitäisi olla kokonaan ilman?
      Itselläni edessä uuden pyörän osto kun viallinen lonkka ei anna periksi heittää jalkaa
      miesten rungolla olevan retkipyörän yli. Ja retkipyöräilyä aion jatkaa. Että pakko se olla joku noin 300-500 euron pyörä. Vuosia sitten ajelin yli 6000 kilometriä kaikenlaista ajoa noin neljässä vuodessa muutaman satkun hybridillä ja hyvin pelitti kunnes sain perintöjä ja ostin 600 eurolla nykyisen retkipyöräni jolla silläkin on ajettu jo yli 8000 kilsaa. Nyt,työttömänä joudun tyytymään halpaan. Perushuollot osaan hoitaa itse ja ajotapa pitää olla asiallinen ettei pyörä rikkoonnu.

    • Sunkula

      Kuka maksaa sinkulasta tonnin? Siis mitä vittua?

    • Jarkkola2

      Naurettavaa. Maastopyörän voisi alun listan mukaan sijoittaa jopa 5000 euroa, mutta maantiepyörään vain 1500 euroa. Itsellä budjetointi menisi toisinpäin.

      • Anonyymi

        Juuri näin


    • katsoomitäostaa

      Mä oon sillä linjalla, että jos uusi fillari pitäis irrota alle 200 eurolla, niin parempi unohtaa pyöräilyt kokonaan. Ostaa samalla rahalla lenkkarit ja rupee tekee kävelylenkkejä. Alle 200 euroa maksavaa uutta fillaria ostaa vain köyhemmästä päästä oleva tavis, joten sillä kävelylenkkien tekemisellä pysyy siinä kunnossa, missä köyhemmän pään taviksen tarvitsee pysyä.
      Pistää vaikka 50 euroa kuukaudessa sivuun ja säästää jonkun 4-5 vuotta, niin sitten voi lähteä ostamaan polkupyörää. 2400-3000 euroa on hyvä raha pyöräkaupoilla.

      • Anonyymi

        Kyllä 200 egellä saa ihan hyvän uuden fillarin.

        Yksi aktiivikäytössä oleva pyöräni maksoi paranteluineen uutena alle 200 egee. Hyvä ja kestävä pyörä.

        Ajan sillä 0..25 kilometrin päivämatkoja.


    • cycling.ben

      Monikymmenvuotisena pyöräilyn harrastajana voin kertoa, että olen hankkinut useitakin ns. halpapyöriä. Ne ovat hyvin kestäneet eikä yhdenkään hsnninta ole harmittanut.
      Kuinkahan moni noista ns. laatupyöristä on käytössä 15 vuoden kuluttua?

      • ihansitäsamaa

        Ne kalliitkin on sitä, että pari kesää ajetaan ja sitten menee vaihtoon. Ne jotka niitä ostaa, ajavat niillä niin helvetisti.


    • L.A.Untai

      Mulla on 90$ Wall Mart Sinkula. Piti toki purrkaa ja rakemntaa pyora uudelleen, ja ostaa 30
      $ kevlari kumit x 2. Sen jalkeen on toiminut tyomatkalla kuin unelma. Tyomatykaa tulee paivasa noin 10 km. Fillarilla paasen matkan nopeammin kuin bussilla tai autolla.

    • Mikä_maksaa

      Juu. On hankala saada hyvää pyörää alle 500 eken. Tunturi maksoi n. 499 oli sekundaa. Ruuvit oli paperia, vaijerit kuminauhaa ja pinnat pahvia. Ei öljy auttanut ei hultokaan. Oli vaihdettava lähes kaikki osat pikkuhiljaa. Nyt se on kestänyt ja vähällä vaivalla.

      Ajan vanhalla pösöllä, 35 vuotta ja 55000 km. Lähes kaikki osat alkuperäisiä, mutta nyt rupeaa ruuvit jo ruostumaan kiinni. On ehkä aika ostaa uusi. Maksoin siitä aikoinaan viinipullon hinnan.

    • taliaivosaatana

      Vai että Trek halppispyörä. Kaikkea sitä. Oikea pyöräilyalan paatunut ammattilainen siellä.

      Halppisautojakin ovat:
      Mersu
      Lamborghini
      Jaguar
      Ferrari

      Terv, autoilun ammattilainen

    • Quatermash

      Trikoopellet..
      Pitää olla 20 000€ munamankeli kaikilla herkuilla.
      Sitten 3000 € trikoot venytetty päälle.
      500€ ajosandaalit.
      Kaalissa 400€ potta,sekin parinumeroa liian pieni.
      Sitten kaahataan,kun kevätkiimaiset pulloperse siat,muista liikkujista välittämättä.
      On sitten hyvä pullistella ja elvistellä,että alle 2000€ fillarit on täysin paskoja.
      Itsellä 800€ hybridi.Kuudesvuosi menossa.Ajoa noin 4000Km vuosi,ei talviajoa.

    • Keskustelen_ko

      Tämä palstan tason hyvin esittelevä ketju täyttää ihan kohta kymmenen vuotta. Upeaa, että saatiin se taas kerran pintaan. Eikä yhtään uutta järkevää ajatusta kuitenkaan.

    • Barumix

      Liirum,laarum,alla baarum.
      Vettä sataa,kohta kaadun.
      Baarumit ne kestää,kestää ja kestää:D

    • Anonyymi

      Kummallista että kun osti italialaisen Sarda Millenium -maastopyörän hopparista vuonna 2000, maksoi jotain 170 euroa ja on ajanut sillä semmosta tavallista ajoa 20 vuotta tähän mennessä siis ei mitään maailmanympärimatkoja vaan tavallista arkikäyttöä, niin ei ole mitään vikaa ilmennyt , ei edes osia renkaita lukuuottamatta tietysti ole tarvinnut vaihtaa. On se vaan kummallista tuo laatujuttu, kun sitä oikeasti saa 170 eurolla saman arkeensa kun 1700 eurolla juu.

      • Anonyymi

        Ostin 250 euron miesten Inseran ja sain tuosta hinnasta vielä hyvät alet lisäksi.

        Runko ja komponentit ovat hyviä. Pyörä oli hyvin kasattu, paremmin kuin vaikkapa keskimäärin huollosta tulleena. Laakereissa oli hyvät rasvat. Kaikki toimi hienosti.

        Runko on lisäksi vahvempi kuin kalliin urheilupyörän runko, joissa on hiilikuitu osia. Näitä hiilikuituriesoja on jo tonnin pyörissä :(


      • Anonyymi

        Paljonko tulee kilometrejä vuodessa? Kahdella tonnilla saa jo järkevän pyörän kuntoilukäyttöön. Postilaatikolla toki käy vaikka viiden kympin pyörällä loppuikänsä.


    • Anonyymi

      "Halpapyörien osat ovat usein kiinni heikosti (kiristykset tekemättä), tai ainakin säädöt on jätetty tekemättä esimerkiksi jarruihin ja vaihteisiin. Myös itse jarru- ja vaihdekomponentit ovat halvinta mahdollista kuraa mitä markkinoilta löytyy. Shimano ei ole taikasana onneen!
      Nämä halpakomponentit ovat heikkoja, eivätkä koskaan vastaa laadultaan samankin valmistajan oikeita osia, joiden hinta huom! on jo huomattavasti korkeampi kuin halpaosien."

      Nykyään on ihan päinvastoin. Kunnon halpa ratas on terästä. Teräsratas kestää ajoa todella paljon enemmin kuin kalliimpi alumiininen. Halpaa teräsratasta ei käytännössä tarvitse koskaan vaihtaa.

      Kevyitä pyöriä tehdään rasvaa säästämällä. Kalliita pyöriä joutuu rassaamaan koko ajan. Hipo osat eivät ole luotettavia.

      Samoin jokaisessa hiilikuituosassa on ollut ylimääräistä säätöä. Hirveän vaarallista antaa tumpelolle hiilikuituisia maastopyörän keuloja. Pysyvät todella huonosti kiinni ja löystyvät. Kunnon halpispyörän teräskeula on paljon luotettavampi ja kestää kymmeniä vuosia. Toisin on hiilarikeulan laita. Roskiskamaa 10..20 vuoden päästä ja myös kunnon kaatumisen jälkeen.

      • Anonyymi

        Kaikki rattaat kuluvat. Ei ole olemassa sellaista joka ei kuluisi. Vanhat venyneet ketjut syövät ratasta aika haipakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki rattaat kuluvat. Ei ole olemassa sellaista joka ei kuluisi. Vanhat venyneet ketjut syövät ratasta aika haipakkaan.

        Ajoin 200 € pyörällä 10 vuotta . Takarataspakka ja kettinkit meni kertalleen vaihtoon. Poljinkeskiö myös. Jarrut oli koko ajan toispuoleisesti, otti kumit vanteisiin kiinni. Etuvanteen jarrut puhkaisivatkin lopulta vanteen samoin takavanne jouduttiin kertaalleen vaihtamaan. Tietysti vaihde ja jarruvaijereita joutui vaihtamaan. Ohjaustangon laakeri oli herkkä kiristymään liikaa ja vastaavasti tuli klappia.Satulan vaihdoin parenpaan.Ensiasennusrenkaat oli varmaan ainoat moitteettomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin 200 € pyörällä 10 vuotta . Takarataspakka ja kettinkit meni kertalleen vaihtoon. Poljinkeskiö myös. Jarrut oli koko ajan toispuoleisesti, otti kumit vanteisiin kiinni. Etuvanteen jarrut puhkaisivatkin lopulta vanteen samoin takavanne jouduttiin kertaalleen vaihtamaan. Tietysti vaihde ja jarruvaijereita joutui vaihtamaan. Ohjaustangon laakeri oli herkkä kiristymään liikaa ja vastaavasti tuli klappia.Satulan vaihdoin parenpaan.Ensiasennusrenkaat oli varmaan ainoat moitteettomat.

        Paljonko tuli kuntoilukilometrejä? Kahdet 30-40 € maksavat ketjut menee vuodessa tavoitteena säästyä vaihteiston kalliilta täysremontilta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Fillareissa johonkin 500...1000 euron hintaan saakka saa luotettavuutta. Teräsrattaat, jäykkä metallinen etuhaarukka, kokoonpano rasvaa säästämättä yms.

        Tuon hinnan jälkeen alkaa fillarin keventely. Yli tonnin fillari on lähinnä nopeampi kuin halvemmat mallit.


    • Anonyymi

      Aloittaja veistelee vesijohtoputkea, kevytmetallisella Corratekilla ajanut 15v ilman ensimmäisräkään ongelmaa, rattaita ja ketjuja vaihdettu normikulumisen mukaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja on pelkkä trolli? Tai halusi vaan herättää keskustelua ja siksi tietoisesti kärjisti rankasti.

      • Anonyymi

        Näin se usein on interwebin ihmeellisessä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se usein on interwebin ihmeellisessä maailmassa.

        Huomio! Tämä ketju on v a n h a , aloitus yli 10 vuoden takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomio! Tämä ketju on v a n h a , aloitus yli 10 vuoden takaa.

        Toki on mutta itse asia pätee tänäkin päivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki on mutta itse asia pätee tänäkin päivänä.

        Aloituksessa ylistettiin liikaa. Joillakin merkeillä on myös kalliimpia malleja, joita ei todellakaan myydä marketeissa. Itse omistin aikoinaan melko kalliin DBS pyörän jossa rungolle annettiin ikuinen takuu. Ihan kunnon pyöräliikkeestä se oli hankittu.


      • Anonyymi

        ^ korjaus: Yleistettiin liikaa.


    • Anonyymi

      Minulla hajosi Monarkin runko. Miksi helkutissa pyörän valmistajien täytyy käyttää alumiinia rungoissa? Miksi niin harvat tekevät teräksestä? Miksi yksivaihteisia naisten pyöriä valmistetaan niin vähän?

      • Anonyymi

        Sitten ei myöskään kannata lentää kovin paljon. Lentokoneet valmistetaan alumiinista ja niihin kohdistuu melkoisia voimia. Miksi helkutisssa lentokoneen valmistaja täytyy käyttää alumiinia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ei myöskään kannata lentää kovin paljon. Lentokoneet valmistetaan alumiinista ja niihin kohdistuu melkoisia voimia. Miksi helkutisssa lentokoneen valmistaja täytyy käyttää alumiinia?

        Pyörillä ei päsääntöisesti lennetä. Lentokoneella kyllä. Joka lennon jälkeen tarkistetaan osat ja niiden toiminta. Osia vaihdetaan tarvittaessa - rasitusvauriot eivät ole harvinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörillä ei päsääntöisesti lennetä. Lentokoneella kyllä. Joka lennon jälkeen tarkistetaan osat ja niiden toiminta. Osia vaihdetaan tarvittaessa - rasitusvauriot eivät ole harvinaisia.

        Lentokoneen runkoa ei tarkisteta joka lennon jälkeen
        Aloittaja ei ole lsptremikssn vaikka kokoomus kauppias


    • Anonyymi

      Minä ostin Monarkin. Se kulkee kuin unelma. Se on ostettu pyöräliikkeestä, eikä mistään marketista. Kyllä on huomattava ero kakkospyöränä toimivaa Jupiteriijn verrattuna,
      Katselin markettien Helkama pyöriä. olivat aika heikkoja. Tunturia en osta ikinä.

      • Anonyymi

        Hell Kama

        sopii

        HELL Sinkiin


      • Anonyymi

        Tunturilla oon ajanut 50000 km 22 vuoden aikana, voimansiirto on kyllä uusittu kaks kertaa mut niin pitää myös muissakin tehdä. Ihan halpiksissa tuon jotuu tekemään tuossa ajassa kymmenen kertaa vähintään jos samaan kilometri määrään haluaa päästä.


    • Anonyymi

      Kaikki kun menee aina tällaiseksi rikkaiden hifistelyksi, niin eipä köyhä voi oikeastaan tehdä yhtään mitään, ei edes pyörällä ajella kun ei ole varaa hankkia "kunnollista" pyörää!

      • Anonyymi

        Ei se ole mitään hifistelyä, vaan tervettä harkintaa. Totta on, että pyörä kuntoiluvälineenä ei ole aivan halvimpia harrastuksia.


    • Anonyymi

      Sarda, Insera, , Nopsa, Helkama, Scott, Nakamura, DBS, Trek ei ole halpa merkkejä ja huonoja
      Olittaja ei tiedä miyään

      DBS suuri vanha valmistaja rnglsnti

      Älä puhu mitä et tifä
      Varmaan vielä äänestät kokoomusta kin köyhänä

    • Anonyymi

      Aloittaja on oikea Asintuntija.

      Samoin kuin Yle ja mtv kun uutisoi vaan ulkomaan asioista ja usan abortista ja jättää ketyomsatts Suomessa kansalle mihin heidän veronsa menee
      Esim yritys tukiin

    • Anonyymi

      Raharikas, mulla on Helkama Niilo ja se pelittää hyvin.

    • Anonyymi

      Jos ostaa polkupyörän liikkeestä joka myy ja huoltaa, kuten nyt vaikka Sportiat, tietää että saa laatua.
      Oman pienen kylän TeamSportian kauppias valitsee tarkkaan myymänsä pyörät ettei niissä ole huonoja osia. Menin kerran kyseenalaistamaan 700 euron pyörän joustohaarukkaa koska SUOLI24 sivustolla viisaat sanovat ettei se voi olla hyvä.
      Hyvä ettei kauppias ollut kurkussa kiinni. Sain kyllä sellaisen ripityksen että en usko enää mitään mitä suoli24 "ammattilaiset" sanovat.
      Ostin omani juuri hintaan 750 euroa eli tämä on nyt ilmeisesti täysin susi.

    • Anonyymi

      Vieläkö Power ja Gigantti antaa fillarin kaupanpäälle,
      kun ostaa esim 50 tuumaisen töllön.
      Joskus niitä jaettiin asiakkaille.

      Aikoinaan eräs määpeliliike antoin myös fillarin ,kun ostit
      joitakin huonekaluja.Ei niillä toson tehnyt mitään,kun fillarin arvoi noin 100€

      • Anonyymi

        Niillä taisi todellakin joskus olla jotakin polkupyörään rinnastettavia tuotteita, jotka annettiin kylkijäisinä. Eipä taida olla enää.


    • Anonyymi

      Heh... Scott ja Trek mainittu halpapyöriksi. Pakko olla provokaatio.

      • Anonyymi

        Joo, ne ovat kaukana halvoista, silti samoista osista


      • Anonyymi

        Halpapyöriä löytyy useimmilta koko kansan tuntemilta merkeiltä. Se on valmistajille tapa saada maksimoitua pyörämerkin saama huomio esimerkiksi Ranskan ympäriajon voiton jälkeen.
        Mutta toisaalta pyöräilyssä harva merkki toimii niin, että sen nimellä tehdään vain huippumalleja. Esimekiksi Shimano valmistaa muutaman euron sarjoista huippuammattilaisen osasarjoihin asti tavaraa. Eikä tämä ketjun aloittaja nimeä kuitenkaan halpapyörien valmistajien rinnalle halparihkaman valmistajia, kuten shimano ja sram, joiden osista noiden halpapyörien halvat voimalinjat kasataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpapyöriä löytyy useimmilta koko kansan tuntemilta merkeiltä. Se on valmistajille tapa saada maksimoitua pyörämerkin saama huomio esimerkiksi Ranskan ympäriajon voiton jälkeen.
        Mutta toisaalta pyöräilyssä harva merkki toimii niin, että sen nimellä tehdään vain huippumalleja. Esimekiksi Shimano valmistaa muutaman euron sarjoista huippuammattilaisen osasarjoihin asti tavaraa. Eikä tämä ketjun aloittaja nimeä kuitenkaan halpapyörien valmistajien rinnalle halparihkaman valmistajia, kuten shimano ja sram, joiden osista noiden halpapyörien halvat voimalinjat kasataan.

        Eri hintaluokan tuotteita tehdään, että saadaan myytyä tuotteita eri tuloluokan ja elintason ihmisille. Rahaa ja voittoja yritykset tavoittelevat, vaikka tuote olisi halvempi kuin toinen.

        Kiinassa saa sähköauton muutamalla tuhannella. Euroopassa maksaa kymmenkertaisesti. Todennäköisesti sama asia polkupyörien suhteen.


    • Anonyymi

      150e rokkarin keula toimii ihan hyvin perus traileilla.
      Ei tarvitse 400e haarukkaa pitämään hauskaa.
      Hyvä sinkula 1000e-1500e, just joo.

    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa vanha mummo pyörä teräsrunko kestää ikuisesti

      • Mitä hyötyä siitä on että vanha teräsrunkoinen "mummopyörä" kestää "ikuisesti"? (no, faktahan on ettei sekään ikuisesti kestä).
        Kuitenkin polkupyörän tärkein funktio on siinä että se soveltuu sellaiseen ajoon mitä pyörän omistaja haluaa ajaa. Esimerkiksi maastoajossa tuolla "ikuisella" mummopyörällä ei tee mitään.

        Kestävyys/pitkäikäisyys ovat tietysti aina erinomaisia ominaisuuksia oli mikä tuote tahansa kyseessä, mutta nuo asiat ovat vain yksi osatekijä polkupyörän hyvyydessä ja siinä minkälainen pyörä kenenkin kannattaisi hankkia.


    • Anonyymi

      et sitten uskaltanu nimees laittaa , pelkuri

    • Anonyymi

      Kun oikeasti puhutaan kestävyydestä, ei hinta korreloi millään tavalla oikeaan kestävyyteen.

      • Anonyymi

        Kyllä se hinta usein korreloi myös laatuun ja kestävyyteen. Ei tosin lineaarisesti, mutta antaa kuitenkin osviittaa asian suhteen.


      • Anonyymi

        Totta!


      • Anonyymi

        Valetta.


    • Anonyymi

      Jos sotakirjallisuuteen on uskominen, niin Kannaksella Sotka ajoi jääkärijoukkueen pyörien yli. Taittoivat vain tangot suoraks, potkivat vähän polkimia i ja jatkoivat matkaa. Nykypyörälle pitää tehdä pitkä litania osatilauksia Biketteriin, se toimittaa yhteensopimattomia osia ja lopulta todetaan, että hiilikuitu tai alumiini on vaan niin murskana, että ei sillä enää tee mitään.

      • Anonyymi

        Bikester toimittaa juuri niitä osia, joita asiakas tilaa.

        Se, sopiiko ne kyseiseen pyörään, onkin sitten asiakkaan vastuulla.


    • Anonyymi

      780 euron yosemite-maasturilla ( käytettynä hankittu ) olen pari vuotta ajellut muutaman tuhat kilsaa ilman mitään korjaamista, mistähän tuossa mollaamisessa lie oikeasti on kysymys?

      • Anonyymi

        "ajellut", niinpä. Ajelijoita on joka lähtöön. Kovemmassa käytössä nuo ei vaan kestä. Ei tähän sisälly pienintäkään mystiikkaa. Kun et ole mitään korjannut niin se kertoo paljon pyörää kuntoiluvälineenä käyttävälle.
        Itsellä on parin tonnin laatupyörä joka kaipaa aina välillä uusia osia. Halvemmilla osilla oleva halpapyörä olisi aivan toivoton murheenkryyni. Pitää nääs ehtiä ajaakin siltä pyörän laittamiselta.


    • Anonyymi

      Vetäkää tumppuunne spandexhomot.

      • Anonyymi

        Miten ihana kommentti. Pusuja sinne.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe