Voiko MAKSALLE

olla allerginen

Tietääkö kukaan, onko mahdollista? Söin maksamakkaraa ja turposi kurkku, kieli ja huuli.

7

2464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilemalla

      kun ostat pelkkää maksaa, kypsennät ja syöt, niin tiedät oletko maksalle allerginen

      maksamakkarassa on ruhtinaallisesti lisä- ja säilöntäaineita
      niille voi myös allergisoitua
      myös makkaroissa käytettäville mausteille

      minä voin käyttää kaikenlaisia kokonaisia pippureita, yrttejä mutta en E621:stä sisältäviä mausteseoksia.
      saan allergisia sairauksia elintarviketeollisuuden tuottamista lisä- ja säilöntäaineita sisältävistä makkaroista
      en omatekoisista, koska en ole makkaroissa käytettäville lihoille allerginen
      saan allergisia sairauksia myös lisä- ja säilöntäaineita sisältävistä voiteista
      minulle tyypillisiä lisä- ja säilöntäainesairauksia ovat jomman kumman silmän tai huulten turpoaminen
      myös koko alapää saattaa turvota

      (minulla urpoaminen alkaa muutaman tunnin kuluttua allergeenin joutumisesta elimistöön ja turpoamisaika kestää 6-7 tuntia ja vasta sitten turvotus on maksimissaan)

      nukkumassa olevan psorin ja/tai Palmoplantaari pustuloosin (PPP) aktivoituminen, erityyppiset nokkosrokot ja pitkäkestoiset ihottumat

      tsemppiä kokeiluusi

      • ^^^^^^

        Joskus olen saanut maksaa syötyäni samanlaisen reaktion mutta en tiedä, johtuiko siitä, koska syön maksaa harvoin ja noita turvotuksia on todella usein.

        Paljon on allergioita testattu mutta mitään pujoa lukuunottamatta ei ole löytynyt.

        Itse epäilen vahvasti myös lisä- ja säilöntäaineita. Joitakin on testattu ja mutta ei mitään löytynyt.

        Tiedätkö, onko mahdollista Allergiasairaalassa testata useimpia lisä- ja säilöntäaineita? (muistaakseni jotain 10-15 lisäainetta on testattu)

        Ja tiedätkö, voiko mikään muu sairaus kuin allergia aiheuttaa turpoamista? HANE/HAE kokeet on otettu ja niitä ei pitäisi olla.

        Glutamaatti on myös vahvasti epäilyksen aiheena mutta olin 1 kk syömättä glutamaattia sisältäviä ruokia ja sinäkin aikana turvotuksia tuli, tosin harvakseltaan kun niitä on esim. tällä viikolla ollut jo 4 kertaa! Ja samaan aikaan olin syömättä kaikkea mikä sisälsi E330:a (tai siis sitruunahappo, onkohan koodi oikein)

        Sitten olen huomaavinani että juuston syömisen jälkeen saattaa tulla mutta en tiedä onko sattumaa vain. Vaikea jäljittää mikä aiheuttaa, kun reaktio ei tule välittömästi jonkin tietyn ruuan syömisen jälkeen. Voikohan juustossa olla jotain lisäainetta mikä aiheuttaisi? Tällä viikolla kun on ollut tosiaan 4 kertaa turvotusta olen syönyt joka päivä Lidlistä ostettua saksalaista Edam juustoa jossa ei aineluettelossa ole merkitty mitään E-koodillista, on kyllä sellaisia kuin pastöroitu maito, hapate, suola, juoksute, natrium-nitraatti, betakaroteeni, natamysiini lueteltu.

        Mulla myös ollut 2 kertaa alapään turpoamista. Ja PPP alkoi samaan aikaan (tai hieman aiemmin) kuin nämä turvotuskohtaukset, joita on kestänyt nyt yli 1,5 vuotta. PPP menee välillä melkein kokonaan pois ja sitten taas pahenee.


      • kovasti,
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Joskus olen saanut maksaa syötyäni samanlaisen reaktion mutta en tiedä, johtuiko siitä, koska syön maksaa harvoin ja noita turvotuksia on todella usein.

        Paljon on allergioita testattu mutta mitään pujoa lukuunottamatta ei ole löytynyt.

        Itse epäilen vahvasti myös lisä- ja säilöntäaineita. Joitakin on testattu ja mutta ei mitään löytynyt.

        Tiedätkö, onko mahdollista Allergiasairaalassa testata useimpia lisä- ja säilöntäaineita? (muistaakseni jotain 10-15 lisäainetta on testattu)

        Ja tiedätkö, voiko mikään muu sairaus kuin allergia aiheuttaa turpoamista? HANE/HAE kokeet on otettu ja niitä ei pitäisi olla.

        Glutamaatti on myös vahvasti epäilyksen aiheena mutta olin 1 kk syömättä glutamaattia sisältäviä ruokia ja sinäkin aikana turvotuksia tuli, tosin harvakseltaan kun niitä on esim. tällä viikolla ollut jo 4 kertaa! Ja samaan aikaan olin syömättä kaikkea mikä sisälsi E330:a (tai siis sitruunahappo, onkohan koodi oikein)

        Sitten olen huomaavinani että juuston syömisen jälkeen saattaa tulla mutta en tiedä onko sattumaa vain. Vaikea jäljittää mikä aiheuttaa, kun reaktio ei tule välittömästi jonkin tietyn ruuan syömisen jälkeen. Voikohan juustossa olla jotain lisäainetta mikä aiheuttaisi? Tällä viikolla kun on ollut tosiaan 4 kertaa turvotusta olen syönyt joka päivä Lidlistä ostettua saksalaista Edam juustoa jossa ei aineluettelossa ole merkitty mitään E-koodillista, on kyllä sellaisia kuin pastöroitu maito, hapate, suola, juoksute, natrium-nitraatti, betakaroteeni, natamysiini lueteltu.

        Mulla myös ollut 2 kertaa alapään turpoamista. Ja PPP alkoi samaan aikaan (tai hieman aiemmin) kuin nämä turvotuskohtaukset, joita on kestänyt nyt yli 1,5 vuotta. PPP menee välillä melkein kokonaan pois ja sitten taas pahenee.

        koska painin itsekin samanlaisen ongelman kanssa. Oma ratkaisuni elimistön olotilan helppottamiseksi on mahdollisimman lisäaineeton ja lähellä kasvatettu luomumainen ruoka ja hiivaton sekä kohtuullisin sokerein (ei keinotekoisia makeutusaineita lainkaan, vain puhdas sokeri). Oletko kokeillut jotakin toista juustoa? Omasta kaapista löytyy se ihan tavallinen alkuperäinen oltermanni, jonka kanssa ei ole ollut ongelmia, kuten toisten juustojen. Tuossa luettelemassasi E-koodilistassa pisti silmään natamysiini. Googletin ja löysin Skånemejerier-sivut ja heidän ravintoainesanastonsa. Sieltä löytyi muutakin kiinnostavaa:

        "Natamysiini valmistetaan synteettisesti, sallittu makkaroiden ja juustojen pintakäsittelyyn. Natamysiiniä käytetään myös lääkkeenä hiivasienen, homeen ja alkueläinten häätämiseen."

        "Sitruunahappo valmistetaan bioteknisesti siten, että esim. melassin ja glukoosin annetaan käydä homesienien kanssa."

        "Juoksute on perinteisesti eristetty vasikan/naudan sisältämistä entsyymeistä, mutta nykyään sitä voidaan valmistaa myös mikrobiperäisesti."

        Maksamakkarasta vielä lopuksi, ethän ole kalalle allerginen, sillä joissakin maksamakkaroissa on anjovista vähän mausteena.

        Ei ole helppoa elää kemikaalikaaoksen keskellä....


      • ccccccccccccc
        kovasti, kirjoitti:

        koska painin itsekin samanlaisen ongelman kanssa. Oma ratkaisuni elimistön olotilan helppottamiseksi on mahdollisimman lisäaineeton ja lähellä kasvatettu luomumainen ruoka ja hiivaton sekä kohtuullisin sokerein (ei keinotekoisia makeutusaineita lainkaan, vain puhdas sokeri). Oletko kokeillut jotakin toista juustoa? Omasta kaapista löytyy se ihan tavallinen alkuperäinen oltermanni, jonka kanssa ei ole ollut ongelmia, kuten toisten juustojen. Tuossa luettelemassasi E-koodilistassa pisti silmään natamysiini. Googletin ja löysin Skånemejerier-sivut ja heidän ravintoainesanastonsa. Sieltä löytyi muutakin kiinnostavaa:

        "Natamysiini valmistetaan synteettisesti, sallittu makkaroiden ja juustojen pintakäsittelyyn. Natamysiiniä käytetään myös lääkkeenä hiivasienen, homeen ja alkueläinten häätämiseen."

        "Sitruunahappo valmistetaan bioteknisesti siten, että esim. melassin ja glukoosin annetaan käydä homesienien kanssa."

        "Juoksute on perinteisesti eristetty vasikan/naudan sisältämistä entsyymeistä, mutta nykyään sitä voidaan valmistaa myös mikrobiperäisesti."

        Maksamakkarasta vielä lopuksi, ethän ole kalalle allerginen, sillä joissakin maksamakkaroissa on anjovista vähän mausteena.

        Ei ole helppoa elää kemikaalikaaoksen keskellä....

        Ei ole todellakaan helppoa välttää kaikkea p...aa, mitä valmisruokaan nykyisin työnnetään.

        Yritän taas välttää lisäaineita, tässä menee kyllä hermot kohta! Tilasin ajan omalääkärille ja toivottavasti saan lähetteen taas Allergiasairaalaan mutta enpä tiedä sitten, kun on jo otettu lukematon määrä prick-testejä ja epikutaanitestejäkin....

        Kalasta - yhdessä prick-testissä kala näytti 3, sitten pari kuukautta sen jälkeen otetussa 0.

        En syönyt kalaa vuoteen ja nyt olen muutaman kuukauden ajan syönyt paljonkin kirjolohta sekä kalapuikkoja. Vaikka olin syömättä kalaa niin turvotukset eivät hävinneet ja nyt kun olen syönyt kirjolohta niin en ainakaan osaa yhdistää että turvotukset tulisivat kalasta, ei ainakaan 1-2 päivän viiveelläkään.

        Ai niin sama oli prick-testeissä vaniljan kohdalla, ekalla kerralla oli tulos 3 ja seuraavalla kerralla 0.


      • sellaista taustatietoa,
        ccccccccccccc kirjoitti:

        Ei ole todellakaan helppoa välttää kaikkea p...aa, mitä valmisruokaan nykyisin työnnetään.

        Yritän taas välttää lisäaineita, tässä menee kyllä hermot kohta! Tilasin ajan omalääkärille ja toivottavasti saan lähetteen taas Allergiasairaalaan mutta enpä tiedä sitten, kun on jo otettu lukematon määrä prick-testejä ja epikutaanitestejäkin....

        Kalasta - yhdessä prick-testissä kala näytti 3, sitten pari kuukautta sen jälkeen otetussa 0.

        En syönyt kalaa vuoteen ja nyt olen muutaman kuukauden ajan syönyt paljonkin kirjolohta sekä kalapuikkoja. Vaikka olin syömättä kalaa niin turvotukset eivät hävinneet ja nyt kun olen syönyt kirjolohta niin en ainakaan osaa yhdistää että turvotukset tulisivat kalasta, ei ainakaan 1-2 päivän viiveelläkään.

        Ai niin sama oli prick-testeissä vaniljan kohdalla, ekalla kerralla oli tulos 3 ja seuraavalla kerralla 0.

        että niitä kuulemma lääkitään niissä kasvatusaltaissa. On aika selvää, että kai siitä lääkityksestä jää siihen "lihaankin" jäämiä. En siis enää pysty syömään kirjolohta, mutta norjanlohta kyllä. Oikeastaan jo paistohajusta tunnistaa, kumpi kala on kyseessä.
        Prickit taitaa olla kuitenkin vain suuntaa antavia, ainakin siitepölyjen kohdalla. Lepälle ei nouse ja koivulle nousee, mutta silti oireet molemmille samanlaiset.


    • mallimolli

      Mitähän maksamakkaraa söit? Itse syön vain lisä- ja säilöntäaineettomia tuotteita, koska saan oireita kaikista lisäaineista, jopa toisista luomutuotteista. Niihinkin kun laitetaan vaikka mitä. Varo myös jauhoparanteita! Hammastahnaksi kannattaa valita vain Oral tai Sensodyne. Punaisessa lihassa on väriaineita.

      • jklöhuio

        mistä saa lisä-ja säilöntäaineetonta maksamakkaraa jossa ei ole muskottipähkinää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe