1-tyypin diabetes

ei kai? :o

En oikein osannut päättää minnekkä olisin tämän laittanut, jotenka jotenkin sitten päädyin tähän tämän kirjoittamaan. Jotenka toivon, että on edes suunnilleen hyvällä alueella ja joku osaisi vastailla :>

Olen kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä, janosta, vessassa ravaamisesta, päänsärystä ym. oireista nyt jonkin aikaa - muutamia viikkoja kunnolla. Väsymystäkään en osaa ymmärtää, nukun sellaisen 9h keskimäärin yössä. Olen kokeillut nukkua nyt enemmän ja vähemmän, mutta silti väsyttää. Aina väsyttää. Ja sitten jatkuvaa päänsärkyä ja huonovointisuuttakin. Vanhempani ovat alkaneet ihmettelemään, kun ravaan koko aika joko juomassa tai vessassa, ja siinähän se suurin osa päivästä meneekin.

Olen ruvennut miettimään, että ei kai oireet voi viitata diabetekseen? Urheilen ja liikun, olen alipainon puolella.. Jolloinka kyseessä voisi olla 1-tyypin diabetes, mutta en tahdo uskoa..

Osaako kukaan sanoa, että viittaako nämä diabeetekseen vai ei? Jos ei viittaisi, niin voisin olla onnellinen :D

21

1022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meliini

Itselläni on nuoruusiän diabetes, ja voisin luetella niitä oireita joita minulle tuli:

- mielialan vaihtelut
      - jatkuva nälkä/jano
      - jatkuva vessassa käynti
      - sietämätön ja juomalla sammuttamaton jano (tällöin verensokeri on korkealla)
      - unettomuus (½ - 4 tuntia vuorokaudessa)
      - huimaus
      - oksetus
      - päänsärky (migreenin tasoinen)
      - levottomuus

Suosittelen käymään testeissä, sen verran Sinulla kuitenkin on noita samoja oireita mitä luettelin. Diabeteksen kanssa (etenkään nuoruusiän) ei kannata leikkiä.

Sanoit, että urheilet ja liikut. Osaatko sanoa, että onko sinulla heikotusta kun olet urheillut. (etenkin jos olet juoksenut) Siis, huimannut, kädet tärisseet ja puhe on ollut epäselvää mongerrusta. Se on yksi aikas selvä merkki diabeteksesta.

• alkuperäin

Kyllä noita muitakin oireita on, mutta en osaa mieltää niitä tähän. Tuntuu, etten todellakaan tahdo että on kyse diabeteksestä..:

Huimausta on ja paljon. Helppo laittaa tähän ikää muutenki :D Mutta siis..:

• Vinc
        alkuperäin kirjoitti:

Kyllä noita muitakin oireita on, mutta en osaa mieltää niitä tähän. Tuntuu, etten todellakaan tahdo että on kyse diabeteksestä..:

Huimausta on ja paljon. Helppo laittaa tähän ikää muutenki :D Mutta siis..:

Onnistuu ihan yksinkertaisella veren sokeripitoisuuden määrityksellä. Hakeudu siis terveyskeskukseen (/sairaalaan), niin ne mittaavat sen siellä.

Ei kannata sitten viivytellä tuota testausta, koska hoitamaton diabetes johtaa happomyrkytykseen, kun elimistö ei saa insuliinia.

• a.l.k.u.p
        Vinc kirjoitti:

Onnistuu ihan yksinkertaisella veren sokeripitoisuuden määrityksellä. Hakeudu siis terveyskeskukseen (/sairaalaan), niin ne mittaavat sen siellä.

Ei kannata sitten viivytellä tuota testausta, koska hoitamaton diabetes johtaa happomyrkytykseen, kun elimistö ei saa insuliinia.

Pystyyhän tuon mittaaman itsekkin? Ehkä..:D Mietin vaan, et pystyyköhän. Vihaan lääkäreit ym yli paljon, jotenka ajattelin, et pystyyköhän itse mittaan :o

• Vinc
        a.l.k.u.p kirjoitti:

Pystyyhän tuon mittaaman itsekkin? Ehkä..:D Mietin vaan, et pystyyköhän. Vihaan lääkäreit ym yli paljon, jotenka ajattelin, et pystyyköhän itse mittaan :o

Tokihan sen voi itsekkin mitata, kunhan omistat mittarin.
        http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/AE7080801 Tollasen saisi 10,75e hintaan.

Terveellä ihmisellä paastoverensokeri on välillä 3,5–5,5 mmol/l, ja ruokailun jälkeen arvo on välillä 5–8 mmol/l. Tee parit mittaukset ja jos arvot heittävät noista luvuista kauheasti, niin sitten lähdet sairaalaan.

Parasta olisi tietenkin, jos huomenna menisit terveyskeskukseen mittauttamaan verensokerin.

• a.l.k.u.p.
        Vinc kirjoitti:

Tokihan sen voi itsekkin mitata, kunhan omistat mittarin.
        http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/AE7080801 Tollasen saisi 10,75e hintaan.

Terveellä ihmisellä paastoverensokeri on välillä 3,5–5,5 mmol/l, ja ruokailun jälkeen arvo on välillä 5–8 mmol/l. Tee parit mittaukset ja jos arvot heittävät noista luvuista kauheasti, niin sitten lähdet sairaalaan.

Parasta olisi tietenkin, jos huomenna menisit terveyskeskukseen mittauttamaan verensokerin.

lääkäreitä suuresti. En vain kykee mitenkää menee :S Jotenka hankin mittarin torstaina ja alan mittaileen ;> Mitähän kaikkee pitäs hankkiii :o Siis se mittari, mut ei muut? :>

• Vinc
        a.l.k.u.p. kirjoitti:

lääkäreitä suuresti. En vain kykee mitenkää menee :S Jotenka hankin mittarin torstaina ja alan mittaileen ;> Mitähän kaikkee pitäs hankkiii :o Siis se mittari, mut ei muut? :>

Terveyskeskuksessa kylläkin terveydenhoitaja hoitaisi mittauksen, ei siihen lääkäriä tarvitse, jos yhtään auttaa asiaa.
        Jos pysyt kannassasi, niin ainakin tuossa linkkaamassani verensokerimittari paketissa on kaikki tarpeellinen.
        * Verensokerimittari
        * 10 verensokerin mittausliuskaa
        * Pistolaite
        * 10 pistoterää
        * Kuljetuslompakko

10 kertaa pystyt mittaamaan tuolla setillä. Muista sitten pestä ja kuivata kädet ennen mittausta, että saat oikeita arvoja ulos.

• a.l.k.u.p
        Vinc kirjoitti:

Terveyskeskuksessa kylläkin terveydenhoitaja hoitaisi mittauksen, ei siihen lääkäriä tarvitse, jos yhtään auttaa asiaa.
        Jos pysyt kannassasi, niin ainakin tuossa linkkaamassani verensokerimittari paketissa on kaikki tarpeellinen.
        * Verensokerimittari
        * 10 verensokerin mittausliuskaa
        * Pistolaite
        * 10 pistoterää
        * Kuljetuslompakko

10 kertaa pystyt mittaamaan tuolla setillä. Muista sitten pestä ja kuivata kädet ennen mittausta, että saat oikeita arvoja ulos.

Vihaan lääkäreitä, sairaanhoitajia, terveyskeskuksia, sairaaloita ja kaikkia vastaavia :D Siis vapaaehtoisesti en vaan kykee sinne menee :S Jotenka se on se aivan VIIMEINEN vaihtoehto.. Valitettavasti. Tiedän, että fiksuinta olisi mennä ja saisi tietää, mutta..

Tuollaisen varmaankin saa ostettua lahdesta.. Pitää käydä kyselee :>>

Mutta tosissaan pelottaa.. En vain millään tahtoisi, et kysees on diabetes. En vaan kestäisi.. Oireet kuitenkin vaan viittaa pikku hiljaa enemmän ja enemmän tautiin :S Mutta ei se vaan voi olla sitä..:S

• Vinc
        a.l.k.u.p kirjoitti:

Vihaan lääkäreitä, sairaanhoitajia, terveyskeskuksia, sairaaloita ja kaikkia vastaavia :D Siis vapaaehtoisesti en vaan kykee sinne menee :S Jotenka se on se aivan VIIMEINEN vaihtoehto.. Valitettavasti. Tiedän, että fiksuinta olisi mennä ja saisi tietää, mutta..

Tuollaisen varmaankin saa ostettua lahdesta.. Pitää käydä kyselee :>>

Mutta tosissaan pelottaa.. En vain millään tahtoisi, et kysees on diabetes. En vaan kestäisi.. Oireet kuitenkin vaan viittaa pikku hiljaa enemmän ja enemmän tautiin :S Mutta ei se vaan voi olla sitä..:S

Tuli mieleen, että Instrumentarium myy verensokerimittareita. Lahdesta löytynee ainakin yksi, heh :)

Tuntuuhan se kauhealta aluksi sairastua diabetekseen, mutta kyllä tämän kanssa pystyy kuitenkin elämään "normaalia elämää". Teeppä nyt kuitenkin verensokerimittaukset, ennen kuin alat maalaamaan pirua seinälle.

• a.l.k.u.p
        Vinc kirjoitti:

Tuli mieleen, että Instrumentarium myy verensokerimittareita. Lahdesta löytynee ainakin yksi, heh :)

Tuntuuhan se kauhealta aluksi sairastua diabetekseen, mutta kyllä tämän kanssa pystyy kuitenkin elämään "normaalia elämää". Teeppä nyt kuitenkin verensokerimittaukset, ennen kuin alat maalaamaan pirua seinälle.

Pitää käydä kiertelees tuolla lahdessa ja etsii sellainen jostain.

Pelottaa vaan vietävästi. Sitä uskottelee itselleen, ettei se voi olla sitä, mutta tervettäkään tämä ei ole :s Jotenka kyllä sitä täytys löytää jokin selitys. Toivon mukaan se ei kuitenkaan olisi diabetes. Elän toivossa ja toivon suuresti, että se olisi jotakin aivan muuta :>

Huomenna mittaria ostamaan. Joskus varmaan illalla, kun koulusta ensteks pääsen :> Pelottavaaaa.

• BETES
        a.l.k.u.p kirjoitti:

Pitää käydä kiertelees tuolla lahdessa ja etsii sellainen jostain.

Pelottaa vaan vietävästi. Sitä uskottelee itselleen, ettei se voi olla sitä, mutta tervettäkään tämä ei ole :s Jotenka kyllä sitä täytys löytää jokin selitys. Toivon mukaan se ei kuitenkaan olisi diabetes. Elän toivossa ja toivon suuresti, että se olisi jotakin aivan muuta :>

Huomenna mittaria ostamaan. Joskus varmaan illalla, kun koulusta ensteks pääsen :> Pelottavaaaa.

Yks varma vinkki on ainakin se jos yöllä täytyy nousta jatkuvasti vessaan, esim, joka yö. Mulla oli siinä mallissa että meinasin pyörtyä siinä vaiheessa kun sinne terveyskeskukseen vaivauduin lopulta menemään. Aika samoja oireita, tuntui ihanalta kun sai juoda janoonsa, mutta lopulta huomaa olevansa täynnä vettä janon säilyessä :P

Olin kans oireita ihmetelly ja vitsaillu "jaaha, taitaa olla kohta sokeritauti tulossa :D "

Ja tossa alussa aika on tärkeää, koska jokanen lisäpäivä vahingoittaa enemmän elimistöä (keto-aineet) ja munuaiset ottaa aika kovaa rasitusta. Ihan vaikka viikkokin liikaa ja koomaan. Pika pikaa varmuutta asiaan!

Pari vuotta sitten multa mitattiin päivystyksessä sormenpäästä verensokeri ja muutaman minuutin päästä lääkäri otti vastaan ja töksäytti " sulla on diabetes"

Pari päivää makasin vaan sairaalassa sängyssä tekemättä mitään, osin siksi että oli vaan liian väsynyt, osin siksi että tuntui no niin tässä tää nyt oli, ilo pois elämästä, ei pysty syömään vapaasti yms yms. Oli aika iso paukku sulatella koko juttu, mulla meni varmaan vuosi ennen kuin olin täysin sinut asian kanssa.

Alkujärkytyksen mentyä ohi asiaan tottuu ja lopulta se ei rajoita paljoa, tietty sännöllisyys tulee kylläkin elämään, osin hyväkin, pakottaa sut elämään terveellisemmin ja säännöllisemmin.

T: Diabetes-poika 17v

• a.l.k.u.p
        BETES kirjoitti:

Yks varma vinkki on ainakin se jos yöllä täytyy nousta jatkuvasti vessaan, esim, joka yö. Mulla oli siinä mallissa että meinasin pyörtyä siinä vaiheessa kun sinne terveyskeskukseen vaivauduin lopulta menemään. Aika samoja oireita, tuntui ihanalta kun sai juoda janoonsa, mutta lopulta huomaa olevansa täynnä vettä janon säilyessä :P

Olin kans oireita ihmetelly ja vitsaillu "jaaha, taitaa olla kohta sokeritauti tulossa :D "

Ja tossa alussa aika on tärkeää, koska jokanen lisäpäivä vahingoittaa enemmän elimistöä (keto-aineet) ja munuaiset ottaa aika kovaa rasitusta. Ihan vaikka viikkokin liikaa ja koomaan. Pika pikaa varmuutta asiaan!

Pari vuotta sitten multa mitattiin päivystyksessä sormenpäästä verensokeri ja muutaman minuutin päästä lääkäri otti vastaan ja töksäytti " sulla on diabetes"

Pari päivää makasin vaan sairaalassa sängyssä tekemättä mitään, osin siksi että oli vaan liian väsynyt, osin siksi että tuntui no niin tässä tää nyt oli, ilo pois elämästä, ei pysty syömään vapaasti yms yms. Oli aika iso paukku sulatella koko juttu, mulla meni varmaan vuosi ennen kuin olin täysin sinut asian kanssa.

Alkujärkytyksen mentyä ohi asiaan tottuu ja lopulta se ei rajoita paljoa, tietty sännöllisyys tulee kylläkin elämään, osin hyväkin, pakottaa sut elämään terveellisemmin ja säännöllisemmin.

T: Diabetes-poika 17v

siis sitä mittaria sitten ostelemaan. Ja sitten sen jälkeen vain mittailemaan, että millaisia tuloksia mahtaakaan syntyä. Toivottavasti täysin normaaleja, niin ei olisi ongelmia :> Mutta, jos ei ole normaalia, niin.. yhyyyy :S

Ravaan vessassa MYÖS öisin. Se on nykyään kamalaa, koska en ole koskaan ennen moisesta kärsinyt. Mutta voihan se kai muutenkin alkaa. Ja kaikki muutkin oireet. Ei se välttis todellakaan ole diabetest. Uskon ja toivon, ettei ole. Ehkä se auttaa ja se ei ole kyseinen tauti :o

Mutta tosiaan. Tänä iltana mittailen sitten ensimmäisen kerran. Jos täysin normaalissa menee, niin tosissaan huokaan helpotuksesta :D

• a.l.k.u.p
        a.l.k.u.p kirjoitti:

siis sitä mittaria sitten ostelemaan. Ja sitten sen jälkeen vain mittailemaan, että millaisia tuloksia mahtaakaan syntyä. Toivottavasti täysin normaaleja, niin ei olisi ongelmia :> Mutta, jos ei ole normaalia, niin.. yhyyyy :S

Ravaan vessassa MYÖS öisin. Se on nykyään kamalaa, koska en ole koskaan ennen moisesta kärsinyt. Mutta voihan se kai muutenkin alkaa. Ja kaikki muutkin oireet. Ei se välttis todellakaan ole diabetest. Uskon ja toivon, ettei ole. Ehkä se auttaa ja se ei ole kyseinen tauti :o

Mutta tosiaan. Tänä iltana mittailen sitten ensimmäisen kerran. Jos täysin normaalissa menee, niin tosissaan huokaan helpotuksesta :D

mittaria hankittua meinaan.. En päässytkään Lahteen lähtemään tänää, jotenka mittari jäi hankkimatta.

Tästä johtuen päädyin ratkaisuun, että meinaan maanantaina mennä tk:een. Elikkäs sinne siis suuntaan maanantaina. Ellei sitten oireet vaikka katoaisi ennen sitä.. Mutta siis tosiaan. Osaako kukaan kertoa, että maksaako tk:ssa käyminen tällä asialla ja kuinka paljon? :o Joskus ne onnistuu siellä sellaisia hintoja heitteleen, ettei innostaisi :>

• Vinc
        a.l.k.u.p kirjoitti:

mittaria hankittua meinaan.. En päässytkään Lahteen lähtemään tänää, jotenka mittari jäi hankkimatta.

Tästä johtuen päädyin ratkaisuun, että meinaan maanantaina mennä tk:een. Elikkäs sinne siis suuntaan maanantaina. Ellei sitten oireet vaikka katoaisi ennen sitä.. Mutta siis tosiaan. Osaako kukaan kertoa, että maksaako tk:ssa käyminen tällä asialla ja kuinka paljon? :o Joskus ne onnistuu siellä sellaisia hintoja heitteleen, ettei innostaisi :>

Ei maksa mitään. Verensokerin mittaus on nopea juttu, itse mittaamiseen menee vain pari minuuttia.

• a.l.k.u.p
        Vinc kirjoitti:

Ei maksa mitään. Verensokerin mittaus on nopea juttu, itse mittaamiseen menee vain pari minuuttia.

uskallan mennäkkin. Muutama minuttii ja se on siinä sitten? :> Ja ei maksa mtn? Entäs jos on ulkopaikkakuntalain? :o

• Vinc
        a.l.k.u.p kirjoitti:

uskallan mennäkkin. Muutama minuttii ja se on siinä sitten? :> Ja ei maksa mtn? Entäs jos on ulkopaikkakuntalain? :o

Oman kunnan terveysasemalla tuollaisen mittauksen ei pitäisi maksaa mitään. Ulkopaikkakunnalla terveyskeskuksessa käynnistä en ole varma, luulisi ettei noin nopeasta käynnistä mitään veloitettaisi. Suosittelen ottamaan puhelimen käteen ja soittamaan terveyskeskukseen, niihän se selviää :)

• ...

et kai ole tyttö?raskaana...eh..se noista oireista ensimmäisenä voisi tulla mieleen. toisaalta,myös anemia sopisi kuvaukseen,varsinkin jos olet laihanpuoleinen.1.tyypin diabtes puhkeaa yleensä aikaisemmin,mutta periaatteessa on mahdollista että se alkaa tuolla iälläkin.suosittelisin,että juttelet terkkarin kanssa asiasta,ainakin jos tila jatkuu samanlaisena.

• ,,.,.,.,.,

Mulla ainakin puhkes 15 vuotiaana tyyppi 1 ja nää oireet ei osu mihinkään muuhun paremmin

• a.l.k.u.p
        ,,.,.,.,., kirjoitti:

Mulla ainakin puhkes 15 vuotiaana tyyppi 1 ja nää oireet ei osu mihinkään muuhun paremmin

Jos minä olen raskaana, niin sitten olen missannut jtn elämässäni ja pahasti :D Jotenka ehei, sitä se ei ainakaan ole. Mutta tosiaan, en päässytkään terveyskeskukseen. Pelko se lienee, joka iski. P'äädyin siihen, ettei se voi olla, jotenka en tahdo edes testaaa :o

• Vinc
        a.l.k.u.p kirjoitti:

Jos minä olen raskaana, niin sitten olen missannut jtn elämässäni ja pahasti :D Jotenka ehei, sitä se ei ainakaan ole. Mutta tosiaan, en päässytkään terveyskeskukseen. Pelko se lienee, joka iski. P'äädyin siihen, ettei se voi olla, jotenka en tahdo edes testaaa :o

Älä nyt testaamatta jätä, ainakaan jos oireet jatkuvat. 1-tyypin diabeteksen kanssa ei kannata leikkiä, siitä on vain ikäviä seuraamuksia.

• Anonyymi

Miten AP:lle kävi? Toivottavasti ei kuitenkaan huonosti

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe