MMJ seinän läpi

putkeen?

Täytyykö MMJ-johto laittaa putkeen kun johto menee seinän läpi jonka toinen puoli on levy ja toinen puoli paneeli ja välissä on villaa. Matka 15cm.

9

7722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis...

Ja väliseinä kyseessä. Ei siis ulkoseinä.

• jeejorma

Kun kaapeli mitoitetaan sen mukaan, että se kulkee lämpöeristetyn seinän läpi, niin kaapelia ei tarvitse asentaa putkeen. Toisaalta vaikka kaapeli asennetaan putkeen, täytyy se mitoittaa ko. asennustavan mukaisesti eli asennus putkeen lämpöeristetyssä seinässä.

• on?
        jeejorma kirjoitti:

Kun kaapeli mitoitetaan sen mukaan, että se kulkee lämpöeristetyn seinän läpi, niin kaapelia ei tarvitse asentaa putkeen. Toisaalta vaikka kaapeli asennetaan putkeen, täytyy se mitoittaa ko. asennustavan mukaisesti eli asennus putkeen lämpöeristetyssä seinässä.

Niin että täytyykö se laittaa putkeen tuossa tapauksessa kun johto on 16A sulakkeen takana oleva 2,5mm2 johto?

• ihan oikea sähkäri
        on? kirjoitti:

Niin että täytyykö se laittaa putkeen tuossa tapauksessa kun johto on 16A sulakkeen takana oleva 2,5mm2 johto?

..päätellä mikä hyvältä tuntuu.

periaatteessahan kaapelit ei sais mennä eristeiden sisässä, mutta ei se pelkässä läpiviennissä siitä asteen lämpenemisestä ota nokkiinsa.. kupari kuitenkin johtaa hyvin mahdollisen lämmön sen muutaman senttiä avonaisempaan paikkaan.

yleensähän se seinien läpäisy vaan on helpompaa tehdä putken kanssa, eli sillä niitä tulee yleensä laitettua joka paikkaan.. mutta ite en yöuniani menettäis jos keikalle ei ole sattunut putkea mukaan ja tuuppaan mmj:n villan läpi.

• tai muuta kiviainesta?
        jeejorma kirjoitti:

Ei syty palamaan. Siihen kun poraa, niin itse reikä on jo putki, joka taatusti kestää kuumaa paaremmin kuin muovi- tai jopa metalliputki - oli sitten ulko- tai sisäseinä.

• Rak.ins2
        tai muuta kiviainesta? kirjoitti:

Ei syty palamaan. Siihen kun poraa, niin itse reikä on jo putki, joka taatusti kestää kuumaa paaremmin kuin muovi- tai jopa metalliputki - oli sitten ulko- tai sisäseinä.

ole eristeen syttyminen palamaan, vaan siinä että hyvä eriste (villa / styrox) ei päästä sähköjohdossa olevaa lämpöä haihtumaan. Johto saattaa siis kuumeta liikaa ja sulaa yhteen, jolloin se ehkä syttyy palamaan. Kiviaineisessa seinässä kyseistä ongelmaa ei ole, kun kivi johtaa lämmön tehokkaasti pois.

• pitävät eristeenä
        Rak.ins2 kirjoitti:

ole eristeen syttyminen palamaan, vaan siinä että hyvä eriste (villa / styrox) ei päästä sähköjohdossa olevaa lämpöä haihtumaan. Johto saattaa siis kuumeta liikaa ja sulaa yhteen, jolloin se ehkä syttyy palamaan. Kiviaineisessa seinässä kyseistä ongelmaa ei ole, kun kivi johtaa lämmön tehokkaasti pois.

Siporex on kuulema eristävää kiveä....

• HEPPPP
        Rak.ins2 kirjoitti:

Itse en ota enää kantaa villakeskusteluun.

Suosin itse putkellista asennusta. Ei se putki maksa juuri mitään ja sen asentaminenkin on yksinkertaista. Voit itse kokeilla laittaa käden kahden villalevyn väliin, niin huomaat hetkessä kuinka käsi alkaa hikoamaan. Itsestäni ei tuntuisi mukavalta, että siellä menee 2,5 johtimet joita voidaan kuormittaa täydellä teholla.

Ulkoseinän läpivienneissä laitan putken lopuksi tukkoon sisä ja ulkopuolelta tiivistemassalla, vesihöyryn kondensoitumisen estämiseksi.

• ihan oikea sähkäri
        tai muuta kiviainesta? kirjoitti:

..laitan aina putken, suojaahan se kaapelia teräviltä ja joustamattomilta reunoilta.

sipossa tietysi aika sama, kun se mmj:n kuori on jotakuinkin yhtä kovaa ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1994
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1752
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1581
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1424
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1122
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe