Rivinvaihto ei toimi. Pahoittelen huonoa luettavuutta. --- Pitipä tänään sitten koittaa kepillä jäätä ja kutsua paikalle oikeen Huoneistokeskuksen kaveri arvioimaan asunnon myyntihinta. Ajattelin, että onhan se vähän ehkä notkahtanut ostopäivämäärän jälkeen vuodesta 2007, mutta tuskin nyt mitään suurempaa. ---
Taloyhtiössä on siis kattava linjasaneeraus juuri valmistunut. Eihän se halpaa ole, mutta en ajatellut todellakaan asuntoni arvon tippuneen remontin yhteydessä. Hän arvioi hinnaksi 1750 e/m2. Asunto on kaiken lisäksi arkkitehdin suunnittelema ja täysin saneerattu lattiasta kattoon äänieristyksiä ja sähköjä myöten. Samaan aikaan ko. pulju kauppaa perushyvä-kuntoista vastaavaa putkistosaneerausta odottelevasta yhtiöstä 2100 e/m2. ---
Tämä liimatukka siis laski suoraan, että alueen toteutuneet neliöhinnat vähennettynä putkiremontin kustannus. Avot, tekee jaadi jaadi jaa... Toisin sanoen, putkiremontti pitäisi saada ilmaiseksi uudelle asukkaalle. Kummallinen ajatusmaailma ihmisillä. Hieman myöhemmin iltapäivällä sähköpostiin tuli vieläpä kutsu tuon 2100 e/m2 asunnon näyttöön Huoneistokeskuksen kollegan toimesta. Olihan siihen pakko tehdä vastaavanlainen laskelma, ja kysyin tulenko katsomaan rakennuskontteja ja kaivureita siihen osoitteeseen kenties vuonna 2015 tarjoten -18 % urakan valmistuttua. ---
Ymmärrän kyllä, että asuntokaupan alalla on tiukkaa ja asuntojen pitää kiertää nopeasti provisiot silmissä kiiluen... mutta kyllä kai nyt jokainen ymmärtää, että täysimittaisen linjasaneerauksen jälkeen talo on kuin uusi rappukäytävää, viemäreitä, syöttövesiputkia, sähköjä, puhelinkaapeleita ja antenneja myöden - eikä sitä voi verrata naapurissa olevaan taloyhtiöön, jossa on putkiremontti tyypillisellä "Isännöitsijän mukaan ei mitään ongelmia ole ollut.." -aikataululla. Toisin sanoen, kunnes vesi alkaa valumaan yläkerrasta uudelle lattiallesi. ---
Onneksi en ole muuttamassa pakon edessä. Taidan mennä sohvalle siis nauttimaan uudenkarhean asuntoni arvonnoususta vuoteen 2015 saakka. Vaihtoehtoisesti kysyn tarjouksen jostain muualta, sanoi Liikanen mitä tahansa. ;) Voisin kääntää eilisen Kauppalehden Liikasen kommentit toisin päin: Hän kehoittikin asunnon myyntiä harkitsevia varovaisuuteen. --- Olkoon tämä siis myös esimerkki kun jauhetaan nimellisistä ja reaalisista hinnoista, pitäen mielessä mistä asunnonvälittäjät leipänsä saa.
Kerrostalohuoneiston arvo putkiremontin jälkeen
11
567
Vastaukset
- Joopa joo.
Asiani ei varsinaisesti liity putkiremppaan (tämä talo rakennettu 1971) mutta.... Mulla kävi sieltä ko. paikasta naiskiinteistövälittäjä arvioimassa yksiöni, 2008 toukokuussa maksoin tästä n. 57 100e. Nyt hinnaksi arvioitiin 58.500e ?! Eräästä toisesta kiinteistövälitystoimistosta käväisi reipas ja mukavanoloinen henkilö, joka sanoi asuntoni olevan jopa 69.000 arvoinen!? Arvaappa kumpaan kiinteistövälitystoimistoon mä kallistuisin? ;-)))
- minä vaan
tottakai houkuttaa pyytää sitä suurempaa hintaa, mutta pitää pitää mielessä että ei välittäjä sitä hintaa sano vaan ostaja... voihan olla että tuo 69ke oli arvioitu väärin etkä saa sitä sillä hinnalla kaupan. tai sitte nuo toiset aivan liian vähän. who knows?
- kyseisen alueen
minä vaan kirjoitti:
tottakai houkuttaa pyytää sitä suurempaa hintaa, mutta pitää pitää mielessä että ei välittäjä sitä hintaa sano vaan ostaja... voihan olla että tuo 69ke oli arvioitu väärin etkä saa sitä sillä hinnalla kaupan. tai sitte nuo toiset aivan liian vähän. who knows?
pyyntejä vastaavissa asunnoissa ja siitä saat vähän osviittaa hinnasta. jos vastaavista pyydetään tuon 50ke niin aivan turhaan lähteä pyytämään 69ke, koska sillä hinnalla et saa kaupaksi
- Joopa joo.
kyseisen alueen kirjoitti:
pyyntejä vastaavissa asunnoissa ja siitä saat vähän osviittaa hinnasta. jos vastaavista pyydetään tuon 50ke niin aivan turhaan lähteä pyytämään 69ke, koska sillä hinnalla et saa kaupaksi
Tän alueen hintapyyntöjä on olleet 55.000 - 69.8000 eur (vuoden sisällä), ja mun mielestä ei tää taloyhtiö ole ollenkaan hassumpi! Olen oikein tyytyväinen, hyvin on hoidettu kaikki, lainaakin on vain vähän. Arvostettu alue, ja asunnot menee kyllä liioittelematta kaupaksi muutamassa viikossa, jos vain hinta-laatu on kohillaan (yleensä ollut). Tämä asunto meni mulle kahdessa päivässä :D Mutta pitänee valita hinnoista kultainen keskitie....ei viittis ilmatteekskaan antaa, taikka liian korkeelle asettaa, tietenkään. Pyytää saa, mutta "hullu" se on joka maksaa.......kuten on joskus sanottu :)
- vaan tyhmät ostajat
Teilläpäin eivät ostajat ole vielä siis hiffanneet, että pitäisi katsoa asunnon kunnon lisäksi myös yhtiön kuntoa.... eli tykkäävät maksaa märkäpäänä 2100 €/m² ja pari vuotta myöhemmin vielä 700 €/m² lisää... no, Siperia opettaa.
Pääkaupunkiseudulla remppoja on tehty jo sen verran, että näkyy oppi menneen jossain määrin perille.... mutta vieläkin näkyy "alueen yleinen hintataso" olevan määräävä ts. vanhalla alueella ensin hinnat laskee, kun remontit painaa päälle. Mutta siinä vaiheessa, kun on suuri osa taloista rempattu, hinnat nousee - myös niissä taloissa, missä remontti on vielä tekemättä. Ansioton arvonnousu tulee aika äkkiä mieleen ....ja jokaisen, joka tuollaisesta maksaa ylihintaa (koska naapuritaloissakin on näin korkeat neliöhinnat) totisesti ansaitsee sen tulevan remontin & parikymmenen tonnin yllärin. - kuin remontoitu
"Tämä liimatukka siis laski suoraan, että alueen toteutuneet neliöhinnat vähennettynä putkiremontin kustannus. Avot, tekee jaadi jaadi jaa... Toisin sanoen, putkiremontti pitäisi saada ilmaiseksi uudelle asukkaalle. "
Eikös se ole ihan oikein arvioitu etät vastaavat asunnot on vastaavassa kunnossa saman arvoisia? Eli omasi vastaa sitä kalliimpaa vasta kun putkiremontti on tehty. Eikä uusi omistaja saa sitä ilmaiseksi vaan maksaa sen sitten kun sen sitten kun se tehdään, vai onko taloyhtiösi keräännyt koko remontinhinnan jo etukäteen, vai mihin perustat ajatuksen että asunnostasi pitäisi maksaa remontoidun asunnon hinta.- Alkup.
Tässä taisi tulla nyt joku väärinkäsitys. Muistaakseni kirjoitin, että tämän rapun kohdalla remontti on valmis. Siis, Huoneistokeskus myy vastaavaa remontoimatonta huoneistoa 2100 euroa neliö, mutta minun remontoitu asuntoni on kuulemma 1750 euroa neliö - ymmärrätkö? Ja tämä on alueen toteutuneita kauppoja 250 euroa alempana! Oli siinä putkiremontit tehty tai ei. Tuohon neliöhintaan mun pitäisi muuttaa 10km päässä olevaan lähiöön. Huiput 2600 euroa ja minimi 1900 toteutuneista kaupoista tällä alueella, you do the math. Eikä verrokissa ollut edes suunniteltu putkiremonttia.
Eikö tuolla laskutoimituksella minun asuntoni tulisi olla vähintään tuon 2100? Tai vastaavasti toisen verrokin 1750? Niin ja jos olet kokenut kattavan linjasaneerauksen elämäsi aikana, ymmärrät ettei ole myöskään edullista asua muualla vuokralla 3-4kk. Tietenkin voi käyttää pihan bajamajaa ja jonottaa kellarissa suihkuun naapurin pappan kanssa, mutta minä lasken myös sille oman hintansa.
Toisaalta, putkiremonttien hinnat ovat nousussa ja arvonnousu realisoituu vasta 2-3 vuoden kuluttua, näin eräästä tutkimuksesta luin. Saa nähdä pitääkö paikkaansa.
---
Tänään kävi sitten toinen välittäjä, ja koska hän ymmärsi tämän huoneiston erottuvan muiden joukosta - tietenkin edellyttäen, että löytää juuri oikeanlaisen ostajan, hän arvioi jotain väliltä 2200-2400. Joku myy asuntoa tällä hetkellä samasta rapusta täysin saneerattuna 2500 e/m2, tuskin menee tolla hinnalla kaupaksi - mutta voihan sitä yrittää. - Käsittääkseni et?
Alkup. kirjoitti:
Tässä taisi tulla nyt joku väärinkäsitys. Muistaakseni kirjoitin, että tämän rapun kohdalla remontti on valmis. Siis, Huoneistokeskus myy vastaavaa remontoimatonta huoneistoa 2100 euroa neliö, mutta minun remontoitu asuntoni on kuulemma 1750 euroa neliö - ymmärrätkö? Ja tämä on alueen toteutuneita kauppoja 250 euroa alempana! Oli siinä putkiremontit tehty tai ei. Tuohon neliöhintaan mun pitäisi muuttaa 10km päässä olevaan lähiöön. Huiput 2600 euroa ja minimi 1900 toteutuneista kaupoista tällä alueella, you do the math. Eikä verrokissa ollut edes suunniteltu putkiremonttia.
Eikö tuolla laskutoimituksella minun asuntoni tulisi olla vähintään tuon 2100? Tai vastaavasti toisen verrokin 1750? Niin ja jos olet kokenut kattavan linjasaneerauksen elämäsi aikana, ymmärrät ettei ole myöskään edullista asua muualla vuokralla 3-4kk. Tietenkin voi käyttää pihan bajamajaa ja jonottaa kellarissa suihkuun naapurin pappan kanssa, mutta minä lasken myös sille oman hintansa.
Toisaalta, putkiremonttien hinnat ovat nousussa ja arvonnousu realisoituu vasta 2-3 vuoden kuluttua, näin eräästä tutkimuksesta luin. Saa nähdä pitääkö paikkaansa.
---
Tänään kävi sitten toinen välittäjä, ja koska hän ymmärsi tämän huoneiston erottuvan muiden joukosta - tietenkin edellyttäen, että löytää juuri oikeanlaisen ostajan, hän arvioi jotain väliltä 2200-2400. Joku myy asuntoa tällä hetkellä samasta rapusta täysin saneerattuna 2500 e/m2, tuskin menee tolla hinnalla kaupaksi - mutta voihan sitä yrittää.Jos talosi remontti on kesken, niin se on oletettavasti myös vielä maksamatta?
Jos myyt asunnon ennen remontin maksamista, niin sehän jää seuraavan asukkaan maksettavaksi, eli hänen kuuluukin maksaa remontoimattoman hinta.
Asuntosi arvo on siis se 2100, mutta osa siitä jää yhtiön remonttilainaan. - kivat tapetit
Käsittääkseni et? kirjoitti:
Jos talosi remontti on kesken, niin se on oletettavasti myös vielä maksamatta?
Jos myyt asunnon ennen remontin maksamista, niin sehän jää seuraavan asukkaan maksettavaksi, eli hänen kuuluukin maksaa remontoimattoman hinta.
Asuntosi arvo on siis se 2100, mutta osa siitä jää yhtiön remonttilainaan.> Asuntosi arvo on siis se 2100, mutta osa siitä jää yhtiön remonttilainaan.
No tuossahan se vika just onkin. Miten voi remontoidun ja remontoimattoman 60-luvun kämpän hinnat olla identtiset? Vaikka niissä molemmissa olisi pintaremontit tehtynä = keittiökaapistot OK ja lattiassa parketti, niin
- toisessa on 3-vaihesähkö, toisessa koko kämppä yhden 25 A paukun takana ... eli jos PK ja APK on päällä, ei parane enää imuroida jne.
- toisessa on saunatilat nähneet parhaat päivänsä 20 vuotta sitten, toisessa pistetty kaikki uusiksi
- toisessa on kylppärissä ties mitä viri viri -virityksiä (esim. amme poistettu ja poistoputken n. 30 mm reikä toimii suihkun lattiakaivona) maalit kukkii katosta (kun ylemmässäkin kerroksessa on suihku, muttei vesieristeitä lattiasa), toisessa kaikki viimeisen päälle, sis. paikka pesukoneelle
Ei voi tajuta.... - alkup.
Asuntosi arvo on siis se 2100, mutta osa siitä jää yhtiön remonttilainaan.Vieläkö tästä pitää keskustella, vai onko jollain nyt jo kosteusvaurio päässäkin.
Ostat tuon 2100 e / m2 kämpän, siihen päälle 450 e / m2 putkiremontti = 2550 e / m2. Ostat tämän kämpän 1750 e / m2 450 e / m2 = 2200 e / m2. Ts. ilmainen remontti uudelle asukkaalle. Kannattaa tutkia hieman markkinoita, poika.
Lisätäkseni, että ihmisillä on aika ihmeellinen käsitys siitä, että putkiremontti on vain putkiremontti ja se siitä. Vähän kuin katon maalaaminen. Vaan ei - putket pitäisi arvottaa 40-50 vuoden käyttöikään. Nooh, se on vähän sama kuin ostaisit uuden. Tuossa vieressä myydään 3100 e / m2. - alkup.
Asuntosi arvo on siis se 2100, mutta osa siitä jää yhtiön remonttilainaan.Never argue with an idiot, they just drag you down to their level then beat you with experience.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265