Keisarin uudet vaatteet....

JooPaJo

Edelleen saan kuulla ns. "ystäviltäni" suurenmoisista sienisaaliista, metsät keltaisenaan kanttarelleja ja tunnin viivähtämisellä metsässä korit täynnä sieniä.
Itse en ole koskaan löytänyt mistään edes korin pohjaa peittävää määrää kanttarelleja.
Ihmisillä ilmeisesti on päässä vikaa! Pakko valehdella tässäkin asiassa, eli haistakaa pitkä vittu!

9

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei löydy...

      Eipä tuota tarvitse valehdella... Jos kanttarelleja on jossakin paikoissa hyvin, niin niitä voi olla aivan keltaisenaan.

      Paikkojen löytyminen on vain erittäin vaikeaa. Toisaalta hyvä puoli on siinä että jos kerran löytää niin sitten on aina tiedossa se paikka.

      Kannattaa vain erittäin paljon tutkia uusia alueita jne.. Ilmaiseksi ne paikat eivät löydy vaan pitää olla paljon tuuria ja yritystä mukana.

      • Peikko_1

        Aivan samat kokemukset kuin ensiksi kirjoittaneella mutta ainakin sillä erotuksella etten koskaan ole nähnyt niitä sieniä kavereilla eikä kukaan niistä ruokaa tee.
        Itse tekisin jos löytäisin.
        Halpaa toki on ostaa torilta mutta mieluusti itse keräisin vaikka matka olisi pitkäkin.
        Bensan hinnalla retkiltäni voisin ostaa kilotolkulla.
        Mutta paikkoja ei kerrota ja sinne ne metsään mätänevät, itsekästä ahneutta.


      • kotiin kannettuna
        Peikko_1 kirjoitti:

        Aivan samat kokemukset kuin ensiksi kirjoittaneella mutta ainakin sillä erotuksella etten koskaan ole nähnyt niitä sieniä kavereilla eikä kukaan niistä ruokaa tee.
        Itse tekisin jos löytäisin.
        Halpaa toki on ostaa torilta mutta mieluusti itse keräisin vaikka matka olisi pitkäkin.
        Bensan hinnalla retkiltäni voisin ostaa kilotolkulla.
        Mutta paikkoja ei kerrota ja sinne ne metsään mätänevät, itsekästä ahneutta.

        Hehe ei se ole itsekästä jos joku ei kerro alueitaan. Monet poimivat myyntiin ja jos sienialueilla on yksikin toinen henkilö, niin alue muuttuukin paljon huonommaksi.

        Voisi sanoa että ne henkilöt jotka haluavat tietää "ilmaiseksi" toisten sienialueita ovat paljon enemmän itsekkäitä kuin ne jotka salailevat omia vaivalla löydettyjä paikkojaan.

        Sieniä kyllä löytyy ihan metsästäkin... Se on hieman naurettavaakin että ihmiset valittavat miten eivät löydä nyt paria kanttarellia, kun metsät ovat täynnä ruokasieniä.

        Toisekseen se vaatii omaa etsimistä että löytyy niitä sieniä ylipäätään. Ei niitä kukaan tule kotiin kantamaan.


      • turilowskaja
        kotiin kannettuna kirjoitti:

        Hehe ei se ole itsekästä jos joku ei kerro alueitaan. Monet poimivat myyntiin ja jos sienialueilla on yksikin toinen henkilö, niin alue muuttuukin paljon huonommaksi.

        Voisi sanoa että ne henkilöt jotka haluavat tietää "ilmaiseksi" toisten sienialueita ovat paljon enemmän itsekkäitä kuin ne jotka salailevat omia vaivalla löydettyjä paikkojaan.

        Sieniä kyllä löytyy ihan metsästäkin... Se on hieman naurettavaakin että ihmiset valittavat miten eivät löydä nyt paria kanttarellia, kun metsät ovat täynnä ruokasieniä.

        Toisekseen se vaatii omaa etsimistä että löytyy niitä sieniä ylipäätään. Ei niitä kukaan tule kotiin kantamaan.

        on mennyt koko iltapvä. Tatteja,kanttarelleja sekä suolasieniä.
        Kyllä niitä löytyy kun on avarakatseinen, ruokoasieniä on muitakin kuin kanttarellit.
        En ole koskaan tullut tyhjin käsin takaisein. Metsään vaan.
        Omia sienipaikkoja harva kertoo, ne pitää itse löytää.


      • Ruma mies
        Peikko_1 kirjoitti:

        Aivan samat kokemukset kuin ensiksi kirjoittaneella mutta ainakin sillä erotuksella etten koskaan ole nähnyt niitä sieniä kavereilla eikä kukaan niistä ruokaa tee.
        Itse tekisin jos löytäisin.
        Halpaa toki on ostaa torilta mutta mieluusti itse keräisin vaikka matka olisi pitkäkin.
        Bensan hinnalla retkiltäni voisin ostaa kilotolkulla.
        Mutta paikkoja ei kerrota ja sinne ne metsään mätänevät, itsekästä ahneutta.

        JooPaJo kirjoitti:

        "... Itse en ole koskaan löytänyt mistään edes korin pohjaa peittävää määrää kanttarelleja. ..."

        Ymmärrän kyllä mieliharmin. Itsestäni tuntui ennen kalassa ollessa samalta, kun kaikki kertoivat siika- ja kuhasaaliistaan ja minä sain pelkkiä haukia ja pikkulahnoja. Vuosia kestäneen kokeilun, yrityksen ja erehdyksen jälkeen opin sitten itsekin saamaan siikoja ja kuhia.

        Kyllä nyt on metsissä oikeasti kanttarelleja. Meillä kotona keskellä Espoota niitä puskee melkein parkkipaikan asfaltista läpi. Ongelma on varmaan se, että niitä tulee yksittäin ja kaksittain, jolloin kunnollisen saaliin saaminen vaatii paljon työtä.

        Suuret kanttarelliapajat - sellaiset, että samasta paikasta saa poimittua puoli ämpärillistä - ovat harvassa. Niihin kasvaa sato joka vuosi. Omien paikkojeni löytäminen on kestänyt kymmeniä vuosia ja varma on, että en kerro niitä kenellekään. Jätän kartan perinnöksi omille lapsilleni.

        Peikko_1 kirjoitti: "Mutta paikkoja ei kerrota ja sinne ne metsään mätänevät, itsekästä ahneutta."

        Mistä sinä olet saanut päähäsi, että ne mätänevät metsään? Minun paikoissani olevat päätyvät pakastimeen tai kuivuriin, sieltä pannuun tai kattilaan, sieltä vatsaan ja lopulta jätevedenpuhdistamolle. Siinä vaiheessa niitä ei tietenkään enää tunnista kanttarelleiksi.

        Yhteisesti molemmille valittajille mahdollisia syitä ja parannuskeinoja epäonneen:

        1. Ongelma voi olla siinä, että ette ole yrittäneet riittävän kovasti.
        2. Tai sitten olette olleet vääränlaisessa metsässä.
        3. Tai teillä ei "ole silmää" kanttarellille.
        4. Tai sitten teillä on käynyt järjettömän huono tuuri.

        1. Vaikka tuntee paikat, suuren kanttarellisaaliin saaminen on silti kovan työn takana. Hyvän paikan luo pääseminen voi vaatia rämpimistä suossa, ojien yli könyämistä, hirvikärpäsparvien sietämistä, tiheikköjen läpi tunkeutumista ja lopulta raskaan taakan kotiin kantamista.

        2. Tien vieressä tai mökin takana oleva metsä voi olla hyvä sienestyspaikka, mutta todennäköisesti ei ole. Menkää kauemmas. Etsikää varttunutta sekametsää, se on yleensä parasta. Alavalla maalla tai korpimetsässä pieni mäennyppylä on yleensä paras paikka, kuivalla maalla ja kankaalla taas notkelma on paras paikka. Jos siedätte hirvikärpäsiä, etsikää hirvien käyttämä kulku-ura ja etsikää sen molemmilta puolin. Jos pääsette saareen, etsikää rantavyöhykkeeltä noin 1-3 metrin päässä rannasta.

        3. Kanttarellisilmän kehittyminen vaatii harjoitusta. Minulla itselläni ei ennen ollut silmää mustatorviaisille enkä koskaan löytänyt niitä. Sitten sain muutaman sellaisen lahjaksi ja opetin koirani etsimään niitä. Vasta kun koirani osoitti minulle paikat, huomasin sekä kotini että mökkini olevan keskellä mustatorviaisia ja nyt osaan löytää niitä usein ilman koiraakin.

        4. Eräs tuttavani, jonka tiedän olevan todella hyvä sienestäjä, on harmissaan siitä, että tänä vuonna kaikkialla muualla metsät pursuavat sieniä, mutta hänen kotiseudullaan niitä ei ole juurikaan. On mahdollista, että joillakin paikoilla sateiden määrä ja ajoitus ovat olleet sellaiset, että sienet eivät ole nousseet. Tämä on huonoa tuuria. JooPaJoolla ja Peikko_1:llä tuuri on ollut satumaisen huonoa, jos teidän kotiseuduillanne on aina käynyt näin.


    • sienisalaatti

      Kuules, haistattele sinä vain. Kanttarellejä tosiaankin on metsässä. Jos et löydä niin oma on vikas. Tänäänkin se korinpohja täyttyi keltaisenaan. Ja ihan on tosi.

      • ...kun jaksaa etsiä. Iltapäivästä parintunnin reissu ja n.3kg kantarellejä. Olivat siellä täällä pikku rykelmissä. Melkein kaikki löytyi koivu/kuusimetsän ja mäntymetsän rajoilta.


    • talkkarinmuija

      Vahinko kun et ole sattunut löytämään sellaista paikkaa missä ei ole kukaan ennen sinua käynyt . Kerimäellä puolituntia ja ämpärillinen kanttarelleja ja 2 tuntia 40 litra saavi karva- ja keltarouskuja. Aion myydä ne. Paljos maksat kanttarelleista kilo.

    • sieniä

      Aika ankeaa se on pelkkien kantarellien perässä metsässä juosta jos mitään muita sieniä ei kelpuuta ja lisäksi ei pidä metsässä liikkumisesta yhtään. Yleisimmät tatit, rouskut ja haperot kun vaikka ensiksi opettelee tuntemaan niin kyllä niitä sieniä saa kantaa kotiin niin paljon kun vaan jaksaa putsata ja syödä.
      Jossain vaiheessa varmasti tulee sitten eteen niitä kantarellejakin kun tarpeeksi etsii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe