Tyhmä kysymys paloturvallisuudesta

sitimuija

Nytpä on niin että ompi vanha puulämmitteinen hirsitorppa, puuliesineen ja vanha hirsipihasauna metsän keskellä.

Kaikki pitäisi olla kyllä kunnossa, mutta arka olen tulen kanssa. Kaupunkilaisena ei siis ole kokemusta puuliedestä, muureista sunsellaisista.
Eniten arvelluttaa metsäpalonvaara, jos piipuista kipinöi. Onko mitään käytännön ohjastusta etten oman tietämättömyyteni vuoksi tee jotakin suurta perusvirhettä joka palon voisi aiheuttaa.

Torpassa on peltikatto ja pellitetty piippu. Ei räystäs kouruja johon voisi kipinä mennä havuja sytyttämään.

Puita ja metsää on aivan ympärillä, voisi kyllä puolestani suurelta osin ihan vierestä kaataakkin.

Ympärivuotinen käyttö, joten kesälläkin tulisi ainakin saunaa ja liettä lämmitettyä. Sähköä ei ole.

18

6320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei murhetta

Kyllä tässä maailmassa huolia piisaa jos kaikkea murehtii. Noilla tiedoilla kaikki on ok.
      Puuliesissä ja uuneissa on senverran kavavien alkukiertoja ja talteenottoa että kovin pitkälle piippuihin asti ei pitäisi palavien kappaleiden enää päästä. Piippuhattu ehkä kannattaa laittaa jos vielä ei ole.Eikä pelkästään kipinöiden vuoksi.
      Joissakin avotakoissa joita lämmitetään kovin rohealla liekillä voi kipinät sinkoilla hormista.

Jos huolettaa soita palotarkastaja tai sutari käynnille että tarkistaa paitkat. Ja katsoo tarvitaanko toiminpiteitä.

• asdf..

Kun laittaa tarpeeksi tiheää verkkoa ja useampi kerroksia, niin ei kipinät pääse läpi.

• älytöntä

verkkoa tarvita mutta hyvä piipunhattu on hyvä ja suojaa myös hormistoa esim. sateelta. Kipinää ei piipusta tule ja verkot voi unohtaa.

• asdf..
        älytöntä kirjoitti:

verkkoa tarvita mutta hyvä piipunhattu on hyvä ja suojaa myös hormistoa esim. sateelta. Kipinää ei piipusta tule ja verkot voi unohtaa.

Mitä älytöntä verkossa on? Savupiipussa syntyy joskus hormipalo ja lieska nousee piipun yläpuolelle. Se huoli ei ilmeisesti ole aivan aiheeton. Verkkoa on helppo laittää useampia kerroksia, se on nopeaa, eikä se maksa paljon. Savu pääsee läpi tiheästäkin verkosta, mutta kipinät sammuu.

• möcin ucco
        asdf.. kirjoitti:

Mitä älytöntä verkossa on? Savupiipussa syntyy joskus hormipalo ja lieska nousee piipun yläpuolelle. Se huoli ei ilmeisesti ole aivan aiheeton. Verkkoa on helppo laittää useampia kerroksia, se on nopeaa, eikä se maksa paljon. Savu pääsee läpi tiheästäkin verkosta, mutta kipinät sammuu.

sillä argumentilla että naakat eivät pääsisi hormiin pesimään. Ei kai verkosta mitään haittaakaan olisi, jos nyt ihmeemmin ehken hyötyäkään.

• näin on
        asdf.. kirjoitti:

juttu että piipun kautta ei koskaan ole metsäpaloa syttynyt. Pärekatot saattoi 40 luvulla palaa mutta ei sitten kun huopa ja pelti tuli katoille. Hormipalo johtuu siitä ettei piippua ole nuohuttu mutta se pitää tehdä lain mukaan säännöllisesti. Minulla ollut mökki 55 vuotta eikä ikinä ole hormipaloa ollut eikä tule. Joskus jopa tälläinen verkko saattaa olla syy ettei uuni vedä kunnolla ja varsinkin kun uunia käytetään vain kesällä. Siihen tulee hämähäkinverkkoa ja kaikkea roskaa jne. Ei missään nimessä pidä eikä saa laittaa hormin eteen mitään verkkoa, ei todellakaan.

• naurattaa
        möcin ucco kirjoitti:

sillä argumentilla että naakat eivät pääsisi hormiin pesimään. Ei kai verkosta mitään haittaakaan olisi, jos nyt ihmeemmin ehken hyötyäkään.

lintua olekkaan joka haisevaan nokireikään pesän tekee? Ei edes kattohaikara jos niitä olet nähnyt. Ja mikä sen estää ettei tee pesää sen verkon päälle?
        Jakun tulet laittaa niin siitä naakasta ei sen enempää sitten eikä pesästä.

• näin on
        asdf.. kirjoitti:

että kunnon piipuhattu estää kipinät ja säästää hormia. Ja tämä tästä eikä enempää.

• möcin ucco
        naurattaa kirjoitti:

lintua olekkaan joka haisevaan nokireikään pesän tekee? Ei edes kattohaikara jos niitä olet nähnyt. Ja mikä sen estää ettei tee pesää sen verkon päälle?
        Jakun tulet laittaa niin siitä naakasta ei sen enempää sitten eikä pesästä.

että naakka nimenomaan tekisi pesiä hormeihin. En tiijä, itse en oo nähnyt. Se puoliksi paistunut lintu hormin pohjalla voi olla muikean hajuinen. En silti ala verkkoja virittelemään.

• asdf..
        näin on kirjoitti:

juttu että piipun kautta ei koskaan ole metsäpaloa syttynyt. Pärekatot saattoi 40 luvulla palaa mutta ei sitten kun huopa ja pelti tuli katoille. Hormipalo johtuu siitä ettei piippua ole nuohuttu mutta se pitää tehdä lain mukaan säännöllisesti. Minulla ollut mökki 55 vuotta eikä ikinä ole hormipaloa ollut eikä tule. Joskus jopa tälläinen verkko saattaa olla syy ettei uuni vedä kunnolla ja varsinkin kun uunia käytetään vain kesällä. Siihen tulee hämähäkinverkkoa ja kaikkea roskaa jne. Ei missään nimessä pidä eikä saa laittaa hormin eteen mitään verkkoa, ei todellakaan.

ja hyvin on toiminut, niin olkoon se siellä. Se on helppo puhdistaa, kun se on irroitettava.

• ei mitään järkeä
        asdf.. kirjoitti:

ja hyvin on toiminut, niin olkoon se siellä. Se on helppo puhdistaa, kun se on irroitettava.

siellä turhan takia ja jos sen tarkoitus on estää kipinät niin pitää olla n. 2 mm verkkoa ja se jo alkaa vaikuttaa vetoon jne. Ihan älytöntä ja turhaa mokoma verkottaminen. Millä se muuten siellä piipun päässä pysyy? Vai onko se ympäri piipun että nuohous kestää päivän kun sitä irrottaa?

• asdf..
        ei mitään järkeä kirjoitti:

siellä turhan takia ja jos sen tarkoitus on estää kipinät niin pitää olla n. 2 mm verkkoa ja se jo alkaa vaikuttaa vetoon jne. Ihan älytöntä ja turhaa mokoma verkottaminen. Millä se muuten siellä piipun päässä pysyy? Vai onko se ympäri piipun että nuohous kestää päivän kun sitä irrottaa?

ja työntää reikään. Se irtoaa vetäisemällä. Saunassa kun on peltipiippu, siinä voi olla hattu ja lisäksi verkko. Se on tuplavarmistettu.

• no jo on.,
        älytöntä kirjoitti:

Pellejä olette, ei piipunhattu mitään kipinöintiä estä. Jos kipinöitä tulee, niin ne tulee savun mukana samaa reittiä hatun alta eikä mitään estettä ole. Jos haluaa varman päälle pelata, niin piippuun työnnetään hormin muotoinen, esim. puolitiiltä, verkosta tehty putki, ja sitten hattu paikoilleen ja nostetaan verkkoputki hattuun kiinni.

• typeriä kysymyksiä.

Nih, paloturvallisuudesta ei ole olemassa typeriä kysymyksiä. Ekassa vastauksessa tulikin tärkeimmät pointit. Lisäisin, että huolehdi nuohouksesta. Piipusta saa ulos äärettömän harvoin kipinöitä, kuumaa savua ainoastaan. Mutta nokeentunut piippi voi sytttyä palamaan. Silleppä ei ole paljoa tehtävissä, joko antaa palaa tai sitten sammuttaa. Yleensä annetaan palaa, sammuttaessa olisi kaiketi viisainta koittaa tukehduttaa palo, ettei tule vesivahinkoja eikä muuraukset halkea.

Kesämökin tulisija pitää nuohota kerran vuodessa. Vähän hullukin sääntö, joku melkein asuu mökillään ja polttelee kiukaita ja uuneja melkein päivittäin, toinen häy muutamia kertoja vuodessa ja kärtsää pari kertaa talvessa makkaraa takassa... Mutta pitäähän ne jotkut säännöt olla.

Tilaa kuule nokikolari. Kun se nuuohoaa, samalla voi kysellä neuvoja esim, noista piipun hatuista ja muurtakin asiaan liittyvästä. Kunnassa palotarkastajakin neuvoo ihan virkansa puolesta.

• mukaan

mökin piiput nuohottava 3 vuoden välein. Jos käyttää palon, esim asuu melkein mökillään, niin tokipa voi nuohoojan kutsua useamminkin. Nuohoojan kutsuminenhan on nykyään kiinteistön omistajan omalla vastuulla eli nuohooja ei "automaattisesti "käy.

• kiitos inforta.
        mukaan kirjoitti:

mökin piiput nuohottava 3 vuoden välein. Jos käyttää palon, esim asuu melkein mökillään, niin tokipa voi nuohoojan kutsua useamminkin. Nuohoojan kutsuminenhan on nykyään kiinteistön omistajan omalla vastuulla eli nuohooja ei "automaattisesti "käy.

Mulla sitten jotain vanhaa tietoa. Oma mökki on vanhempi ok-talo, asuin siellä lapsena.

Mökki siirtyi minulle pian parikmmentä vuotta sitten. Siellä ei ole muuta tulisijaa, kuin leivinuuni- Viimekesänä nuohosin tuhkat pois toista kertaa. Ei ole paljoa tullut siis leivottua, lähinnä jouluna ja talvilomilla lämmittänytkämppää. muuten sähkölämmitys.

Nuohousasia on ajoittain vaivannut itseääni. Ei nimittäin ole minun aikanani nuohottu kertaakaan. Koitin etsiä joku vuosi kyliltä nuohoojaa, vanha olimjäänyt eläkkeelle, eikä kukan tiennyt, onko edes olemassa uutta......

Pitää nyt oikein ottaa asiakseen hoitaa se homma. Tokikin naapuri kattoi kerran uunin ja piipun kunnon, se oli silloin palokunnassa. Mutta ei kiinnostaisi mökkipalo.

Heh, mä paraskin kai neuvomaan muiya kun asiat itellä rempallaan. Mutta eikös net lapsettomatkin oon kuulemma parhaita lasten kasvattajia......

• möcin ucco
        kiitos inforta. kirjoitti:

Mulla sitten jotain vanhaa tietoa. Oma mökki on vanhempi ok-talo, asuin siellä lapsena.

Mökki siirtyi minulle pian parikmmentä vuotta sitten. Siellä ei ole muuta tulisijaa, kuin leivinuuni- Viimekesänä nuohosin tuhkat pois toista kertaa. Ei ole paljoa tullut siis leivottua, lähinnä jouluna ja talvilomilla lämmittänytkämppää. muuten sähkölämmitys.

Nuohousasia on ajoittain vaivannut itseääni. Ei nimittäin ole minun aikanani nuohottu kertaakaan. Koitin etsiä joku vuosi kyliltä nuohoojaa, vanha olimjäänyt eläkkeelle, eikä kukan tiennyt, onko edes olemassa uutta......

Pitää nyt oikein ottaa asiakseen hoitaa se homma. Tokikin naapuri kattoi kerran uunin ja piipun kunnon, se oli silloin palokunnassa. Mutta ei kiinnostaisi mökkipalo.

Heh, mä paraskin kai neuvomaan muiya kun asiat itellä rempallaan. Mutta eikös net lapsettomatkin oon kuulemma parhaita lasten kasvattajia......

saattaa kuulemma vakuutusyhtiö olla haluton osallistumaan talkoisiin ellei ole nuohottu määrävälein.

• näinpä on
        möcin ucco kirjoitti:

saattaa kuulemma vakuutusyhtiö olla haluton osallistumaan talkoisiin ellei ole nuohottu määrävälein.

Tosite muodostuu periaatteessa automaattisesti, kun laskusta jää allekirjoitettu kopio nuohoojalle ja maksajalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe