Kumivene ja

sähköperämoottori

Onko kokemusta tällaisesta yhdistelmästä? Parillasadalla näkyy saavan moottoreita, bensakoneisiin pitää panna 500 lisää. Olis bensakonetta kevyempi ja rantautumisjollaan varmaan riittäisi teho ja akkukin. Mutta jos on erillinen akku, niin onko hankala käsitellä? Ja kumiveneen pohjalla vielä?

9

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkaisee

      Akku ja sähköprutku ei varmaan käsittelyn kannalta ole tavattoman hankala ja varmaan tehokin riittää. Mutta hyötysuhteen vuoksi joudut kuuntelemaan generaattorin pärinää paljon pitempään kuin jollalla ajelu kestää saadaksesi akun taas ladatuksi. Mutta jos jahdissasi apukone kuitenkin käy yötä päivää ilmastoinnin tms vuoksi, samalla lataat tietenkin akunkin.

      • hoitavan latauksen

        Kun ei se kumivene ole kuitenkaan käytössä kuin alle 10 päivänä kesässä ja harvoin kahtena päivänä peräkkäin.

        Pitkän tähtäimen suunnitelmana tosin on tuuligeneraattori veneeseen, kai sillä tuokin akku latautuisi.


      • Mieti uudelleen...
        hoitavan latauksen kirjoitti:

        Kun ei se kumivene ole kuitenkaan käytössä kuin alle 10 päivänä kesässä ja harvoin kahtena päivänä peräkkäin.

        Pitkän tähtäimen suunnitelmana tosin on tuuligeneraattori veneeseen, kai sillä tuokin akku latautuisi.

        Jos suunnittelet pitempiä matkapurjehduksia - siihen kai tuuligenun hankkiminenkin viitaa - unohda se sähkömoottori. Ajatus saasteettomasta sähkömoottorista on kaunis ja ehkä periaatteellinen kysymys sinulle, mutta käytännössä hankala akkuineen ja latauksineen. Sähköperämoottorit on heikkotehoisia verrattuina pieniin bensakoneisiin. Itselläni on 2.2 hv 2-tahtinen. Sillä rimapohjainen 2.6m kumijollani nousee yhden hengen kuormalla plaaniin. Oletko nähnyt kumijollan plaanaavan sähkömoottorilla? Omasta mielestäni sähköperämoottori voi olla vaihtoehto soutamiselle tai ehkä purjeilla kulkevalle apujollalle. Jos haluat kulkutehoa myös vastatuulessa ja -aallokossa, peräprutku on yhä paras ja vaivattomin vaihtoehto apujollaan. Mieti myös akun säilytyspaikka, jos päädyt sähkömoottoriin.


      • mitään plaaniinnousua
        Mieti uudelleen... kirjoitti:

        Jos suunnittelet pitempiä matkapurjehduksia - siihen kai tuuligenun hankkiminenkin viitaa - unohda se sähkömoottori. Ajatus saasteettomasta sähkömoottorista on kaunis ja ehkä periaatteellinen kysymys sinulle, mutta käytännössä hankala akkuineen ja latauksineen. Sähköperämoottorit on heikkotehoisia verrattuina pieniin bensakoneisiin. Itselläni on 2.2 hv 2-tahtinen. Sillä rimapohjainen 2.6m kumijollani nousee yhden hengen kuormalla plaaniin. Oletko nähnyt kumijollan plaanaavan sähkömoottorilla? Omasta mielestäni sähköperämoottori voi olla vaihtoehto soutamiselle tai ehkä purjeilla kulkevalle apujollalle. Jos haluat kulkutehoa myös vastatuulessa ja -aallokossa, peräprutku on yhä paras ja vaivattomin vaihtoehto apujollaan. Mieti myös akun säilytyspaikka, jos päädyt sähkömoottoriin.

        mutta soutaminenkaan ei huvita eikä kumiveneet (ainakaan minun) ole mitenkään kovin loistava soudettava. Jo senkään takia, että herrasmieshän ei pistä naista soutamaan mutta vene kulkisi paremmin perä- kuin keulapainoisena.


      • riparipa
        mitään plaaniinnousua kirjoitti:

        mutta soutaminenkaan ei huvita eikä kumiveneet (ainakaan minun) ole mitenkään kovin loistava soudettava. Jo senkään takia, että herrasmieshän ei pistä naista soutamaan mutta vene kulkisi paremmin perä- kuin keulapainoisena.

        Hanki hyvä ilmapohjainen jolla. Sillä olet jo soutaen rannassa ennen kuin olisit saanut akun ja sähkömoottorin veneeseen. Jos sinulla mukana lapsia, tai tykkäät kierrellä saaria,niin sitten kannattaa ehdottomasti hankkia kunnon perämoottori, eikä mikään sähköhärveli. niin paljon tehokkaampi se on.


      • jos kiinnostaa
        mitään plaaniinnousua kirjoitti:

        mutta soutaminenkaan ei huvita eikä kumiveneet (ainakaan minun) ole mitenkään kovin loistava soudettava. Jo senkään takia, että herrasmieshän ei pistä naista soutamaan mutta vene kulkisi paremmin perä- kuin keulapainoisena.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6113684

        Jos tosiaan teet ainoastaan lyhyitä matkoja kumiveneellä, ihmettelen logiikkaasi. Eikö sillä vaivalla, mitä painavan akun lataaminen siirtely ja sähkömoottorin siirtely kumijollaan on, sittenkin harkitsisi soutamista ja moottorin unohtamista. Jos taas satunnaisesti tarvitset tehokasta moottoria vaikkapa kovan tuulen takia, pieni polttomoottori on ainakin varma ratkaisu.
        Sähkömoottorien pulma on tietenkin se akku. Onkohan uusista litium-rautafosfaattiakuista parannusta ongelmaan? Niistä oli juttua norjalaisen Seilas-lehden verkkosivuilla (seilas.no).


    • Sähkömoottoreista

      Tekniikan maailmassa 8/09 oli testi sähköperämoottoreista. Siinä on pohdiskeltu sähköperämoottorien hyviä ja huonoja puolia. Sinun esittämääsi käyttöön näytäisi sopivan parhaiten Torqueedon mallisto, jolloin akun lataus ja moottorin käyttönotto sujuisi helpommin kuin erillisen ison akun roudaaminen partaan yli eri suuntiin. Lisäksi Torqueedon muut ominaisuudetkin puoltaisivat sitä. Ongelmaksi jää hinta, joka on sitten ihan eri tasolla.

      http://www.tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/sahkomoottori-veneeseen
      http://www.torqeedo.fi/testit/to_kipparin_testi_418.pdf

    • haitta on

      että sitä ei suositella meriveteen tai pitäisi ainakin huuhdella makealla. lisäksi akku tuo painoa. ostaisin itse bensakoneen, mutta jos käyttö on vähäistä, niin soutamalla vaan =)

      • akku painaa

        Aikaisemmissa linkeissä oli hyvää tietoa. Yllättävän hitaasti kumijolla sähkömoottorilla kulki. Mitenkähän teho riittää, kun esim. palaat kaupparetkeltä jollasi luo ja tuuli onkin yltynyt, meri on vaahtopäistä ja pitäisi päästä lahdella ankkurissa olevaan veneeseesi? Tuli vaan mieleen, että pienet sähkömoottoria tehokkaammat peräprutkut painavat vähemmän kuin tuollainen 15kg:n akku...ja peräprutkun käyttäminen kumijollassa on aika vaivatonta.
        Aikaisempi jollani oli ilmapohjainen, nykyinen on kooltaan vähän pienempi ja rimapohjainen. Syy valintaani on käytön helppous jälkimmäisessä, joka on nopeampi pumpata ja helppo kääriä kokoon. Niitä ominaisuuksia arvostaa, jos jollan joutuu usein pakkaamaan kannen alle. Pieni perämoottori on myös helppo käytössä. Ehkä nuo sähkömoottorit voivat olla tulevaisuuden vehkeitä, jos akkuongelmaan tulee parannusta ja moottorien tehoa lisätään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4876
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2905
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2689
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2260
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1742
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1671
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe