viinirypäle allergia

jouk random

onko olemassa viinirypäle-allergiaa? onko siihen jotain lääkkeitä?

7

9280

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säilöntäaineita,

joskos olet yliherkkä niille

• niissä on

Pestisiidejä, eli tuholaistorjunta-aineita käytetään, en tiedä mitä.
        Torjunta-aineiden joukossa voi olla terveydelle haitallisia aineita, sitä en tiedä, aiheuttavatko varsinaista allergiaa, mutta oireet voivat olla samanlaisia.
        Kannattaa pestä hyvin kuumassa vedessä, tai ostaa luomua, jos löytyy.

• valitettavasti

Hei, Voit hyvinkin olla allerginen viinirypäleilelle... itsekin olen, ihan sama missä muodossa ne ovat, oli sitten mehussa, viininiä, viinietikkana tai itse hedelmänä, hengitystieni menevät samantien tukkoon. Olen ymmrätänyt, että kyseinen allergia on melkoisen harvinainen Suomessa, mutta hyvinkin yleinen etelä-euroopassa.

• valitettavasti

lääkettä ei tietenkään ole olemassa, että senkun vältettelet viinirypälettä. Itse joudun useiden muidenkin ruoka-allergioiden takia kantamaan mukanani kokoajan kortisonitabletteja ja epipeniä. Ottaisin sinuna yhteyttä lääkäriin, että saat tarvittavat lääkkeet, mahdollista pahaa allergiareaktiota varten. Allergioiden kanssa ei pitäisi leikkiä, ne ovat hengenvaarallisia.

• viini missä olet

Kyllä on olemassa, kyseessä mahd. suomessapäin harvinainen Ruusukasvi-LTP ristiallergia. Itse en pysty syömään yhtään saati sitten viiniä juomaan kun kurkkua rupee mukavasti kuristamaan. Ihmelääkkeitä ei ole, kunhan vältät rypäleitä ja syöt tarvittaessa antihistamiinia. Jos oireita ei tuolloin tule niin allergiasta tai yliherkkyydestä kyse.

Allergia- ja Astmaliiton sivuilta löytyy lisää juttua ristiallergioista.

• Kuivatorvi

Hyvä kun sain tietoa. Ostin pari rasiaa viinirypäleitä ja söin ahmimalla. Nyt on kurkku, henkitorvi kutissut aivan kauhiasti ja yskittää ettei unta saa. Ei rypäleitä enää ja seuraan alkaako helpottaaa.

• Anonyymi

Kun syön viinirypäleitä, niin kasvoni tulevat punaiseksi ja kuumiksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      351
      1031
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      711
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      36
      619
    4. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      557
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      39
      532
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      523
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      318
      491
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      74
      458
    9. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      449
    10. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      441
    Aihe