Hengenvaarallinen C-Max

Roger

Aftonbladetin toimittaja Robert Collin, jonka muutamat ehkä muistavat Mersun A Classin 1997 sekä Nelivetoisen Audi TT:n 1999 ongelmista, on noteerannut hengenvaarallisen ongelman C-Maxissa.Kun nostaa kaasupolkimen keskellä kurvia, joutuu auto hallitsemattomaan sladiin.Edellisissä tapauksissa autotehtaat joutuivat myöntämään virheensä ja kutsumaan autot korjaukseen.Mitenkähän Ford tulee reagoimaan?Juttu luettavissa tämän päivän 11.3 Aftonbladetissa ruotsinkielen taitoisille.

22

3777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fomoco

      vanha juttu

    • ööö

      Fordi ei myönnä koskaan mitään! Jos vanha käytäntö jatkuu niin maksattaa tämänkin onnellisilla voortimiehillä? Tulee niin kalliiksi myöntää! Ja miksi myöntäisikään, voortimiehet ovat uskollisia asiakkaita. Vaihtavat vaan uudempaan ja uudempaan voortiin vaikka kuinka vedetään retkuun.

      • focus

        moi
        mulla ollut pari farmari focusta, hyvin tuntuu niissäkin yliohjautuvan,
        syynä on ainaollut liian suuri tilannenopeus,
        testasin c maxin , ei tuntunut sen kummemmalta kuin farmari focukseni,
        eli kysymys on ajotaidosta ja tilannenopuden oikeana pitämisestä, jos ei osaa ajaa kannatta otta esp, niin se auttaa vähän mutta fysiikan leille ei voi mitään


      • pekka
        focus kirjoitti:

        moi
        mulla ollut pari farmari focusta, hyvin tuntuu niissäkin yliohjautuvan,
        syynä on ainaollut liian suuri tilannenopeus,
        testasin c maxin , ei tuntunut sen kummemmalta kuin farmari focukseni,
        eli kysymys on ajotaidosta ja tilannenopuden oikeana pitämisestä, jos ei osaa ajaa kannatta otta esp, niin se auttaa vähän mutta fysiikan leille ei voi mitään

        maxin ja se todellakin oli vaarallinen ko. tilanteessa minulle ei maksista autoa tule piste


      • On se hurja kaveri
        pekka kirjoitti:

        maxin ja se todellakin oli vaarallinen ko. tilanteessa minulle ei maksista autoa tule piste

        Olet sitten kuitenkin hengissä vielä?


    • Tepa

      Niille nyt on jo pelkkä kävely ilman apuvälineitä vaarallista! Auton kun auton saa kaatumaan tai sladiin jos vauhtia on liikaa....

      • Erkki kustaa

        tuo ole tasapainoisen etuvetoisen käytöstä, jos löysää kaasua ja auton perä lähtee luisuun?
        Ainakin itse pidän siitä että auto ohjautuu noin, eikä puske mutkasta suoraan.


    • Skeptikko

      Jep jep, sama herra kertoi myös esim. Vectra GTS:n alustan olevan "terveydelle haitallisen kova"... Taisi olla myös Volvon "säteilyongelman" keksijä, vai muistanko väärin?

    • Janne

      Reilut kaksi viikkoa olen nyt ajellut omalla C-MAXillani (1,6 Trend) eikä hirvitä yhtään :)

      Yltiöpäisiä nopeuksia liukkaalla en ole kokeillut, mutta muutaman kerran olen koittanut provosoida auton peräluistoon nostamalla kaasun kesken kaarteessa vedätyksen. Tulos: siinä missä edellinen autoni (-99 Vectra) olisi jo irrottanut perän, C-MAX ei lähde luistoon. Näin ollen olen taipuvainen uskomaan TM:n luonnehdintaan "ääritilanteissa järkyttävän yliohjaava". Mösjöö Collin on vain ilmaissut saman asian keltaisen lehdistön tyyliin kuuluvasti hiukan raflaavammin sanoin. Ääritilanteisiin joutumista on onneksi aika helppo välttää.

      Normaalissa ja hiukan vauhdikkaammassakin ajossa C-MAX ansaitsee pelkkiä kehuja. Moottoritiellä erittäin vakaa ja mutkapätkällä maukas. Turhaan ei Fordin ohjausta kehuta. Tässä 1,6-litraisessa on muuten perinteinen ohjaustehostin, 1,8-litraisessa ja dieseleissä pumppua pyörittää sähkömoottori.

      Joku kyseli taannoin 1,6-litraisen moottorin riittävyyttä C-MAXiin. Välitykset ovat selvästi lyhyemmät kuin 1,8-litraisessa ja perstuntumalla ero sitkeydessä on hyvin vähäinen. Itsekin harkitsin alkuun isompaa moottoria, mutta 1,6-litrainen antoi itsestään positiivisen kuvan viikonlopun koeajolla.

      Harvassa autossa meikäläinen (207 cm) saa yhtä hyvän ajoasennon ja tunnelma on jopa väljä. Keskimmäinen takaistuin pois taiteltuna ja reunimmaiset taakse liu'utettuina takajalkatilat riittävät minullekin vaikka etuistuin olisi takimmaisessa asennossa. Reilun metrin mittaiselle kolmevuotiaallemme tilaa on siis ruhtinaallisesti.

      Erittäin tyytyväisiä olemme ensimmäiseen Fordiimme.

      • Ex-voortimies

        Hyvä kun olet tyytyväinen. Onnea autollesi ja sinulle ja perheellesi valinnastanne.
        Minulla oli kolme vuorokautta käytössäni C-max, mutta vaihto halut kyseiseen malliin hävisivät kun kurkistin etuosan muovien alle ja havaitsin siellä olevan paljon kirjoituksia ja negatiivista julkisuutta saaneiden vuotavien vetonivelten!!
        Harmittaa! Olisin ollut valmis tekemään kaupat mutta ei kiinnosta kun Ford ei haluakkaan parantaa laatua vaikka tietää ongelman!!


      • Janne
        Ex-voortimies kirjoitti:

        Hyvä kun olet tyytyväinen. Onnea autollesi ja sinulle ja perheellesi valinnastanne.
        Minulla oli kolme vuorokautta käytössäni C-max, mutta vaihto halut kyseiseen malliin hävisivät kun kurkistin etuosan muovien alle ja havaitsin siellä olevan paljon kirjoituksia ja negatiivista julkisuutta saaneiden vuotavien vetonivelten!!
        Harmittaa! Olisin ollut valmis tekemään kaupat mutta ei kiinnosta kun Ford ei haluakkaan parantaa laatua vaikka tietää ongelman!!

        Fordin vetonivelongelmat ovat kyllä tiedossani ja niiden suhteen olen ottanut harkitun riskin. En tosin ole nähnyt missään varmaa tietoa siitä ovatko nivelet täsmälleen samanlaiset kuin vanhoissa Focuksissa vai onko niitä kenties paranneltu vaikka näyttäisivätkin samalta. Onkohan Mazda3:ssa tai Volvo S40:ssä samat nivelet kuin Fordissa?

        Tilojen sopiminen meidän tarpeisiimme oli tällä kertaa ehdottomasti tärkein kriteeri auton valinnassa ja sen C-MAX täytti parhaiten.

        Sitä paitsi, kaikkihan tietävät Vectran olevan laadullisesti täysi katastrofi, mutta meidän käytössämme sekin kesti ongelmitta melkein 150 tkm ennen kuin vaihtui Fordiin.


      • mondeo
        Janne kirjoitti:

        Fordin vetonivelongelmat ovat kyllä tiedossani ja niiden suhteen olen ottanut harkitun riskin. En tosin ole nähnyt missään varmaa tietoa siitä ovatko nivelet täsmälleen samanlaiset kuin vanhoissa Focuksissa vai onko niitä kenties paranneltu vaikka näyttäisivätkin samalta. Onkohan Mazda3:ssa tai Volvo S40:ssä samat nivelet kuin Fordissa?

        Tilojen sopiminen meidän tarpeisiimme oli tällä kertaa ehdottomasti tärkein kriteeri auton valinnassa ja sen C-MAX täytti parhaiten.

        Sitä paitsi, kaikkihan tietävät Vectran olevan laadullisesti täysi katastrofi, mutta meidän käytössämme sekin kesti ongelmitta melkein 150 tkm ennen kuin vaihtui Fordiin.

        paljon puhutaan.Minulla on 98 mallinen mondeo ajettu yli 300 t,alkuperäiset vetonivelet.Jossain vaiheessa tosin rasva rupesi sisemmästä nivelestä vuotamaan,vaihdoin ruuvilla kiristettävän pannan ja panin uuret rasvat,sen jälkeen ovat pysyneet kuvana.


      • BigMike
        Janne kirjoitti:

        Fordin vetonivelongelmat ovat kyllä tiedossani ja niiden suhteen olen ottanut harkitun riskin. En tosin ole nähnyt missään varmaa tietoa siitä ovatko nivelet täsmälleen samanlaiset kuin vanhoissa Focuksissa vai onko niitä kenties paranneltu vaikka näyttäisivätkin samalta. Onkohan Mazda3:ssa tai Volvo S40:ssä samat nivelet kuin Fordissa?

        Tilojen sopiminen meidän tarpeisiimme oli tällä kertaa ehdottomasti tärkein kriteeri auton valinnassa ja sen C-MAX täytti parhaiten.

        Sitä paitsi, kaikkihan tietävät Vectran olevan laadullisesti täysi katastrofi, mutta meidän käytössämme sekin kesti ongelmitta melkein 150 tkm ennen kuin vaihtui Fordiin.

        2,5v focus ja 2v mondeo / yhteensä 140tkm eikä ole vetariongelmia ollut.
        Miten ne pitäisi ilmetä? Aluksi kauhistuin näitä tyyppivika juttuja, mutta nyt lähinnä ihmettelen?!?!

        Mutta asiaan, C-Maxia tässä odottelen minäkin. Itselläni pituutta 200cm ja ihastuin myös tuohon ajoasentoon. En ole parempaa ajoasentoa saanut missään muussa autossa! Kiva kuulla, että vieläkin pidemmät mahtuvat tuohon. Alkaako autoteollisuus vihdoinkin ymmärtämään, että ihmisten keskipituus on hieman kasvanut...


      • Janne
        BigMike kirjoitti:

        2,5v focus ja 2v mondeo / yhteensä 140tkm eikä ole vetariongelmia ollut.
        Miten ne pitäisi ilmetä? Aluksi kauhistuin näitä tyyppivika juttuja, mutta nyt lähinnä ihmettelen?!?!

        Mutta asiaan, C-Maxia tässä odottelen minäkin. Itselläni pituutta 200cm ja ihastuin myös tuohon ajoasentoon. En ole parempaa ajoasentoa saanut missään muussa autossa! Kiva kuulla, että vieläkin pidemmät mahtuvat tuohon. Alkaako autoteollisuus vihdoinkin ymmärtämään, että ihmisten keskipituus on hieman kasvanut...

        Ns. ylemmän keskiluokan autoissa Avensista ja Lagunaa lukuun ottamatta alkaa nykyisin olla jo melkoisen hyvät tilat pitkällekin kuskille, mutta vaimo totesi minun näyttävän suorastaan pieneltä C-MAXin puikoissa :)

        Saimme omamme viikossa, kun päätimme tyytyä ainoana lisävarusteena lämmitettävään tuulilasiin ja sopiva värikin löytyi varastosta.


      • Mondeomania
        Ex-voortimies kirjoitti:

        Hyvä kun olet tyytyväinen. Onnea autollesi ja sinulle ja perheellesi valinnastanne.
        Minulla oli kolme vuorokautta käytössäni C-max, mutta vaihto halut kyseiseen malliin hävisivät kun kurkistin etuosan muovien alle ja havaitsin siellä olevan paljon kirjoituksia ja negatiivista julkisuutta saaneiden vuotavien vetonivelten!!
        Harmittaa! Olisin ollut valmis tekemään kaupat mutta ei kiinnosta kun Ford ei haluakkaan parantaa laatua vaikka tietää ongelman!!

        Kolmen vuorokauden testin tuloksena päätit kertoa mielipiteesi Fordin laadusta. Löysit auton alta vetoakselit ja se havainto oli sinulle yllätys. Annamme asiantuntemuksellesi ansaitsemansa arvon.
        Taisi tulla rahoituksen kanssa ongelmia jo neuvotteluiden avausvaiheessa.


      • JOO
        Mondeomania kirjoitti:

        Kolmen vuorokauden testin tuloksena päätit kertoa mielipiteesi Fordin laadusta. Löysit auton alta vetoakselit ja se havainto oli sinulle yllätys. Annamme asiantuntemuksellesi ansaitsemansa arvon.
        Taisi tulla rahoituksen kanssa ongelmia jo neuvotteluiden avausvaiheessa.

        VITTU!!
        Minulla oli varaa heittää lisää valuuttaa 3000 euroo että sain laatuauton!!!
        Mutta mitä kerroit sinä et luultavasti pääse ikinä tähän kuin MINÄ!!!


      • Rampo

        Olen kuullut, että on myös äärimmäisen vaarallista ajaa ko. autolla sataa petäjään.
        Eli on se vaarallinen.


      • heh
        JOO kirjoitti:

        VITTU!!
        Minulla oli varaa heittää lisää valuuttaa 3000 euroo että sain laatuauton!!!
        Mutta mitä kerroit sinä et luultavasti pääse ikinä tähän kuin MINÄ!!!

        kah kun kaverilla napsahti totaalisesti


      • Janne myös
        mondeo kirjoitti:

        paljon puhutaan.Minulla on 98 mallinen mondeo ajettu yli 300 t,alkuperäiset vetonivelet.Jossain vaiheessa tosin rasva rupesi sisemmästä nivelestä vuotamaan,vaihdoin ruuvilla kiristettävän pannan ja panin uuret rasvat,sen jälkeen ovat pysyneet kuvana.

        juu C-maxissakin on samanlaiset vetarit kuin Mondeossa ja Focuksess (myös Mazdassa 3 ja Volvossa 40 on samanlaiset).

        Ongelmat on nykyään otettu tosissaan. Noi vetarit on nyt kiristyspannan lisäksi liimattu sikafleksin tapaisella kumimaisella gasket tiivistys massalla (punaista).

        Sisälle en ole niihin vetareihin kurkkinut, mutta epäilen että myös vaseliinit on jo vaihdettu Suomen oloihin sopiviksi.

        Ilmeisesti nämä muutokset on tehty kaikkiin 2001 jälkeen valmistuneisiin autoihin joissa on kyseisen malliset vetarit.

        Jos jollakin ongelmia yleensä vetareiden kanssa joskus tulee niin ne kuuluu naputtavana äänenä vedätyksen aikana tai ohjaus tapissa rinkiä ja kaasua.


    • Mondeomania

      Mahtaneeko olla ongelmaa normaaliajossa. Pitänee muistaa se, että perheautoilla harvemmin ajetaan rallia.

    • Melkein kuollut

      Näistä kirjoituksista innoittuneena ajattelin kokeilla turvatyynyjen toimivuutta C-Maxissa ja lähdin Ford-liikkeen C-Maxilla koeajolle.
      Kiihdytin vauhdin 160 km/h ja sopivan rekan tullessa vastaan survaisin eteen.
      Vähän hitaanlaisesti ja tehottomasti tuntui air-backit pelaavan.
      Nyt olen teho-osastolla kolmena kappaleena pää paisui tilavuudeltaan n.300 litraan ja täytynee osta joku avo-auto että pää mahtuu mukaan.
      Annankin nyt suuret miinukset C-Maxille.
      Kyllä auton pitää olla turvallinen nokkakolarissa.

    • uskottavampi ?

      Ammatikseen autoja koeajava ruotsin arvostetuin autotoimittaja, vaiko tälle palstalle kirjoitteleva ford omistaja/fani ?

      Ei mua ainakaan huvittaisi laittaa vaimoa lapsien kanssa matkaan autossa joka lähtee arvaamattomasti sivuluisuun.

      Tämä on juuri tyyppiesimerkki siitä kuinka nykyiset törmäystesti arvosanat hämäävät kuluttujia (ja autotehtaita) luulemaan että kyseesssä on ns. turvallinen auto, vaikka auton käyttäytyminen ääritilanteissa on se joka yleensä johtaa (tai on johtamatta) kolaritilanteeseen.

      Onneksi ruotsinmaalla on journalisteja jotka eivät nuole autovalmistajien perseitä ilmaisen joulukinkun toivossa, vaan ovat aidosti kuluttajan asialla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe