Voiko MAKSALLE

olla allerginen

Tietääkö kukaan, onko mahdollista? Söin maksamakkaraa ja turposi kurkku, kieli ja huuli.

7

3304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilemalla

      kun ostat pelkkää maksaa, kypsennät ja syöt, niin tiedät oletko maksalle allerginen

      maksamakkarassa on ruhtinaallisesti lisä- ja säilöntäaineita
      niille voi myös allergisoitua
      myös makkaroissa käytettäville mausteille

      minä voin käyttää kaikenlaisia kokonaisia pippureita, yrttejä mutta en E621:stä sisältäviä mausteseoksia.
      saan allergisia sairauksia elintarviketeollisuuden tuottamista lisä- ja säilöntäaineita sisältävistä makkaroista
      en omatekoisista, koska en ole makkaroissa käytettäville lihoille allerginen
      saan allergisia sairauksia myös lisä- ja säilöntäaineita sisältävistä voiteista
      minulle tyypillisiä lisä- ja säilöntäainesairauksia ovat jomman kumman silmän tai huulten turpoaminen
      myös koko alapää saattaa turvota

      (minulla urpoaminen alkaa muutaman tunnin kuluttua allergeenin joutumisesta elimistöön ja turpoamisaika kestää 6-7 tuntia ja vasta sitten turvotus on maksimissaan)

      nukkumassa olevan psorin ja/tai Palmoplantaari pustuloosin (PPP) aktivoituminen, erityyppiset nokkosrokot ja pitkäkestoiset ihottumat

      tsemppiä kokeiluusi

      • ^^^^^^

        Joskus olen saanut maksaa syötyäni samanlaisen reaktion mutta en tiedä, johtuiko siitä, koska syön maksaa harvoin ja noita turvotuksia on todella usein.

        Paljon on allergioita testattu mutta mitään pujoa lukuunottamatta ei ole löytynyt.

        Itse epäilen vahvasti myös lisä- ja säilöntäaineita. Joitakin on testattu ja mutta ei mitään löytynyt.

        Tiedätkö, onko mahdollista Allergiasairaalassa testata useimpia lisä- ja säilöntäaineita? (muistaakseni jotain 10-15 lisäainetta on testattu)

        Ja tiedätkö, voiko mikään muu sairaus kuin allergia aiheuttaa turpoamista? HANE/HAE kokeet on otettu ja niitä ei pitäisi olla.

        Glutamaatti on myös vahvasti epäilyksen aiheena mutta olin 1 kk syömättä glutamaattia sisältäviä ruokia ja sinäkin aikana turvotuksia tuli, tosin harvakseltaan kun niitä on esim. tällä viikolla ollut jo 4 kertaa! Ja samaan aikaan olin syömättä kaikkea mikä sisälsi E330:a (tai siis sitruunahappo, onkohan koodi oikein)

        Sitten olen huomaavinani että juuston syömisen jälkeen saattaa tulla mutta en tiedä onko sattumaa vain. Vaikea jäljittää mikä aiheuttaa, kun reaktio ei tule välittömästi jonkin tietyn ruuan syömisen jälkeen. Voikohan juustossa olla jotain lisäainetta mikä aiheuttaisi? Tällä viikolla kun on ollut tosiaan 4 kertaa turvotusta olen syönyt joka päivä Lidlistä ostettua saksalaista Edam juustoa jossa ei aineluettelossa ole merkitty mitään E-koodillista, on kyllä sellaisia kuin pastöroitu maito, hapate, suola, juoksute, natrium-nitraatti, betakaroteeni, natamysiini lueteltu.

        Mulla myös ollut 2 kertaa alapään turpoamista. Ja PPP alkoi samaan aikaan (tai hieman aiemmin) kuin nämä turvotuskohtaukset, joita on kestänyt nyt yli 1,5 vuotta. PPP menee välillä melkein kokonaan pois ja sitten taas pahenee.


      • kovasti,
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Joskus olen saanut maksaa syötyäni samanlaisen reaktion mutta en tiedä, johtuiko siitä, koska syön maksaa harvoin ja noita turvotuksia on todella usein.

        Paljon on allergioita testattu mutta mitään pujoa lukuunottamatta ei ole löytynyt.

        Itse epäilen vahvasti myös lisä- ja säilöntäaineita. Joitakin on testattu ja mutta ei mitään löytynyt.

        Tiedätkö, onko mahdollista Allergiasairaalassa testata useimpia lisä- ja säilöntäaineita? (muistaakseni jotain 10-15 lisäainetta on testattu)

        Ja tiedätkö, voiko mikään muu sairaus kuin allergia aiheuttaa turpoamista? HANE/HAE kokeet on otettu ja niitä ei pitäisi olla.

        Glutamaatti on myös vahvasti epäilyksen aiheena mutta olin 1 kk syömättä glutamaattia sisältäviä ruokia ja sinäkin aikana turvotuksia tuli, tosin harvakseltaan kun niitä on esim. tällä viikolla ollut jo 4 kertaa! Ja samaan aikaan olin syömättä kaikkea mikä sisälsi E330:a (tai siis sitruunahappo, onkohan koodi oikein)

        Sitten olen huomaavinani että juuston syömisen jälkeen saattaa tulla mutta en tiedä onko sattumaa vain. Vaikea jäljittää mikä aiheuttaa, kun reaktio ei tule välittömästi jonkin tietyn ruuan syömisen jälkeen. Voikohan juustossa olla jotain lisäainetta mikä aiheuttaisi? Tällä viikolla kun on ollut tosiaan 4 kertaa turvotusta olen syönyt joka päivä Lidlistä ostettua saksalaista Edam juustoa jossa ei aineluettelossa ole merkitty mitään E-koodillista, on kyllä sellaisia kuin pastöroitu maito, hapate, suola, juoksute, natrium-nitraatti, betakaroteeni, natamysiini lueteltu.

        Mulla myös ollut 2 kertaa alapään turpoamista. Ja PPP alkoi samaan aikaan (tai hieman aiemmin) kuin nämä turvotuskohtaukset, joita on kestänyt nyt yli 1,5 vuotta. PPP menee välillä melkein kokonaan pois ja sitten taas pahenee.

        koska painin itsekin samanlaisen ongelman kanssa. Oma ratkaisuni elimistön olotilan helppottamiseksi on mahdollisimman lisäaineeton ja lähellä kasvatettu luomumainen ruoka ja hiivaton sekä kohtuullisin sokerein (ei keinotekoisia makeutusaineita lainkaan, vain puhdas sokeri). Oletko kokeillut jotakin toista juustoa? Omasta kaapista löytyy se ihan tavallinen alkuperäinen oltermanni, jonka kanssa ei ole ollut ongelmia, kuten toisten juustojen. Tuossa luettelemassasi E-koodilistassa pisti silmään natamysiini. Googletin ja löysin Skånemejerier-sivut ja heidän ravintoainesanastonsa. Sieltä löytyi muutakin kiinnostavaa:

        "Natamysiini valmistetaan synteettisesti, sallittu makkaroiden ja juustojen pintakäsittelyyn. Natamysiiniä käytetään myös lääkkeenä hiivasienen, homeen ja alkueläinten häätämiseen."

        "Sitruunahappo valmistetaan bioteknisesti siten, että esim. melassin ja glukoosin annetaan käydä homesienien kanssa."

        "Juoksute on perinteisesti eristetty vasikan/naudan sisältämistä entsyymeistä, mutta nykyään sitä voidaan valmistaa myös mikrobiperäisesti."

        Maksamakkarasta vielä lopuksi, ethän ole kalalle allerginen, sillä joissakin maksamakkaroissa on anjovista vähän mausteena.

        Ei ole helppoa elää kemikaalikaaoksen keskellä....


      • ccccccccccccc
        kovasti, kirjoitti:

        koska painin itsekin samanlaisen ongelman kanssa. Oma ratkaisuni elimistön olotilan helppottamiseksi on mahdollisimman lisäaineeton ja lähellä kasvatettu luomumainen ruoka ja hiivaton sekä kohtuullisin sokerein (ei keinotekoisia makeutusaineita lainkaan, vain puhdas sokeri). Oletko kokeillut jotakin toista juustoa? Omasta kaapista löytyy se ihan tavallinen alkuperäinen oltermanni, jonka kanssa ei ole ollut ongelmia, kuten toisten juustojen. Tuossa luettelemassasi E-koodilistassa pisti silmään natamysiini. Googletin ja löysin Skånemejerier-sivut ja heidän ravintoainesanastonsa. Sieltä löytyi muutakin kiinnostavaa:

        "Natamysiini valmistetaan synteettisesti, sallittu makkaroiden ja juustojen pintakäsittelyyn. Natamysiiniä käytetään myös lääkkeenä hiivasienen, homeen ja alkueläinten häätämiseen."

        "Sitruunahappo valmistetaan bioteknisesti siten, että esim. melassin ja glukoosin annetaan käydä homesienien kanssa."

        "Juoksute on perinteisesti eristetty vasikan/naudan sisältämistä entsyymeistä, mutta nykyään sitä voidaan valmistaa myös mikrobiperäisesti."

        Maksamakkarasta vielä lopuksi, ethän ole kalalle allerginen, sillä joissakin maksamakkaroissa on anjovista vähän mausteena.

        Ei ole helppoa elää kemikaalikaaoksen keskellä....

        Ei ole todellakaan helppoa välttää kaikkea p...aa, mitä valmisruokaan nykyisin työnnetään.

        Yritän taas välttää lisäaineita, tässä menee kyllä hermot kohta! Tilasin ajan omalääkärille ja toivottavasti saan lähetteen taas Allergiasairaalaan mutta enpä tiedä sitten, kun on jo otettu lukematon määrä prick-testejä ja epikutaanitestejäkin....

        Kalasta - yhdessä prick-testissä kala näytti 3, sitten pari kuukautta sen jälkeen otetussa 0.

        En syönyt kalaa vuoteen ja nyt olen muutaman kuukauden ajan syönyt paljonkin kirjolohta sekä kalapuikkoja. Vaikka olin syömättä kalaa niin turvotukset eivät hävinneet ja nyt kun olen syönyt kirjolohta niin en ainakaan osaa yhdistää että turvotukset tulisivat kalasta, ei ainakaan 1-2 päivän viiveelläkään.

        Ai niin sama oli prick-testeissä vaniljan kohdalla, ekalla kerralla oli tulos 3 ja seuraavalla kerralla 0.


      • sellaista taustatietoa,
        ccccccccccccc kirjoitti:

        Ei ole todellakaan helppoa välttää kaikkea p...aa, mitä valmisruokaan nykyisin työnnetään.

        Yritän taas välttää lisäaineita, tässä menee kyllä hermot kohta! Tilasin ajan omalääkärille ja toivottavasti saan lähetteen taas Allergiasairaalaan mutta enpä tiedä sitten, kun on jo otettu lukematon määrä prick-testejä ja epikutaanitestejäkin....

        Kalasta - yhdessä prick-testissä kala näytti 3, sitten pari kuukautta sen jälkeen otetussa 0.

        En syönyt kalaa vuoteen ja nyt olen muutaman kuukauden ajan syönyt paljonkin kirjolohta sekä kalapuikkoja. Vaikka olin syömättä kalaa niin turvotukset eivät hävinneet ja nyt kun olen syönyt kirjolohta niin en ainakaan osaa yhdistää että turvotukset tulisivat kalasta, ei ainakaan 1-2 päivän viiveelläkään.

        Ai niin sama oli prick-testeissä vaniljan kohdalla, ekalla kerralla oli tulos 3 ja seuraavalla kerralla 0.

        että niitä kuulemma lääkitään niissä kasvatusaltaissa. On aika selvää, että kai siitä lääkityksestä jää siihen "lihaankin" jäämiä. En siis enää pysty syömään kirjolohta, mutta norjanlohta kyllä. Oikeastaan jo paistohajusta tunnistaa, kumpi kala on kyseessä.
        Prickit taitaa olla kuitenkin vain suuntaa antavia, ainakin siitepölyjen kohdalla. Lepälle ei nouse ja koivulle nousee, mutta silti oireet molemmille samanlaiset.


    • mallimolli

      Mitähän maksamakkaraa söit? Itse syön vain lisä- ja säilöntäaineettomia tuotteita, koska saan oireita kaikista lisäaineista, jopa toisista luomutuotteista. Niihinkin kun laitetaan vaikka mitä. Varo myös jauhoparanteita! Hammastahnaksi kannattaa valita vain Oral tai Sensodyne. Punaisessa lihassa on väriaineita.

      • jklöhuio

        mistä saa lisä-ja säilöntäaineetonta maksamakkaraa jossa ei ole muskottipähkinää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe