Muuttosuunnitelmia

Muuttolintu123

Hei kaikki!

Tämä ehkä on väärä paikka kirjoittaa mutta en löydä muuta. Minä ja perheeni olemme viimesen 10 vuotta harkitsenu muuttaa suomeen. Ja paluumuuttajia ei oikeestaan olla koska emme ole koskaan asunu suomessa. Eli olemme asuneet ruotsissa tähän asti. Kaikki sukulaiset mitkä aikanaan tulivat tänne ovat muuttaneet takaisin suomeen.

Jonkilainen kaipuu on ollut suomeen, kotiin. Kesälomat vietetty sukulaisissa. Aina haikee olo kun kotio pitäny lähteä.

Tämän kautta tahtoisin kuulla kokemuksistanne. Millaista oli muuttaa? Mikä oli vaikeeta, mikä helppoa? Mitä tarvitsee erityisesti miettiä? Onko täällä kukaan muuttamassa suomeen, kertokaa miten menettelette ja miten asia etenee.

Olen lukenut täältä palstalta ja paljon on sitä ettei suomi ole mitä aikanaan ollut, mistä on ihmiset aikanaan lähtenyt, mutta sehän ei meitä koske, koska ei ole sellasia muistoja. Että ihan "uuteen" ollaan menossa.

Että ei ole oikeestaan mitään suurempia odotuksia, eiköhän se arkielämä ole sielä samaa kun tääläkin, mutta just et koulu parempi ja tuntuu turvallisemmalta paikalta ja etenkin kieli, että saisi suomea puhua.

Kertokaa kokemuksistanne. Saatan itse lisätä kysymyksiä tähän kunhan vaan mieleen tulee.

Kiitos etukäteen!

2

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuinen muuttaja

ja nyt eläkkeelle päästyäni muutamme etelään. On hävinnyt koti-ikävä, tai ei sitä oikeastaan ole ollutkaan. Nyt olen sielultani maaton, mutta sekään ei haittaa.
      Koita järjestää työtä Suomesta, ennenkuin lähdette Ruotsista. En haluaisi olla työtön Suomessa. Sinulla voisi olla aluksi probleemia koulussa, koska teet tyypillisioä kirjoitusvirheitä, kuten minunkin tyttäreni, joka on akateemikko Ruotsissa, vaikka kirjoittaa virheitä sekä ruotsiksi että suomeksi.
      Vaikea sanoa muuten, kun jokaisen tilanne on erilainen. Onnea paljon!

• Home Alonen

Itse hankkisin harrastuksen taikka jonkun muun yhteisen asian josta voisit keskustella tavallisten ihmisten kanssa. Siis ulkomailla asumista todella - harva - ymmärtää Suomessa.

Eli tällä tahdon sanoa että vaikka osaat suomea, niin et kauaa voi käyttää " olen ulkolainen " Suomessa ja siksi en tiedä miten täällä asutaan - käyttäydytään.

Tavallinen kansa ei tule koskaan ymmärtämään - mitä joudut päässäsi käymään läpi ja siksi on hyvä olla joku jonka kanssa voi jakaa aikaa - harrastus taikka joku muu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe