Vajaakuntoinen työnhakija

Työnhakijana, karenssi?

En tiennyt että työkyvytön voi olla hakijana työvoimatoimistossa.
Luulin, että työkyvyttömyyshakemuskin katkeaa automaattisesti jos ilmoittautuu työnhakijaksi.
Taisi nyt sitten tulla karenssia kun en ole tajunnut ilmoittautua työvoimatoimistoon.
Tällä palstalla joku kun kysymyksellän avasi silmäni, sillä kuuloni on heikko, enkä ole kuullut tuosta asiasta ennen, enkä ole osannut tietoa hakea.

63

12327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla jos

      onnistuu pääsemään siihen eläkkeeseen kiinni.
      Se väli, jos saa kielteisen päätöksen, on sitten ilman rahaa tai sossu.

      Tämä käytäntö on ollut monta monituista vuotta jo.

    • '¨''''

      Kuten toinen vastaaja jo totesikin, niin ei tuosta mitään karensseja tule. Työttömyyskorvaus vain lähtee juoksemaan päivärahan saajalle seuraavasta päivästä, kun ilmoittautuu, työmarkkinatuen saajalle katkos tietää omavastuuaikaa, jos yli 2 vkon katkos.

      Sinulla on oikeus työttömyyskorvaukseen siihen asti, kunnes mahdollinen eläke myönnetään. Se myönnettäneen taannehtivasti, joten eläkelaitos ja maksaja setvivät sitten maksut aikanaan.

    • muuten sitä

      mieltä, että vajaakuntoiselle ei pitäisi mitään työpaikkaa antaa! Hehän saavat jo eläkettä jolla pitää tulla toimeen. Miksi heidän pitäisi viedä työpaikat sellaiselta, joka ei mitään eläkettä saa? Ja jos joku nyt kirjoittaa, että työkyvyttömyyseläke on pieni, niin verratkaapa sitä kansaneläkeläiseen! En tarkoita pelkästää viestin kirjoittajaa vaan ihan noin yleisesti. Ei mitään työpaikkaa vajaakuntoiselle! Terveitäkin on!

      • paikka jossa

        ollaan niin kauan ettäeläke saadaan pyörimään.
        Ei noille jotka on tuossa tilanteessa mitään työpaikkoja enää tarjota.
        Eikä heitä enää huolita.


      • '''¨¨

        Jos saa täyttä työkyvyttömyyseläkettä, niin ei saa silloin työttömyyskorvausta.

        Jos sen sijaan työkyvyttömyyseläkettä vasta haetaan, mutta sairauspäivärahapäivien täyttymisen vuoksi ei saa sairauspäivärahaakaan, niin silloin on oikeus työttömyyskorvaukseen, mikä edellyttää työnhakijana oloa. Ei tällaisille henkilöille yleensä tarjota sen enempää työtä kuin koulutustakaan. Ja jos työkyvyttömyyseläke myönnetään, se tehdään yleensä taannehtivasti, jolloin työttömyyskorvausrahat menevät perintään tai oikeastaan siinä käy niin, että työttömyyskorvauksen maksaja (kela/kassa) perii eläkelaitokselta suoraan mahdollisesta takautuvasta eläkkeestä maksamansa työttömyyskorvaukset.

        Jos työkyvyttömyyseläke on hylätty, niin silloin on oikeus olla työkkärissä työnhakijana ja oikeus työttömyyskorvaukseen, vaikka olisi vajaakuntoinenkin. Se on näet niin, että ole työkyvytön ja oikeutettu eläkkeeseen tai ole 'työkykyinen' ja oikeutettu työttömyyskorvaukseen riippumatta siitä, mikä on todellinen tilanne. Tällaisia työkkärin kirjoissa roikkuvia on paljonkin, sillä vakuutuslääkärit ovat niin ovelia kavereita, että he tietävät potilasta näkemättä hoitavaa lääkäriä paremmin, mikä on todellinen kunto. Äärimmilleen tiedän tapauksen, jossa työkyvyttömyyseläke hylättiin ja henkilö joutui työkkärin asiakkaaksi, vaikka kulki kahden kepin varassa ja oli niin huonokuntoinen, ettei päässyt auttamatta muutamaa rappusta, jotta voisi hoitaa asiansa työkkärissä.


      • Yksi sellainen

        Kyllä vajaakuntoisille tarjotaan hänelle soveltuvaa työtä, itselläni on amk-tutkinto, ja olen omani alani hallitseva, olen työnhakijana enkä saa eläkettä. Meitä vajaakuntoisia on monenlaisia, itse pystyn kevyeen työhön, en muuhun.


      • kuntoutuminen ja työ
        Yksi sellainen kirjoitti:

        Kyllä vajaakuntoisille tarjotaan hänelle soveltuvaa työtä, itselläni on amk-tutkinto, ja olen omani alani hallitseva, olen työnhakijana enkä saa eläkettä. Meitä vajaakuntoisia on monenlaisia, itse pystyn kevyeen työhön, en muuhun.

        Minä olin työuupunut, en varsinaisesti vajaakuntoinen. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja tuolta Noposelta mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Ne etsivät myös vajaakuntoisille töitä ja ainakin minä voin suositella sitä, sillä minulle löytyi heidän avulla uusi työpaikka. Toivottavasti tämä auttoi.


      • KartsiK.
        kuntoutuminen ja työ kirjoitti:

        Minä olin työuupunut, en varsinaisesti vajaakuntoinen. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja tuolta Noposelta mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Ne etsivät myös vajaakuntoisille töitä ja ainakin minä voin suositella sitä, sillä minulle löytyi heidän avulla uusi työpaikka. Toivottavasti tämä auttoi.

        Hain tuonne Varman kautta ja pääsin Helsinkiin, vaikuttaa tosi hyvälle toiminnalle, kerrankin joku kuuntelee mitä minä haluan. Saa nähdä miten mun käy, löydänkö toivomani oppisopimuspaikan noiden avulla, huomenna kun on valmentajan järjestämä työhaastattelu. Kiva kun kerroit tästä täällä, sillä en olis muuten ymmärtänyt tätä apua Varmasta pyytää.


      • Lätkä_60

        Missä sun pää on kasvanut noin suureksi. Minä olen sitä mieltä, että jokaisella vajaakuntoisella on oikeus tehdä duunia, jos pystyy/jaksaa.

        Vajaakuntoisuus voi johtua vaikka työtapaturmasta, ja tapaturmaeläkeyhtiöt kiistää monet vammat, mm. aivovammat ja tapaturmaeläkkeet, varsinkin täydet on todella kiven alla. Joten olen sitä mieltä, että eläkkeellä ei pidä tulla toimeen vaan henkilöllä pitää olla oikeus kohtuulliseen toimeentuloon.

        Jos on vaikka 30 pros. tapaturmeläkkeellä, sillä ei paljon lapsia ruokita eikä maksella asumiskustannuksia. Juntit vaan luulee, että jotkut sossuavut ja asumistuet on niin isoja, että joku tekee niillä tiliä. Ne on kyllä laskettu niin tiukalle, että juuri ja juuri pysyy hengissä.


      • Kiitollinen ...
        kuntoutuminen ja työ kirjoitti:

        Minä olin työuupunut, en varsinaisesti vajaakuntoinen. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja tuolta Noposelta mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Ne etsivät myös vajaakuntoisille töitä ja ainakin minä voin suositella sitä, sillä minulle löytyi heidän avulla uusi työpaikka. Toivottavasti tämä auttoi.

        Kiva kuulla tällaisiakin tarinoita välillä : ).

        Keneen otin Ilmarisella yhteyttä ja millä perusteella Ilmarinen ohjasi sinut Katja Noposelle? Minukin eläkefirmani on Ilmarinen ja tilanne muutoinkin samankaltainen kuin sinulla, joten siksi kyselen.


      • osa-päiväisenä

        Vajaakuntoinen ei välttämättä saa sitä eläkettä,siksi pitää ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi jotta saa edes työmarkkinatukea.


      • sairas työtön

        Luuletkos todella että vajaakuntoiset saavat eläkettä? Suurin osa vajaakuntoisista työttömistä on juuri siksi työnhakijoina etteivät he saa sitä eläkettä laisinkaan eikä mitään muutakaan ja ainut mitä voivat saada on työttömyyspäiväraha. Ja tälläinen tilanne voi jatkua vuosikaudet kun eläkehakemukset hylätään mielivaltaisesti.


      • diabet1
        sairas työtön kirjoitti:

        Luuletkos todella että vajaakuntoiset saavat eläkettä? Suurin osa vajaakuntoisista työttömistä on juuri siksi työnhakijoina etteivät he saa sitä eläkettä laisinkaan eikä mitään muutakaan ja ainut mitä voivat saada on työttömyyspäiväraha. Ja tälläinen tilanne voi jatkua vuosikaudet kun eläkehakemukset hylätään mielivaltaisesti.

        Jep, useiden vajaakuntoisten ongelma taitaa olla se, että he ovat liian sairaita (ainakin työnantajien silmissä) työhön, mutta liian terveitä eläkkeelle.


      • KartsiK
        Kiitollinen ... kirjoitti:

        Kiva kuulla tällaisiakin tarinoita välillä : ).

        Keneen otin Ilmarisella yhteyttä ja millä perusteella Ilmarinen ohjasi sinut Katja Noposelle? Minukin eläkefirmani on Ilmarinen ja tilanne muutoinkin samankaltainen kuin sinulla, joten siksi kyselen.

        Meni vastaaminen pitkäksi, toki sun kommenttikin tuli mun viestiin parin vuoden viiveellä. :)

        Mutta vastaan, jos tästä on apua jollekin toiselle. Tarvittiin lääkäriltä b-todistus ja sit tein hakemuksen ammatilliseen kuntoutukseen (löytyy googlella kelan lomake) Sitten vaan laitoin jo hakemukseen tiedon, että haluan valmentajalle ja toivoin noposta, kun olin siitä hyvää lukenut täältä.

        Valmistuin uuteen ammattiin oppisopimuksella, noposen valmentaja hankki paikan ja hoiti kaikki järjestelyt eläkeyhtiöön päin. Kaikki meni hyvin minun kohdalla. Olen ollut uudessa työssä ja tosi tyytyväinen, että vaihdoin täysin alaa.


      • klinkkaahautaanasti

        Ei ole ihan noin yksioikoinen asia tuo vajaakuntoisuus. Jos on vaivoja,mutta on todettu että ei täysikuntoinenkaan ole,niin tällöin on ns. eläke evätty. Työeläkeyhtiön taholat papereillla tuo todetaan b lausunnon perusteella,jossa sattaa olla myö skuntoutus vaihtoehtona. Kuntoutuksen sitten tulee ns. oikeutus tuota kautta. Käytänössä mahdollisesti vähänaikaan työtä jossain .

        On olemassa myös osatyökykyisen määritelmä,mutta missä tuo jäljellä oleva työkyky määritellään,kun ei sitä tee vakuutusyhtiö,ei lautakunta jonne asioisat valitetaan, eikä kuntoutttava taho.

        Kuntouttava taho kyllä antaa lopulta jonkin lausunnon ,jossa saattaa ilmetä esim ei kestä työrasitusta tms.. ,mutta siihen se jää. Tällöin palaa ns. työkuntoisena työnhakkijaksi .Se sitten on eriasia työllistyykö koskaan enää,mutta halvemmaksihan se tulee kuin maksaa eläkettä.

        Niin syntyy työnhakkijoina riippuvia ,riippumatta todellisista oloista tai omasta tahdosta.Ei eläkkeelle tänäpäivänä niin vain päästä,joten kyllä voi olla ja on heitä.

        Työhön se on silloin vain pyrittävä ja toivottava että käy lottovoitto tuonsuhteen.


      • Anonyymi
        diabet1 kirjoitti:

        Jep, useiden vajaakuntoisten ongelma taitaa olla se, että he ovat liian sairaita (ainakin työnantajien silmissä) työhön, mutta liian terveitä eläkkeelle.

        Näitä tapauksia on todella paljon. Eräitä vuosia sitten arvioitiin, että 60 000-70 000 sairauksien vuoksi työelämään kelpaamatonta oli kortistossa työttöminä työnhakijoina. Eipä vaan heidän kohtalonsa kiinnosta päättäjiä, eikä edes sellaisiksi pyrkiviä.

        On tilanteita, joissa työnantaja hiostaa työntekijää irtisanoutumaan, koska tämän sairaus aiheuttaa välillä poissaoloja, vaikka terveitä kausia onkin enemmän. Sairaus ei sinällään ole automaattinen irtisanomisperuste, mutta keinot hankkiutua erilleen puolikuntoisista ovat tunnetusti monet. Pois potkittua ei muu auta, kuin mennä te-toimistoon työnhakijaksi ja toisaalta terveyskeskuksen vakioasiakkaaksi. Näiden välillä asioidaan monissa tapauksissa vanhuuseläkeikään asti.


    • vajaakuntoinen.

      Minä en ole edes hakenut mitään eläkehakemuksia. Kun tiedän että paras kun pitää vain suunsa kiinni tuolla työkkärissä asioistaan

      • vajaakuntoinen olen

        Minä kerroin siellä ja sain vajaakuntoisen paperit jolla sain palkkatukipaikan, sellaiseen paikkaan mihin piti olla vajaakuntoinen että ottivat töihin


    • kgzlhzotz

      Miten ne vajaakuntoisten paperit saa?

      • apuasaajakannattaahakea

      • huonontaalopunkin

        Kertokaa mitä se hyödyttää kun ei eläkkeellekkään pääse.Roikkua pienellä työmarkkinatuella eikä mahkua sitten ainakaan enää työllistyä.


      • apuasaajakannattaahakea

        Mulla ainakin tuo ammatillinen kuntoutus sai aikaan uudenkoulutuksen ja työpaikan. Eli en jääny roikkumaan työmarkkinatuelle


      • Anonyymi
        apuasaajakannattaahakea kirjoitti:

        Lääkäriltä saa b-lausunnon, sillä voi hakea myös ammatillista kuntoutusta. Tässä lomake: http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1322/KU101_Hakulomake.pdf

        Itse olen hakenut usein työkyvyttömyys eläkkeelle.
        Hakemus on hylätty kun on kyllä tuötä jota pystyis tekeemään.

        Tosin en sellaista ole saanut .

        Kusetusta kaikki


    • Kuntouttavassa

      Voi olla ja pitää ollakkin jos ei saa eläkettä, siellä onkin paljon työkyvyttömiä, vajaakuntoisia ja työhaluttomia.

      • joutuujokatapauksessa

        Ahaa, sinne siis tunkevat mielellään kaikki masentuneet ja vajikset.OK


    • Roikone

      Mulle ainakin ammatillinen kuntoutus oli paras vaihtoehto, eläkeyhtiö koulutti mut uuteen työhön ja sain hyvän taloudellisen etuuden, melkein saman kuin olisin ollu töissä. Voin suositella lämpimästi kaikille. Mulla oli myös noposelta oma konsultti, joka löyti mulle oppisopimuspaikan ja järjesti kaikki paperit kuntoon niin kouluun kuin eläkeyhtiöön.

    • TyötönTyökyvytönKyvykäs

      Ei se niin helppoa ole. Pitää tosiaan olla Te-toimistossa työnhakijana, vaikka on työkyvyttömän paperit. Sitten pitää hakea Kelalta sairaspäivärahaa vuoden verran, jonka jälkeen voi hakea eläkettä. Näin siis teoriassa. Käytännössä Kela hylkää sairaspäiväraha-hakemuksen ja vakuutusyhtiö hylkää kuntoutushakemuksen, joten olet sitten työtön, työkyvytön (lääkärin ja vakuutusyhtiön mukaan) ja työkykyinen (kelan mukaan). Siitä sitä on kiva jatkaa. Itse ollut ko. tilanteessa jo toista vuotta, eikä mitään muutosta saa aikaiseksi, koska valituksetkin hylätään. Että näin se voi olla vaikeatakin.

      • Kohtuullisuudet

        Ei kuullusta kohtuulliselta, mutta ei ole mielestäni sekään kohtuullista,että ihmiinen on 6 vuotta työttömänä ja ainoa työ johon on päässyt ,siitä on itrisanottu koe ajalla .Vaivoja on ja kuntoutettu, mutta ei ole siitä huolimatta työllistynyt. Kumpaanhan kuuluisi työttömäksi työnhakijaksi loppuiäksi kortistoon vai eläkeläiseksi?

        Tusta syystä työttömyyskortistoja siivotessa tulee käydä enneminkin läpi työttömien elämäntilanne ja reaaliset mahdollisuudet työllityä ,kuin tuijottaa yksinomaan ikävuosiin.


    • dbfbfbfb

      En jaksanut kaikkia lukea niin sori jos tulee toistoa.
      Työnhakijana voi olla myös vajaakuntoisena mutta jos et hae esim kokoaika töitä ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen Kelalta. Itse olen tälläisessä tilanteessa, eli toimeentulotuella. Tässä tapauksessa tosin sossu alkaa pyytelemään saikku todistuksia.
      Työkkäri ja kelahan suoltaa sellaista roskaa että jos lääkäri kirjoittaa saikkua se on vain ehdotus sairaslomasta ja Kelan lääkäri päättää onko se hyväksytty.
      Melkoista roskaa..sinällään että Kela päättää omalta osaltaan vaan hyväksyykö sen pohjalta hakemuksen ..työkkäri ja muut vain yrittää kyykyttää aina kun voi,

      • llökäö

        Mitens tuollaiseta tilanteesta sitten eteenpäin? Jos ei kelpaa enää terveytensä vuoksi töihin,eikä pääse eläkkeelle?

        Terveyskeskuksen 15 min ajallako noita terveydellisiä tilanteita selvitellään tuossa tilanteessa vai miten? "Paperi" lääkäritkö tulkkaa tilanteen Kelassa ja vakuutusyhtiöissä ymmärsinkö oikein vai miten?

        On varsin vajajaakuntoiselle voimia vaativa paikka. Mahtaako kaikki jaksaa tapella asioistansa tuossa vaiheessa enää?


    • pidähuoltaoikeuksistasi

      Ammatillinen kuntoutus nimenomaan työeläkeyhtiön kautta on se hyvä juttu. Kelasta en tiedä, mutta luulen sen olevan pitkään työttömänä olleille. Sillä tuo työeläkeyhtiön kuntoutus on niille, joilla viimeisen viiden vuoden aikana palkkatuloja reilu 30 000 euroa yhteensä, eli aika monelle tuo osuu. Se ei siis tarkoita palkkatuloja vuoden aikana vaan viiden vuoden aikana. Lisäksi pitää tietysti olla työkyvyttömyyden uhka nykyiseen työhön tai siihen työhön mitä on tehny aiemmin. Näin sanoi mun lääkäri.

      • kyllävoi

        Ei taida olla kovin pitkakantoisia juttuja nuo. Ei ne vakuutusyhtiöt suostu kovin hevin pitkiä jaksosja palkkoja makselemaan ja käsittääkseni tuo perustuu aina vajaakuntoisuuteen,jota ei välttämättä kaikilla ole joten kuntoutukseen ei ole perusteita. Käsitys on se itsellä että noin 1% luokkaa työllistyy tuota kautta jos sitäkään ja kuntoutuspaikan haku on käytänössä työhakua,sillä paikka on itse haettava.

        Tarkoitus on käsittääkseni löytäää henkilölle työ jota kuntoonsa nähden vielä kykenee tekemään ja näin eläkoöitymis perutetta ei ole ja on käytännöss jatkossa työn hakija jollei ole sitten käynyt huikea peikkomainen lottovoitto ja työllistynyt tuotakauutta,jota pidän lähes mahdottomana ajatuksena itse.

        Vanhemmalla työväestöllä on iän puolesta monsati rajoitteita,joitakin jo ikääntymisen myötä joita ei tämänpäivän yhteiskunnassa tunnuta työ yhteiskunnassa tunnustettavan, vaikkakin samat rajoitteet tulevat ihmisille kuin aiemillekin polville iän myötä suoriutua kaikista tehtävistä. aiemin työ yhteisöissä tehtävät saattoivat muuttua iän myötä ruumiillisesti kevyempään suuntaa ,joka auttoi työelämässä jaksamista ja pärjäämistä.Ikäänkuin kokoemus olisi osattu tuolloin hyödyntäää paremmin ja ihminen ottaa huomioon tuttavasti paremmin.

        Itselle on noussut nykyyhteiskunnasta kuva ,jossa ihminen on saanut väistyä tuottavuuden tieltä ja kun nivelet ovat kuluneet vaihdetaan uudenpaan versioon jolta voidaan vielä fyysdisesti edellyttää ferrarin kiihtyvyyttä. ikävä kyllä näin heitetään suuri määrä tietoa ikäänkuin romu koppaan ja "kolarit" lisääntyvät epäonnistumis prosennttejen myötä kun pyörä pitää keksiä yhä uudelleen ahaa periatteelle toimintojen mennessä yhä enevässä määrin yritä ja erehdy linjalla.

        Tosis seikka on kylläkin se että vanhemman työväestön ei voida kohtuudella olettaa olevan alin omaan alokkaita timmissä fyysisessä kunossa aina valmiina alkkkaan päivärahoilla palvelukseen kuin pavelukseen. Ikävä kyllä realiteetit ja kokemuksen ,sekä iän huomioiminen ihmisen fysikkaan ja henkisiin ulottovuuksiin on kadonnut realiteettejen myötä,joka on edesauttanut pitkaäaikaistyöttömyyden syntyä ,kun ikääntyvistä ikäänkuin tulee sangen helposti työmarkkinoille kelpaamattomia tai vajaakuntoisia nyky syteemin puitteissa.


    • oispaollutyötä

      Sotesossut rakentavat ihka omaa yhteiskuntaansa ja jää nähtäväksi valmistuuko.

    • virkamiesnykyään

      Tosi moni joka olisi oikeutettu työeläkekuntoutukseen ja sitä kautta paljon parempiin ansioihin kuin työttömyysturva eivät ymmärrä sitä hakea. Moni työtön on sairaana kotona ja silloin ei sairaus samalla tavalla vaikuta, mutta samalla vaikkuttaa kuitenkin merkittävästi kun ei voi ottaa työtä vastaan. Eli arjesta selviytyy, mutta ei voi mennä töihin kun on kipeä. Suosittelen muillekin tuota ylläkin mainittua Noposen omavalmentajaa, pyytäkää sellainen jos saatte eläkeyhtiöstä. Mulla oli se ja se avas mun silmät, nykyään mietin työkseni näitä eläke- ja työkuvioita yhdessä valtion laitoksessa virkamiehenä. ;D

      • TyöttömänKuviot

        Olen oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen, mutta vammani vuoksi olen sairas työttömänä kotona. Arjestakaan en selviydy ilman kahta avustajaa.
        Miten Noponen voiisi auttaa?


      • Anonyymi
        TyöttömänKuviot kirjoitti:

        Olen oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen, mutta vammani vuoksi olen sairas työttömänä kotona. Arjestakaan en selviydy ilman kahta avustajaa.
        Miten Noponen voiisi auttaa?

        Kyllä voit jotain tehdä esim vahtimestari ja lehtipinon paino


    • onnellinentyökyvytön2017

      Itse olen työvoiman ulkopuolinen työnhakija, aikoinaan 2 vuotta kun hain työkyvyttömyyseläkkeelle. Liiton raha pyöri ja työkkäristä ei suurempaa harmia, kerran vuodessa kävin täyttämässä elossa merkinnän työkkäriin.

      • mitentoimii

        Joutuuko kuntouttavaan silti jos ei ole päässyt eläkkeelle.


      • gsdfgds

        Jos siellä sulle mielekästä tehtävää. Jos ei osaa mitään ei tartte kauan olla.


    • Jaskaaaaaj

      Mä aloitan kohta noposella työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen Kelan kautta, en ollu työeläkeyhtiön mukaan enää heidän asiakkaansa. Ihan vaa vinkkinä jos joku muu pohtii miten sinne vois päästä. Pari tuttua onollu noposella työeläkeyhtiön kautta ne on kaikki nyt töissä, mun tilanne on kyllä aikavaikee mutta katotaan pystyykö ne mua auttaan.

      • juuUuuh33fe

        En suosittele Noposta. OIkeisiin töihin pääseminen vaikeaa, mutta Noposen tilipussi kyllä kasvaa.


      • Anonyymi
        juuUuuh33fe kirjoitti:

        En suosittele Noposta. OIkeisiin töihin pääseminen vaikeaa, mutta Noposen tilipussi kyllä kasvaa.

        Mä ainakin pääsin ihan oikeisiin töihin olen nykyään töissä varaosaliikkeessä, olen entinen taksiyrittäjä mutta ei tietenkään kaikki kai työllisty, ei kai missään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ainakin pääsin ihan oikeisiin töihin olen nykyään töissä varaosaliikkeessä, olen entinen taksiyrittäjä mutta ei tietenkään kaikki kai työllisty, ei kai missään

        Pitää olla sitä työkykyä jälellä, jotta työllistyy. Työkyvyttömän on mahdoton työllistyy.
        Työkyvytön ei pääsi NOPOSTELEMAAN.


    • Anonyymi

      Yli puolet on vajaakuntoisia ja TE keskus naattiii

      • Anonyymi

        Miksei meidän ihan maailman huippua oleva terveydenhuolto saa vajaakuntoisia kuntoon???


    • Anonyymi

      Ei kannata huolehtii, totuus pahuudesta paljastuu kyllä....

    • Anonyymi

      Täyttä pelleilyä koko te toimisto

      • Anonyymi

        Voisko ne laittaa kuntouttavaan että alkaisivat tehdä työtään


    • Anonyymi

      Täysin turha kyykytys koko te toimisto B lausunnolla ei mitään merkitystä pitää silti hakea töitä mihin on työkyvytön

    • Anonyymi

      TE ja TYP laitoksien aatelia.

    • Anonyymi

      Ne on niin sekaisin siellä ,kohta on kotieläimetkin työnhakijoita.

    • Anonyymi

      Typin virkailija voi päättää että työtön on työkvytön. Sitten se pakottaa työttömän kuntouttavaan työhön pajalle. Jos ei suostu tulee karenssi. Kannattaa teidän jokaisen hommata lääkärin todistus terveydestänne varsinkin jos olette työkykyisiä. Typ voi katkaista työttömyysrahanne jos on oikein vittumainen virkailija joka päättää että olette työkyvyttömiä.

      • Anonyymi

        Pajahommista työttömät saavat ryhtiä elämäänsä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pajahommista työttömät saavat ryhtiä elämäänsä

        syö miestä rotan lailla


    • Anonyymi

      tarkoitus onkin päästä eroon huonosta aineksesta. sanna marin on mahtava kun pohjoismaisen työnhaun malli lykkää sairaan kadulle

      • Anonyymi

        ihmisroska


      • Anonyymi

        Työkyvyttömät siivotaan pois kortistosta työttömyyslukuja vääristämästä. Hyvä niin.


    • Anonyymi

      kadulla kuulee että aktiivimalli 2 köyhät ja sairaat kadulle vailla hoitoa tai tukea

    • Anonyymi

      onko ketään muuta työkyvytöntä sairasta elossa ?

      • Anonyymi

        Vielä tässä vähän henki pihisee,ei varmaan kauan


    • Anonyymi

      Tää on tää vihreä tavoite ,kaikki sairaat ja vammaiset töihin ,niin saadaan elättää tätä hallituksen isoa paska laumaa , ja suoja työntekijöitä joita taas tulee lisää kun edellinen hallitus on tullut tiesä päähän . Ei muutakun uuniin ja lämpöä .

    • Anonyymi

      Tässä maassa on tapana laittaa terveet kuntouttavaan työtoimintaan ja sairaat hakevat paikkoja.

      • Anonyymi

        niin juuri,terveet pystyvät tekemään tehokkaammin ilmaistyötä...kaikki kun eivät tiedä,ettei ilmaiseksi lain mukaan kenenkään tarvi tehdä mitään.ainoa hankaluus hommassa on,että näitä orjatyömarkkinoita pyörittävät saavat VALEHDELLA karensseja antavissa lausunnoissaan lain turvin,eikä kukaan voi sille mitään.ihan narsistista toimintaa!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      292
      3361
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3314
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2140
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1972
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1964
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1711
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1450
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1408
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1293
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1193
    Aihe