Pintakasvit

Käytännössä?

Ajattelin ottaa pintakasveja... Mikä ois hyvänlainen? mulla pieni akva (90l). Miten vaikuttaa ruokintaan: eikö ruoka jää kasveihin kiinni kun käytän kelluvaa hiutaletta??

3

835

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

Kasvin lajivalinta riippuu veden lämmöstä ja valaistuksesta.
      Hiutaleruuat eivät jää pinnalle kuin hetkeksi ja painuvat pohjaan,
      elleivät jää kasvin päälle.

• Ms.x

Jos tarkoitat pintakasveilla ainoastaan pinnalla kelluvia kasveja, niistä helppoja esim: pistia (leviää tehokkaasti, mutta helppo pitää kurissa kauhaisemalla välillä roskiin jos on liiaksi), riccia (sammalmainen, tekee lauttamaista kasvustoa, muttei tykkää kovin virtaavasta vedestä jolloin hajoaa kappaleiksi eikä oikeen kasvakaan silloin), salvinia (vähän kuin pistia).

Sitten on pintaa myöden kasvavia lajeja, köynnöstäviä kasveja. Rusolehti yksi helpoimmista (punertavat lehdet alapuolelta). Konnanputki hiukan vaativampi jos haluaa sen näyttäväksi. Vedensuosikki, karttulehti, kriinuminkin pitkät leveät ruohomaiset sipulista kasvava lehdet menee pintaa pitkin. Ne nyt tuli ensimmäisinä mieleen.

Nopeasti leviävät pintakasvit, kuten salvinia ja pistia ja limaska, voivat ahistaa alempia kasveja, mikäli ei niitä karsi säännöllisesti. Valo kun ei pääse niin hyvin läpi. Kannattaa tutustua akvaariokasvien kiehtovaan maailmaan. Kirjastosta voi löytyä sellainen kirja kun 100 Akvaariokasvia (Markku Varjo). Muita akvaariokasveihin perehtyneitä opuksia tuskin Suomesta löytyy. Netti onkin oiva apuväline. Täällä myös kasvisivusto :

http://www.tropica.com/default.asp

Kasvien viihtyvyys akvaariossasi riippuu tosiaan myös veden ja valon laadusta, sekä lannoituskin on tärkeää. Kasveilla on myös lajikohtaisia tarpeita lannoituksen ja lämpötilan suhteen.

Itse olen kokeillut monenlaisia kasveja ja löytänyt takuuvarmat menestyjät omissa akvoissani. Ilmajuuria tekevät kasvit (sanotaanhan niitä ilmajuuriksi myös akvassa.. ?) ottavat vedestä ravinteita, jolloin nestemäinen lannoitus on tärkeää.
      Jotkut kasvit ovat myös erittäin herkkiä lääkeaineille. Mulla kuoli mahtavat vanhat vitamelalehdet taannoin lääkekuurin jälkeen.. Kyllä potutti.

• Ms.x

Kannattaa pudottaa hiutaleet siitä kohtaa jossa ei ole pintakasvia.

Ei kannata siis kasvattaa koko pintaa täyteen pintakasvia, koska alemmat kasvit jäävät silloin vähälle valolle. Varsinkin enemmän valoa tarvitsevat kasvit kärsivät siitä ja alkavat tehdä honteloita varsia ja hailakoita lehtiä. Tietenkin varjossa viihtyviä se ei juuri haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      483
      6315
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      2317
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      386
      1978
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      124
      1159
    5. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1084
    6. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      29
      1077
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      77
      902
    8. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      60
      884
    9. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      834
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      39
      764
    Aihe