Juusto allergia

mutta ei maitoallergia

Voiko siis ylipäätään olla allerginen ihan tavalliselle juustolle, ellei ole maidolle allerginen???
Esim. onko Edam tai Emmental juustoissa sellaisia säilöntä- ja lisäaineita, mille voi olla allerginen?
Jos voi niin sattuuko tätä lukemaan kukaan sellainen jolla olisi juustoallergia? Ja millaisia oireita tulee?

15

8267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • galhu

      Itse en ole tavalliselle juustolle allerginen mutta jotkut kypsytetyt juustot (sinileima) rikkoo limakalvot heti.Niissä siis jotain jolle olen allerginen. Tosin jos laitan esim pizzan päälle ja uuniin voin syödä hyvin eli se jokin hävii kuumentaessa..

      • !!!!

        Minulle aiheuttaa oireita rikkidioksidi ja sulfiitti jota lisätään moniin elintarvikkeisiin ja eineksiin. Viinit, kuivatut hedelmät, lihajalosteet ym. Oireena on nenän tukkoisuus ja nuha sekä migreenin laukeaminen.
        Katso onko noissa kypsytetyissä juustoissa näitä tai muita säilöntäaineista. Ei tarvi olla kyseessä klassinen allergia vaan ns. intoleranssi.


    • juuz1

      itse olen allerginen lehmänmaidosta tehdyille juustoille.. kypsytys on varmaan se mikä tekee... maha siis menee täysin sekaisin.

    • allergia ? 82

      Kivuliaita finnejä tulee tavallisista juustoista. Erikoisjuustoista ei.

      • 3+3

        Mikä on tavallinen juusto versus erikoinen?


    • EIjuustoa

      Olen allerginen kaikille juustoille. Söin huhtikuussa epähuomiossa tonnikalapastaa joka oli tehty koskenlaskijajuustoon. 15 minuttia ja kurkku umpeutui. Jos ei olisi ollut epipeniä niin ambulanssi ei olisi kerinnyt. Hengenlähtö oli todella lähellä. Ei muuta kuin tehohoitoon vuorokaudeksi. Nyt syyskuussa TYKS yrittää selvittää allergiapolilla, että mikä juustoissa on sellaista mitä aiheuttaa mulla kurkun umpeen muurautumisen. TK-lääkäri sanoi, että lääketiede ei tunne juusto-allergiaa. Mielenkiintoista...... Nykyään melkein kaikissa ruokatuotteissa on juustoa muodossa tai toisessa.

      • vegelinja

        Kyllä juustoa voi välttää. Itse olen vegaani, eli pyrin torjumaan parhaani mukaan kaikki maitotuotteet sekä muut eläinperäiset myös. Alkuun ruokavalion muutos - oli syy mikä vaan - on varmasti työläs. Mutta kun olet kolunnut kaupat läpi, niin löydät varmasti myös itsellesi sopivia valmisruokia. Kun tuotteet ovat tuttuja, niin ei mene toistamiseen aikaa sopivien etsimiseen, vaan voi pysyä tutuissa. Kannattaa huomata, että tuttujen tuotteiden koostumus muuttuu ajoittain. Eli tuoteselosteet kannattaa lukea aina. Silti hyvillä rutiineilla pärjää myös tavallisissa ruokakaupoissa. Ja nopeaa ruokaa voi saada aikaan myös ilman valmisruokia, kun käyttää pakasteita ja vastaavia puolijalosteita, joista saa varsin nopeita aterioita. Etenkin jos tykkää keitoista, niin onnistuu hyvin.


    • Juustoton

      Olen nelikymppinen ja allerginen kaikille juustoille mutta muut maitotuotteet käy. Oireilen oksentamalla mahan tyhjäksi joitakin tunteja juuston syömisestä. Myös raejuusto aiheuttaa oksentamisen kuten viimeksi kun oksensin selvisi että kypsennetyssä ruuassa oli ollut raejuustoa.

    • VVH-kannattaja

      Viimeaikoina ole alkanut välttelemään maitotuotteita, koska ne saavat mahani sekaisin, mutta en ole koskaan ajatellut, että yksin juusto muista maitotuotteista poiketen voisi aiheuttaa allergisia reaktioita.
      Voisi ehkä kokeilla juustoja jotka on tehty pastöroimattomasta maidosta. Tosin näitä on hankala löytää. Lidl ainakin myy niitä.
      Ylipäätään pastörointi aiheuttaa monille ongelmia

    • qQqQQqqQQ

      Juustoissa voi olla homeita. Juustoja kypsytetään kuukausitolkulla.

    • Juustot

      Vaikea sanoa mitään kun tutkimukset ovat kesken. Oireet ovat kitenkin vakavia ja vahva olettamukseni on, että juusto sen aiheuttaa. Ääni häviää ja tulee astmaoireita. Äskettäin kahtena peräkkäisenä aamuna jouduin menemään terveyskeskukseen kun sydän hakkasi levossa toistasataa. Heikko väsynyt olo pitkin päivää jo pitkiä aikoja. Kun olen jättänyt juuston pois on elämä palannut ennalleen. Maitoa siedän ja käytän sitä melko runsaasti eikä se tuo mitään oireita. Sydänkin tuntuu tänäkin aamuna jyskyttävän oikeilla kierroksilla. Kunhan käyn pian jo määrätyssä sydäntytkimuksessa selviää, onko huolestuttaviin vakaviin oireisiin juuri juusto syyllinen.

    • Anonyymi

      Emmental juustoraaste teki jo toisen kerran pientä kihelmöintiä kielessä ja huulissa. Eli vältän täst edes. Tuetäisi vain, mikä tuo yht äkkinen reaktio on peräisin.

    • Anonyymi

      Pystyn syömään maitotuotteita. Emmentalista huulet turpoavat ja kutisevat. Ei edamista eikä miedoista juustoista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla oireet etenevät niin että, ensin turpoaa ja vuotaa silmät, sitten kutinaa nivusissa ja kämmenissä, kutina voi olla tosi kovaakin, seuraavaksi hengitys alkaa pihisemään.
      Tähän asti olen saanut avun useimmiten kutina vaiheessa, joko omat Kortisonit tai tiputuksessa sairaalassa.
      Juusto joka kerta kuvassa mukana, tavalla tai toisella, kaikki tutkittu, varmuutta aiheuttajasta ei ilmeisesti koskaan saada, hapate, home tms.
      Tälläkin hetkellä kirjoittelen silmät vielä turvonneena, toissa yö meni sairaalassa tiputuksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe