Sekavaa Nikon! Sekavaa!

Nikkor A, B, X, tai Öööö

Miten voi olla näin vaikeaa Nikonilla?

Jos hankin esim. Nikonin lippulaivan, niin sitten ollaankin huuli pyöreänä, että mitähän putkia siihen oikein voi losauttaa?

Tässä lainaus Nikonin sivustoilta:

"Yhteensopivat objektiivit*11) Tyyppi G tai D AF Nikkor: Kaikkien toimintojen tuki.
2) DX AF Nikkor: Tuki kaikille toiminnoille paitsi FX-koossa (36x24) / 5:4 (30x24) -kuvakoossa
3) Muu AF Nikkor kuin tyyppi G tai D*2: Tuki kaikille toiminnoille paitsi kolmiulotteiselle värimatriisimittaukselle II
4) AI-P Nikkor: Tuki kaikille toiminnoille paitsi automaattitarkennukselle ja kolmiulotteinen värimatriisimittaukselle II
5) AI Nikkor (ei mikroprosessoriohjattu): Voidaan käyttää valotustiloissa A ja M; elektronista etäisyysmittaria voi käyttää, jos suurin aukko on f/5,6 tai suurempi; värimatriisimittausta ja aukon arvon näyttöä tuetaan, jos käyttäjä antaa objektiivin tiedot
*1. IX Nikkor -objektiiveja ei voida käyttää *2. Paitsi F3AF:n AF Nikkor -objektiivit

Jos hankin Canonin täyskenno kameran, niin vältyn ainakin moiselta salatieteeltä, jota Nikon näyttää harrastavan?
Nikonilla olisi lievä tuotekehittelyn paikka noissa optiikkan sovittamisissa.

24

2980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjkkjk

Sun pitää ostaa se Canon sitten.

• Täytyy,,,

Jos hankkii Nikonin, pitää ottaa "ammattilaismalli", muuten tulee ongelmia.
      Halpamalleissa toimii vain uudet tarkennusmoottorilla varustetut objektiivit.

Canonin "täyskoossa" toimii kaikki EF:t, mutta ei EF-s.
      Pienikennoisessa Canonissa toimii molemmat.

• PUHUT

Ostin D90 ja eikä siinä oo tollasia ongelmia kun siinä on kerran sisään runkoon rakennettu tarkennus moottori.

• sellaiset Nikkor

objektiivit joitten tyyppinumerossa lukee DX toimivat optisesti vain croppi-kennoisissa kameroissa (eli eivät toimi D3, D700 rungoissa, ja vanhoissa filmi-rungoissa).

Croppi-kennoisissa rungoissa toimivat optisesti kaiiki Nikkor objektiivit, mutta autofokus ei välttämättä toimi.

Sellaiset objektiivit joiden tyyppinumerossa on AF-S sisältävät tarkennusmoottorin, joten niiden autofokus toimii kaikissa rungoissa. Muut automaattitarkenteiset objektiivit vaativat että tarkennusmoottori on kameran rungossa.

Kaikki vanhat Nikkor objektiivit toimivat (siten kuin ovat aikanaankin toimineet, esim. käsitarkenteisina) uusimmissakin Nikon rungoissa, sillä Nikonin bajonetti on pysynyt samana kaiketi lähes maailman ensimmäisestä tapista alkaen... tätä samaa ei voi sanoa Canonistä, joka on muuttanut kiinnitystapaa matkan varrella.

• Kaikki.

Vanhojen Nikkorien valonmittauskaan ei toimi Nikonin halpisrungoissa, vaan pitää arvata tai käyttää erillistä mittaria. "Työläisrungoissa" kyllä toimii.

• D700 - D3

DX objektiivi toimii esim. D700 FX rungossa, kamerassa voi valita DX-tilan. FX-kennosta käytetään/rajataan vain APS-C kennon ala ja kuvan koko on 5 MB. Ei siis sinänsä ole kovin kannattavaa, mutta joka tapauksessa toimii.

• X

Toi nyt on potaskaa. D3:ssa toimii myös DX koon kennot. Kuvausnopeus kasvaa samalla 9 kuvaa per sekunnista 11 kuvaan, mutta tietty kuvakoko DX putkilla on pienempi.

Käitykseni mukaan kaikki Nikonin objektiivit toimii kaikkien Nikon järjestelmäkameroiden kanssa, mutta tiettyin rajoituksin.

• ja se kaksi vuotta
        X kirjoitti:

Toi nyt on potaskaa. D3:ssa toimii myös DX koon kennot. Kuvausnopeus kasvaa samalla 9 kuvaa per sekunnista 11 kuvaan, mutta tietty kuvakoko DX putkilla on pienempi.

Käitykseni mukaan kaikki Nikonin objektiivit toimii kaikkien Nikon järjestelmäkameroiden kanssa, mutta tiettyin rajoituksin.

"Toi nyt on potaskaa"
        tämäkö:
        "D3:ssa toimii myös DX koon kennot."

• Nikon kuvaaja

Ehkä sinulla ei ole sitä nikonia ja tuo esityksesi on pelkkä provo. Katso tuolta alempaa asiaan selvitys ja ymmärrä lukemasi.

• nohuppis

Sanoisin ennemminkin että jos hankit lippulaivan tuolla tietämyksellä, niin rahat menee kokolailla hukkaan. Joku Canon ixus olis ihan kova sana alkuun..

• evernikon

Nikkor AF ja Nikkor AF-D objektiivit toimivat kaikissa digitaalirungoissa paitsi D60,D40 ja D40 rungoissa.Kyseisissä objektiiveissa on 5 kontakti nastaa ja liitäntä rungossa olevaan tarkennusmoottorin akseliin.Näissä objektiiveissa on myös himmenninrenngas aukon käsisäätöä varten.
      Vuodesta 1986 alkaen valmistettu.

Nikkor AF-S ja AF-I objektiiveissa on 7-10 kontakti nastaa mutta ei liitäntää rungossa olevalle tarkennusmoottorin akselille.Tarkennus tapahtuu täysin sähköisesti objektiivin sisällä olevan moottorin avulla.Niissä on myös himmenninrengas.

Nikkor-G objektiiveissa ei ole himmenninrengasta,ja tarkennus tapahtuu täysin sähköisesti objektiivin sisällä olevan tarkennusmoottorin avulla.

Itselläni on tällä hetkellä D80 ja vakio-objektiivina Nikkor AF 24-85mm f/2,8-4 D.Ostin kameran "kittinä" jossa tuli mukana 18-135mm f/3,5-5,6 G IF-ED objektiivi.En ole ollenkaan käyttänyt tuota mukana tullutta objektiivia vaan ostin siihen tuon 24-85 millisen,jossa on myös makro.

Minulla on ennestään AF Nikkor 80-200 mm f/2.8 ED.Siinä on koko polttovälialueella sama valovoima 2.8 jota ei noista kitti objektiiveista löydy.Objektiivi oli jo minun entisessä F90X kamerassani ja on jo yli 15 vuotta vanha.Objektiivi on yhä loistokunnossa ja tekee neulanterävää kuvaa.Se onkin metallista ja lasista tehty.Painoa noin 1300 gr mutta lasi painaa,ja valovoimasta joutuu maksamaan
      Esimerkiksi tuossa 18-135 mm:n zoomissa valovoima tippuu 5.6:teen yläpäässä,ollen vain 3.5 laajakulma-asennossa.
      Pieni kennokoko kamerassani tekee zoomista 120-300 millisen.

Myös 1990 luvun alussa ostamani AF Micro Nikkor 60 mm f/2.8 toimii täydellisesti nykyisessäkin rungossa.
      Nyt se vastaa 90 mm:n makroa verrattuna 35 mm:n kinokokoon.

Seuraava hankintani tulee olemaan keväällä D300s.Siinähän on videokuvaus mahdollisuus,ja myös tärkeä seikka jota ei D80 rungossa ole eli salamatäsmäys on 1/250s.
      D80 rungossa salamatäsmäys aika on 1/60s.
      SB-800 salama on mainio kumppani salamakuvauksessa.Tosin nykyisin se tilalle on tullut SB-900 salama.

• d3x

Tuolla luetun ymmärtämisen taidolla ei edes kannata harkita mitään pokkaria parempaa kameraa. Et opi sellaista käyttämään.

• sekavaa, elämä on

Vaikka Nikon tekeekin muuten loistavia kameroita, on se kuitenkin ainoa valmistaja jonka perusrungoissa ei toimi valotusmittaus manuaalilaseilla. Tässä taas on ajatuksena omien uusien lasien pakkomyynti. Tosin jotkut saattaa tuossa valita vaihtoehto B:n eli ostaa kilpailevan merkin kameran, varsinkin jos omistaa ennestään M42-laseja. Nehän sopii huonosti Nikoniin koska siinä on runkopaksuus suurempi kuin M42-runkojen, joten adapterissa pitää olla korjauslinssi jos haluaa kuvata muutakin kuin makroja.

• evernikon

Kuinkahan monella on enää M42 kierteellä olevia objektiiveja?.Historiaa?.
        Minulla oli joskus 1970 luvulla venäläinen Zenit kamera jossa oli tuo M42 kierre.Taisipa olla vielä Praktica kamerassakin sama jenga.Pentax-kierteeksikin mainittu.
        Praktica kamera oli Itä-Saksalainen ja muistaakseni valmistettiin Jenan kaupungissa.Kameratehdas jäi Jenaan toisen maailmansodan jälkeen DDR:n puolelle Saksan jaon yhteydessä.

Zenitissä oli kyllä melko hyvä optiikka mutta itse kameran runko oli historiallinen jäänne.Kömpelö ja vuoti jostain valoa sisälle jättäen kuvien reunaan raidan.Saattoi olla suljin joka fuskasi valoa verhon sulkeutuessa vajavaisesti.

Tuskin maksaa vaivaa alkaa sovittaa vanhoja kierteellä olevia objektiiveja uusiin automaatti runkoihin,ellei ihan harrastuksen vuoksi halua näpräillä jotain erikoista.

• reliikki my ass
        evernikon kirjoitti:

Kuinkahan monella on enää M42 kierteellä olevia objektiiveja?.Historiaa?.
        Minulla oli joskus 1970 luvulla venäläinen Zenit kamera jossa oli tuo M42 kierre.Taisipa olla vielä Praktica kamerassakin sama jenga.Pentax-kierteeksikin mainittu.
        Praktica kamera oli Itä-Saksalainen ja muistaakseni valmistettiin Jenan kaupungissa.Kameratehdas jäi Jenaan toisen maailmansodan jälkeen DDR:n puolelle Saksan jaon yhteydessä.

Zenitissä oli kyllä melko hyvä optiikka mutta itse kameran runko oli historiallinen jäänne.Kömpelö ja vuoti jostain valoa sisälle jättäen kuvien reunaan raidan.Saattoi olla suljin joka fuskasi valoa verhon sulkeutuessa vajavaisesti.

Tuskin maksaa vaivaa alkaa sovittaa vanhoja kierteellä olevia objektiiveja uusiin automaatti runkoihin,ellei ihan harrastuksen vuoksi halua näpräillä jotain erikoista.

Minulla ei ole nykyään yhtään af-objektiivia. 18kpl M42-objektiiveja jokapäiväisessä käytössä. Ei niissä ole mitään erikoista näprättävää, adapteri rungossa kiinni koko ajan ja objektiivin vaihto onnistuu kuten filmirungossakin. Tietysti saattaa jollekin nykyteinixille tuottaa ylitsepääsemätöntä vaivaa kun joutuu vähän opettelemaan valokuvausta, ja varsinkin kun vielä ihan itse joutuu pyörittämään tarkennuksen kohdalleen, ellei sitten pyydä äiteetä vähän apuun.

• evernikon
        reliikki my ass kirjoitti:

Minulla ei ole nykyään yhtään af-objektiivia. 18kpl M42-objektiiveja jokapäiväisessä käytössä. Ei niissä ole mitään erikoista näprättävää, adapteri rungossa kiinni koko ajan ja objektiivin vaihto onnistuu kuten filmirungossakin. Tietysti saattaa jollekin nykyteinixille tuottaa ylitsepääsemätöntä vaivaa kun joutuu vähän opettelemaan valokuvausta, ja varsinkin kun vielä ihan itse joutuu pyörittämään tarkennuksen kohdalleen, ellei sitten pyydä äiteetä vähän apuun.

Minäkin haaveilin joskus 60-luvulla koulupoikana järjestelmäkamerasta.Jollakin kaverilla oli sellainen.Mutta kuten sanotaan "Paskallaanko se Taavetti linkkuveitsiä ostaa",niin haaveeksi jäi.Kamerat olivat kalliita eikä isäukolla ollut kiinnostusta,ja rahaa tarvitsi tarpeellisempaankin.Joten kameran osto jäi siihen kun alkoi itse hankkia rahaa.

Oli kuitenkin hyvä että joutui harjoittelemaan valokuvauksen perusteet käsisäätöisillä kameroilla ja oppi miten kuva syntyy.
        Harmittaa kun nykyisin ilmoitetaan aina mainoksissa että siinä ja siinä kamerassa on 10X-zoomi.
        Minulle se ei sano mitään.Minä haluaisin tietää zoomin polttovälialueen ja valovoiman jne...
        Tietenkin suurimmalle osalle valokuvan ottajista tuollaiset tiedot ovat yhdentekeviä,kunhan on vai se kymmenkertainen zoom!.

Minulla on ollut Yashica,Zenit,Praktica,Konica,(Asahi) Pentax ja nyt viimein Nikon johon minä olen mieltynyt lopullisesti.Ollut merkkini jo parikymmentä vuotta.
        Aion hankkia Nykyisen D80 rungon tilalle D300s rungon.Edelleenkin voin käyttää entistä objektiivi valikoimaani.

Onko kaikiin merkkeihin vielä saatavana adaptereita M42 kierrettä varten?.

• Siinähän vain sanotaan Nikonin tukevan myös vanhoja objektiivejaan jota ei voi sanoa kaikista rungon valmistajista. Tietysti voidaan tukea vain niitä ominaisuuksia joita aikoinaan oli käytettävissä kun optiikka valmistui. Nikonin etuhan on, että se ei ole muuttanut sovitettaan ja siksi vanhatkin putket sopivat.

Tuon listan lisäksi olisi tietysti voinut asian sanoa selväkielisestikin.

Et voi käyttää Canoninkaan DX:ää vastaavia pienympyräisiä optiikoita täyskennoisessa täydellä kuvausympyrällä joten sielläkin on hankittava FX optiikkaa vastaava putki jos hankit täyskennoisen.

• ei eläkeläinen.

Erona yhteensopivuuteen on se että perusrungoissa, esim d90, ei toimi valotusmittaus filmiajan optiikalla vaikka se olisi toiminut kyseisellä putkella filmiaikana. Halvemmilla digirungoilla toimii valotusmittaus vain niillä objektiiveilla joissa on Nikon-yhteensopivaa elektroniikkaa putken sisällä, riippumatta siitä onko se tehty filmiaikana vai tänään.Tämä siis koskee Nikonia. Muilla merkeillä valotusmittaus toimii vaikka objektiivin tilalla olisi cokis-pullo.

• monikäyttäjä
        ei eläkeläinen. kirjoitti:

Erona yhteensopivuuteen on se että perusrungoissa, esim d90, ei toimi valotusmittaus filmiajan optiikalla vaikka se olisi toiminut kyseisellä putkella filmiaikana. Halvemmilla digirungoilla toimii valotusmittaus vain niillä objektiiveilla joissa on Nikon-yhteensopivaa elektroniikkaa putken sisällä, riippumatta siitä onko se tehty filmiaikana vai tänään.Tämä siis koskee Nikonia. Muilla merkeillä valotusmittaus toimii vaikka objektiivin tilalla olisi cokis-pullo.

Mittarin numerot vilistää, vaikka objektiivi puuttuisi.
        Joissakin Nikon rungoissa, ellei kaikissa on myös ominaisuus, että kameran läpi ei näe, jos kamerasta puuttuu akku.
        Oikkunsa on joka merkillä, mutta Nikon on huonoin vanhojen ja erimerkkisten objektiivien sovittamisessa paksun runkonsa vuoksi ja halvimpien runkomallien ostajat joutuu vaihtamaan jo olemassa olevat Nikkorinsakin uusiin..

• nikotinisti.....
        monikäyttäjä kirjoitti:

Mittarin numerot vilistää, vaikka objektiivi puuttuisi.
        Joissakin Nikon rungoissa, ellei kaikissa on myös ominaisuus, että kameran läpi ei näe, jos kamerasta puuttuu akku.
        Oikkunsa on joka merkillä, mutta Nikon on huonoin vanhojen ja erimerkkisten objektiivien sovittamisessa paksun runkonsa vuoksi ja halvimpien runkomallien ostajat joutuu vaihtamaan jo olemassa olevat Nikkorinsakin uusiin..

Mulla manuaalilaseilla oli ainoa toimiva kuvausohjelma M, eikä siinä mikään vilistänyt mihinkään. Muilla kuvausohjelmilla kamera väitti ettei objektiivi ole kamerassa kiinni. No saattoihan tuo runko tietysti olla viallinenkin, mutta eipä seuraava omistaja siitä ainakaan valittanut että olisi jotain vikaa.

• Oha näitä muitakin

Tamronhan valmistaa optiikoita mitkä sopivat sekä että, ja viellä jotta?
        Täyteen ja pieneen kennoon.

• ui859259yty8

Sekavaa se on Canonillakin: Canon EOS 1100D (EOS Rebel T3 / EOS Kiss X50).
      Sama kamera esiintyy kolmella nimellä!
      Entäs pokkarit: Canon PowerShot SD4500 IS / Digital IXUS 1000 HS / IXY 50S

• Järki hoi

Tuohan on vain Canonin markkinaluekikkailua: Eu alueella Canonilla on vain yksi mallinimi, USAssa toinen ja Japanin kotimarkkinoilla kolmas. Ei mitenkään sekavaa vaan täysin loogista.

• SR

Osta hyvänen aika se Canon. Provolta vaikuttaa sun kirjoittelus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1871
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      144
      1788
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1392
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1375
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      151
      1336
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe