Täytyykö MMJ-johto laittaa putkeen kun johto menee seinän läpi jonka toinen puoli on levy ja toinen puoli paneeli ja välissä on villaa. Matka 15cm.
MMJ seinän läpi
9
7486
Vastaukset
- siis...
Ja väliseinä kyseessä. Ei siis ulkoseinä.
- jeejorma
Kun kaapeli mitoitetaan sen mukaan, että se kulkee lämpöeristetyn seinän läpi, niin kaapelia ei tarvitse asentaa putkeen. Toisaalta vaikka kaapeli asennetaan putkeen, täytyy se mitoittaa ko. asennustavan mukaisesti eli asennus putkeen lämpöeristetyssä seinässä.
- on?
jeejorma kirjoitti:
Kun kaapeli mitoitetaan sen mukaan, että se kulkee lämpöeristetyn seinän läpi, niin kaapelia ei tarvitse asentaa putkeen. Toisaalta vaikka kaapeli asennetaan putkeen, täytyy se mitoittaa ko. asennustavan mukaisesti eli asennus putkeen lämpöeristetyssä seinässä.
Niin että täytyykö se laittaa putkeen tuossa tapauksessa kun johto on 16A sulakkeen takana oleva 2,5mm2 johto?
- ihan oikea sähkäri
on? kirjoitti:
Niin että täytyykö se laittaa putkeen tuossa tapauksessa kun johto on 16A sulakkeen takana oleva 2,5mm2 johto?
..päätellä mikä hyvältä tuntuu.
periaatteessahan kaapelit ei sais mennä eristeiden sisässä, mutta ei se pelkässä läpiviennissä siitä asteen lämpenemisestä ota nokkiinsa.. kupari kuitenkin johtaa hyvin mahdollisen lämmön sen muutaman senttiä avonaisempaan paikkaan.
yleensähän se seinien läpäisy vaan on helpompaa tehdä putken kanssa, eli sillä niitä tulee yleensä laitettua joka paikkaan.. mutta ite en yöuniani menettäis jos keikalle ei ole sattunut putkea mukaan ja tuuppaan mmj:n villan läpi. - tai muuta kiviainesta?
jeejorma kirjoitti:
Ei syty palamaan. Siihen kun poraa, niin itse reikä on jo putki, joka taatusti kestää kuumaa paaremmin kuin muovi- tai jopa metalliputki - oli sitten ulko- tai sisäseinä.
- Rak.ins2
tai muuta kiviainesta? kirjoitti:
Ei syty palamaan. Siihen kun poraa, niin itse reikä on jo putki, joka taatusti kestää kuumaa paaremmin kuin muovi- tai jopa metalliputki - oli sitten ulko- tai sisäseinä.
ole eristeen syttyminen palamaan, vaan siinä että hyvä eriste (villa / styrox) ei päästä sähköjohdossa olevaa lämpöä haihtumaan. Johto saattaa siis kuumeta liikaa ja sulaa yhteen, jolloin se ehkä syttyy palamaan. Kiviaineisessa seinässä kyseistä ongelmaa ei ole, kun kivi johtaa lämmön tehokkaasti pois.
- pitävät eristeenä
Rak.ins2 kirjoitti:
ole eristeen syttyminen palamaan, vaan siinä että hyvä eriste (villa / styrox) ei päästä sähköjohdossa olevaa lämpöä haihtumaan. Johto saattaa siis kuumeta liikaa ja sulaa yhteen, jolloin se ehkä syttyy palamaan. Kiviaineisessa seinässä kyseistä ongelmaa ei ole, kun kivi johtaa lämmön tehokkaasti pois.
Siporex on kuulema eristävää kiveä....
- HEPPPP
Rak.ins2 kirjoitti:
Itse en ota enää kantaa villakeskusteluun.
Suosin itse putkellista asennusta. Ei se putki maksa juuri mitään ja sen asentaminenkin on yksinkertaista. Voit itse kokeilla laittaa käden kahden villalevyn väliin, niin huomaat hetkessä kuinka käsi alkaa hikoamaan. Itsestäni ei tuntuisi mukavalta, että siellä menee 2,5 johtimet joita voidaan kuormittaa täydellä teholla.
Ulkoseinän läpivienneissä laitan putken lopuksi tukkoon sisä ja ulkopuolelta tiivistemassalla, vesihöyryn kondensoitumisen estämiseksi. - ihan oikea sähkäri
tai muuta kiviainesta? kirjoitti:
..laitan aina putken, suojaahan se kaapelia teräviltä ja joustamattomilta reunoilta.
sipossa tietysi aika sama, kun se mmj:n kuori on jotakuinkin yhtä kovaa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713